Unohtumattomat jääkiekkoilijat

Neuvostoliiton jääkiekkomaajoukkueessa maailmanmaineeseen noussut luisteluvirtuoosi Helmut Balderis on valintani kiekkoijaksi, josta ei voi olla pitämättä, saatikka unohtaa, vaikka hän on nykyään sivulle kirjoittajan ikäinen. Tikhonov keksi 16-vuotiaan lupauksen Latviasta ja kouli hänestä maailmantähden, vaikka oman tiensä kulkijana Balderis ei ollut varmaan se, joka löi ensimmäisenä kantapäät yhteen valmentajavelhon edessä. Lapsuuden taitoluisteluharrastus näkyi Balderiksen luistelussa kiekkokaukalossa, kaunista sulavaa ja ennen kaikkea vauhdikasta. Liikkeen lisäksi hänellä oli niin monelta kiekkoilijalta puuttuvat kädet! Mielestäni lähes täydellinen paketti oli mielestäni tämä kaukaloiden Baryšnikov.

EP.ssä kannattaa tutusta Balderiksen huikeaan uraan!

HB lähti 37-vuotiaana Minnesota North Starsiin, jossa pelasi kohtuu hyvän kauden.

Balderis tehoili vielä 40-kymppisenä kaudella 92-93 Latvian liigassa 22 ottelussa ”vaatimattomat” 76+66=142. Tosin 44 täytettyään tehot laskivat jonkin verran, saaliina 30 ottelussa ”vain” 18+36=54.

Tälläinen hän on!

Helmut-herkkua!

Kuka on Teille se ikiaikainen sankarinne?

13 tykkäystä

Ei nyt varmaan suurin sankari, mutta minun on itsellenikin tuntemattomasta syystä ollut suuria vaikeuksia unohtaa Venäjän liigan jättiläistä, pyknikkotaituri Sergei Gomolyakoa. Tämä hämmästyttää minua erityisesti siksi, etten ole nähnyt hänen pelejään kuin yhdessä Izvestia-turnauksessa. Tämä taisi olla ainoa kerta kun hän esiintyi Venajän paidassa (XXXXL) aikuisten tasolla. En muista millä numerolla pelasi tuolloin, mutta aivan päällikkö oli kentällä. Seurajoukkueessa numero oli muistaaksen 135, elopainon mukaan.

6 tykkäystä

Oli muuten melkoisen kokoinen ilmestys kun aikanaan Tampere Cupissa hallilla näki ilman varusteita.

1 tykkäys

Muistan hyvin tämän järkäleen, joka osasi myös pelata! Kiitos. että otit hänet esiin, mahtavuutta!

Tässä hieman näytettä ison pojan otteista.

2 tykkäystä

Raymond Bourque.

Itse puolustajia jostain syystä aina seurannut ja tämän parempaa puolustajaa en ole nähnyt. Osasi käytännössä aivan kaiken. Oli todella hyvä puolustamaan, kova ja tarkka laukaus, tuki hyökkäyksiä, luistelutaito oli omana aikanaan ylivoimaista. Osasi tarvittaessa pelata myös kovaa.
Minun silmissäni historian paras puolustaja.

Onneksi sai myös kruunun:

8 tykkäystä

Ei osaa yhtä nimetä. Olen sen verran nuorempaa ikäluokkaa kuin ketjun avaaja, etten muista tuollaistakaan pelaajaa lainkaan.

Mulle legendaarisia pelaajia ovat Punakoneen ykköskenttä Krutov, Makarov, Larionov, Fetisov, Kasatonov, sekä Fleury, Gretzky, Kurri ja Lemieux NHL:stä ja Ojanen, Jutila ja Laksola Liigasta.

5 tykkäystä

Udo Kiesslingiä on vaikea vanhoja pelejä seuranneena unohtaa. Kyseessä oli hyvin aggressiivisen ja melko likaisenkin pelityylin omaava, melkoisen tehokas ja dominoiva puolustaja. Oli valmis kiusaamaan muiden Länsi-Saksan tähtien kera “isompiaan” oikein kunnolla. Oli takuulla ikävä puolustaja kohdata. Mies oli myös Länsi-Saksan kiekkoilun yksi suurimpia legendoja, ellei se suurin johtaja. Olisi saanut jatkoa Minnesotassa, mutta koti-ikävä yllätti miehen, joten suuntasi takaisin saksaan.

Myös seuraavat pelaajat ovat itselle ikimuistoisia : Wayne Gretzky, Jari Kurri, Igor Larionov, Pekka Laksola, Timo Jutila, Hannu Virta, Mika Strömberg, Jari Halme, Theoren Fleury ja Juha “Serve” Järvenpää. Erityismainintana Kelly Kisio, joka oli aivan huikea pelaaja lähes kaikella tapaa, pelaaja oli vieläpä johtaja. Muitakin ikimuistoisia pelaajia löytyy, mutta ei viitsi tässä luoda listoista liian pitkiä.

Erikoinen persoona, pelityyli ja tietty hohto takaa sellaisen muistettavuuden. Kiessling käy hyvänä esimerkkinä minulle pelaajasta, jota on vaikea unohtaa.

5 tykkäystä

Udo Kießlingistä tulee eittämättä mieleen myös järkäle nimeltä , Erich Kühnhackl, tästä jätkästä muistissa monta vähemmäm kivaa muistoa! Paskamaisen hyvä pelaaja oli hän!

