Ylämummo on Koulukadun kentän Pyhäjärven puoleisen maalin vasen yläkulma. Oikea yläkulma on yläpynsä. Vastaavasti alakulmat ovat alamummo ja alapynsä, taustoittaa 65-vuotias Jokinen.
Vuonna 1905 valmistunut De Gamlas Hem eli Mummokoppa on ylämummo termin taustalla, kertoo Koulukadun höntsyjen veteraani ja Tapparan mies Ilkka A. Jokinen, joka poliittisesta korrektiudesta poseeraa myös Ilves-pipo päässään.
Mm. Sami Helenius kertoo värikkäitä tarinoitaan Vegasin vuosiltaan (ajalta ennen kuin Las Vegasissa pelattiin NHL -kiekkoa):
Kiekkoperinteitä syntien kaupungissa on kuitenkin jo pidemmältä ajalta.
Las Vegasissa pelattiin monen vuoden ajan farmisarjoja ennen kuin NHL saapui vuonna 2017. Helenius pelasi vuosina 1998–99 Las Vegas Thunderissa IHL-sarjaa, ja tuolloin hän löysi peli-ilon uudelleen.
– Silloin Vegas ei välttämättä ollut vielä kiekkokaupunki. Viikonloppupeleissä oli noin 10 000 katsojaa ja arkisin joku 2 000.
Brent Sapergia nauraa. Vuosi Kuopiossa on selvästi tallentunut mukavasti mieleen.
-Yössä ei oltu silloin tällöin vaan siellä oltiin aina, hän kiteyttää.
-Sponsoriauton antaneessa firmassakin ihmeteltiin, miksi olin aina parkkeerannut keskustaan.
…
Sapergia räkytti ja rähisi, taklasi ja taisteli, eivätkä ylilyönnitkään olleet harvinaisuuksia. Hän mankeloi tuon ajan suurjoukkueen Tapparan maalivahdin Markus Mattssonin . Hän osoitteli laukovansa Jarmo Myllystä päähän ja laukoi myös.
Soro paljastaa asian, josta ei ole julkisuudessa koskaan puhuttu.
Kukaan ei varmaan tiedä, että päävalmentaja Jukka Rautakorpi ja toimitusjohtaja Mikko Leinonen kyselivät minua Tapparan joukkueenjohtajaksi heti saman vuoden syksyllä, kun lopetin Ilveksessä. Olin kuitenkin ehtinyt jo sopia lukujärjestykseni täyteen koulun puolella. Minun teki mieli mennä Tapparaan, mutten olisi niillä tuntimäärillä mitenkään ehtinyt, joten jouduin kieltäytymään. Jos he olisivat kysyneet ennen elokuuta, olisin varmaan mennyt sinne.
Iltalehti boikotissa ja ei vaan pysty klikkaamaan…
Patasivulta Pekka Rautakallion haastattelua kylkeen.
Pekka Rautakallio
Jääkiekkoleijona #91
Vuoden jääkiekkoilija 1979
Kolme kertaa paras puolustaja Liigassa
Viisi kertaa All Star -kentällisessä
Kolme Suomen mestaruutta
Seitsemät MM-kisat, kaksi Kanada-cupia
258 NHL-ottelua tehoin 35+126 =161
Liigan puolustajien yhden kauden piste-ennätys kaudella 1978 - 1979
36 ottelua, pisteet 25+28 =53
Liigan parhaalle puolustajalle jaettava palkinto kantaa Pekka Rautakallion nimeä.
Kanadalaisvalmentajan kuultiin sanovan, ”go rip his fucking head off” (mene repimään hänen päänsä irti), mutta mahdollisuus lievemmällekin sanamuodolle jäi ilmaan.
– Valmentajat tulivat kysymään, mitä ihmettä oikein kuvittelin tekeväni. Sanoin olevani jääkiekkoilija enkä mikään yleisurheilija, joten antakaa minun istua rauhassa ja polttaa savukkeeni.