Pitäisikö lihan kulutusta vähentää?

Tästä voisi avata ihan oman keskustelunsa. Ajattelin ottaa mukaan myös politiikkaa ja poliitikkojen kantoja, mutta pidetään keskustelu mieluummin yleisellä tasolla ja mahdollisimman paljon pois politiikasta.

Asiasta on käyty keskustelua toisessakin ketjussa. Tässä mielestäni erinomainen kirjoitus aiheesta @Sardion 'lta: Yleistä ruokakeskustelua ja elintarvikkeiden käyttökokemuksia - #49 käyttäjältä Sardion

Alustus:

Onko lihansyönti uhka maapallon tulevaisuudelle ja ihmisten terveydelle vai onko tämä eläimiä rakastavien hippien ja viherpiipareiden propagandaa? Viime syksynä tehdyn tutkimuksen mukaan kuudesosa suomalaisista on vähentänyt lihansyöntiä. Kuitenkin 94 % syö lihaa jossain muodossa ja lähes puolet syö lihaa päivittäin tai lähes päivittäin. Lihansyönti ja ruokavalio ylipäätään tuntuvat olevan ihmisille hyvin henkilökohtainen kysymys. Tämän olen huomannut itsekin keskustellessani aiheesta kaverieni kanssa.

Lihansyönnin vaikutukset ilmastonmuutokseen ovat herättäneet melko paljon keskustelua viime aikoina eikä tämä teema ihan hetkeen hautaudu muiden ongelmien tieltä yhteiskunnallisessa keskustelussa. Joidenkin tutkimusten mukaan lihansyönti ja mm. metsän raivaaminen lihanjalostuksen tieltä ovat ilmastonmuutoksen suurimpia aiheuttajia.

Varsinkin punaisen lihan syömisellä tiedetään olevan negatiivisia terveysvaikutuksia, vaikka liha toki on myös yksi parhaista proteiininlähteistä. Terveysongelmien kautta tulevat kysymykseen myös taloudelliset ongelmat: Mm. Oxfordin yliopiston tohtoritutkijan mukaan lihansyönnin lopettamisella säästettäisiin miljardeja. Neljäntenä tulevat vielä eettiset kysymykset eläinten oikeuksista.

Artikkeleita:


Omia kokemuksia:

Mäkin olen jättänyt punaisen lihan lähes vallan pois. Tuskin tulen sitä ihan täysin jättämään, sillä rehellisesti sanottuna tykkään kunnon piffistä aika paljon. Ideana on, että itse en sitä juuri laita ja saatan syödä, jos on jotain spesiaalimpaa illanviettoa esim. kavereiden kanssa tiedossa tai muuta vastaavaa.

Päätin tuossa vähän aikaa sitten katsoa vähän tarkemmin, mitä sitä suuhunsa laittaa ja samalla alkaa taas liikkua vähän enemmän. Kanaa ja kalaa olen syönyt silloin tällöin, mutta aika paljon olen laittanut myös kasvisruokaa. Vähän piti kasvisruuan laittamista opetella, sillä itsekin olen aiemmin syönyt ja tehnyt lähes aina lihaa. Olen kyllä yllättynyt, kuinka hyvää ruokaa voi täysin kasvisperäisistäkin aineksista tehdä. Esim. jauheliha / muu punainen liha on helposti korvattavissa vaikka nyhtökauralla ja härkiksellä makuelämyksen sen kummemmin kärsimättä. Suosittelen kokeilemaan, netistä kyllä löytyy reseptejä. Lihaa ei ole ollut mitenkään erityisemmin edes ikävä, vaikka toki vesi herahtaa kielelle vaikka ravintolaan mennessä ja menuja vilkuillessa.

Korjatulla ruokavaliolla vatsakin on toiminut paremmin. En oikein tiedä, mikä aiemmin aiheutti lieviä ongelmia - luultavasti maitotuotteiden vähentämisellä ja liikunnan lisäämisellä mutta myös kasvisten ja hedelmien lisäämisellä ruokavalioon on ollut merkittävä osuus. Eikä liene yllätys että yleinen vireystasokin on parantunut liikunnan lisäämisen ja ruokavalion kohentamisen myötä.

