Millaisia treenejä teette salilla?

mitä vikaa on vanhassa kunnon kynä-paperi tutkaparissa?:grin:

2 tykkäystä

Minulla on itse tehty exel. Siinä on:

  1. päiväys
  2. Teema
    3, Harjoitteet
  3. Sarjamäärä
  4. jokaiselle sarjalle paino

Kun olen tekemässä maanantaitreeniä, niin siinä samalla päätän seuraavan maanantain sarjojen painot ja merkkaan ne valmiiksi. Eipähän tarvitse miettiä sitten, millä painoilla tekisi. Suunnitelmallisuus ja kehittyminen sujuvat, eikä painot sarjoissa heittele sinne sun tänne.

1 tykkäys

Se on niin laastsiison no ei vaan ajattelin että kun on kaikkee jo olemassa niin kai tämmönenkin täytyy olla ja löysin kyllä jonkinmoisen mutta Lontoon kielellä.

Itse kanssa noin kuukauden käynyt 3krt viikossa ja teen pelkkiä perusliikkeitä mallia näin
Maanantai Treeni A: Kyykky 5x5, Penkki 5x5, Mave 3x5
Keskiviikko Treeni B: Kyykky 5x5, Pystyp 5x5, Kulmasoutu 5x5
Perjantaina taas tuo treeni A ja seuraavalla viikolla osat vaihtuu eli kerran tuo A ja kaksi kertaa B. Näin alkuunsa, ja jossain vaiheessa sitten alan tekemään monipuolisemmin. Ja joka kerta käydessäni lisään painoja 2.5kg

Monenlaista ohjelmaa (sekä valmiita että itse laadittuja) on tullut vuosien mittaan tehtyä, mutta alkuvuoden olen vetänyt klassisella Arnoldin kultaisella kuusikolla. http://www.punttis.net/arnolds-golden-six-kultainen-kuusikko/ En ole pitänyt painoista kirjaa, sillä ne pysyvät minulla ihan päässä :smiley: Kultainen kuusikko on erittäin rankka ohjelma (kun sen tekee kunnolla) eikä se sovellu aivan aloittelijalle, sillä lihaskuntoa on oltava jonkun verran jo rakennettuna.

Olen halunnut tehdä yksijakoisella ohjelmalla (eli koko kropan kerralla), koska viime aikoina on riittänyt kiirettä ja välillä on joutunut tyytymään vain kahteen treenikertaan viikossa (vaikka tavoite on kolme). Aion nyt kuitenkin siirtyä taas kolmijakoiseen, kun aikaa on enemmän ja samalla vaihdan ohjelmaa.

@Messi siis penkkasi enkat salilla. Onko markan miehiä? Ken tietää, legenda kertoo että on. @Oijennus taaseen kertoi ettei salille mene. Ei tarvitsekaan kun mies onkuin ladon ovet. Radio Cityn selostaja kertoi ettei turhaan penkkiä kuluta. Luottaako siis perinteisiin punnerruksiin ja leuanvetoihin?

Lähinnä kuningasliikettä, eli maastavetoa.

Rintaa… Pelkkää rintaa. Loppuverkkana hauis ja ojentaja.

Markan miehiä? Eli yli 100 kg?

Näin juuri. 200kg jälkeen saa kääriä paidan hihat kyynärtaipeeseen.

2 tykkäystä

Joo, kyllä 100 kg menee helposti

1- Jakoisella teen kanssa nykyään ja vaihtelee vähän sen mukaan miten on päässyt käymään ja mitä muuta on tehny mutta vahvasti nojaa arskan kutoseen.:muscle:

1 tykkäys

Eipä heti tule mieleen, mutta kynä ja vihko on paras. Kait tuollainen tosiaan excelillekin on helppo tehdä.

Itse reenailen peruskestävyyttä mahdollisimman monipuolisesti ympäri kroppaa. Runkona on yleensä, että liikettä kuin liikettä tehdään vähintään 3 x 10, selkää ja vatsaa tietysti enemmän.

Harvemmin tulee foorumiin postailtua, mutta kerrompa omasta lihaskuntoharjoittelusta.

Kahvakuulia tulee pyöriteltyä yleensä sen kolme kertaa viikossa. Pidän kahvakuulissa siitä, että lähes kaikki liikkeet ovat koko kehoon vaikuttavia eivätkä ns. eristäviä. Kahvakuulailu ei vaadi paljon tilaa joten kaiken voi tehdä kotona. Säästyy aikaa ja rahaa.