7 tykkäystä

Samaa olin tulossa tarjoamaan, mutta pelottava ilmestys oli aina Suomea vastaan. Ei näköjään ollut sittenkään pidempi kuin 196 cm.

Tällainen kaveri on jäänyt mieleen maagisimmasta 60 minuutin performanssista, jota olen saanut todistaa ilman, että välissä on ollut kamera, tiedonsiirtoyhteys ja näyttöpääte.

6 tykkäystä

Hän pelasi NHL-urallaan 760 runkosarjottelua, joissa hän keräsi yhteensä 865 tehopistettä!
372 maalia ja 493 syöttöpistettä. Pudotuspeliotteluita hän pelasi 53 ja teki niissä 57 tehopistettä, 24 maalia ja 33 syöttöpistettä. Hänet valittiin urallaan kerran NHL:n ensimmäiseen tähdistökenttään, vuonna 1995, jolloin hän voitti NHL:n arvokkaimman pelaajan palkinnot Hart Memorial Trophyn ja Lester B. Pearson Awardin. Vuonna 1996 hänet valittiin liigan toiseen tähdistökenttään. Hän pelasi myös kuutena vuotena NHL:n tähdistöottelussa.

Hänen pelinumeronsa #88 jäädytettiin ja hänen pelipaitansa nostettiin Wells Fargo Centerin kattoon tammikuussa 2018!

:boom: Eric Bryan Lindros :boom:

11 tykkäystä

Tiedätkin jo vastaukseni etukäteen, mutta jos joku urheilija on joskus ollut esikuva, se on Erkki ”Ekku” Lehtonen.

Rauhallinen taituri, joka kykeni ratkaisuillaan ratkomaan pelejä yksin, vaikka ei missään määrin ollut itsekäs pelaaja. Onneksi oli sitä kuitenkin niin paljon, että teki ratkaisevia maaleja tarpeen tullen. Huikeita syöttöjä, pieniä vartaloharhautuksia… kikkarepertoaari oli loputon.

Mailankäyttäjänä taidokas ja kuten Rane joskus sanoi, Ekun ei tarvinnut koskaan katsoa kiekkoa. Joukkuepelaaja ja seuran mies viimeiseen saakka, kuten saimme kuulla paidan kohotessa ansaitsemalleen paikalle Hakametsän kattoon (Penttilän puhe).

Arvostan myös hänen elämänkatsomustaan.

12 tykkäystä

Václav Nedomanský on myös yksi unohtumattomista, kookas ja taitava:

3 tykkäystä

Ei todellakaan huono valinta Sinulta, niin ja tämänhän minä toki tiesinkin! Ekku on (ja pysyy) minun listoillani tukevasti kakkosena! Ja tiedätkin (niin kuin varmaan moni muukin) kuka kynäilee minun listallani ikiaikaisena ykkösenä!

2 tykkäystä

Mulla ei Tapparan ulkopuolelta löydy ketään ihmeellistä suosikkia, mutta Tapparasta löytyy 3 tasavahvaa peluria jotka kaikki niitä ykkösiä: Arto Kulmala, Janne Ojanen ja Barkov sr.

2 tykkäystä

Ekku on ehdoton ykkönen, kotimaisista myös Jarkon Mara, Raipe, Vellu Ketola, Matit Hagman ja Murto, Reijo Ruotsalainen ja Siltasen Rike. Ulkomaisista ehdoton ykkönen kiekko taituri Valeri Harlamov, olisi ollut mielenkiintoista nähdä tämä mies NHL areenoilla. MM kisoissa 105 ottelua joissa 74 maalia ja 82 syöttöä.

5 tykkäystä

Mennäänpä ison veden taa, niin kukapa sieltä löytyykään? Mielestäni Gretzkyn jälkeen paras vaahteralehtinen.

Guy Lafleur oli kanadanranskalainen jääkiekkoilija, pelipaikaltaan oikea laitahyökkääjä. Häntä pidetään yhtenä kautta aikain parhaista, eikä syyttä! Loistava pelimies, jonka liike oli luokkaa Balderis, eli jopa solmun pari parempi.

Guy Wikipediassa

5 tykkäystä

Tässä oli kyä sellanen ylikylänmies kakkosdivariin ettei paremmasta väliä! :muscle: Jätkä dominoi kenttää aivan täysin ja teki mitä tahtoi. En ikinä unohda ehkäpä likaisinta maalia, minkä olen koskaan nähnyt. :joy:

Nenonen veivasi itselleen täysin tyhjän maalin, nousin jo tuulettamaan maalia mutta Nenonen päättikin kiertää maalin ja tehdä vanhanaikaisella maalin. Pakit ja veskarit olivat jo sinkoutuneet toiselle tolpalle. :rofl:

Siinä nöyryytettiin, alistettiin ja tuhottiin vastustaja aivan totaalisesti. :joy:

Edelleenkin yksi mun lempipelaajista kautta aikojen! :blue_heart:

12 tykkäystä

Olen pelannut useamman kerran kyseistä kaveria vastaan.

1 tykkäys

Tästä tuli mieleen Hakkarin monttu ja Lempäälä. Tuolta Luodon veljekset, nuo tekivät kentällä lähes mitä tahtoivat.

Porukkaa oli vetämässä kossua katsomossa, toimitsijakopin takana kävi kuumakallet tappelemassa jäähyjen aikana uudestaan niin, että tuomarit eivät nähneet.

3 tykkäystä