Avaanpa tällaisen ketjun. Olemme tuolla toisaalla puhuneet siitä, millä salilla käymme. Keskusteluun osallistujia ei kovin paljoa ollut. Aika monella taitaa voimat mennä fanittamiseen
Kirjotin äskettäin pitkät sepostukset omasta treenistä, mutta juttu häipyi avaruuteen. Palaan siihen uudelleen myöhemmin.
Kuinka usein käytte? Kuinka kauan kerrallaan??
Millaisia teenejä?
Millä rytmityksellä?
Erityistä?
Okei koetan tähän heti laittaa ikäänkuin syötiksi.
En ole saliharjoittelun paras expertti, mutta jotain ymmärrän, ainakin omasta mielestä.
Minun lähtökohta on se, että voin käydä salilla vain 3 kertaa viikossa, koska jäälläkin pari kertaa pitää käydä ja sulan aikaan juoksemassa. Tuolloin tulee helposti 6 erilaista treeniä viikossa.
Käytän salitreeniin n. 75 minuuttia kerrallaan. Tuohon Gogo Sarankulmaan ei ole kovin pitkä matka.
Haluan treenata kunnolla ja laulua ja leikkiä treenamiseni ei todellakaan ole. Olen toki jo vanha ukko, mutta sitä en itselleni myönnä. Kun se päivä tulee, peli on menetetty.
Minä olen jakanut treenit 4 osaan:
työntävät eli ojentajat ja rinta
Vetävät eli hauis ja selkä
Jalat
4, Vatsat
Ekaksi: Teen vatsat joka kerta lopuksi n. 200-300 toistoa yhteensä muutamalla eri liikkeellä.
Minulla on 8 liikettä tällä hetkellä jokaiseen osioon(1-3).
Päivä 1. Työntävät 4 ekaa liikettä
Vetävät 4 ekaa liikettä
Päivä 2. Työntävät liikkeet 5-8
Jalat 4 ekaa liikettä
Päivä 3. Vetävät liikkeet 5-8
Jalat liikkeet 5-8
Ajattelin vuoden alusta ottaa tuohon mukaan 1 pudotussarja jokaisen treenin loppuun, tyyliin:
1 päivä vetävä liike 1
2, päivä työntävä liike1
3. päivä jalat liike 1
Seuraavalla viikolla:
päivä vetävä liike 2
päivä työntävä liike 2
päivä jalat liike 2 jne. jne.
Kaikki mikä tehdään tuossa ohjelmassa, tehdään aina finaaliin kaikki antaen.
Esim @Vilttitossu voi kommentoida ainakin, koska tiedän,että hän on ihan pro tässä hommassa.
Meillä on taloyhtiön sali tuossa alhaalla. Sielä käyn. Täytyy myöntää, että junttisalia teen. Eli penkki-hauiskääntö-talja. Jalkaprässi-kyykky- selät. Siinä se. Aika lähellä maksimeita kokoaja ja lyhyitä sarjoja.
Ensinnäkin, tuossa on paljon hyvää, sä oot hyvin jyvällä tässä asiassa.
Jakokin on ihan hyvä, vaikka olkapäät on nyt unohtunu. Voit kokeilla noi vetävät ja työntävät tehdä vuorotellen, esim ylätalja-penkki-alatalja-peckdek. Ymmärsit varmasti mitä tarkotin?
Vatsoja ei ehkä kannattais tehdä joka treeniin. Ne on samanlaiset lihakset niinku kaikki muutkin, niidenkin tarvii palautua. Jos haluat näkyvämmät vatsalihakset, ni vähenmä toistoja lisää vastusta. Jos haluat niistä tukea esim kiekkoon, tee syviä vatsoja, esim lankutusta.
Sulla tulee paljon liikuntaa, ni jos tuntuu siltä, voit hyvin joltain viikolta jättää jonkin lihasryhmän tekemättä. Saat sille vähän extra lepoo, ni seuraavalla kerralla kulkee taas paremmin.
