Inflaatio ja suomalaisten ostovoima

Pikkasen pitää alkaa olemaan huolissaan meidän suomalaisten ostovoimasta. Verot nousee, ruoka kallistuu, polttoaine, sähkö jne. “Osta sähköauto” “osta aurinkopanelit” osta sitä ja tätä. Palkat ei nouse samaa tahtia. Vihreää siirtymää ajetaan, ulkomaille annetaan rahaa, Uniper jne. Oletko huolissaan oman perheen ostovoimasta?

Millainen rahallinen tilanne sinulla on tulevaisuuteen?

• Erinomainen, ei tarvitse huolehtia.
  • Hyvä rahatilanne, puskuria on vielä.
  • Rajoilla mennään, olen huolissani.
  • Olen jo pulassa, en tiedä miten selviän tulevaisuudessa.
  • Olen alaikäinen, ei vielä ajankohtaista.
0 äänestäjää

Ostovoima tarkoittaa taloustieteessä sitä, kuinka paljon hyödykkeitä käytettävissä olevalla tuloilla voi ostaa. Palkansaajien ostovoima kasvaa, kun tulojen kasvu ylittää hintojen nousun. Ostovoima laskee jos hinnat nousevat mutta tulot pysyvät ennallaan. Ostovoiman lasku ei siis välttämättä liity tulojen laskuun vaan voi olla myös inflaation seurausta.

3 tykkäystä

Itsellä on rahatilanne vielä hallinnassa, pystyy elämään normaalisti ei ole tarvinnut vielä karsia vakio kuluja. Mutta olen huolissani mm. Sähkötilanteen takia. Se voi ensi talvena olla jo sellainen, että pitää karsia jo heti isolla kädellä. Eli olen huolissani tulevaisuudesta.

1 tykkäys

Jos kokee että on ansainnut niin palkankorotuksen pyytämiselle ei ole huono aika.
Tässä kohtaa jos saa lisää liksaa niin on suht hyvissä asemissa liittokierrosten alkaessa.
Oma arvaus on että palkat luultavasti tulee nousemaan ihan hyvän tason, kunnallinen verorahoista pyörivä sektori näytti suunnan.

2 tykkäystä

Itse olen suht säännöllisesti saanut pieniä korouksia, mut helppoa ei ole ollut. Viimeisin 2v sitten. Itsellä luultavasti pitää miettiä firman vaihtoa, jos haluaa parempaa. Meillä kuulon mukaan kovinkaan moni ei edes ole saanut korotuksia. Firmassa vaihtuvuus sen takia iso.

Edit. Mut hyvä kuulla jos sieltä olisi apuja tulossa.

2 tykkäystä

Itse saan oikeustieteen maisterin paperit ensi vuonna, joten en kokenut kovin rehelliseksi vastata tuohon kyselyyn. Tällä hetkellä ei tietenkään ole rahaa ihan hirveästi mihinkään ylimääräiseen, mutta toisaalta on opiskelija-asunto ja ns. “avulias” lähipiiri, joten ollaan ihan pärjätty.

Sähkön hinta ei ole vielä välittömästi vaikuttanut omaan elämään mitenkään, sillä määräaikaista on jäljellä jokunen kuukausi ja neliöitä kerrostalokämpässä on joka tapauksessa vain vajaat 50. Ruuan hinta sen sijaan on kyllä kirpaissut todella paljon (pliis puretaanko jo Suomen elintarvikemafia?).

Mitä tulevaisuuteen tulee, niin totta kai huolestuttaa/vit****** tämä meininki, kun suuret linjat poliittisissa toimissa ja yhteiskunnallisessa kehityksessä tähtäävät (tarkoituksella tai tahattomasti, en tiedä varmaksi enkä ota tässä nyt kantaa) erityisesti keskiluokan olojen kurjistamiseen. Tiedän, että oma asemani tulee olemaan parempi kuin keskiverto suomalaisen, mutta ainakaan itse en kuulu siihen koulukuntaan, jolle tärkeintä on vain olla kalliimpi auto kuin naapurilla.

