Palstalaisten painonhallinta

Ainakin ikääntyville palstalaisille lienee tiedossa, ettei olekaan ihan helppo mahtua enää rippipukuunsa tai alittaa armeijapainonsa. Uudenvuoden jälkeen mediakin on taas täynnä erilaisia juttuja painonhallinnasta. Ylipaino ei ollutkaan ylivoimaa. Olisikin kiva kuulla, millaisia keinoja olette kokeilleet? Mikä on toiminut ja mikä ei?

Omasta kokemuksestani voisin sanoa, että mitkään dieetit eivät ole toimineet itselläni. Pysyvämmän muutoksen tekeminen taas on vaikeaa. Nyt näyttäisi kuitenkin siltä, että olen onnistuneesti irroittautunut sokerikoukusta ja vaikutukset ovat silminnähtäviä.

Toinen asia mikä on tullut mieleen joulunajan tissuttelusta, että tuota alkoholin kulutusta voisi hivenen vähentää. En ole tähän vielä lähtenyt, koska en ole vielä keksinyt, miten sen toteuttaisin. Kiinnostaisi kuulla, jos jollain on kokemusta alkoholin vähentämisen vaikutuksesta painoon.

1 tykkäys

Uskoisin että vaikutus on iso.

Ite pidin tauon treenaamisesta, kun oli väsymystä havaittavissa töissä sykkimisen ja huonon unenlaadun takia. Samalla ruokavalio meni täysin läskiksi.

Nyt aloitin “dieetin” tai syömään järkevämmin. Eli kanaa ja riisiä menee varmaan aika paljon. Vaalea leipä, sipsit, peruna ym. pois. Ja alkoholista pidän taukoa ainakin reilun kuukauden.

2 tykkäystä

Syömisen suhteen kuulemma vanhan liiton lautasmallin käyttö sekä annoskoon tarkkailu ovat jotenkin toimivia keinoja pysyvästi käytettyinä.

Mietin vielä tuota alkoholia, en halua kokonaan eroon mutta esim. “en osta kotiin” voisi olla mielenkiintoinen malli. Sellaiselle joka käy suht harvoin viihteellä/juhlissa.

2 tykkäystä

Kyllä se ainakin varmaan parantaa. Varsinkin niille jotka kiskoo lavatolkulla viikonloput kaljaa. En nyt sinua meinaa. :slight_smile:

Se huono puoli ainakin itsellä on kun ottaa alkoa, niin seuraavana päivänä (viimeistään) täytyy syödä epäterveellisesti. Saattaa mennä parikin päivää niissä mainingeissa.

Sen olen huomannut, että kun harrastaa liikuntaa, niin se motivoi syömään puhtaammin.

Itse en vielä kovin vanha ole, mutta urheilun puutteessa lihoan erittäin helposti. Viime maaliskuussa jätin itse sokerin ja rasvan, ja aloitin isojen aterioiden syömisen välipalojen napsimisen sijaan. Lisäksi päivittäinen kuntoilu punnerrusten, vatsalihasliikkeiden ja lenkkeilyn muodossa pudotti painoa itselläni kahdessa kuukaudessa 87 kilosta 78 kiloon. Paino on pysynyt, kun ruokavalio ja päivittäinen liikuntakin on pysynyt.

Alkoholia pystyy ottamaan kohtuudella lihomatta, se on lähinnä kyse siitä hiilarin ylikulutuksesta. Kunhan ei liikaa ala ottamaan.

Tsemppiä painonpudotukseen ja painonhallintaan kaikille!

3 tykkäystä

Mutta mun mielestä on tärkeetä myös nauttia elämästä ja välillä pitää herkkupäiviä jne. Esim. kerran kahdessa viikossa. Liian koville ei itseä kannata laittaa. Väsyy äkkiä henkisesti.

1 tykkäys

Tässä pitää myös muistaa, että kiloja ei kannata suoraan käyttää ylipainon arvioimiseen, koska kehon koostumukset ovat kaikilla erilaiset.

Vyötärönympäryksen mittaaminen kertoo enemmän kun kilojen kyttääminen.

Ihanteellinen vyötärönympärys on miehellä noin 80-90 cm.

Samaa mieltä. Silti ihmetyttää että vyötärömitan terveellinen tavoite (alle 100cm) koskee sekä 150 että 190 senttisiä.

Vielä hullumpaa on, että painoindeksi arvot ovat miehellä ja naisella samat.

Koko painoindeksi joutaa jo romukoppaan. Rasvaprosentti on paljon tarkempi tapa mitata ylipainoa.

1 tykkäys

Aloitin tuossa puoltoista kuukautta sitten ekaa kertaa elämässäni sillain tositarkoituksella pudottamaan painoa, kun huomasin, että tietyt jutut ovat alkaneet tarttua vähän eri tahtiin (muutaman kilon hyppäys ylöspäin muutamassa kuukaudessa). Se ei nyt ollut tämän viestin pointti, mutta ajattelin tämänkin sopivan tähän ketjuun. Ajattelin empiirisesti testata, miten paljon paino muuttuu yön yli ja siitä vessakäynnin yli. Näemmä nukkuessa haihtuu puoli kiloa nestettä pois ja tyhjennyksellä 0,7 kg. Jos siis vaaka näyttää oikein.

