Järvisellä on vielä haastetta 5vs5 pelissä, mutta niin vain oli aika isossa roolissa kahdessa Lehtosen ylivoimamaalissa. Ensimmäisessä haki nopealla syötöllä Karjalaista, josta kiekko kimposi Lehtoselle. Toisessa Lehtosen maalissa hieno maski.
Rautakorpi kehaisi syystäkin Lehtosen toimintaa ylivoimalla. Hän antoi kiitosta myös Matti Järviselle, joka peitti Ilves-vahti Riku Heleniuksen näkyvyyttä.
–Oli hienoa maaleja Lehtoselta ja erittäin hyvä maski myös Järviseltä. Laukaukset olivat hienoja veto kenkälaatikkoon, mutta ne tarvitsevat hyvät tukitoimet. Järvinen on parantanut tuota pelaamista viime aikoina ja (Juhani) Jasukin on hyvä siinä, Rautakorpi sanoi.
Eli samoilla ajatuksilla Rautakorven kanssa… tai Rautakorpi on minun kanssani samoilla ajatuksilla.
@Oijennus jatkan tähän ketjuun Järvisestä. Minusta näyttää, että hänen pelistään puuttuu intensiteetti täysin. Pelikäsitys on varmaankin parempi kuin esim. Jasulla. Miestä voisi hyvin kokeilla Kuuselan ja Zaborskyn välissä, mutta uskotko rehellisesti että JR näin tekee? Itse näen aika epätodennäköisenä (toivotaan huomiselle ). Kaukana Matti kuitenkin on ykkössentterin ilmeestä, ei taida tämä kausi riittää.
Olemme hyvin pitkälti samoilla linjoilla. Intesiteetti puuttuu, mutta kyllä se sieltä löytyy. Minusta esimerkiksi eilinen oli hyvä peli. Muutaman kerran oli myös hyvää kulmapeliä ja sillä myös ilvesläisiä lenteli nurin, kun Järvinen väänsi.
Ja rehellisesti en usko, että Rautakorpi vielä hetkeen noiden paikkaa vaihtaa. Jokatapauksessa Rautakorvelta tuli eilisestä pelistä kehuja Järviselle (myös Jasulle).
Mutta kuten yllä kirjoitin, niin itselläni löytyy luottoa vielä tähän kaveriin.
Tämä on nimen omaan Massin suurin ongelma siihen, että murtautuisi ylempiin kenttiin. Kuinka monta kertaa Matti on tällä kaudella taklannut ja saanut sen avulla kiekonriiston? Itse asiassa kuinka monta kertaa on edes taklannut, 2? Paremmalla intensiteetillä Massista voisi haaveilla sellaista Lajunen vol 2:sta. Suuri on kuitenkin ero ainakin toistaiseksi noiden äijien välillä ja ero tulee esiin juuri fyysisessä pelissä, johon molemmilla on loistavat raamit. Massi on jopa ehkä aika ajoin Lajusta edellä pelikäsityksessä, mutta kun vertaa siihen, kuinka paljon Lajunen teki tilaa kentällä pelintekijöille menee pisteet Lajuselle 6-0.
Toki täytyy Massillekin sen verran kehuja antaa, että loistavan, lajusmaisen maskin teki eilisen pelissä Lehtosen 2. maaliin. Tyvestä puuhun, annetaan aikaa!
Mitenkähän paljon Tapparan peli menisi sekaisin, jos Jasu ja Järvinen vaihtaisivat paikkaa? Massi kumminkin kädellisempi ja Jasu puolestaan loistava nelos/jarrukentän ja AVn taitaja hyvine aloituksineen, Eikö viimeistään nyt kannattaisi kokeilla ennen kevään tosi koitoksia? Vai onko tämä Rautakorven juoni? Pitää Massin piilossa ja ottaa esiin, kun tosipelit alakavat?
Mitäs jos tässä Massin peluutuksessa on tosiaan se idea, ettei vielä riitä isoon rooliin, mutta miestä reenataan taustalla? Potentiaalia luulisi olevan nykyistä isompaankin rooliin.