4 tykkäystä

Minun täytyy myöntää, että minulle mikään muutos ei ole kovin helppo, jos se ei lähde itsestä ja omasta halusta. Itserakkaat syyt ovat mun mielestä kaikista parhaita ja omalla kohdalla ne myös tuottavat kaikista eniten tulosta.

Itselleni kaikki muutokset on lähtenyt siitä liikkeelle, että ajattelen todella itsekeskeisesti. On vaikea motivoitua tekemään mitään muutosta maapallon tai jonkun muun vuoksi, koska tosiasiassa olen vain yksi pieni hiukkanen tuhansien joukossa.

Pitää yrittää välttää pitkiä tarinoita, mutta omalla kohdallani lähes kaikki muutokset on lähtenyt hyvin vaikeasta varhaisaikuisuudesta. Silloin tuli tehtyä paljon “ratkaisevia” virhevalintoja ja joutui itsensä kanssa ns. oikeasti koville ja peilikin tuli tutuksi.

Muutoshan on ihmiselle luonnollinen olotila; itse asiassa muutos on paljon normaalimpi olotila kuin pysyvyys, vaikka koko ajan pelkäämmekin kaikkia muutoksia. Itselläni se on mennyt vähän pala kerrallaan, että ensin laitoin nuorempana perusasioita kuntoon; liikuntaa lisää ja urheilusta elämäntapa. Jossakin vaiheessa huomasin sitten tuossa pari vuotta sitten, että pelkästään urheilemalla en pääse sellaiseen tulokseen kiinni, jota tavoittelen. Siinä vaiheessa rupesi oikeasti kiinnittämään huomiota enemmän siihen, että jotain täytyisi tehdä ruokavaliollekin.

Maitotuotteet on henkilökohtainen helvetti ja monta vuotta meni, että jääkaappi oli täynnä maitoa, jogurttia, rahkaa & kinuskia ja suklaata. Pienestä lähdettiin liikkeelle ja nyt onkin mennyt kohta jo yhdeksän kuukautta, kun viimeksi olen juonut oikeaa maitoa (ja oikealla maidolla tarkoitan siis lehmäperäistä maitoa.) Janojuoma on vaihtunut veteen, limsat on vaihtunut veteen. Toki edelleenkään en aseta itselleni absoluuttisia tavoitteita, koska hitaasti hyvä tulee. Pikku hiljaa sieltä se turha jää pois, mutta väkisin isoja muutoksia tavoittelemalla pahoittaa vain mielensä.

Lihan suhteen ollaan matkalla: leikkeleet (aiemmin esim. possu) on vaihtunut 100 % kanaksi. Jauhalihaa tulee tehtyä, mutta vain kerran viikossa. Kebab on edelleen todella lähellä sydäntä ja se olisi seuraava kehityskohde.

Hitaasti tulee hyvä.

5 tykkäystä

Itselle ei tule kyllä millään onnistumaan. Joka päivä tulee syötyä lihaa jossain muodossa ja maitoa menee sen 1-2l riippuen monestikko syö lämpöisen ruoan. Kanaruokia tulee syötyä n.70/30% enemmän kuin punaista lihaa mutta leikkeleet onkin sitten meetwurstia tai saunapalvi.

3 tykkäystä

Pitäisi vähentää, koska ymmärrän asian vakavuuden, mutta vaikeaa se minulle on ja tuskin tulee onnistumaan.

3 tykkäystä

Heh. Eihän näiden varmaan kaikilla tarvitsekaan onnistua ja jos oma vointi on hyvä, kun syö kunnolla punaista lihaa ja vetelee maitoa ronskimmin niin mikä se motivaatio muutokseen sitten olisi?

