Yleistä ruokakeskustelua ja elintarvikkeiden käyttökokemuksia

En ole varma, onko täällä foorumilla ollut aikaisemmin keskustelua erilaisista helpoista kotiruoista lähikaupasta ja heidän uusista tuotteistaan. Koska itsellä on varsin yksipuolinen ruokavalio ja vielä kaiken lisäksi olen suhteettoman laiska tekeen, mutta eines ei oikein tahdo upota (jokuhan tosin voi tämänkin einekseksi tulkita) niin oon viime aikoina yrittänyt vähän sovellella ja kokeillut rohkeasti kaikenlaista uutta, mitä kaupasta on löytynyt.

Tänään löysin ensimmäistä kertaa sellaisen tuotteen kaupasta kuin Valion Mifu paistettava ruokarae ja pakko sanoa, että on kyllä loistava kombo broilersuikaleen kanssa. Siihen vielä vähän jotain herkkuja pakastimesta päälle kuten vaikka wok-vihannessetti koko homma pannulle ja hetkessä on aika hyvä ruoka valmis. Vahva suositus. Onko muut testailleet tämmösiä ja löytäneet mieluisia tuotteita?

Edit: Tarkensin hieman otsikkoa, kun keskustelun suunta on muuttunut. :slight_smile:

2 tykkäystä

Nää hipsteriainekset eli nyhtökaura ja härkäpapurouhe Härkis on ihan jees lisä ruokakaappiin. Nyhtökauran pienet erät ainakin toistaiseksi katoaa hyllyiltä haipakkaa, mutta tuotannon pitäisi tasaantua jossain välissä, kun Paulig taisi homman itselleen ostaa.

Hypestä huolimatta nyhtökaura yllätti ainakin mut.

Juomapuolella on muuten kova sana Valion persikka-kefir.

Valitettavasti nykyinen opinahjoni on mennyt tähän nyhtövillitykseen mukaan. Nyhtöpossulasagnea… :tired_face: Ei enää ikinä…

Itse olen ihan tietoisesti yrittänyt korvata perunat omista aterioistani. Ongelma omalla kohdallani on se, että pidän valtavasti perunasta ja myös mielelläni syön perunaa monessa eri muodossa. Olen vain myöhemmällä iällä todennut, että perunoita tulee äkkiä popsittua suhteessa aivan liikaa, joka näkyy sitten tuossa vatsan seudulla yhtä nopeasti. Olen pyrkinyt omassa arkiruokailussani korvaamaan perunat esim. vihanneksilla, mutta hirveän laiskasti on tullut toimittua tämän suhteen.

Samalla olen korvannut aiemmin paljon käyttämäni punaisen lihan lähes kokonaan broilerilla ja myös leivän päällä käytän nykyään mieluummin jotain kalkkunaleikettä mieluummin kuin punaista lihaa. Tällä on mielestäni ollut seurauksia yleiseen vointiin, jaksamiseen jne. ja sellainen turvotus on jäänyt pois, joka ruokavalioista yleisesti johtuu.

voi toki myös olla, että kyseessä on ns. lumeajattelu eli toisin sanoen huomaan tuloksia, joita ei oikeasti ole, koska haluan huomata niitä, jos asiaan kerta myös huomiota kiinnitän. Kuitenkin esim. aiemmin tuo pelkkä broilersuikale + aurinkohedelmät pakkasesta ei oo ollut mikään makuelämys ja nyt kun siihen lisäsin nuo Mifupalat niin johan rupes homma toimimaan. Juuri tällaisia Mifunkaltaisia tuotteita oon kaivannut, jotta voisi helposti ja pienellä vaivalla korvata sen perunan tai pastan ruoasta.

Pakko kuitata tähän vanhan liiton Vuorineuvosten sanonta: Syö perunaa, niin pysyt tyhmänä ja uskollisena.

Pastat ja nyhtökaurahärpäkkeet ovat syyllisiä kaikkeen pahaan, mitä nyky-yhteiskunnassa on…

1 tykkäys

Juu näin on, varsinkin, nyhtökaura ja pasta on ihan samaa asiaa… NOT.
Se on parempi vaan laittaa lauantaimakkaraa leivän päälle, ja ihmetellä käpylehmämäistä ulkokuortaan :wink:
@peterra oli jo oikeilla jäljillä perunan kans. Vielä kun jättää leivän pois, tai radikaali vähennys, samoin kun maitotuotteet, ni takaan, että turvotus häviää :muscle:

Karmeinta ikinä on kuitenkin nyhtökana. Hyi yök. Oli joskus jossain ravintola-annoksessa ja ei kyllä maistunut.

