Öööö, näkyyköhän tuosta mitään… Pitäis olla tämän illan sykkeet Polarin graafina soutuergosta, jos ei näy ni pitää sitte poistaa!
Penkki ja sisäreidet. Muut voi unohtaa. Sehän se on, mitä penkistä nousee. 120 pitää vähintään nousta ja ettei Mentulaks haukuta, niin leuanvedot on seuraava mittari. Niitäkin pitää jaksaa. Sisäreisiä tehdessä voi levätä ja kytätä muijia.
Huumori sikseen. Jos oikeesti kovien äijien kategoriaan haluaa, niin klassiseen Pilatekseen vaan perehtymään. Ne likkeet kun vetää OK, niin ei tarvi sen kummemmin ohjelmia pohtia…
Olen taas pystynyt vetämään leukoja nyt jo pari vuotta. Olen siinä suht koht ok.
Kattelin piruuttani Suomen ennätyksiä. Minun ikäluokassa yli 50 ja alle 80 kg (minä painan 73) yhden vedon SE on 70 kg eli yksi veto ja 70 kg vyöllä.
Tänään vedin salilla 10 toistoa 40 kilolla ja pienen levon jälkeen 20 toistoa 20 kilolla.
En ole uskaltanut kokeilla yhden vedon maximia. En tiedä kestääkö kyynärpäät tai paljonko menee? Ajatuksia?
Ranteiden kanssa kannattaa myös olla tarkkana pitkissä sarjoissa ja lisäpainojen kanssa, jos vastaotteella vedät. Siinä, kun rempoo viimesiä, niin äkkiä tekniikka vähän pettää ja ranteeseen tulee sekä puristus että kierto ja tästä seuraa tenniskyynärpää. Nimim. kokemusta on.
Miten kannattaa reenata salilla, jos ensisijainen tavoite on laihtua? Pitkiä sarjojako? Toki kivahan se on, että saa vähän rautamääriä nostettuakin… Ravintopuolessa on kyllä paljon skarppaamista. Välillä tulee käytyä raflassa, peleissä monesti kaljalla ja tänäänkin ostin jäätelöä.
Joka tapauksessa teen tällä hetkellä
kyykky 5x10 (ei aina jaksa mavepäivinä)
mave 5x5
pystypunnerrus 3x8
kyykky 5x10
penkki 3x6
kulmasoutu 3-4x10
Aloin taas parin vuoden tauon jälkeen käymään salilla ja lähdin maltillisista painoista liikkeelle nostamaan kerta kerralta painoja. Muutama viikko tässä on kolisteltu, ja kyllä olo kieltämättä paremmalta tuntuu. Pitikin jättää tämä touhu silloin koulu- ja työkiireiden yms. tekosyiden vuoksi…
Pyrin aluksi tekemään kaikkia sen kymmenen toistoa per sarja, mutta varsinkin nuo yläkropan työntöliikkeet ja mave on sellaisia, ettei vain paukut riitä. Kyykkyä kyllä jaksaa vielä tehdä, ja siinä selvästi huomaa, että painoa jaksaa vielä nostaa lisää. Mavessakin on varaa kiristää vähän painossa, mutta pitempiä sarjoja ei meinaa jaksaa. Yläkropan liikkeissä olen havainnut, että kannattaa tehdä vähän lyhyempää sarjaa, jos ei halua samoilla painoilla hinkata koko ajan.
Kannattaisiko ottaa vielä jotain muuta mukaan / vaihtaa jotain? Yllä mainittujen lisäksi olen tehnyt lähinnä lyhyttä lämmittelyä juoksulaitteessa tai soutulaitteella + venyttelyt. Ihan riittävän puhki on kyllä varsinkin, jos tekee mavea ja kyykkyä samana päivänä.
Tänään salilla kokeilin hiukan tuota vetoa. Lähdin lyhyillä sarjoilla 20 kiloa, 40 kg, 50 kg ja 60 kg.
Tuo 60 kg meni nippanappa. Nyt valitettavasti täytyy sanoa, että SE 70 kg ei näillä näkymin mene, en ainakaan itse usko nykykynnossa siihen. Kyllä se potuttaa, kun luulee ittestään liikoja. Tosin ei sattunut kyynärpäihin. Pakko alkaa reenaamaan ![]()
E-. Maalivahti: millä salilla käyt? Jos laihtuminen on päätavoitteesi, niin ei siinä mavet paljon auta,sorry tylystä kommentista.