Siis eikös tässä ole jääkiekkoilija parhaassa iässä, ei enää poikanen? Kai M.Järvinen on koko ikänsä reenannut. Ei sillä, ettenkö pitäisi Tapparaa hyvänä pelaajien kehittäjänä, mutta silti. Kaikkihan siellä taustalla reenaa. Kyllä mä oon vähän sitä mieltä, että jos taso on oikeasti nyt tämä, niin sitten ei vaan riitä.
Eri asia on, jos Massilla on itseluottamuksen fysiikan tai jonkun muun kanssa väliaikaista ongelmaa. Voihan se olla, että kuula on jumissa onnistumisten puutteessa.
@Battleaxe73 tämän hetken taso ei ole potentiaalin taso. M. Järvinen tuli jostain syystä Tapparaan ja uuden pelitavan omaksuminen ei välttämättä ole ihan päivän juttu. Oon minäkin treenannut asiakaspalvelua 9 vuotta face-to-face ja sitten siirryin asiakaspalveluun puhelimen välityksellä. Tasoni on itsellä tiedossa, mutta sen potentiaalin lunastamiseen eri mediassa menee aikaa - asiakaspalvelutaidot ja -kyvyt ei oo kadonnut mihinkään.
Tämä siis vaan esimerkkinä siitä, että loppujen lopuksi odotus M. Järvisestä on aika kova annettuun aikaan nähden; ei voi olettaa, että pelaaja saa itsestään maksimit irti heti, kun kaikki muutetaan. M. Järvinen on juuri sellainen sentteri, josta Rautakorpi tykkää koulia jotain hienoa. Rautakorven koulusta tuo tulee parempana pelaajana ulos - se on varma kuin mikä. Aikaa täytyy silti antaa enemmän kuin rapiat 6kk.
Ongelma on se, että vertauskohta haetaan Lajusesta, joka tuli helkkarin kovana urheilija ja voittajana sisään Tapparaan. Lajunen ei varsinaisesti “kehittynyt” Tapparassa seuraavalla tasolle, mutta vakiinnutti asemansa mj-tason sentterinä. Lajunen oli poikkeuksellisen kova omassa roolissaan ja Tapparassa vielä lunasti odotuksia entistä enemmän - tuli Växjöstä hyvin samanlaisesta pelitavasta ja pystyi mukautumaan Liigaan ja Tapparaan erinomaisesti. Lajunen on enemmän poikkeus kuin sääntö ja Lajuakin haukuttiin Tapparassa koko ensimmäinen kausi, kun ei tehnyt riittävästi pisteitä. Keväällä mies oli kuitenkin painonsa verran kultaa.
M. Järvinen taas on pelannut SaiPassa isossa roolissa, mutta muutoin ura ei ole ottanut vielä sitä seuraavaa askelta. Ei ole koskaan vielä ollut oikeasti kovan joukkueen ykkössentterin vastuulla ja tilanne on uusi. Siihen kestää kasvaa - ja voi hyvin mennä jopa toinen vuosi. Ihan niin kuin Savinaisellakin kesti saada itsestään paras irti kokonaisen kauden ja sitten mentiin.
Mutta eihän Järvisen rooli kuitenkaan ihan pieni ole tällä hetkellä. Pelaa kuitenkin toisessa ylivoimassa. Toki tasakentin häntä ei varmaan ennen kautta nelosketjuun kaavailtu.
Tämä vertailu Lajuseen ei ole oikein mistään kotoisin, vaikka molemmat ovatkin kookkaita senttereitä Tapparassa. Jani Lajunen pystyisi pelaamaan 3-4 ketjun roolia NHL:ssä (oma aavistus asiasta), mutta Massi ei. Lajunen oli joiltain ominaisuuksiltaan rajoittunut, mutta vahvuusalueillaan maailmanluokkaa. Järvinen on ollut tasapaksu.
Kärjen tavoin, Järvinen on mielenkiintoinen hankinta verrattuna siihen mikä näyttää olevan pelillinen tavoite.
