Pitäisikö lihan kulutusta vähentää?

Nyhtö tuotteet on nimenomaan nounou minulle. Ei voi syödä.
Muutenkin saa nykyään olla tarkkana näiden uusien villityksien suhteen.

2 tykkäystä

Jos sopii kysyä, niin miksi ovat nou nou?

Itse tykkään sekä mausta, rakenteesta että soijattomuudesta, koska olen luullakseni jollain tapaa soijalle allerginen.

Itse syön normiarjessa varsin vähän lihaa, ja sekin on useimmiten kanaa tai kalaa. Jokunen vuosi sitten pidin kokonaan lihattoman vuoden, eikä se ollut mitenkään hankala. Nykyisin täyslihattomuus olisi vielä helpompaa, kun on tullut näitä kaikkia hyviä korvikkeita.

Nää ruokavaliohommat ovat aika puhtaasti tottumuskysymyksiä. Tottumuksia toki voi olla vaikea muuttaa.

edit: puhun siis nimenomaan nyhtökaurasta. Sama pätee kyllä esim härkäpapujuttuihin.

2 tykkäystä

Taisin tuossa jo rivin välissä mainita, että näissä nyhtötuotteissa ym. uusissa lihan korvikkeissa on usein käytetty sidosaineena tiettyä ainetta, joka pahimmassa tapauksessa lopettaa minun elämäni.
Kyseessä on herneproteiini. Tuon takia saa olla ravintoloissakin tosi tarkkana nykyään.

3 tykkäystä

Osta pakasteesta hästens kök soijarouhetta, se on sellasessa vihreässä pussissa. Sitä ei tarvii laittaa kuin puoli pussia 400g jauhelihan tilalle. Siihen kylkeen mustapapuja tai herkkusieniä tms, niin tuo setti maksaa sellasen 3-4e arviolta. Eli paistijauhelihapaketin verran. Ei se sen kalliimpaa ole kuin liha.

@Oijennus, tuossa ei ole herneproteiinia eli vois sullekkin sopia. :+1:

1 tykkäys

Voi olla. Pitäisi varmaan taas käydä tutkituttamassa itseni taas. Aikanaan oli helppoa, kun vain herneet ja pavut oli ongelma. Nykyään tuntuu linssit ym. aiheuttavan kutinaa suussa. Hernepohjaiset kuitenkin pahin.

Mutta nyt ollaan jo kaukana aiheesta. Allergioista voidaan jatkaa ehkä jossain muualla. Allergiat ei maailmaa pelasta.

Minä olen vähentänyt lihan ostamista tietoisesti. Olen pudottanut ulkomaisen lihan kokonaan pois ostetusta lihasta. Tällä päätöksellä halusimme vaimon kanssa tukea kotimaisia tuottajia ostamalla harvemmin mutta varmasti kotimaista.

Tuon päätöksen jälkeen tuli tavaksi lukea tuoteselosteet paremmin ja sen jälkeen jäi hyvin paljon “valmiita” ruokia pois, etenkin salaatteja. Hiukan jopa hävetti huomata kuinka vähän sitä tuli ennen ostettua kotimaista lihaa ja tuotteita joissa liha on kotimaista…

11 tykkäystä

Itselle ruuan kotimaisuus ollut jo vuosia tärkein . Ruokakorin hinnasahan se näkyy,mut nykyään en edes ajattele koko asiaa.
Kasvisruoka näkyy meidän pöydässä koko ajan enemmän. Salaatti kuuluu meillä aina ruokapöytään,eikä se oo mikään majoneesihöttö.

9 tykkäystä

Tää on aina hyvä päätös! Tähän ollaan kanssa pyritty ihan kaikessa, että ostetaan aina kotimaisia tuotteita. Mieluiten vielä lähituottajilta jos mahdollista

3 tykkäystä

Itse kuulun edelleen perunansyöjiin ja varsinkin kesällä uuden perunan kanssa minulle riittää ihan silli. Uskon, että perunansyönnin laskuun yhtenä merkittävänä syynä on huonolaatusen laitosperunan antama mielikuva perunasta. Itse olen erittäin valikoiva ostamieni perunoiden suhteen ja en ota koskaan näitä valmiiksi pakattuja perunoita.