Itselläni kaikki lähtee siitä itserakkaasta omasta olosta - millä sitä parantaisi? Lopulta näiden asioiden suhteen ei oo oikeasti mitään muuta vaihtoehtoa kuin kokeilla. Jos voit hyvin niin ystävällisesti sanon, että anna mennä vaan.

Ei kaikkien muutenkaan tarvitse olla samanlaisia ja elämässä pitää olla makua. Itselleni nämä muutokset on ollut sellaisia, että oon tehnyt niitä itseni takia ja parantaakseni päivittäistä hyvinvointia. Ei tässä nyt vielä teräsmieheksi ole muututtu, mutta esim. palleatyrä ei minulle ole aiheuttanut vuosiin mitään oireita. Ja kaikki on tehty kokeilemalla erilaisia vaihtoehtoja.

Kasvisruokavalio ei ole “tavoitetila” itsellä, mutta tuntuu, että oma olotila tulee siihen ajamaan jossakin vaiheessa kuitenkin. Hauskinta tietty on oppia omasta elimistöstään. Nuorena on aika usein semmosta hauskaa mentaliteettia, kun elimistö kestää ihan mitä tahansa niin sitten ei tarvitse niin niitä miettiäkään, että miten tää nyt vaikuttaa.

Sitten, kun rupeaa ikää tulemaan niin ei voi enää mennä niin huolettomasti vaan täytyy oikeasti jo miettiä, että millä se oma olo huonenee ja millä se paranee. Tällä tavalla suurin osa muutoksista jossakin vaiheessa elämää noin muutenkin tulee eteen: kyllä se alkoholikin jää, kun vatsa ei enää kestä.

2 tykkäystä

On molempia. Afrikan ja Aasian väestönkasvu sekä elintasonnousu tuhoaa maapallon. Kuitenkaan Suomessa tuotettu nauta ei tuhoa sademetsiä eikä Suomi tule kärsimään kuivuudesta lihan tuotannon takia.

4 tykkäystä

Tästä voi olla aika paljon samaa mieltä. Ja näissä maissa se elintason nousukin vaikuttaa siihen, että lihansyönnin suosio kasvaa, mikä osaltaan aiheuttaa ilmastonmuutosta. Suomessakin syötiin muutama vuosikymmen sitten paljon vähemmän lihaa, kun elintaso ei ollut niin korkea.

Euroopassa lihansyönnin ongelmiin on jo jossain määrin herätty, mutta kun Aasiassa vasta aletaan kunnolla syömään lihaa, niin ei ongelma ihan hetkessä poistu.

Varmaan näin. Mutta maatalouden on mm. argumentoitu olevan yksi suurimpia syitä Itämeren rehevöitymiseen. Terveyskysymyskin koskee Suomea.

1 tykkäys

Nautaeläinten tuottaminen ravinnoksi pitäisi ehdottomasti lopettaa ilmastonmuutoksen ja päästöjen kannalta. Sika, kana ja pavut ovat huomattavasti maapallon kannalta parempia vaihtoehtoja.

3 tykkäystä

On ollut, mutta tähän on herätty jo aikoja sitten. On tehty imeytysaltaita ym. Maatalous ylipäätään on vähentynyt Suomessa jo aika päiviä sitten. Mielestäni aika turha tyrkätä Itämeren ongelmia enää millää tapaa maatalouden syyksi.
Ehkä aikanaan on ollut edesauttamassa rehevöitymistä, mutta tänä päivänä Itämeren ongelmat tulee ihan jostain muualta kuin Suomen maataloudesta.

“Minun mielipide”.

9 tykkäystä

Vakaa pyrkimys olisi tähän, mutta se on tosi vaikeaa ainakin mulle. Oon sentään muuttanut sitä sillee, että kanapainotteisuus on lisääntynyt ja punainen liha vähentynyt merkittävästi.

