Matkan varrelta: Jääkiekon historiaa

Katso Jakso 2: Lätkähullujen maa Yle Areenassa:

Nyt on muuten koko jakso katsottavissa. Tappara vahvasti esillä.

6 tykkäystä

Hieno dokumentti! Kannattaa kattoa.

1 tykkäys

Upea pätkä. Tunteita herättävä. Iso suositus katsomisen puolesta lähtee täältä.

1 tykkäys

Hyvä pätkä, iso suositus katsomiselle.
“Mikä mää oon, mä oon jääkiekkoilija” T.Numminen

Suomalaista NHL-historiaa.

Juttu sisältää hauskan hakukoneen.

1 tykkäys

Bongasin tällaisen Kalevan jutun vuodelta 2014.

4 tykkäystä

Muuten kiva mut ei tarvitse ainakaan täältä käsin lukea koska tarvitsisi tuo roskalehti silloin tilata :smiley:

Kokeile avata uuteen yksityiseen ikkunaan.
Minä ainakin sain niin tuon luettua.

Silleen totta tuo, että jääkiekkoseuranta on kuitenkin Aamulehdessä paljonkin tasokkaampaa kuin HS:ssa. Kulttuuriero ja ymmärrys näkyy selkeästi. En lue itse sitä urheilusivujen vuoksi, jotka on vuosien saatossa todella säästetty heikoiksi vaan seuraillakseni tapahtumia ja keskustelua noin niin kuin muuten vaan.

“Hän ei koskaan halunnut pitää itsestään meteliä”

Kenties tiistaina tulee jälleen uusi kohtaaminen, kun Erkki Laineesta tehty patsas julkaistaan Lahden jäähallin edustalla. Kyseessä on ensimmäinen jääkiekkoaiheinen patsas Suomessa. Suuri kunnianosoitus on toinen putkeen hyvin lyhyen ajan sisään. Lokakuun puolivälissä Suomen Jääkiekkoliitto aateloi Laineen jääkiekkoleijonaksi numero 241.

– Ihan sanattomaksi vetää. Ovathan nämä hienoja juttuja. Isä olisi varmasti superylpeä ja kiitollinen. Välillä tulee sellainen olo, että isä olisi saanut kokea ja hakea itse nämä. Se ehkä eniten harmittaa, Emma Laine sanoo.

– Mutta hän ei kyllä koskaan itse halunnut pitää itsestään meteliä. Isä oli hiljaisempi kaveri. Vaikka isä olisikin ollut elossa, niin hän ei olisi varmasti sanonut, että hänet pitää valita.

Tuttu temppu maksumuurin kiertämiseen :). Mutta ei tosiaan toiminu tällä kertaa. En tiedä ovatko ulkomaille lyöneet tiukemman eston päälle.

Totta. Ja sama tapahtunut itse uutisten puolella, en ole katsonut onko kirjoitttajat vaihtuneet vai tyyli vain vaihtunut, mutta Hesarin linja on muutenkin mielestäni vaihtunut uutisjulkaisusta mielipidenmuokkausjulkaisuun, kaikkeen täytyy melkeinpä toimittajan lyödä mukaan oma mielipiteensä ja painottaa asiaa vain hänen näkemältään kannalta, muiden mielipiteet ovat vääriä, vain toimituksen mielipiteen näkemä linja on oikea ja sitä tungetaan lukijalle kurkusta alas jutusta toiseen. Olen lopettanut lukemisen käytännössä kokonaan, ennen tuli kyllä selattua ja luettua päivittäin.

Millä ilveellä Teemu olisi ollut pelikelpoinen liittymään joukkueeseen finaaleissa? Oliko se jollain tapaa Jokereiden sopimuspelaaja tuolloin?

Aika ylimielistä sanoa, että tulisi kauden tauolta heittämään pari maalia ja voittamaan mestaruuden.

Tätä olin itsekin juuri kirjoittamassa, Selänne kun ei silti mikään Voittava kiekkoilija ole ollut vaikkakin ihan hyvä maalintekijä. Yksi Suomen mestaruus ja yksi Stanley Cup pitkällä uralla on melko vähän, kun ottaa huomioon maalinteon määrät.

Kärpät oli 2005 keväällä vaikeasti pysäytettävä joukkue. Se oli jyrännyt puolivälierissä Tapparan ja välierissä Rautakorven luotsaaman Lukon. Jokerit antoi kovimman vastuksen. Melkoisia pelimanneja Kärpissäkin oli: Bäckström, Bume, Ujcik, Jussi Jokinen, erityisesti TV-kommentaattorina viime vuosina kunnostautunut “Jäälin Bobby Orr” Niinimaa… :wink: ja tietysti hyökkäysvitja Pyörälä-Viuhkola-Tenkrat.

Eipä yksi Selänne olisi noin viime hetkellä kääntänyt enää asetelmia. Jos olisi liittynyt Jokereihin aikaisemmin, olisi tilanne ollut ehkä toinen.

Selännehän tunnetusti oli helposti pysäytettävä. Eiköhän Selänne olisi Jokereiden mahdollisuuksia voittoon nostanut, mutta kukaan ei tiedä, olisko se riittänyt.

1 tykkäys

Lahti kunnioitti upeasti edesmenneen olympiahopeamitalistin Erkki Laineen elämää ja uraa. Tulosruudun mukaan kyseessä on ensimmäinen jääkiekkoilijasta tehty näköispatsas Suomessa.

Ihmeellinen asia, ettei Tampere, Suomi-kiekon kehto hoksannut tätä ensin. Kyllä esim. Aarne Honkavaara olisi tuon ansainnut. Jokin monumentti sopisi kuin nenä päähän tulevan areenan pääsisäänkäynnin kupeeseen.

Joka tapauksessa kumarrus sinne Lahteen, jossa Laineen patsas ei ollut edes ensimmäinen eikä toinen urheilijasta tehty näköispatsas kaupunkikuvaan.

6 tykkäystä

Historiaa ja tulevaisuutta pilke silmäkulmassa. Tappara pelaa NHL:ää 2029

https://www.aamulehti.fi/urheilu/lauri-marjamaki-vie-ilveksen-suomen-mestariksi-2035-mutta-tappara-ei-silloin-pelaa-koko-liigassa-200576795/?utm_source=leiki&utm_medium=iltalehti&utm_campaign=personoitu

2 tykkäystä

Hauska ajatus että konsolikiekko korvaisi oikean pelin. Itse haluan uskoa että urheilijat ovat ajattomia ja sitä tunnetta mitä saamme nauttia voitoissa ja tappioissa ei ikinä pystytä simuloimaan

1 tykkäys