Yleistä ruokakeskustelua ja elintarvikkeiden käyttökokemuksia

Kyllä niitä sisuskaluja tulee syötyä mutta harvemmin ja silloinkin lähinnä maksaa. Toisaalta hiukan karsastan sisäelimiä kun useimmat on elimistön “suodattimia”, oma näkemys. Kokata ne vaan pitää itte. Aivot ny jää kyllä syömättä.
Mää olen kyllä lihansyöjä ja ei onnistu minulta pelkkä kasvisruokavalio. Toki kyllä syön ja teen kasvisruokiakin. Bataattikeitto on tosi hyvä kevyehkö ruoka ja uunissa saa vaikka mitä hyvää aikaseks kasviksistakin. Kevyeksi ruoaksi tein viimeeks salaatin jossa oli persimonia.
Kala on myös erittäin maistuva. Tosin vanhemmat pilas kun kotona sai oikeasti pyyntituoreesta kalasta ruokaa joten tullu krantuksi raaka-aineiden suhteen…marketista tulee lähinnä silakkaa ja kirjolohta ostettua.

Itselle maistuu varsinkin lounaaksi salaattilounas lähes päivittäin. Toki tarjolla on aina jotain vähän tukevampaakin, mutta mitään mättöä ei tule vedettyä kuin aniharvoin. Kanaruoat tekevät silloin tällöin poikkeuksen. Kaupasta lähtee mukaan kalaa, kanaa, kasviksia. Joskus toki jotain “vähärasvaista” jauhelihaa.

Lehmän kieli oli ihan normaalia arkiruokaa 80-luvun alkupuolen Suomessa. Jotain lihakastiketta siitä tehtiin.

1 tykkäys

Minä olen jokseenkin kaikkiruokainen. Kaupasta lähtee mukaan sellaista syötävää, mitä nyt milloinkin tekee mieli. Perinteinen ruokaympyräajattelu varmaan ohjaa jonkin verran päätöksentekoani, että ravinto olisi riittävän monipuolista. Välillä ei kyllä ole. Syötävien annosten kokoon täytyy kiinnittää huomiota, ettei tule pelastusrengasta.

1 tykkäys

Jos tässä nyt saa mainostaa niin kehoitan lukemaan Taija ja Jani Sompin kirjan Parantava ruoka. Itse muutin siihen suuntaan ruoka tottumuksia ja olo parani ja energia tasot tuntui nousevan. Lihat ostetaan nykyään Ylöjärveläiseltä tilalta suoraan ja voin sanoa että maistuu :yum:

1 tykkäys

Minä olen lihansyöjä, mutta olen tullut siihen lopputulemaan, että kasvissyöjät ovat edelläkävijöitä ja me lihansyöjät perässähiihtäjiä.

Mitä enemmän olen asiaan perehtynyt sitä heikommalla pohjalla huomaan olevani, kun perustelen itse itselleni lihansyöntiä.

Minä en ole mikään viherhippien sympatiseeraaja, mutta länsimainen lihansyönti on maailman kasvavan (ja keskiluokkaan nousevan) väestön takia täysin kestämätöntä. Tätä tosiasiaa ei voi mitenkään kiistää. Joku voisi heittää tähän myös asian eettisen puolen, mutta se ei ole minun heiniäni.

Kansanterveydellisesti varsinkin punaisen lihan syönti on suuri riski ja tutkimusnäyttöä mm. sen yhteyksistä eri syöpiin sekä ylipainoon ja siitä seuraaviin sairauksiin tulee koko ajan lisää. (Erään tutkimuksen mukaan lihansyönti selittäisi jopa 50% ylipainosta sokerin selittäessä toisen puolen.)

On melko yleinen myytti, että ihminen tarvitsisi lihaa ravinnokseen. Tälläkin hetkellä sadat miljoonat (vai miljardit) ihmiset (ml. useamman polven länsimaiset vegaanit ja vegebodaajat) elävät ilman lihaa ja voidaan kysyä, miksi esimerkiksi maailman pisimpään elävän kansan (japanilaiset) ruokavalio ei juurikaan sisällä lihaa, vaan on perinteisesti ollut hyvin kasvis- ja mereneläväpainotteinen. Samalla on hyvä muistaa, että suomalaisessa ruokapöydässä liha on perinteisesti ollut juhlaherkku, jota on nautittu kerran tai pari viikossa - ei joka päivä.

Viimeinen peruste lihansyönnille on maku. Tässäkin kohtaa voidaan todeta, että kyseessä on hyvin pitkälti tottumuskysymys ja kasvisruoat voivat olla yhtä lailla maistuvia. Tässä asiassa näkyy hyvin vahvasti se, miten pitkään kasvisruoka on ollut täysin toissijaisessa asemassa koulujen jne. tarjonnassa ja miten siitä on jopa yritetty tehdä maultaan liharuoan tapaista tai sitä myötäilevää. Tai sitten on vaan väännetty jotain mitä sattuu. Ei ole enää, sillä niiltäkin on alettu vaatia laatua.