Maitotuotteet oli mun aikaisempi heikkous - kaupasta n. 80 % tarvikkeista oli aina jotain maitotuotteita. Kesällä huomasin, että maito saa mut voimaan huonosti - siis ihan oikeasti. Oli jatkuvasti pöhöttynyt olo ja oikein mitään ei jaksanut. iho on ollut mulla aina ongelma ja se oli ihan kauheassa kunnossa. Ei vieläkään “optimaalinen”, mutta paljon parempi.

Vaihdoin maitotuotteet kaura- ja soijatuotteisiin ja olo on ollut sen jälkeen parempi. Maitotuotteista käytän nykyisellään ainoastaan juustoa ja en jaksa kyllä esim. ravintolassa käydä ruokalistaa läpi, että sisältääkö tää nyt maitoa vai ei, mutta kaikki “puhdas maitotuote” on jäänyt pois ruokavaliosta. Rahkat, kinuskit, kermat, viilit, jugurtit jne. on kaikki korvattu kaura- tai soijapohjaisilla tuotteilla + maitoa menee enää ainoastaan kahvissa ja sekin on kauramaitoa.

Suosittelen kaikille kokeilemaan. Jos 100 % maitotuotteilla eläjä pystyy vaihtamaan ne pois niin veikkaisin, että kaikki pystyy. Ja olo voi jopa parantua, ainakin mulla se on parantunut :slight_smile:

2 tykkäystä

Hyvä jos näin. Mm. tämän takia avasinkin ketjun, että saisin vähän paremmin tietoa asioista.

1 tykkäys

On argumentoitu, mutta se ei kovin hyvin pidä paikkaansa. Jos katsotaan Perämeren rehevöitymistä tai sinilevien esiintymistä, ovat ne huomattavasti pienemmät kuin Suomenlahdella, vaikka Perämereen laskee maatalousvaltaisilta alueiden läpi virtaavat joet.

3 tykkäystä

Toisaalta karjatilojen häviäminen on köyhdyttänyt suuresti biodiversiteettiä. Esim. hyönteiset ovat vähentynyt rajusti ja viimeisen parinkymmenen vuoden aikana lintupopulaatiot ovat taantuneet voimakkaasti. Jopa Linkolan Pena puhuu karjatalouden puolesta, kun on nähnyt lintujen häviämisen.

1 tykkäys

Kyllähän lihaa syödään ylivoimaisesti eniten Amerikassa ja Euroopassa. No Australia ja Uusi-seelanti lisäksi. Vähiten syödään Intiassa uskonnosta johtuen. Ajattelutapa ettei minun valinnoillani ole mitään merkitystä on vaarallinen. Suomessa ei kaiketi ole lihan syönti juurikaan vähentynyt, vaikka kasviksia ja vaihtoehtoisia proteiinilähteitä enemmän syödäänkin, ne ovat vain tulleet lisäksi. Hiilihydraatteja syödään vähemmän, se on ollut trendi jo pitkään.

1 tykkäys

Onhan se omalla tavallaan vaarallinen, mutta ainakin itselleni motivoituminen tekemään muutoksia on helpompaa, kun se tulee sieltä omasta halusta ja omista lähtökohdista. On vaikeaa ajatella isoja kokonaisuuksia, kun arki kuitenkin pyörii todella pienien asioiden ympärillä.

Minun mielestäni ravinto- ja urheiluasioissa ollaan menossa Suomessa hyvään suuntaan, vaikka monet tutkimukset kyllä sanovat vastapäistä. Noh, lenkkipoluille mahtuu! :slight_smile:

1 tykkäys

Näin se on. Toinen vaihtoehto on vähentää ihmisiä.

Kysyn, olisiko luomusta ja kasvissyönnistä luonnon pelastajaksi. Luomua Linkola suosii, mutta kasvissyöntiä jarruttavat lehmät.

Hän tietää, että ne kuormittavat luontoa. Lintumiehenä Linkola kuitenkin painottaa, että pienkarjan ympärille syntyvä eloyhteisö on vertaansa vailla: pääskyset, kottaraiset, kivitaskut.