Saat tarkemmat ohjeet, ku nähään. Tarvii vähän tietää miks käyt salilla, kiekon tukemiseks vai ulkonäöllisistä syistä vai maksimivoiman tuoton jne.
Hyvää settiä teet kaikenkaikkiaan.
Huomenna ollaan naapureita, ni tuu käymään. Voidaan salillakin käydä kattoo jotai liikkeitä.
Mimmosta settiä suosittelisit miehelle 181/72 kokoiselle miehelle jonka rasva% on muistaakseni 24 Painojen pitää olla pienet koska lihasvoimat ovat täysin olemattomat.
Tarkoituksena aloittaa kevällä treenaus, jossa saisi vähän keskivartaloa sutjakammaksi
Vilttitossu tuossa jo lyhyesti sanoikin kaiken oleellisen. Ensin täytyy tosiaan tietää treenaajan tavoitteet jotta voi suunnitella ja heittää ehdotuksia. Sarjojen pituudet ovat siihen yhteydessä ja niistä Messi et tuossa maininnut. Ja vaikka treenaamiseen liittyvät seikat ovatkin yleispäteviä, niin treenarin nykytaso ja suoritusten puhtaus vaikuttavat paljon. Messin tapauksessa perusta on varmasti vahva, eikun vaan tsemppiä treeneihin.
Jos haluut kesäksi kuntoon, ni treeni on alotettava nyt, ei keväällä.
Noilla mitoilla sun keskivartalossa ei pitäis ihan kamalasti olla extraa, ellet syö ihan päin peetä. Sillon se ruokailu ois muutettava eka, se vaikuttaa keskivartaloon eniten (miehillä).
Syvät keskivartalon lihakset vaikuttaa tohon korsetin malliin, eli niitä vahvistamalla saat vyötäröö kapeemmaks.
Aika hankala näillä tiedoilla mitään tarkempia ohjeita antaa.
Ruokailu+syvät keskivartalon lihakset.
Lankutukset vatsoille ja kyljille. Selän ojennus nivel kerrallaan + pito selälle.
En tiiä onko parhaita, mut mulle toimii.
Kattele youtubesta, sieltä löytyy, ni näät suoritustekniikat samalla.
Kiitos Vilttitossu. Olkapäät tulevat noissa ylävartalotreeneissä. itseasiassa olen joutunut niihin kiinnittämään erityistä huomiota, koska minulla on jo AC- nivelessä kulumaa ja olen saanut olkapääkivut kokonaan vuoden aikana pois ja niitä ei ole poistettu kuminauhatreeneillä :D. Voidaan keskustella vielä erikseen noista olkapääharjoitteista.
Muutan heti noita vatsatreenejä eli lisään vastusta ja vähennän toistoja. Saadaan hiukan papua lisää sinne :D. Syviä treenaan tasapainoisesti. Teen lankutusta, lantion nostoja sekä rullauksia.
Kolmanneksi syy salilla käyntiin on vähän noita kaikkea. Voisin sanoa että olen ns. kompromissitreenaaja. Kaunista ei enää tällä iällä saa, voimaa voin kehittää, maalivahtipeliä tukevaa voi tehdä. Yksi päämotiivi on se,ettei nuoremmat kovin paljon pääse silmille hyppimään, ymmärrät varmaankin tuon, kun olet meikäläisen tavannut ihan elävänä Mitä mieltä olet noista pudotusarjoista? Rytmistä? Teen niitä sillei, että eka veto on n. 12 krt finaaliin, toinen n. 20% painonpudotus ja finaaliin jne.
Yleensä teen noissa normisarjoissa n, 8-10 toistoa, joita 3 sarjaa. Minulla ei ole erikseen kestovoma-, maximinvoinma-,nopeusvoimakautta. Joskus kuitenkin saatan muuttaa niin treeniä, että teen vain 4 max toistoa +3 sarjaa.
Pudotussarjat on hyviä, teen itekkin usein liikkeen viimesen sarjan parilla pudotuksella. Toistoissa pyrin minimissään kuuteen per pudotus.
Vatsoissa muistakaa hengitystekniikka. Rutistavassa vaiheessa hengitys ulos, ja passiivisessa sisään.