Kahvakuulina minulla on kaksi 20kg kuulaa joilla teen mm. yhden jalan maastavetoja, rinnallevetoja, etukyykkyjä, heilautuksia, soutuja, pystypunnerruksia, turkkilaisia ylösnousuja yleensä 5-7 toistoa/sarja enkä ikinä ns.failiin asti. Sarjoja teen 3-5/harjoitus. Harjoituskertoja teen 2-3/viikko. Tämän lisäksi käyn 2 kertaa viikossa bjj-reeneissä.

Ajatus ei ole tehdä kymmentä kiloa lihasta vaan lajinomaista toiminnallista voimaa.

7 tykkäystä

Googlella näyttäisi olevan vastaava eli sheets.

No ihan pakko vastata tähän…käyn yleensä Rautatienkadun Galaxie-salilla.

Ihan liian harvoin tulee käytyä, vain muutaman kerran vuodessa. Tosin siellä tulee sitten oltua ainakin pari tuntia. Yleensä “treeniin” kuuluu vain pool. Riippuu vähän seurasta. Snooker on kyllä hauskaa mutta vaatii näillä taidoilla pitkää pinnaa. Mukavin rytmi on ehkä silloin, kun on samassa pöydässä kolme pelaajaa . Silloin saa vain huilata ja katsoa joka kolmannen pelin. Erityistä on se, että harjoittelu ei näy missään. En edelleenkään oikein osaa pelata.

Kuten sanottu, oli aivan pakko. Kukin vastaa kykyjensä mukaan. Perjantai ja silleen.

1 tykkäys

Tässä on mielestäni hyvä esimerkki järkevästä toiminnasta, jossa treenitunteja ei mene hukkaan. Miehellä on selvillä millaisia tuloksia treeniltä haluaa - ei tässä tapauksessa lihaksia vaan tukea Jujutsulleen ja saa samalla toiminnallisuuden kautta suorituskykyä vähän kaikkeen. Mun mielestä pääasia on tosiaankin että selvittää itselleen treenaamisen tavoitteen aluksi. Oli se sitten kestävyyden, voiman, lihaksikkuuden, nopeuden, notkeuden tai yleisen hyvän olon ja hyvän mielen kohentamista. Eikö se kallisarvoinen oma aika kannata käyttää aidosti hyödyksi/iloksi ja tehdä siis täsmätreeniä ennemmin kuin äheltää vähän sinnepäin?

Suosittelen myös kahvakuulaa. Jos vaikka aika on kortilla tai salia ei lähellä, niin kotitreeneistä saa kyllä hyvinkin tehokkaita kahvakuulalla, käsipainoilla ja voimistelurenkailla, eikä aikaa tarvitse välttämättä käyttää puolta tuntia enempää. Tietysti saleilla on oma tunnelmansa ja monille ne sopii paremmin. Voi olla vaikka tilanne ettei niin treeneistä välitä, mutta silti salilla tulee käytyä. Se voi olla joillekin ihan yhtä antoisaa kuin tavoitteellinen treeni toisille.

3 tykkäystä

Mitä reenaamiseen tulee, niin kuunnelkaa hyvät ihmiset roppaanne. Se kertoo teille yllättävän paljon. Liian moni ‘sulkee’ korvansa ja tekee ne jalat maanantaina, kun maanantai on vaan jalkapäivä. On ollut aina.
Mun mielestä ei pidä olla kiveen hakattuja reenipäiviä eri lihasryhmille, vaan niitä pitää reenata sen mukaan, mitä roppa sanoo.

Myrkyttäjät sitte erikseen.

Ugh.

4 tykkäystä

Viisaita sanoja. Ja vielä tähän lisäksi: laatu korvaa usein määrän - monessa asiassa. Tee kunnolla lyhyt aika mieluummin kuin pitkä aika vähän sinne päin. :slight_smile: Itse tosin olen saliasioissa ihan hiljaa vaan, koska minun salivaihetta ei taida koskaan tulla. Jos joskus innostus kunnolliseen lihastreeniin niin eittämättä se treeni tapahtuu muualla kuin salilla.

Olen edelleen ennen kaikkea ulkoliikkuja ja ellei ole aivan pakko, en siirry sisätiloihin. Sisällä saa köhnöttää kyllä ihan riittävästi kesät talvet, joten liikunnan tulee olla ulkoliikuntaa ja maiseman vaihtua tehdessä. :slight_smile:

2 tykkäystä

Muijien fillarispinningin takarivissä yleensä.
Yritän pitää pulssin siinä 150 paikkeilla ja kulman alle 45 asteessa kolmen peräkkäisen tunnin ajan.
Lopuksi hyvä venyttely ettei jää paikat jäykiksi.

3 tykkäystä