”Kun karja pannaan pois, haarapääskyistä on seuraavana kesänä vain yksi jäljellä”, hän mainitsee. ”Maailmaan tarvitaan vähemmän ihmisiä ja enemmän lehmiä.”

Tässä nyt kaksi vuotta kasvissyöjänä olleena pakko sanoa että se on ihan tottumiskysymys tuo lihanhimo. Ennen söin joka aterialla lihaa jossain muodossa, lihattoman kuukauden jälkeen jatkoin lihatonta linjaa kun se ei millään tavalla elämää hankaloittanut. Viime jouluna söin kinkkua, luulin että se olisi ollut tajunnan räjäyttävä kokemus mutta eipä se kummoista ollut.

Kaikki tekee omat valintansa, mutta ei siinä tosiaankaa mitään menetä nykypäivänä jos lihan jättää pois eikä elämä siittä hankaloidu. Kaupungeissa on ravintoloissa hyvin kasvisvaihtoehtoja, kaupasta saa maistuvia lihankorvikkeita ruokaan eli ei tarvii uusia ruokiakaan opetella tekemään. Kunto- ja voimatasot pysyy ennallaan vaikka jotkut muuta luulevatkin. Ei se liha mikään superfoodi ole, eikä mikään korvaamaton asia ruoassa kun vähän muuttaa ajatteluaan ja opettelee siittä pois. :+1:

6 tykkäystä

Onhan lihalle tullut noita korvikkeita jo ja luultavasti niissä on tulevaisuutta. Toistaiseksi en vain itse pysty edes yrittämään niiden syömistä. Niissä yleensä tuppaa olemaan tietty tuote “sidosaineena” ja siihen loppuu minun syöminen tai tarina.

Kasvisruokia on hyviä, todella hyviä. Tykkään pitää yhden kasvispäivän viikossa, mutta en ole vielä lähelläkään tilannetta, että luopuisin lihasta. Ainoa mitä teen, niin valitsen lihani tarkasti. Samoin kalani…

2 tykkäystä

Ainakin omalla kohdalla näin käynyt. Tuossa keväällä omat polkuni päätyivät risteykseen jossa päätin tehdä kokonaisvaltaisen elämäntapamuutoksen. Toki edelleen syön lihaa, lähinnä valkoista; kanaa, kalkkunaa ja kalaa. Kasvisten, vihannesten ja hedelmien osuus moninkertaistunut. Punaista lihaa aniharvoin. Tuossa kesällä ajattelin hetken jo ryhtyä kokonaan kasvissyöjäksi nähtyäni Seiskassa Timo Soinin grillaamassa ja toteamassa, että pelkkiä vihanneksia syömällä on itsekin pian vihannes. Jos lihaa syömällä päätyy sitten Soinin näköiseksi. No vitsi vitsinä. Alkuun piti vähän ruokasovelluksella tarkkailla että tulee riittävä määrä energiaa, mutta nyt homma tulee jo ihan selkäytimestä.

3 tykkäystä

Itsenäisesti tuskin olisin heti lähtenyt vähentämään lihan syöntiäni, mutta lihaa (pääasiallisesti) syömättömän tyttöystävän myötä lihaa on tullut vähennettyä. Hänen luonaan oleskellessa lihaa ei juuri tule syötyä toisinkuin Ruovedellä lapsuuden kodissa.

Nyhtöpossut ja vastaavat eivät maistu aivan yhtä hyvälle kuin oikea liha, mutta aivan syötäviä ne silti ovat. Maun puolesta voin ruanlaitossa käyttää nyhtötuotteita. Silti jos kokkailen jotain yksikseni, hyvin usein siihen tulee lihaa. Lihattomat versiot ovat aivan turkasen kalliita työttömän lompakolle.

Suosittelen muuten maistamaan vegaanista kebabia eli vöneriä! Ai tsiisus kun on hyvää! :heart_eyes:

4 tykkäystä