Millaisia treenejä teette salilla?

Ps. Nilkat vahvistuu parhaiten erilasilla tasapaino- harjoitteilla, jotka kehittää nilkan alueen proprioseptiikkaa. Pakaran aktivoitumis- ongelmat on nykyään eräs kansantauti, jopa ne ”mavettajat” ja ”kyykkääjät” salilla saattaa kärsiä liian heikosta pakarasta ja liike menee kirjaimellisesti ”reisille”.

Eli tehtävää on kaikilla, duunia vaan. Ja loppujenlopuksi lihaskuntoa voi aloittelijana varsinkin harjoittaa jopa kuntosalin ulkopuolella, jos ajatus salille menemisestä tökkii. :blush:

Tärkeintä on liike.

2 tykkäystä

Mulla menee kaikki juoksut suoraan reisiin, sen tuntee jopa omasta persuksestaan, että liike on kaikkialla muualla, mutta ei pakarassa. Tein noita @Messi mainostamia erilaisia “kävelyitä” ja se tuotti pikkuisen tulosta: tänään on tuntunut, että juuri oikea lihas on tulessa eli sinne osu ja uppos.

1 tykkäys

Itse hain tässä takaa sitä, että kun ulkomuistista 99%:ia kotiin hankittavista treenivälineistä käytetään 0-1 kertaa, niin myös salille uskaltautuminen voi jäädä ikuiseksi meinaamiseksi silloin, jos ajattelee luovansa pohjat kotona. En sano sitä, ettei kotona voisi oppia ja opetella myös tai että olisi mahdotonta opetella ja luoda pohjia kotona, mutta aika kovaa kurinalaisuutta ja määrätietoisuutta se vaatii, ettei ole 10v päästäkin samassa meinaamistilanteessa :smiley:

Tähän on pakko todeta, että myös PT-kentässä on hyvin monenlaista hiihtäjää ja esimerkiksi omalla kohdallani vain harvasta PT:stä voisi olla minulle konkreettista hyötyä: siis siten, että PT todella tietää treenaamisesta enemmän kuin minä. Mutta olen kyllä samaa mieltä siitä, että osaava PT on hyvä lähtökohta treenaamiselle.

Tietyllä tapaa kuntosalista täytyy mielestäni luoda itselleen sellainen comfort zone; paikka jossa olet kuin kotonasi. Tähän päästäkseen ei tarvitse tietää kaikesta kaikkea, vaan se vaatii salille menemistä vaikka sitä 10min kuntopyöräilyä varten.

Olen samaa mieltä ja kerron syyn: koulutus on liian helppo. Se ei välttämättä takaa laaja-alaista ymmärrystä alasta, mutta on niitä hyviäkin valmentajia.

Se, onko kellä esim. sulle annettavaa, riippuu sun tavoitteista. Pt:t on vähän sama kun lääkärit: oma erikoistuminen/ intressit vaikuttaa. Ei urologille kannata mennä korvakipua valittamaan.

Ja samalla tavalla tuntematta sua ollenkaan. Henkilökohtaisesti omalla ”klinikalla” on istunut hemmetin paljon ihmisiä, jotka ”ovat tietäneet” treenaamisesta ja ovat oikeasti olleet ihan hukassa. Eli voisin myös sanoa: se joka luulee tietävänsä, ei välttämättä tiedä. Tietäjät tietää :wink:

EDIT: ja siis missään nimessä mun tuo eka viesti ei ollut suunnattu kritiikkinä sulle.

1 tykkäys

Tarkoittanet varmaankin noita dynaamisia askelluksia. Vaikka ne ovatkin osaksi ja suureksikin osaksi liikkuvuusreenejä, niin minulla ne menevät kestovoimalle suit sait ja jos en ole niitä tehnyt vaikka pariin viikkoon, niin seuraavana päivänä saan tuta :smiley:

Noilla sinä löydät ne “herkät” paikat helposti.

2 tykkäystä

Youtubesta löytyy Treenaa kotona -haulla 20-40 min treenejä perusliikkeillä. Näillä sain itseni motivoitua tekemään kotona treeniä ja esim. aktiivinen liikkuvuusharjoitus on nykyään viikoittain ohjelmassani.

