Yleistä ruokakeskustelua ja elintarvikkeiden käyttökokemuksia

(【ツ】) #21

Itseasiassa on hyvä tapa jatkaa, sillä vatsan ja suoliston hyvät bakteerit tykkäävät kuiduista.

Ylellä tuli hyvä dokkari aiheesta:

Katso Prisma: Bakteerit vatsassamme Yle Areenassa:

Ei ollut nämäkään huonoja, mutta aika sokerisia. Ei tosin siis sokerimäärän perusteella ihme, että olivat hyviä. Ekat kokemukset kuitenkin todella positiivisia tästä maitotuotteesta.

(Päivi Kaski) #23

Tuohon kaupassakäyntisuunnitelmaan, mä olen jo pitkään käyttänyt S-ryhmän foodie.fi -palvelua ja tehnyt sillä ruokalistat. Kun nyt sitten kävi niin, että käydään täältä Mouhijärven naapurista joka viikonloppu Tampereella, päädyin sitten myös Kauppakassi-palvelun käyttäjäksi. Palvelu maksaa siis 5,90 asiakasomistajalle, toimii Lielahden ja Koivistonkylän Prismoissa (mutta ei ikäväkseni Kalevassa). Ostokset varataan etukäteen tuolta verkkopalvelusta, Lielahdessa voi maksaa kassalle, mutta Koivistonkylässä pitää maksaa etukäteen. Tällaisena lapsiperheellisenä ihan huippujuttu, kun 5,90 hukkuu heräteostoksiin tuhannesosasekunnissa.

Samaisessa palvelussa on Yhteishyvän reseptipankki, sieltä löytyy kyllä jos jonkinmoista ideaa. Ei se ole maailman helppokäyttöisin eikä sinne toiveistani huolimatta ole kuulemma tulossa ruokalistansuunnitteluohjelmaa, mutta käypä tällaiselle vaihtelunhaluiselle ja mikään ei varsinaisesti ole ollut pahaa. Joitain reseptejä olen toki itse tuunaillut jättämällä sellaiset ainekset pois, joita meillä nyt vaan ei kukaan syö.

(#LevtchiFever) #24

Tein lohilasagnea ja käytin lohen jatkona Mifua. Ei tällä kertaa kovin korkealle päässyt minun listoillani. Kuminen rakenne muistutti “yllättävää kyllä” juustoa tai ylikypsää kanaa.

(AJL Tappara-veikkauksen 16-17 voittaja) #25

Löytyykö täältä kasvissyöjiä tai peräti vegaaneja. jos niin otan osaa!

Ei jaksa ymmärtää tätä nykyistä ruokapolitiikkaa. Jokainenhan syö tietysti mitä lystää mutta… käsittämätöntä että ihmiset vetää sisälleen jotain ituja ja muuta eläinruokaa. Kaiken huippu tuli vastaan tänään kaupassa kun jollain fröökynällä oli neljä rasiaa joitain ihmeellisiä ruskeita epämääräisen näköisiä klönttejä. Rasioiden päällä luki nyhtökauraa! Ei hyvää päivää. Päätin käydä heti vastaiskuun ja ostin oikeaa ruokaa: viljaporsaan pikkukinkku lähti matkaan.

(Jarkko Mäkinen | Titta på ylähylly!) #26

Mun mielestä kaikkein terveellisintä safkaa on normaali kotiruoka. Se on monipuolista (jauhelihasoppa, makaronilaatikko, italianpata jne.) ja siihen kun lisää jotain hedelmiä ja vihanneksia silloin tällöin niin avot! Keho ja mieli kiittää! :yum:

(T. Koljonen) #27

No nyt kun kysyt, niin löytyy. Olen ollut kasvissyöjä noin kuusi vuotta. Asiasta kuulee itseasiassa aika paljon pään aukomista, mutta siihen on tottunut.

Noin ylipäätään en varsinaisesti sulata sitä, että niin monella tuntuu olevan oikeus tuomita tämä valintani, mutta kaipa se on totta, että useat kasvissyöjät ovat itsekin kovin ärsyttäviä paasaamisineen. Itse en tätä tosin myönnä harrastavani. Eli toisesta korvasta sisään, toisesta ulos.

Jos asia kiinnostaa, niin keskustelen siitä mielelläni, mutta tällä hetkellä pitäydyn asian toteamisessa.