Joku kirjoitti jossain, että (punaisen) lihan syönti on 2020-30 -lukujen “tupakka” tai “sokeri” eli sen vaarat aletaan vihdoin ottaa tosissaan. Muutos on jo alkanut ja näkyy esim. siinä, miten paljon Tampereen katukuvaan on noussut jo nyt puhtaita vegerafloja, minkä lisäksi esim. kasviproteiini Härkis on ylittänyt mm. broilerin paistisuikaleiden ja possun sisäfileen myynnin S-ryhmässä. Samoin nyhtökaura on ollut lähes koko ajan loppuunmyytyä kamaa ja kaupat ovat itsekin todenneet kasvisruokien olevan kaikkein nousevin ruokatrendi. Viherhipit eivät ole tähän yksin kyenneet.

Minä en toimi moraalipoliisina enkä arvostele ihmisiä, jotka syövät lihaa, sillä teenhän niin itsekin. Samalla tiedostan, että olen hyvin hataralla pohjalla, jos ihan aikuisten oikeasti yritän perustella lihansyöntiä joillain muilla kuin itsekkäillä syillä. Itsekin aikanaan ilkuin kasvissyöjille ja ajattelin, että hähää syömpä itse triplasti lihaa niin tuosta pelleilystä ei ole mitään hyötyä. Nykyisin tiedostan, että tämä on lähinnä hiekkalaatikolle kuuluvaa puhetta.

Pyrin vähentämään lihansyöntiä tai oikeammin lisäämään kasvissyöntiäni. Koen nimittäin, että itselleni paras vaihtoehto ei ole minkään kieltäminen, vaan se, että yksinkertaisesti lisään hyväksi havaittuja kasvisruokareseptejä (kuten kukkakaaligratiini, aura-punajuuriisosekeitto) ruokavaliooni. Näin tulen kuin huomaamatta vähentäneeksi lihan määrää lautasellani.

(Kannattaa muuten lukea Elina Lappalaisen Tieto-Finlandian voittanut kirja Syötäväksi kasvatetut. Se ei kauhistele eikä kaunistele lihan tuotantoon liittyviä asioita.)

10 tykkäystä

Lienee fakta, että maapallo ei kestäisi, jos kaikki söisivät lihaa. Lohdullista on, että maapallon väestönkasvu tapahtuu kasvissyöntipainotteisissa maanosissa, ja lihaa syövä länsimaailma taantuu. Jollei sitten lihansyönnistä tule nousevissa maissa statussymboli.

Vähällä lihalla pärjää hyvinkin. Esimerkiksi jouluaterian klassisista herkuista ylivoimaisesti suurin osa on kasvisruokaa. Sitä ei vain tule ajatelleeksi.

Itsessä on sen verran eläinaktivistia, että koko surkean elämänsä ahtaassa hallissa seisseet broilerit (“kana”) jäävät kaupan hyllylle, ja paha mieli tulee myös munakennojen äärellä, pohtiessa tuotantokanojen virikkeellistä elinkaarta. Samaten on sianlihan ostaminen vähentynyt, kun tietää, millaista touhua sekin on. Lehmien osalta robottinavetat ovat parantaneet olosuhteita, lakisääteisiä ulkoilukuukausia toivoisi vaan lisää.

Vähemmän, harvemmin, ja sen kerran sitten parempaa lihaa.

1 tykkäys

Itseä vähän ihmetyttää, että kalanviljely ei nouse tässä kontekstissa kovinkaan usein esille. Vaelluskala kirjolohi viettää ikänsä todella ahtaassa kassissa. Ja jos kala on “norjalaista”, niin sitten touhu vasta mielenkiintoiseksi meneekin. Tosin, minulla on ystäväpiirissä kalanviljelijöitä jotka kovalla työllä kasvattavat pienen määrä kirjolohta korkean jalostusarvon tuotteiksi. Todella arvostettavaa ja yrittäjähenkistä porukkaa.

2 tykkäystä

Kalat ansaitkoon myös huomion. Suomessa myytävästä kalasta 6% on kotimaista, järvikalaa siitäkin vain osa.

Tämän lisäksi kasvisruuat/tuotteet ovat tällä hetkellä nopeiten kasvava elintarvikesegmentti. Osittain kysyntä on jopa kovempaa kuin tarjonta, esimerkiksi nyhtökauran kanssa jota on edelleen vaikea saada kaupasta. Hyvää binestä siis ja uusia toimijoita ilmestyy alalle kuin sieniä sateella.

Länsimaissa ihmiset syövät paljon lihaa koska ihmiset syövät paljon lihaa. Lihan makuun on siis totuttu ja siitä on tullut normi. Kasvisruuat maistuvat oudolta koska niiden rakenne ja maku ovat erilaisia kuin liharuuilla. Mitään absoluuttista hyvää makua ei ole olemassakaan, lihan maku on vain tottumuksesta se mihin muita vaihtoehtoja aina verrataan.