Lihaa, kalaa ja kanaa syön varsin tasapuolisesti, eikä minusta koskaan tule mitään vagaania.

7 tykkäystä

Tämä on hyvä kysymys. Ja harvoin asiasta on asiallista keskustelua… trollaamista ja ennakkokäsityksiä sitäkin enemmän.

Kysymyshän ei ole siitä, että kaikista tulisi salaattia syöviä pupuja. Vaan nimenomaan siitä, mitä otsikkokin sanoo: vähentämistä. Isoimman muutoksen tekevät juuri ne ihmiset, jotka ovat ns. suurkuluttajia. Vähentämistä ei luopumista. Mutta sekin on haaste. Ennakkoluulojen takia esim. yksi viikottainen kasvisruokapv koulussa torpataan vanhempien toimesta argumentilla “mun lapseni ei ole mikään ituhippi vaan tarvii kasvaakseen kunnon ruokaa.” Ja miettikää: kyse on yhdestä ateriasta viikossa. Jota esim. soijapohjaisessa makaronilaatikossa edes huomaisi (hyvin tehtynä). Ja tutkimusten mukaan länsimaissa saadaan muutoinkin liikaa proteiinia ja lihaakin syödään yli tarpeen (koska hyvää).

Jotenkin tuntuu, että monissa kulutukseen liittyvissä asioissa ihmiset keksii ideologiaa vastaan tekosyitä: ostaisin luomua, mutta kallista. Söisin kasvruokaa, mutta tykkään lihasta. Ajaisin säköautoja, mutta kalliita ja epäkäytäönnöllisiä. Rakennuttaisin kotiini maalämmön, mutta säästö koitutuu hitaasti. Eli tehdään hyvää vain, jos siitä on itselle suoraa etua. Mistään ei suostuta ideolgian puolesta venymään/ tinkimään.

Itse lopetin lihan syönnin reilu vuosi sitten. Asia oli mielenpäällä, mutta lähinnä paremman puoliskon kannustuksesta. Tottakai oli mielitekoja ja edelleen liha tuoksuu hyvälle. Mutta kuten yllä todettu, se on opittu tapa. Ja olen nimenomaan sellainen ihminen rankoilla fyysisillä harrastuksilla, mistä ette koskaan uskoisi olevan kasvisyöjä: lihanrakastaja ja proteeiinihirmu, Ja kuinka kävikään… olen pirteämpi, kevyempi (tarkoitus ei ollut edes laihduttaa, mutta vyötärö kapeni) ja treentehot/ tulokset eivät ole tippuneet.

Koska olen keliaakikko ja se rajoittaa jotain, sallin itselleni luomujuusto ja joitakin maitotuotteita. Kalaa syön ja luomumunia. Mulla on myös parempi omatunto. En ole lihansyöntiä vastaan enkä hihhuli, en halua käännyttää ketään. Mä vaan haluan, etten osallistu eläinten kärsimysten tukemiseen tukemalla tehotuotantoa, Se on mun motiivi. Meidän kulttuurissa kauhistellaan, kun jossain syödään koiria. En voisi kuvitellakkaan syöväni karvakaveriani joka köllöttelee mun vieressä sohvalla. Meillä syödään esim. porsasta ja lehmää, joka taas toisissa kulttuureissa ei mene jakeluun… eli eläin kuin eläin.

Mulla on tosi paljon tullut vihreitä ja pehmeitä arvoja, mutten silti ole hihhuli. Tavallaan en kuulu mihinkään porukkaan, koska en tosiaan ole ekohippi enkä näytä siltä, eikä kukaan tätä asiaa tiedä - en pidä siitä meteliä. Välillä on kiva yllättää omia pelikavereita kasvissyönnillä :slight_smile: ja samaten ituhippejä, jotka alkavat valistamaan asiasta :slight_smile:

Joku tuolla kirjoittikin, että muutos lähtee itsestä. Se tosiaan lähtee. Oman lampun on sytyttävä. Silti laiskat “muttakun muttakun…” selitykset ovat asia, millä odotetaan muiden pelastavan maailmaa - kunhan ite ei tarvii muuttaa mitään. Olen tätä mieltä, koska kyse ei ole lihansyönnin lopettamisesta, vaan vähentämisestä. Esim. juuri yhdellä aterialla viikossa olisi koko kansakuntaa ajatellen isoja vaikutuksia… mutta jos puuttuu aito halu tutustua, niin pakottaa ketään ei kannata.