Maidon suurkuluttajana en kyllä pysty jättämään noita pois, vaikka kuinka haluaisin. Leivästä voisi vielä teoriassa luopuakin…mutta kaikesta maidosta, ei vaan pysty / osaa / ei keksi vaihtoehtoa =D

Mä harvoin korvaan mitään 1:1. Enemmänkin “jatkan”. Vehnäpastan sekaan voi sekoittaa kikhernepastaa tai kesäkurpitsasuikaleita. Kauravalmisteet voi joissain tapauksissa korvata maidon ja varsinkin kerman. Mutta juustoa ei korvaa mikään. Riisiä voi jatkaa kukkakaalilla tai ruishelmillä tai muilla vastaavilla jyvillä. Lihaa voi jatkaa pavuilla. Myös linssit ja kvinoa on hyvä tapa jatkaa ruokia.

Tai en mä tiedä onko oikeasti hyvä tapa, koska en ole juurikaan kiinnostunut ravintoarvoista, mutta ainakin vaihtoehto. Ja ainahan se riippuu ruoasta. Esim. ehtaa pihviä on vaikea korvata millään.

Maidon tilalle:
-Raakamaito, prosessoimaton tuote ”Suoraan lehmästä tullut”, kuumentamaton luomuraakamaito. Mahtaako Ahlmannilta enää saada? Tän kanssa sitte varovaisesti, pitää olla puhtaus ja kylmäketju kunnossa.
-Vuohenmaito (saatvuus?)
-Soijamaito
-Riisimaito
-Kauramaito

Mifu on kokeiltu ja ihan jees. Tosin itse perustan enemmin itse maustamiseen joten käytän maustamattomia tuotteita pääasiassa. Makea thai chilikastike on hyväksi havaittu, maltillisella käytöllä.
Kaalista (+ mausteet) saa aika hyvää pannulla kypsytettynä, jauhelihan kanssa esim.
Täytetyt paprikat, herkkusieni+riisi+sipuli+smetana+valion viola sotkulla täytettynä ja uunissa vajaa puoli tuntia. Toki sinne voi lihaa myös laittaa.
Kalaruokia, nappaako? Silakat leivitettynä tai ei pannulla voissa paistaen. Tai ihan sitten kirjolohi. Riisi tai peruna ja sitte kermaviilikastike (kermaviili, viinirypäleitä puolikkaina tai sitten perinteisempi tilli sinappi … ja se pieni määrä valkosipulia)
Mulla ei o ihan vartin ruokia kun aina niihin menee se puolituntia jne… Pikaisiin ravitsemustilanteisiin on sitte purkkihernekeitot, pinaattilätyt, laatikkoruoat kotikartano tai saarioinen.
Niin, kysyit jotain ja vastasin muuta ???

En vastusta tämän(kään) suuntaista keskustelua tässä ketjussa. Ehkä täytyy yrittää päivittää otsikko vielä tänään vastaamaan haluttua keskustelulinjaa. Itsehän ajoin tuota keskustelua tähän suuntaan.

Kalat eivät nappaa, mutta maidon korvaamista toki voisi kokeilla. Ja ihan hyviä settejähän sä sieltä tarjoilet =) En itsekää ole mikään aikafriikki ja kyllä mulla se 30 min on aikaa sitä ruokaa tehdä, enemmän laiskuutta pääsääntöisesti :stuck_out_tongue:

Se vaan on tullut huomattua, että multa puuttuu ainakin kaupassa ihan kokonaan ideaa ja tulee aika paljon käytettyä yksipuolisesti tuotteita eikä tuu mietittyä vaihtoehtoja.

Et kai mene kauppaan ilman suunnitelmaa? Kaupassa käynti ei ole mielestäni “antaa poikien pelata”, vaan vaatii rautakorpimaisen tarkan ja laaditun pelikirjan.