Olkaamme onnellisia, että meillä, varsinkin Suomessa, on vara valita.
Monipuolisuus on rikkautta, eikä kannata kangistua kaavoihin ja ruokaympyröihin, vaan rohkeesti kokeilla uusiakin juttuja.
Mä oon lisänny paljon kasviksia ruokavalioon, ja tuoreyrttejä yms. eikä oo tarvinnu katua.
Kyllä nyhtökaurakin on testattava.

Minä söisin kalaa useamminkin, mutta kun ei ole kala ilmaista…vaikka hyvää onkin.
Itsehän sitä voisi käydä toki kalastamassa mutta ei ole mun juttu.
Savu- ja joulukalat on ostettu Henteltä. On oikean porukan mainoksetkin pakun kyljessä.:tappara:

2 tykkäystä

Kasvisruokabuumilla osataan tosiaan myös rahastaa rankemmalla kädellä.

Esimerkiksi lähikaupassani Saarioisten kasvispyörykät maksavat kilohinnalla mitattuna n. 10-20% enemmän kuin kaupan kalleimmat lihapyörykät, joiden lihapitoisuus on 88% (Kivikylän). Kaiken järjen mukaan kasvisten hinnan ei pitäisi olla lähellekään samaa luokkaa.

Samassa kaupassa myydään myös Fazerin sämpylöitä, joissa on 35-40% kasviksia mukana. Niiden kilohinta on n. 2-3 -kertainen tavallisiin sämpylöihin verrattuna.

Hittituotteet kuten Härkis ja Nyhtökaura ovat niin ikään todella kalliita kilohinnoiltaan. 250gr rasia Härkistä maksoi muistaakseni 3-4€.

Monissa lounasravintoloissa kasvisvaihtoehto on jo yhtä kallis kuin lihakin.

Hienoa tietysti, että tuotekehittelyä tapahtuu ja jotainhan on jäätävä viivan allekin. Silti kyllä koko touhusta hieman jää rahastuksen maku. Tuottajat tuskin saavat yhtään enempää kuin aiemminkaan, vaan isot yritykset ovat keksineet oivan keinon saada katteet koviksi.

2 tykkäystä

Markkinatalous hoitaa tuon ongelman muutamassa vuodessa. Muutamia kilpailijoita lisää ja vähän kilpailua, niin hinnat on puolet siitä, mitä nyt.

Mun tekis kans mieli tutustua nähin härkiksiin ja kumppaneihin, mutta en jaksa niitä kaupasta metsästää. Sitten kun alkaa tulla hyllyillä vastaan, niin tulee varmaan testattua.

2 tykkäystä

Ja sama juttu kasviperäisten korvikemaitojen kanssa. Oatley on ilmeisesti jo jonkinlainen hitti teinien keskuudessa. Noita kiinnostaisi itse kokeilla, vaikka käytänkin maitoa varsin vähän, mutta hinnat kolmin-nelinkertaiset maitoon nähden. Jää siis hyllyyn, toistaiseksi.

Nyhtökauran hinnasta on sanottava, että se on samaa hintaluokkaa kun marinoimaton broilerifilee eli suuruusluokkaa 14€/kg, muistaakseni. Pari viikkoo sitten tuli asiaa tutkittua. Broilerina taisi olla Atrian tuote… tottakai broileriakin saat halvemmalla esim. Kotimaista-merkkinen S-ryhmän tuote, mutta kyllä laatukin tässä on ihan erilainen vrt.vaikkapa Kariniemi.

On se kasviruoka meilläkin nostanut suosiotaan parina viime vuonna. Tästä tulikin mieleen,onko kukaan tehnyt bataatista laatikkoa? Lähinnä joulupöytään ajateltuna.Oliko minkälaista? Sitten vielä heittäkää hyvä vinkki oluesta,jos siinä palanpainikkkeeksi joulumokon kanssa?

No ainakin sitä kannattaa varata riittävästi.

7 tykkäystä

Bataatti sopii laatikkoon ja reseptejä löytyy netistä. Kaupastakin saa muutamilta valmistajilta…

Tämän vuoden erikoisuus on bataatti -inkivääri -laatikko inkiväärin ystäville.

Tein joulu tai kaksi takaperin kaikki laatikot itse. Siis peruna-, porkkana-, lanttu- ja bataattilaatikon. Bataattilaatikko oli näistä ylivoimaisesti paras. Sopii joulupöytään äärimmäisen hyvin. En reseptiä muista, mutta tosiaan noita reseptejä on netti pullollaan.

Uunin kautta paahdetut bataattikuutiot sopii hyvin myös (kasvis)tortillojen väliin yhtenä täytteenä.