1 tykkäys

YouTuben lisäksi puhelinten sovelluskaupasta on ladattavissa hyviä reeniohjelmia, joissa eri tasoja. Suosittelen kokeilemaan.

1 tykkäys

@Messi silti tiesit heti, mitä tarkoitin :wink: Minulle ne oli erilaisia kävelyitä, mutta tosiaan dynaamisia askelluksiahan ne :smiley:

1 tykkäys

Tänään siirryin Fitness24seven:in asiakkaaksi Keskustaan. Huomenna katsotaan, millaiset vermeet sieltä löytyy.

Itse käyn tuolla, koska matka.

Asialliset vehkeet löytyy. Vaparipuoli saisi olla isompi, mutta onneksi suurin osa asiakkaista käyttää laitepuolta. Ruuhka-aikoina tosin kumpikin vähän liian täynnä.

Alkaa olla noidannuoli ja selkäkivut menneisyyttä. Ihan hyvin pystyy jo touhuamaan. Tosin maasta en ole nostellut, enkä juurikaan varsinaisia selkäliikkeitä tehnyt.

Matka jatkuu.

3 tykkäystä

Muista ne stabiloivat harjoitteet. Se takaisia esim. kerran viikkoon tehtynä omana treeninä sen, että vaiva uusisi yhtä suurella todennäköisyydellä.

Tiedän, ettei ne motivoi, mutta sanonpahan, jotta voi sitten sanoa: ”että mitäs minä saoinkaan?!” :joy:

1 tykkäys

Mulla sattuu ihan keskelle rintaa, kun teen dippiä. Mikä on vikana? Ylipainoa on, mutta ei merkittävästi. Voimaa… Noh, joo - ei kovin paljon kokoiselleni. Muistelisin, että ennen, kun olin vähän kevyempi, niin oli ihan kiva liike. Taisinpa tehdä pienellä lisäpainollakin.

Tekniikka päin honkalehtoa? Liian leveä ote? Kannattaako dippiä tehdä kyynärpäät suorana, hieman sisäänpäin vai ulospäin omaan kehoon nähden? Itselle hieman ulospäin tuntuu luontevammalta, ihan suoraksi on käyttämälläni dippitelineellä hankala saada, kun se on V:n mallinen.

Viimeksi sain kyllä jo muutaman toiston, mutta kyllä kipu vaikuttaa / pelottaa sen verran, että kovin montaa ei mene. Milloinkaan muulloin en ole kipua havainnut - en penkissä, vinopenkissä jne.

Onko vain parempi jättää tekemättä ja reenata rinta ja ojentajat muilla liikkeillä? @Vekki-Keke?


Edit: Taas kirjoitin ennen kuin googletin riittävästi. Tekniikassahan se vika taitaa pitkälti olla, mutta saa silti vastata.

Mm. Tällaista löytyi:

Jotta dipistä ei kuitenkaan tulisi rintaharjoitus, on sinun pidettävä keho pystyasennossa ja kyynärpäät kiinni kyljissä.

Joo, ei ole ollut kyynärpäät kyllä ihan kiinni kyljissä… Sitä luulee, että tekniikat tietää joten kuten, mutta ei sitten kuitenkaan.

1 tykkäys

Tuo “päin Honkalehtoa” jaksaa kyllä naurattaa. Näin saatiin Essi tähänkin ketjuun jos ei vielä ollut ja muistelut vanhoista hyvistä ajoista :joy:

Asiaan. Joo kyllä, luultavimmin on liian leveä ote. V- teline ei sinänsä haittaa, sillä kaikissa nivelissä tulee liikkeiden aikana kuitenkin kiertoa ja olkapäille tuo pieni sisäkierto on ystävällisempi. Siitäkin huolimatta kädet saa olla lähes kyljissä kiinni ja pyrkimys tosiaan on pitää sama leveys kyynerpäissä koko ajan. Tällöin liike myös kohdentuu ojentajiin, eikä rintalihas pyri haukkaamaan pääsuorittajan roolia. Vaikka työntävässä liikeessä (alaosa) mukana onkin ja saa ollakkin.