14 tykkäystä

Itse sain omasta mielestä ihan huomattavan korotuksen eikä ollut edes kovan työn takana saada, ei tarvinnut edes juurikaan keskustella.
Toki on tuo varmaan alakohtainenkin kuinka työnantaja asiaan suhtautuu.
Meidän alalla venäjän hyökkäys vaikutti positiivisesti palkkoihin, tuo hyökkäys vaikutti myös niin että normaalisti saan ulkomailta työtarjouksia 1-2 vuodessa. Tänä vuonna niitä on tullut useampi, tälläkin hetkellä niitä on 2 odottamassa vastausta.
Ulkomaiden työtarjouksissa rahahanat on totaalisen auki, en oo vaan tarttunut niihin johtuen siitä että kolkuttelee se isänmaan puolustustahto sen verran takaraivossa että haluan työnantajalla olevan vahva kytkös suomeen joko omistajuuden tmv muodossa.

2 tykkäystä

Tuo helpottaa kun on noi paperit kunnossa. Itse päätäynyt töihin alalle mihin ei ole koulutusta. Nyt yli 10v samassa paikassa töissä. Jatkokoulutus ei olisi sinäänsä mahdollista, kun ei ole sitä ensimäistäkään tutkintoa.

Rekry firma lähestyi työmahdollisuudesta työkokemuksen puolesta, mutta koulutetut meni ohi. :grinning:

No, on nykyisessä työssä omat hyvätkin puolensa. :+1:

Sulla tuo hyvä työtilanne auttaa asiaan, viisas työnantaja, kun pitää osaavasta väestä kiinni. Rekry on aina vähän tuuripeliä, mitä sivusta seurannut…

2 tykkäystä

Itselläni on aika erilainen tilanne kuin monella muulla. Syy on se, että opiskelu ja elämänhallinta on ottanut paljon aikaa - tein 7 vuotta aikanaan töitä kaupassa. Tunnit ja palkka olivat semmosia, ettei rahaa ollut ikinä.

Sitten tein neljä vuotta asiakaspalvelutyötä, mutta täysin tunnein. Edelleenkään ei maailman korkein palkka, mutta oli mahdollista ostaa enemmän kuin aikaisemmin. Jopa investoida itseensä ja toisinaan säästää. Tappara on kallis harrastus jopa yksineläjälle. Mutta se on minulle terapiaa ja mielenterveyttä, joten maksan mielellään.

Nyt on n. 1,5 vuotta jäljellä opintoja. Olen kyllä teknisesti ja muodollisesti pätevä täysin valmis toukokuussa, mutta ainevalikoimaa pitää vielä laajentaa (jotta saa töitä). Sen tiedän jo nyt, että jos alalle pääsen seuraavan kahden vuoden aikana niin palkkataso on aivan toinen kuin se, mitä se on ollut ennen. Se tuntuu hyvältä, jännältä ja upealta.

Tällä hetkellä pärjään aikuisopintotuella, joskin olen joutunut ottamaan opintolainaa maksimit vanhan päälle. Ne ovat puskuria, koska opintovapaalta palatessa tulee käytännössä yksi tuloton kuukausi. Suomessa yksineläjällä on aina kovat kulut, siitä ei pääse mihinkään, mutta tällä hetkellä tuntuu, että valitsin oikean hetken opiskella.

Ja vastasin että olen huolissani, koska sellaista aikaa ei vielä minun elämässäni ole ollut, ettei olisi tarvinnut miettiä, mihin raha riittää ja mihin ei.

6 tykkäystä

Sulla on sekin hyvä puoli, että kaikki vaihtoehdot näyttäisi olevan vielä avoinna. Itsellä taas on omakotitalo, auto yms. lainat ja kaksi lasta. Nämä tuo näitä pakollisia säännöllisiä menoja, suunta on valittu. Itsellä ei tosiaan hätää ole vielä, mutta pikkasen se mietityttää, lapset kasvaa = kulut nousee. Jos ja kun he haluavat harrastaa, mistä rahat…

Korona ei vielä aiheuttanut ongelmia, mut onpahan kamala vuosi nyt menossa maailmalla.

Edit:

Monikaan ei avauspostauksen linkkiä ole avannut sieltä mm.

