Mestaruussauna 2022!

Ensin käydään saunassa, sitten syödään vasta.

Ne on nykymiehet persoja salaatille.

1 tykkäys

Jos vihdalla vihdotaan, niin vastalla vastotaan. Sen minkä vihdalla vihtoo sen vastalla vastoo.

1 tykkäys

Vastasuudessa vastasta vastaa vastasta vastuussa oleva vastuuhenkilö.

Ps. Se on vihta.

19 tykkäystä

Kyä näi o!

4 tykkäystä

Minä ainakin vaston Saimaan saaressa ja voin sitten vihtoa Näsijärven rannassa. Mutta joka paikassa on ollut mestaruussauna kuumana.

2 tykkäystä

Mulle on vihta se itse tuntemani sana, muttei mua haittaa, jos joku kutsuu sitä vastaksi. Tappara on Suomen mestari vm-2022 siitäkin huolimatta.

3 tykkäystä

Tämän mukaan kyseessä olisi kaksi eri asiaa:

Vasta sanaa käytetään enemmän Porvoo-Oulu akselin itäpuolella. Vasta-sanan on arveltu tulevan ruotsin sanasta kvast. Toinen vaihtoehto tulee muinaisvenäjän sanasta hvost tai verbistä hvostat, joka on tarkoittanut vihdalla kylpemistä.

Vastan sanotaan myös olevan kooltaan ja muodoltaan erilainen kuin vihta. Vasta on n.75 cm pitkä ja muodoltaan pyöreä. Vasta sidotaan erillisellä rinkulalla, pannalla joka on kädensijan juuressa.

Lähde: https://saunamaailmalla.com/vihta-vai-vasta/

Saunominen voi silti jatkua :slight_smile:

Joo, täällä jatketaan aamusaunalla ja vihdalla nimenomaan :grinning:. Ainakin Tampereella näin, myös pk-sedulla yleisesti.
Tänään katson finaalit (osan ainakin) uudestaan ennen formuloita. Ihan vain piruuttani. :carrot:

1 tykkäys

Kyllä ainakin meillä puhutuaan vihdasta ja se sidotaan kahdella koivurinkulalla yhteen. En edes tiennyt, että vihdan voi sitoa jollakin muulla yhteen. Millä? Vaikuttaa epäilyttävältä sellaiset keinotekoiset sitomiset.

Mä tulin välillä saunasta ulos tekemään tulet aamumakkaralle!

8 tykkäystä

Ei liity aiheeseen, mutta pari hyvää ystävää koulutukseltaan sähkömiehiä. Molemmat tykkää tehdä vihtoja ja sitovat ne nippusiteillä kuten ammattikunta kaiken muunkin :smiley:

6 tykkäystä

Tuo nippuside on kyllä todella kätevä tapa tehdä Vihta.

1 tykkäys

Tosin vihdat hävitetään polttamalla, mutta meneehän siinä yks tai kaks nippusidettäkin ilman suuria myrkkypäästöjä. Kuiva koivuvihta kyllä tuo mukavan aromin rantasaunan pesässä. Tuore sitten löylytellessä.

1 tykkäys

Olen r-vikainen savolainen ja haluaisin tietää onko täällä lauteilla missään naisia, ei taho nähä höyryssä?
Haluaako tytöt kylpee!?

1 tykkäys

Ja kuulemma jokku tytöt vastaa, että “Ee aenakaa sellaselta, joka ei ärree ossoo sannoo!!”

6 tykkäystä

Mun pappa vainaa leikkas vanhoista polkupyörän sisäkumeista “pompuloita” ja kiepsautti vihdat niillä nippuun. Renkulat pysty ottaan talteen seuraavia varten kun vihta meni pesään.

8 tykkäystä

Niin meijän pappa teki myös.

4 tykkäystä

Kyllä,juuri näin. Mullakin on varastossa sisäkumii loppu elämäksi.

Edit: en oo edes pappa :smile:

5 tykkäystä

Tehkää nyt vihdat miten teette, heitetään sitten vasta kiukaan pesään. Sen jälkeen voidaan vihtoa.

3 tykkäystä