Dippi on hyvä voimaliike ojentajalle ja “yleisohjelmassa” takaa sen, että “turhat” muotoliikkeet voi suosiolla jättää pois. Dipin haasteena on se, että tekniikka tosiaan pysyy kasassa. Jos on löysät/ ahtaat olkapäät, liike saattaa tuntua kivualiaalta. Samoin jos elopainoa tosiaan on kertynyt eikä voimataso sitä ihan vastaa. Tällöin suosittelisin muita liikkeitä ojentajille. Kivuttomana ja oikealla tekniikalla dippi on kuitenkin yksi parhaista ojentajan raa’an perusvoiman kehittäjistä.

Ja kehittyykin suht nopeasti, kun jaksaa vääntää :blush:

1 tykkäys

Itsellä mietinnän alla jäsenyys. Lähin sali alakerrassa :sunglasses:

1 tykkäys

Itse asiassa kun kirjoitin, ettei laitteissa voi liikkeitä tehdä kovin väärin, niin aina on kuitenkin parempi treenata vapailla painoilla ja tässä loistavassa videossa kyseenalaistetaan aika monen salilaitteen olemassa olo

3 tykkäystä

Tavallaan video oli hyvä, mutta jotkut asiat ehkä ajateltiin aika suorasukaisesti ts. pyörittiin ihan oikeiden asioiden ympärillä, mutta välttämättä asiat ei ole ehkä noin yksinkertasia.

Käytännössä vapaita painoja kannattaa suosia. Täytyy kuitenkin muistaa, että laitteet antavat moneen liikkeeseen aloittelijalle mahdollisuuden oppia liikerataa. Kyllä laitteissakin voi tehdä väärin/ on vammatiski olemassa, mutta vammariski kasvaa aina, mitä lähemmässä toiminnallisuutta treeneissä mennään. Siksi on vaarallista ajatella, että joku laite/ liike olis ehdoton ”no no”.

Paljon kuitenkin videolla oli hyvääkin faktaa, että ei pidä lukea niinkään, että väittäisin videon olevan humpuukia. Mutta esimerkinä kohta, missä puhuttiin selän yliojennuksesta… ainakin niiden tutkimusten mukaan mitä ite olen nähnyt, selän hallittu hyperextensio aktivoi nimen omaan syviä selkälihaksia. Täten siis olettamus videolla ei ole täysin oikea. Toisaalta, asia on hyvä kyllä tiedostaa, mutta yliojennusta selkään tulee 90% treenaajista esim. Penkissä, kyykyssä ja mavessa. Miksei niitä sitten demonisoida tällä videolla?

1 tykkäys

Oho,240kg.

https://www.instagram.com/p/BumC1_znSAQ/?utm_source=ig_web_copy_link

_

2 tykkäystä

Sanoisko notta jos tuon kanssa jos painimaan “joutuisi” ja jalkansa ympärille lukkoon laittaisi, niin siinäpä sitä sitten oltaisiin…eikä pois pääsisi.

1 tykkäys

Sanotaan heti aluksi, että hylkäsin “ylikalliit” ja vähän itseäni ärsyttävät yleissalit.

Siirryin nimittäin ihan ilmaiselle ja kaiken tarpeellisen sisältävälle ulkosalille, siis sellaiselle jossa on säädettävät painot. Säädettäviä painolevyjä on aivan sopivasti ja kaikki laitteet ovat itseasiassa melko hyviä.

Jalkakyykky ja penkki vaativat oikeanlaisensa otteen löytämisen ja tekniikan, liikkeen puhtaus on melkein edellytys että liike tulee tehtyä oikein. Laitteissa on nimittäin tanko sekä paksumpi holkki, ellei ole tasapainoa suorituksessa → syntyy kitkaa, eikä tanko painoineen oikein nouse.

Käyn ulkosalilla 3-5 kertaa / viikko. Riippuen kuinka raskaan reenin vedän.
Yleensä vuorottelen “Yläkroppa” - “Alakroppa” syklillä, joskus reenautan molemmat samalla kerralla. Kaikki liikkeet (joista kerron myöhemmin) 3-4 kertaa - Liikkeestä riippuen 8-20 toistoa.

Pukeutuminen on aika tärkeässä osassa, talvipakkasilla kerrospukeutuminen ja hyvät hanskat ovat välttämättömät. Nestettä ja ravintoa on nautittava ennen suoritusta sopivasti.

Tuloksena : Aivan maaginen "ulkoilu"olotila sekä loistava salitreeni.

1 tykkäys