Kyllä mä JR:n kommenteista tulkitsen että nykyisellä menolla M. Järvinen saa isomman näytönpaikan. Jotenkin näen että vaihtaa sit Jasun kanssa paikkaa kun se aika tulee, ettei liikaa kentällisiä sekoiteta.
@peterra Kommenttini ei millään tavoin liittynyt siihen, että pelaaja ei voisi kehittyä. Se oli vastaus @Juissi27 viestiin, jossa heitettiin ajatusta Järvisestä projektipelaajana. Tämän tyyppisiä ajatuksia heitettiin myös Kärjen kohdalla, kun istui poppareilla. Että ehkä se treenaa kevättä ja ensi kautta varten. Sinänsä tällaisessa projektissa ei ole mitään pahaa, mutta en uskonut siihen Kärjen kohdalla enkä oikein Järvisenkään.
Toki näille herroille haettiin ja Järviselle haetaan vieläkin niitä steppejä kohti “jotain hienoa”, mutta aika paljon on saatava jo tällä kaudella. Ei meillä ole tilaa suurempiin projekteihin eikä tälläinen nyt reenataan, jotta ens kaudella näytetään systeemi edes kuulu mielestäni liigaan tai ammattilaisurheiluun. Sä oot kentällä, jos riittää. Jos ei riitä haet niitä steppejä muualta.
Huomatkaa, tekstissäni hieman kärjistetään, toivottavasti joku saa kiinni ajatuksesta. Toivotaan, että Massi pääsisi kokeilemaan Jasun paikalle.
Ihan hirveästi tähän ei vaan ole aikaa, jos tuohon haetaan ulkoa vahvistusta. Tietysti jos ei haeta, niin miksi ei tuota voisi kokeilla, jos Rautakorpi niin näkee.
Samaa mieltä ja itse en oikein usko Järvisen siihen pääsevän. Jotenkin vaan tässä mahdollista vahvistusta odotellessa olis kiva saada tuohon ketjuun uutta verta. Jasu sopisi lisäksi hyvin tuonne neloseen.
Nyt on kyllä pakko laittaa tähän lyhyesti vastaus: olen aivan jyrkästi eri mieltä. Tällaisen kommentin sanominen on minulle vähän sama kuin se, että halveeraa sitä työtä, jota Tapparassa on tehty. Juuri tuo on ollut viimeisen viisi kautta Tapparan jatkuvan menestyksen kivijalka, että ollaan pystytty kehittämään yksilöistä pelaajia, jotka täyttää suuria saappaita.
Se, että meillä ei olisi aikaa tällaisille projekteille ja se, että hedelmiä kerättäisi ensi kaudella on täysin absurdi ajatus itselleni. Monen pelaajan suhteen on toimittu juuri näin ja hedelmiä on keräilty sitten seuraavilla kausilla. Savinainen otettiin jengiin ja ei todella ekalla kaudella vastannut huutoon, mutta tokalla kaudella oli täysin pitelemätön.
Tuollainen kommentti, jossa ikään kuin asetetaan tällainen työ tällaisessa organisaatiossa kyseenalaiseksi on mulle vähän sama kuin se, että ei ole ymmärretty ollenkaan, mihin Tapparan pitkäjänteinen huippu on perustunut. Tää on työllä rakennettu pitkä menestystarina, joka juuri siksi kestää kausia ja aikaa.
Saattoi olla vähän offensiivinen kommentti, mutta olen tästä aivan hirvittävästi kanssasi eri mieltä.
Ei Järvinen tällä kaudella tähän saakka ole ihan odotuksiin vastannut, mutta ei sitä tiedä mitä loppukausi tai ensi kausi tuo tullessaan. Näissä on hyvä pitää malttia varsinkin kun siihen on Tapparalla varaa.
Ja aika harvoin kaikki joukkueen hyökkääjät painaa vähintään neljääkymmentä pistettä ja on ykkösketjun pelillisellä tasolla. Kauteen lähdettäessä on joku odotusarvo, mutta roolit ja joukkue voi muotoutua paljon erilailla mitä odotukset on olleet. Näin se vaan menee.