Tsemppiä niille, ketkä ovat asiaa miettineet - kokeilkaa rauhassa. Saatatte yllättyä.

18 tykkäystä

Hyvä ja kattava kirjoitus! Itse yllätyn lähes viikottain ihmisten suhtautumiseen kasvisruokaa kohtaan. Se ei ole kunnon ruokaa ja mm. eräs muuten hyvin valveutunut tuttava kysyi ihmeissään että mistä saan proteiinia kun en syö lihaa ja urheilen paljon. Öööö, no ihan ruoasta niinkun muutkin.

Itse en tosiaan syö lihaa ollenkaan, mutta juustoa vähän ja oivariinia laitan leivälle. Myös munia tulee joskus harvoin syötyä. Tämä on sopinut mulle mainiosti, voin paremmin eikä tosiaan mistään ole tarvinnut luopua. Työpaikkaruokalassakin voi käydä syömässä kun ei ole vegaani.

Olen myös sitä mieltä ettei kannata syödä mitään mitä ei itse pystyisi tappamaan. Sen takia en syö lihaa ollenkaan. Ja jos syö lihaa niin syö sitten myös sisäelimiä, ettei ne ravinteikkaimmat osat eläimestä mene hukkaan.

Mutta kannattaa tosiaan haastaa itseään ja ajatteluaan tässä(kin) asiassa, ei siinä mitään menetä vaan päinvastoin.

2 tykkäystä

Minulle on loppuviimein aika sama, onko ruuassani lihaa vai ei. Oikeastaan ruuassa merkitsee vain maku, ja toisinaan saisi olla ei-niin-tuhtia ja toisinaan on nälkä hirmuinen. Toki oma problematiikkansa syntyy ja sisältyy siihen, ettei ajattele ruokaa suomalaiseen insinööritapaan pelkkinä numeroina, jotka voisi mieluummin vain piikittää siinä työpisteellä. Syön toki varmasti liikaa lihaa, ja joskus on muutenkin oltu ruoka-aikaan kotona.

Mutta joo, minusta “lihaa ja perunaa”-tyypit on vähän juntteja. Joku sanoi radiossa hyvin, että kasviksia pitäisi brändätä niin kuin lihalle on tehty.

1 tykkäys

Kyllä se on tulossa. Ruotsissa ollut jo jonkin aikaa ja pikkuhiljaa Suomeenkin. Suomessa on pitkään ollut ongelmana, että kasvisten viljelyssä on keskitytty satoisuuteen, säilyvyyteen ja tuholaisten kestoon, mausta ei ole välitetty. Lapin puikula ja Messukylän lanttu on esimerkkejä brändeistä. Savimaan porkkana on kuin eri tuote hiekkamaan vastaavaan verrattuna. Tomaattien suhteen olen jo luopunut toivosta, kohtuullisen makuisia saa muutaman viikon vuodessa.

Ruoassa toki vaikuttaa monikin muu asia kuin maku. Esim. lihan rakennetta on hyvin vaikea saada kasviksilla, en minä ainakaan ole löytänyt sellaista tuotetta. Mutta kyllä kasviksista saa erittäin hyvää ruokaa, niissäkin pitää muistaa olla kypsyttämättä liikaa, oikeastaan ero on vielä suurempi kuin kalassa ja lihassa.

5 tykkäystä

Mun mielipiteeni on tähän aika yksinkertanen. Syökää kasviksianne jos haluatte niitä syödä, mutta näpit irti mun lihoista. Älkää taas kerran tyrkyttäkö niitä oikeiksi näkemiänne tapoja mulle väkisin vaan antakaa mun pitää omani (tällä tarkoitan tätä jotka lihakieltoa vaatii). En myöskään ala syömään mitään sirkkoja tai muita hyönteisiä, hyi helv…

Mä en (anteeksi suora puhe), miksikään pelkän pupunruoan pöpeltäjäksi ala. Liha kuuluu ihmisen ruokavalioon. Me ollaan sekasyöjiä ja se että jos eivät Afrikassa taas kerran osaa jotain, ole millään tapaa mun vikani.