Vähän myöhässä tulee vastaus mutta, tee kulmasoutu molemmilla kerroilla mutta mave ja kyykky on niin raskaita liikkeitä että vaatii pidemmän palautuksen joten ne vaan joka toinen kerta. Kuntosalihan on erinomainen laji painonhallintaan ja jos on taukoa alla niin pystyy kehittymäänki vaikka samalla rasvaprosentti tippuu.
Edit, niin ja mavessa toi 5x5 on mun mielestä hyvä ja monet enemmän tietävät on itseäni aikanaan neuvonut että ei kannata pitkiä sarjoja tehdä ollenkaa vaikka jaksaisikin ja siihen on monia syitä mm, liikkeen vaativuus ja kasassa pitäminen.
Lauantaina pitäis mennä katsomaan yhtä myynnissä olevaa kickbikea… sillä olis tarkoitus toivon mukaan päästä vähän pidempiä lenkkejä (yks koira kerrallaan). Sitten kun nuorempi koira toipuu leikkauksestaan niin palataan taas agilityn pariin ja tavoitteena saada ensi vuodelle SM-kisoihin vadittavat nollat kasaan.
Salille tarttis myös päästä takaisin… koko talven on ollu joko flunssaa tai sitten alaselän ongelmaa joka on estäny oikeestaan kaikenmoisen treenaamisen ![]()
Nyt on pakko kysyä mitä tarkoitat että ei mave auta? Vai vetoatko siihen että käytännössä vain ruokavalio merkkaa? On se niin en kiistä mutta kyllähän liikkunnasta apua on ja kuntosalilla mave on raskaimpia liikkeitä ja eniten koko kehoa stimuloiva liike joten potkaisee mm, aineenvaihduntaa mukavasti käyntiin ja pitää myös hyvän tovin toisinkuin esimerkiksi juoksulenkki jonka vaikutus on lyhyt.
Niin se käsittääkseni menee, että lihasmassa lisää myös rasvanpolttoa. Siitä syystä lihaskunnon ylläpitäminen on laihtujalle todella tärkeää. Joitain vuosia sitten oli itselläkin painonpudotus tähtäimenä, ihan ihan hyvälle mallille sen olen saanut. Kultainen keskitie; tarpeeksi aerobista liikuntaa, mutta lihaskuntoa ei sovi unohtaa.
Salikausina itse pyöritän neljän päivän sarjaa: 1) Rinta & hauikset, 2) Ojentajat & hartiat, 3) selkä kokonaisuudessaan ja 4) jalat. Noiden lisäksi paljon vastalihasreeniä.
Teen myös paljon juttuja oman painon kanssa. En nyt mihinkään hardcore kehopainoharjoitteluun ole päässyt vielä, vaikka siinäkin on houkuttavia juttuja, mutta kun oppii käyttämään omaa painoaan vastuksena, saa reeniin paljon mielenkiintoista varianssia.
2 krt salia viikossa yhteensä 6 liikettä. ???
Kyllä golden six ja kaksi kertaa viikossa riittää varsinkin alkuun mielummin tietysti 3x vkossa. Joskus yksinkertainen on kaunista. ![]()
Tuossa pari linkkiä siitä ehkä kuuluisimmasta 1-jakoisesta ohjelmasta. Sopii aloittelijalle, kiireiselle tai joka haluaa tehdä muutakin kuin käydä salilla.
No ehä tässä sitte mitään. Mennään tuolla.
En sano että se on ainoa oikea mutta varmasti toimii ja on hyvä ratkaisu monelle, vai? Sitten kun on tuolla päässyt hyvään alkuun niin voi ruveta lisäämään treeniä ja sitten ei enään 1 jakoinen toimi. Kerro toki oma näkemys asiasta kun tunnut suhtatuvan niin kärkkäästi?
Olen viime aikoinan tutkiskellut, opetellut ja soveltanut Body By Science kirjan mielenkiintoisia ja valtavirrasta poikkeavia oppeja. Kirjan kirjoittaja on lääkäri, siinä on kattavat tieteelliset lähteet/perusteet ja toinen kirjoittaja on tehnyt töitä mm. Ison Arskan kanssa. En ala sitä tässä tarkemmin selittelemään, mutta homman juju on vain 12 minuutin treeni ja sekin harvakseltaan. Google ja YouTube kertoo enemmän.
Lisäksi aina vähän MaVea, joka on toimistoselän pelastus ja muutenkin mukavaa.