Istumaan nousut on usein huonoja vatsaliikkeitä, koska siinä suurin työ tehdään lonkankoukistajilla. Varsinkaan maalivahtien ei pitäis mielestäni tehä. Mieluummin sit erityyppisiä jalkojen nostoja.
Rinta, ei rinnat, se on eriasia
Ei se penkki kellään maksimipainoilla kovin räjähtävä ole.
Keskityt nyt vaan tekemään puhtaita ja hallittuja toistoja, ni kyllä se sieltä kehittyy. Sali ei ole nopeuslaji!
[quote=“Danny, post:15, topic:3752, full:true”]Selvästi heikkouteni on rinnat.
[/quote]
Samoin, mutta vielä enemmän tykkään takapuolista. Anyway, etköhän kanna huolta ihan suotta. Olet vasta aloitellut salilla käyntiä ja luomassa pohjaa kovemmille treeneille. Syitä miksi tunnet itsesi heikoksi rintalihasten osalta, voivat olla esim.:
Vertaat itseäsi muohin, ja ne muut usein panostavat juuri siihen penkkiin kaikkein eniten, kaiken muun kustannuksella.
Monet penkkiä tehdessään pompauttavat tangon vauhdikkaasti rinnaltaan ja tämä saattaa näyttää hyvinkin räjähtävältä. Ei kuitenkaan kannata ottaa mallia, vaan rauhallisesti levytanko rinnalle ja sitten räjähtävästi ylös. Siis niin räjähtävästi kuin mahdollista.
Kunkin fyysiset ominaisuudet vaikuttavat liikkeisiin ja toki räjähtävyyteen. Esim. penkissä juurikin pitkät käsivarret eivät ole hyväksi, jos halutaan nostella isoja painoja. Liikeradat ovat paljon pidempiä kuin lyhytraajaisilla ja yläkropaltaan massiivisilla salikavereilla, käsivarsien kulma paljon pienempi ala-asennossa… ja nämä vaikuttavat kaikkeen, myös siihen kuinka räjähtävästi liikkeen saa tehtyä.
Penkkiinkin on kaikenlaisia erikoistekniikoita, mutta ei niitä heti alkuun kannata alkaa tehdä. Sinnikkäästi vain esim. 8 viikon jaksoissa, sen jälkeen painotuksia/ohjelmaa vaihtaen, itseään muihin vertailematta…
itsellä n.5v kokemusta ja viime kesänä tein itselleni 5-jakoisen ohjelman tavoitteena voiman lisääminen. Selkä, olkapäät, jalat, rinta, kädet. Pääliikkeinä rinnalleveto, pystyounnerrus tangolla, etu/taka-kyykky, penkki. Sarjoja 7 toistoja 3-4. Siihen päälle eristäviä liikkeitä mutta ne jätin aika vähiin ja tein kevyillä painoilla.
5kk aikana kyykkytulos parani 50kg ja penkki 15kg mikä oli junnannut pitkään 100kg kieppeillä. Nyt olen siirtynyt ihan vaihtelun vuoksi massatreeniin ja voimaa on tullut silläkin tavalla, mutta ei yhtä nopeasti.
Aloittelijan ei varmaan kannata kokeillä mutta suosittelen kokeilemaan jos tulokset junnaa paikallaan.
Itse tulee tehtyä pelkästään toiminnallisia harjoituksia ja vastuksena melki aina pelkästään oma paino. Kyykyt bosu pallolla tai tasapainolaudalla ihan ehdottomia niin tulee käytettyä jalan lihaksia monipuolisemmin. Vatsoihin lankutus ja siinä yhdistettynä polven veto kyynerpäätä kohti on taattua hapotusta! Itsellä tarkoitus enempi kiinteyttää kun ei lihasta enää kiinnosta lisää hankkia.
Hei tietäisikö kukaan onko mitään sovellusta jota voisi käyttää kuntosalitreenauksessa eli kun tekee harjoituksen niin voisi laittaa sen ylös ( paino,toisto jne )mielellään Suomen kielistä