• Härkistä, kauraa, yms. lihan korviketta markkinoidaan vähemmän resursseja kuluttavana, eli luontoystävällisenä. Tämä on totta - lehmät ja possut kuluttavat ja päästävät paljon.
  • Samaan aikaan näitä päästään myymään noin tuplahinnalla, verrattuna vaikka kanaan tai sikanautaan. Eli kyseessä on erittäin hyvä bisnes.

(AJL Tappara-veikkauksen 16-17 voittaja) #29

Olet valintasi tehnyt ja sitä on kunnioittaminen. Mutta sanopas ihan rehellisesti eikö ikinä herahda vesi kielelle kun näet jonkun mehevän pihvin kimpussa?

(AJL Tappara-veikkauksen 16-17 voittaja) #30

Varmaan totta, mutta kyllä minä ainakin valitettavasti siitä huolimatta, että lehmät ja possut kuluttavat ja päästävät paljon haluan, että ruoka maistuu ruualle.

(T. Koljonen) #31

Hierahtaahan tuo, ei sitä käy kieltäminen.
Pidän vain valintaani sen verran tärkeänä, että syön sitten jotain muuta.
Olen oikeastaan aika hyvä kokki, eikä hyvin laitettu kasvisruoka niin paljoa lihalle mielestäni kalpene.

Kasvissyöjistä nyt sit uutta sylkykuppia tekemään, ku pelaajia ei saa arvostella.
En oo vegaani, mut syön paljon kasviksia. Nytkin on hunajamelonia, banaania ja klementiinejä. Tää viikko mennään muutenkin salaattilinjalla, tosin lohen ja kanan kanssa.

Tärkeämpi pointtini oli tuo 2. kohta. Markkinointia ja hyväkatteista bisnestä. Bulkkituotteiden alhainen markkinahinta on tuottajalle huono. Eli myydään vihreällä kulmalla vähemmän resursseja kuluttavaa (halvempaa, kun eläin puuttuu?) tuotetta kovempaan hintaan.

(AJL Tappara-veikkauksen 16-17 voittaja) #34

Tuolla varmaan totta kommentillani otin jo siihenkin kantaa, tosin taisi olla hieman epäselvästi ilmaistu. Mutta totta haastelet!

Itse olen kanssa siirtynyt paljon kasviksiin. Pakko sanoa mistä on tullut melkoinen bravuuri on uunissa valmistetut punajuuret ja siihen pääle sulatettu vuohenjuustoa, siihen vielä kun paistaa kunnon kanapihvit! Toinen mikä sopii tämän kanssa on naudanpihvit.

(AJL Tappara-veikkauksen 16-17 voittaja) #36

En ole siis kasvissyöjä saatikka vegaani, mutta toki minäkin syön kasviksia ja juureksia jopa mielelläni. Kukkakaaligratiini nam, uunijuurekset nam myös jne.

Liha kuuluu sekasyöjän (ihmisen) ruokavalioon. Terveellinen ruokavalio lihalla on terveellisempi kuin kasvisruokavalio. Lihantuotanto kuluttaa planeettaa ja pyrinkin syömään mahdollisimman paljon itse metsästä hankkimaani lihaa. En ympäristön suojelemisen takia vaan siksi kun eläinten tappaminen on kivaa :innocent:

(aka Henkke) #38

Mua ei ihan hevillä saa kasvissyökäksi, mutta lähipiiristä löytyy ja on myönnettävä, että kasvisruoka on oikein laitettuna erittäin hyvää.

Kokkailla kyllä tykkään, laitan käytännössä perheen ruuat, vaimo huolehtii pyykit ja valtaosan siivouksesta. Pitkään haudutetut padat, esim moskovan pata, kuuluvat parhaimmistoon. Lihan syöjille: http://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/ruoka/reseptit/moskovanpata

Suosittelen tekemään. Maksaa vaivan…

(#LevtchiFever) #39

Mites lihansyöjät, maistuuko sisuskalut, aivot, kieli ym. vai oletteko samanlaisia sunnuntailihansyöjiä kuin minä, että menee vain parhaat fileelihat ja valmiiksi pureskeltu jauheliha?

Ei maistu. Reissuissakin jätän ötökät ja kanankintut syömättä, en aina ees maista.
Riippuu mikä kausi menossa, VHH tai vähärasvanen tai joku vastaava, ni niiden mukaan, mut ei liian tarkkaan.