Yleisesti jos haluaa puhtaasti pudottaa painoa, kannattaa lihaskuntoharjoittelussakin pitää syke korkeana. Käytännössä se tarkoittaa lyhyitä palautumista ja “pitkiä” sarjoja. Tällä nimenomaan haetaan väsymystä joka sarjalla ja riittämätöntä palautusaikaa. Heittomerkeissä siksi, että pitkä riippuu täysin liikkeestä: moninivelliikkeet, joita myös toiminnallisina kutsutaan on tehokkaita juuri energiankulutuksen kannalta ja samalla ne kohdistavat suurta rasitusta hapenkuljetusjärjestelmälle ja verenkierto- elimistölle. Näissä tietysti olisi ensisijaisen tärkeää saada tekniikka kuntoon ja siksi niiden neuvominen palstalla on hankalaa.
Yleisesti kysymys harjoittelussa on siitä miten tekee. Joillakin 2 krt viikossa yht. 6 liikettä saattaa tehollisesti olla parempi, kun näennäispuntti 3 x viikossa. Less is more, tässäkin tapauksessa, edellyttäen että tekeminen on laadukasta. Laadukkaaksi tekeminen muuttuu, kun tietää mitä tekee, miten ja miksi. Siksi kannattaa aina määrittää iso yleistavoite, vaikka juuri se painonpudotus. Sitten toimii sen mukaan muussakin treenissä.
Varsin monella salijannulla sali sujuu kyllä suht ok, mutta se muu tukeva harjoittelu jää vähälle huomiolle. Jos lavalle ei tähtää, riittää 2-3 krt punttia mainiosti viikossa, kun sen tekee laadukkaasti. Saattaisi tälläkin palstalla moni yllättyä, kun kuulisi ammattiurheilijoidenkin punttimääriä, koska punttitreeni on vaan apuväline nostaa oman lajin toimintakykyä. Se luo edellytyksiä, muttei takaa mitään.
EDIT: pakko vielä sanoa, että pistää silmää lauseet tyyliin “mavet ei painonpudotuksessa auta”, jotka ei perustu mihinkään faktaan tai dataan. Mikään liike ei ole sinänsä auttamatta, kyse on siitä miten sen tekee. Tapoja kun puntilla treenata on monia (esim. kestävyys, lihaskestävyys, lihasmassa, voima, maksimivoima, pikavoima, räjähtävyys). Itse asiassa mave on yksi perkeleen hyvä moninivelliike, joka kuluttaa paljon energiaa. Siinä, jos missä, vaan tekniikka on äärimmäisen tärkeä: nykyihmiset tuppaa kompeisoimaan pakaran heikkoutta selän kustannuksella…
Anteeksi yleispätevä lässytys, mutta summa summarum: palstalla on vaikea antaa yleisohjeita, koska treeni riippuu ihan treenaajasta. Mutta jos haluaa pudottaa painoa, suosittelen ehdottomasti 1-2 krt viikossa koko kropan ohjelmaa suhteellisen kovalla intensiteetillä. Isoja lihasrymiä liikkeelle ts. haukkarit ja ojentajat kannaattaa napsasta ensimmäisinä pois, koska molemmat osallistuvat vahvoina suorittajina aina veto- ja työntöliikkeissä.
Saatan palata tuonnempana tähän. Sorry, että otin tiukan kannan asiaan, ei ollut tarkoitus aiheuttaa närää. Tosin tiesin sen jo kirjoittaessani. Oma vika.
Aloittelin jo pitkää postausta salitreenistä ja painonhallinnasta, mutta päädyn kuitenkin vain linkkaamaan varmaan monelle punttipenalle tutun Lihastohtorin blogin.
Sieltä kun lueskelee, niin saa laadukasta tietoa, jossa on lähdeviitteet kunnossa.
Itse aikanaan kun huomasin eturepun saavuttaneen kriittisen pisteen, niin otin yhteyttä Tampereella vaikuttavaan ja hyvää mainetta nauttivaan PT-firmaan ja saavutin hyvät tulokset treeniohjelmalla, jossa oli 3-4 punttitreeniä viikossa plus 1-2 aerobista harjoitusta (usein harrastekiekkopeli). Punttitreeniä tehtiin monipuolisesti, mutta punainen lanka oli riittävässä volyymissä, eli 6-8 liikettä per treeni ja lyhyet tauot. Paljon tehtiin liikepareina, esim. pystypunnerrus ja heti perään ilman taukoa ylätalja ja sen jälkeen pieni lepo ja homma uusiksi.
Itsellä on historiaa punttihommien kanssa, mutta lähinnä voimalumielessä, joten tälläinen suht intensiivinen treenitapa oli itselle uusi.
Tutustukaa tuohon Lihastohtorin. Olen käynyt hänen luennoillaan. Täyttä asiaa.edell kirjoitus täyttä asiaa myös.