5 tykkäystä

Saattaa olla, että kaupassa ollessaan peterra löytää sisältään “sisäisen haapalan”. Peterraa lainatakseni: “Rautakorpi voisi kehittää omaa pelifilosofiaansa nimenomaan siihen suuntaan, että pelaajat saisivat tuoda myös luonnettaan esille tällaisessa.”

Voi hyvinkin käydä niin, että Prismaan mennessään peterra antaa pelikirjoille/kauppalapuille palttua ja antaa sisäisen haapalan ottaa vallan.

Kysymys on universaalista tilanteesta, arjenhallinnasta ja sen käytännön toteuttamisesta. Teoriassa asiat ovat hallussa, mutta käytännössä oma temperamentti ottaa (lähikaupassa) vallan.

Nämä asiat on hyvä tiedostaa, jolloin omaan käyttäytymiseen voi vaikuttaa.

1 tykkäys

Pelikirja vie tehokkaasti maaliin eli kaupassa ei mennä satunnaisesti kuin flipperipallo. Eli ostoslista järjestetty niin että kulkureitti kaupassa vie tehokkaasti kassalle. (Hmmm … siis kassalle?!?)

Sit vielä tosta kokkaamisesta.
Mutti:lla on hyviä tomaattisoseita purkissa, siis ketsuppia “jäykempää” ja soseutettua. Näillä saa kanssa mukavia vaihteluita keitoksiin. Kun se “runko” väkisinkin on yksipuolinen.

Mainos, ruokakauppani S-ryhmän Prisma pitää kausituotteita esillä ja sieltä olen bongannu muutaman jutun. Ovat olleet hyvinkin edullisia tuotteita ja olisko ollu toisinaan reseptejäkin ehdolla.
No mitä ne on niin mun kokkaaminen on semmosta näistä tänään tällaista. Ja muistiin ei jää mitään eli toistaminen ei onnistu :frowning:

Luulin samaa. Meni ennen 2litraa päivässä, juustot yms päälle. Nyt korkeintaan yks rahka päivässä. Muutoksen jälkeen 3kuukaudessa painoo 9 kiloo pois ja sixpäkki näkyviin, ilman aeroobbista harjoittelua.

Tuli heti mieleen tämä vanha juttu:

1 tykkäys

Hirveän usein menen :smiley: Yhden ihmisen taloudessa voi hyvin pyörähtää ruokakaupassa pidemmän tovin ja katsella ympärilleen, ei tartte huiskia tehokkaasti menee :wink:

1 tykkäys

Kukin tavallaan ja tarkotus tässä elämässä lienee se, että on suunnilleen tyytyväinen oloonsa. Plussaa tietenki, että elintavat ei kuormita veronmaksajien kukkaroa liikaa. Summa summarum mulle ei tulis mieleenkään jättää ruokavaliosta pois maitotuotteita tai leipää tai perunaa. Ei missään tapauksessa. Kohtuus kaikessa ennemminkin on mun slogan ruoka-asioissa. Sokeria varmasti kannattais mun vähentää, muuten sopivasti ku liikkuu, ni tuntuu että sillä, laskeeko kaloreita tai ravintoarvoja, ei niin kauheesti oo väliä. Huippu-urheilijat tietenki erikseen. Monipuolisesti kaikenlaista.

5 tykkäystä

@pieni_m itselläni halu paneutua tähän asiaan lähtee lähinnä siitä, että on yleensä tupannut toi paino jojoilemaan. Kun kesällä opin viimein oman tapani liikkua ja pystyin tekemään liikunnasta pysyvämmän tavan, joka on kokonaisuudessaan parantanut mun oloa niin haluaisin pitää ja jopa kehittää saavutettuja tuloksia enkä valahtaa takaisin alkuperäisiin mittoihin.

Siinä, missä liikunnan on jatkuttava, on selvää, että talven tullessa ja opinto- sekä työkuvioiden kiristyessä liikunnalle käytettävissä oleva aika tuppaa vähenemään automaattisesti, vaikka kuinka haluaisikin käydä sen 30 km+ pyöräilemässä melkein päivittäin. Sit kun sitä luonnollista vähenemistä tapahtuu niin on syytä kompensoida sitä tukeutumalla myös ruokavaliomuutoksiin.

1 tykkäys