Palkansaajan ansiot nousevat tänä vuonna noin 2,5 prosenttia, mutta hinnat sen sijaan ennätysmäisen nopeasti noin seitsemän prosenttia. Palkansaajan ostovoima supistuukin tänä vuonna näin ollen yli neljä prosenttia. Hintojen nousu johtuu pääosin Venäjän hyökkäyssodan myötä syntyneestä energia- ja ruokakriisistä. Koska voimassa olevissa työehtosopimuksissa ei ole indeksiehtoja, palkansaajat eivät saa kompensaatiota hintojen noususta. Tilanne on mahdollista korjata vasta jälkikäteen seuraavan sopimuskierroksen edellistä suuremmilla palkankorotuksilla.

1 tykkäys

Tässä nyt 1,5 vuoden aikana on kyllä todellakin tullut huomattua se, että työelämästä täysipäiväiseksi opiskelijaksi siirtyminen ei ole mikään ihan pikku juttu. Minulla ei ole oikeutta kumpaankaan näihin eikä myöskään opintorahaan, vaan maksan opintolainaani jo itse asiassa takaisin. Näin ollen joudun siis tekemään opiskelun ohella töitä, mutta siitä en valita, oma on vikani, että lähdin jahtaamaan “sitä oikeaa uraani” vasta kolmikymppisenä. Siitä on kuitenkin paljon (henkistä) apua, että tulevalla alallani työtilanne ja palkka ovat molemmat paremmat kuin edelliselläni.

Se on silti todettava, vaikka meneekin ohi aiheen, että opiskelijalla on kyllä välillä todella vähän rahaa. Olen kertaalleen siirtynyt opiskelusta työelämään, jolloin oli sellainen olo, että miten tämän kaiken rahan saa edes kulumaan, ja kertaalleen olen tehnyt saman vaihdon toiseen suuntaan, ja reaktiokin oli hyvin pitkälti päinvastainen.

4 tykkäystä

Tällä hetkellä vielä pärjätään (2 aikuista, 6 lasta, hevonen ja koira) ja pystyy maksamaan laskut sekä ostamaan ruuan ja polttoaineen autoon… Mutta ei tarvitse kyllä kovin isoa yllättävää menoa että talous menisi kunnolla sekaisin. Hieman jo reilu kuukausi sitten hajonnut vesipumppu ja sen vaihtaminen uuteen ammattilaisten toimesta kirpaisi, mutta sen sai vielä sovittua. Yksi lapsistamme on erityislapsi vuoden takaisten synnytyksessä tapahtuneiden asioiden takia (jotka jotkut varmaan muistavat) ja jos nyt vaikka tulisi lapselle pitempi sairaalajakso, niin se sotkisi taloutta siihen malliin että esimerkiksi hevosesta tarvitsi luopua (meillä siis oma talli, joten tilanne on hyvä). Tai jos auto hajoaisi, niin se myös vaikeuttaisi tilannetta todella paljon. Mutta tällä hetkellä tilanne on ihan ok ja pärjäämme. :ok_hand: Onneksi on vielä valtion virka ja sellainen työ että työt tuskin kovin äkkiä loppuu. :smile:

9 tykkäystä

Verkkokaupan osavuosikatsaus olisi ehkä ansainnut enemmän huomiota – suomalainen kuluttaja on polkaissut jarrua molemmilla jaloilla. Myös autokaupasta kuuluu huhuja että kauppa on tyssännyt täysin.

Alkaa olemaan myrskyn merkit ilmassa.

4 tykkäystä

Elintaso laskee Suomessa todella paljon. Jutussa mainitaan, että hinnat ovat nousseet 7%, mutta vaikutus lienee paljon isompi. Ruokakaupan lasku on noussut lähes 20% tänä vuonna samoin kuin energialaskut. Näitä ei oikein voi välttää ja kun palkat nousevat sen 2,5%, niin ei ihme, että Verkkokaupat ym. kärsivät.

Isot ongelmat ovat edessä, jos talous alkaisi sakkaamaan kunnolla. Toistaiseksi esim. tärkeässä teollisuudessa näyttää ihan hyvältä ja tilauksia tulee edelleen.

2 tykkäystä

Tähän kun vielä lisätään mahdolliset asuntolainojen koronnoususta seuraavat lisäkulut sekä mahdolliset korotukset vuokriin ja vastikkeisiin. On tuossa ihmettelemistä miten selvitä.