Piste.

5 tykkäystä

Aika hauska, että kirjoitit tuon vasta sen jälkeen, kun @Vekki-Keke kirjoitti omansa.

Kenenkään ei ole pakko muuttaa omaa ruokavaliotaan sen vuoksi, että joku muu käskee.

Keep it simple:
Jos voit hyvin ja tykkäät syödä paljon lihaa → syö paljon lihaa!
Jos voit hyvin ja tykkäät syödä paljon maitotuotteita → syö maitotuotteita!

Itselleni nuo asiat ei ole mitään semmosia ota tai jätä. Itse olen lähtenyt vaan kokeilemaan eri vaihtoehtoja tavoitteenani parantaa olotilaa. Olen onnistunut vähintään ok tasolla parantamaan omaa oloani.

En saarnaa siitä kenellekään muulle, mutta toisaalta ihmettelen samalla salaisesti, jos esim. on jotain oireita (väsyneisyys, huonovointisuus, liikapaino) niin silloin se vaan kannattaa miettiä, että voiko omia ongelmia ratkaista ruokavaliolla. Jos on itse tyytyväinen siihen, mitä syö niin ei sitä tarttekaan muuttaa. Eikä kukaan voi sitä pakottaa.

Itse vaan säälin sitä ennakkoasennetta, joka monella on. Jos et aio edes kokeilla et voi oikeasti tietää paljoakaan koko asiasta.

1 tykkäys

Ei tullut luettua @Vekki-Keke:n kirjoitusta itseasiassa :). Menenpä lukemaan tämän naputtelun jälkeen.

Siis lähinnähän viittasin tähän hitaaseen aivopesuun jota joka paikasta tykitetään → lihan syönti paha, ala syömään kasviksia. Sitä tekee melkeinpä jokainen valtamedia.

En myöskään millään tapaa viitannut sinuun tässä asiassa, kommentoin vain kysymystä “Pitäisikö lihan kulutusta vähentää?” …siinä siis mielipiteeni.

Ja joo, kyllä mulla on tässä ennakkoasenne, myönnän sen ihan suoraan. En yksinkertaisesti edes aio yrittää lihasta luopumista, olen helkkarin ronkeli ruoan kanssa ylipäätänsä ja jos liharuoat suljettaisiin pois olisin äkäinen kun ampiainen 24/7 :).

Enkä minä viitannut sinuun. Liha ei ole pahasta, minä en itse asiassa ole edes törmännyt mihinkään lihan suoranaiseen demonisointiin. Kasvikset vaan on sellainen juttu, että ne ovat “normaali” osa ihmisen ruokavalio ja juuri niistä on paljon typistetty. Kasviksistakin saa hyvää. :slight_smile:

En pakota ketään lopettamaan lihansyöntiä, mutta jos on edes kokeillut joskus niin voi sanoa paljon suuremmalla sydämellä, että tietää, mikä homma ja mitä jää paitsi. Jos ei ole koskaan kokeillut niin ei myöskään kovin usein oikeasti tiedä, mitä tapahtuu.

Tunnistan sinun liha-asenteestasi oman maitoasenteeni. Vielä kaksi vuotta sitten pidin sitä maailmanlopun menona, jos meikäläinen joutuisi jättämään maitotuotteet. Ei tulis yhtään mitään ja ihan mahdotonta. Nyt oon jo paljon viisaampi asian suhteen :slight_smile:

2 tykkäystä

Mä oon taas valitettavankin paljon nähnyt sitä demonisointia. Plus yritetään tyrkyttää korvikkeita esim nämä hyönteiset että napsi proteiinisi siitä. Medialla on niin iso aivopesu käynnissä monesta asiasta että vihaksi pistää, mut se kuuluu toiseen ketjuun joten ei siitä sen enempää :).

Ja kyllä joo, niinkun sanoinkin niin me ollaan sekasyöjiä. Kasvikset kuuluu osaksi ravintoa.

Yleisellä tasolla siis tuo kovin kärkäs mielipiteeni, ymmärrän tuon kantasi kyllä :).

Söin juuri eettistä ja ympäristöystävällistä lihaa. Itse metsästämäni kyyhkyn rintaa…

4 tykkäystä