Vähän harmittaa, että aloituspaino oli vähän kyseenalainen, koska oli jäätävä kaljapöhö ja turvotus, kun oli ollut koko päivän tiukahkoissa housuissa ja istunut pitkiä aikoja mm. auton penkillä. Olenkin työlukuna käyttänyt n. neljää kiloa vähemmän kuin tuolloin oli, koska se lähti varmaan viikossa (eli oli pääosin nestettä, en todellakaan vedä mitään raivoisaa hernekuuria). Sittemmin on reiluun kuukauteen tippunut sellainen toiset nelisen kiloa (mikä on aika paljon, kun kuitenkin sekaan on mahtunut 5 pääpäivää, kolme krapulapäivää ja pari ajopäivää). Tavoite on ollut max. 2 kiloa kuussa pudotus, mutta näin alkuvaiheessa varmaan edelleen tuota nestettä lähtee enemmän ja luonnollisesti prosenttiosuus on pienempi. Neljän-viiden kilon päästä ollaan painon suhteen intin alkuvaiheen mitoissa ja tavoite on jossain reilun vuoden päässä. Jaaha, näköjään kirjoitin tästäkin.

4 tykkäystä

Tällaisia mielikuvia kannattaisi laittaa lehtiin, takuuvarma laihdutusteho…tuore kandidaatti istuu turvonneena Skodan takapenkillä Dresdenistä lähetetyissä lederhoseneissa, joista karvainen pötsi vyöryten turpoaa yli, hikoilee yöllä lakanat keltaisiksi ja sontii aamuriulla kilon jöötin kännykkä kädessä ja informoi edellä mainitusta livenä tappara.co:n…tänään en syö enää mitään.

6 tykkäystä

Itsellä painonhallinta sujuu itselle luonnollisen ruoka rytmin kautta. Normi päivänä syön seisovastapöydästä lounaan 10.30 ja illalla 17.00-18.00 toisen lämpöisen ruuan. Mitään muuta en syö. Leipää en syö yleensä ollenkaan. Eikä muukaan napostelu. Kahvia juon aika paljon ja 1-2 litraa mehua tai limsaa päivässä. Alkoholia en ole käyttänyt 4 kuukauteen. Sen lopettaminen ei vaikuttanut painoon mitenkään. Ylipainoa minulla ei ole ikinä ollut.

1 tykkäys

Maalaat karun mielenmaiseman palatatoveri hyvä. Automerkki taisi mennä oikein.

Saksassa ei ole tarvinnut miettiä painoa :smiley: veikkaan että runsaan seisomisen ja vähäisen ruoan seurauksena on lähtenyt joku 4-5 kiloa. Joka päivä on vaikeampaa, kun ei meinaa vyössä reiät enää riittää ja rahavyöt meinaa tippua.

1 tykkäys

Mä olen aina ollut hoikka luonnostani. Liika kiloja ei kerry millään ja omaan kaiketi hyvät geenit. 64v faijakin on ikäisekseen yhä aika huippu kunnossa. Se ei ole kaljamahaa eläessään omistanut.

Mä kuitenkin päätin hankkia kiloja lisää saleilemalla (se meikän ulkosali, josta löytyy säädettävät painot) melko ahkeraan. Paino nousi n.70 kilosta 78 kiloon - tähän meni n. 1,5 vuotta. Pituutta mulla on se 181 cm.

Ruokavalio pysyy mulla säännöllisenä ja vahingossa ihan terveellisenäkin. Usein kyllä syön myöhällä iltapalaa, se on tapa joka voinee meikää lihottaa väärällä tapaa kun setäistyn lisää. Mulla ei ole koskaan viettiä esim syödä herkkuja tms - paheita löytyy kahvi ja röökin poltto, sekä muu 1/5 sielustani.

Tällä hetkellä olen aivan äärettömän tyytyväinen painooni suhteessa pituuteen. Salilla on tullut ihan omin opein tulosta, joka on harteuttanut hoikkaa olemustani. Saankin olla nöyrästi tyytyväinen nykyiseen olemukseeni, kerran säästä riippumatta tuolla aherran.

Aika paljon tuntuu riippuvan geeneistä. Ei pidä ottaa itseensä jos on saanut ylimääräistä tai liian vähän kiloja. Kunhan tuntee itsensä terveelliseksi ja on terve.

1 tykkäys

Elokuusta -18 lähtenyt 38 kiloa ja nyt painan pauttiarallaa saman ku armeijasta päästessäni vuonna 1998. Notta sillai täällä. Kyllähän rasvaa vielä löytyy, mutta on sitä aikalailla lähtenytki.
Hyvä mä!

14 tykkäystä

Kerrotko lisää, millä olet saanut tuollaisen määrän pudotettua?

Jättämällä kaikki ateriat joiden nimessä on -pala kokonaan pois :grinning:
Syön päivän ruuat ja kaloripitoiset juomat suurinpiirtein 11-18 välisenä aikana ja muuten aamuisin kahvia ja muuten pelkkää vettä. Joskus vähän suolaaa nielen alle paaston aikana.
Alku vähän hankalaa, mutta kun tähän tottuu niin on helppoa ja säännöllistä. Kun on syöntiaika niin pitää syödä ravinteikkaita ruokia, itsellä menee lihaa ja kasviksia, parsaa, salaattia, hapankaalia, kananmunia jne. Pääasia on että tulee 16h tai yli ilman ravintoa, light limuja tai kahvimaitoa jne.

8 tykkäystä

Okei, kuulostaa aika tiukalta.

Oon yrittänyt kerätä lihasmassaa painoja nostelemalla ja syömällä proteiinipitoisesti ja niin paljon kun pystyy. Paino on noussut keväästä kuutisen kiloa ja pääasiassa se on lihasmassaa. Tavoitepaino on semmoiset 86-87kg, vielä viitisen kiloa pitäs saada lihasta. Tavoitetta täytyy tietysti katsoa siihen päästyä uudestaan, että vieläkö lisää olisi parempi.