3 tykkäystä

Tuo kertoo kaiken oleellisen tämän hetken osto käyttäytymisestä. Ihmiset ostavat vain sen mikä on pakollista. Toki moni voi odottaa black friday päiviä sillä uskoisin että tänä vuonna on taas raikkaammat tarjoukset. Itse ajattein hankkia uuden töllön jos sopiva tulee kohdalle.

Se mikä on kaikista huolestuttavinta on se että talous ei saa apuja kulutuksesta vaan se sakkaa.
Samoin käy ensi vuonna viennille, tilauskirjat ovat monessa paikkaa ruvenneet ohenemaan.
Korkojen nousulla kun tukahdutetaan inflaatiota rupeaa omaisuuden uusjako olemaan astetta lähempänä. Liian moni asia sakkaa tällä hetkellä ja pahaa tekee kun ajattelee millaiset pari vuotta on edessä.

Itse olen onneksi jo kerennyt tämän elämän velat maksamaan ja hieman on saanut sukanvarteen kertymään. .

3 tykkäystä

Mitä tämä tarkoittaa?

Ihan sitä summaa, mikä menee Prismaan keskivertotaloudella. Nyt kun vertaan joulukuun 2021 kuittia lokakuun kuittiin, niin mm. tällaisia hinnannousuja on yleisimmissä tuotteissa:

Rasvaton maito +44%
Margariini +73%
Paahtoleipä +19%
Metwursti +34%
Broileri +31%
Kananmunat +67%
Kahvi +54%

Onhan nämä ihan jäätäviä summia ja pahimmasta päästä ostoskoria. En edes tiedä riittääkö 20% Prisman hintojen nousuun.

16 tykkäystä

Omat kokemukset ei ole noin radikaaleja, vaikka hinnannousut olen huomannut. Useimmat tuotteet ovat nousseet. Osa isostikin, esim. harissatahna 1,49 → 2,98 ja oma go to -juusto Kuusamon gouda 3,85 → 5,45. Osa pysynyt maltillisemmissa nousuissa. Jotkut tuotteet jopa laskeneet. Prisman Kotimaista-tuotteissa hinnat melkein 1:1 vuoden takaiseen. Ainakin niissä, mitä minä olen ostanut.

Omassa kuitissa kananmunien hinta itseasiassa laskenut 4.65 → 3.99 vuoden takaisesta. Luomumunissa onkin ollut hintakilpailua viime aikoina. Pari kuukautta sitten käytiin aika kovissa hinnoissa.

Pidän itseäni aika helvetin hintatietoisena ja seuraan hintoja mielenkiinnosta, koska ruokaan menee liiankin isoja summia. Mitä omaa kuittiviidakkoa käynyt läpi ja verrannut hintoja nykyisiin, niin +10–15 % hintaeroa vuoden takaiseen Prismassa.

Yksi, mikä on minulle ehkä sokea piste, on shrinkflation. Eli se, kun hinta pysyy samana, mutta tuotteesta tehdään pienempi.

4 tykkäystä

Kahvipaketeissa havaitsin jossain vaiheessa 500g > 450g pudotuksia.

Monissa premium-jäätelöissä 1000ml pudotettiin ensin 900ml ja nyt kaupoissa on jo 850ml jäätelöpakkauksia.

Oluissa tuli jo jokin aika sitten 0,44l tölkkejä, joita on aiemmin ollut lähinnä jenkeissä. Moni voi erehtyä pitämään näitä samankokoisina 0,5l kanssa tai ainakin vertaa hintoja rinnakkain.

Joissain valmisruoissa ja suklaissa/karkeissa olen ollut näkevinäni 200g > 180g pudotuksia, mutta syön niitä niin harvoin, että seuranta on vaikeaa.

Saa kyllä silmä kovana tuijottaa myös kilohintoja.

8 tykkäystä

Otin kolme ensimmäisenä vastaantullutta tuotetta lokakuun 2021 ja lokakuun 2022 kuiteista:

Tuote 2021 2022
Siipi naturel 2,99 4,05
Isopaahto 1,95 2,25
Ohutruis 2,25 2,59

Onhan noissa näköjään nousua jokaisessa. Prisma molemmissa kuiteissa kauppana.

4 tykkäystä