Milloin ja miten vaihdat kesä/talvirenkaat?

Oliks teillä minkälaiset noi TPM-systeemit? Itseäni vähän arveluttaa, kun entisessä autossa oli niin helppo se TPM-systeemi, ajoi vaan suoraan eteenpäin neljääkymppiä ja painoi napista. Nyt on pyörissä omat anturit ja pitää tehdä valikon kautta jotain ihmetemppuja. Ties vaikka olis turhan tarkkakin valittamaan pikkuheitoista paineessa pakkasen vuoksi. No, sen näkee. Välillä uusi on outo. :wink:

Ei ole meidän autoissa rengaspaineseurantaa eli ei sen puolesta aiheuta ylimääräisiä toimenpiteitä.

1 tykkäys

Tänään vaihdoin emännän autoon. Toiseen rotiskoon vaihdellaan sitten kun on myöhäistä…

Heinäkuussa sain auton ja lupasivat ilmoittaa milloin talvirenkaat haettavissa.
No eipä kuulunut…joten pirautin tänään ja sain kutsun renkaanvaihtoon.
Sanoin, että olen aina vaihtanut itse ja niin meinasin tehdä nytkin.
Eipä onnistu, kun pitää rengaspaineseurannan takia tehdä heillä ensiasennuksessa.
Mulle tämä uutta, mutta minkäs teet…

Tässä on vielä arvoituksia matkassa, mutta itse ainakin löysin valikoista rengassarjan recalibration-ominaisuuden. Tiedä sitten tarvitaanko ennen sen käyttöä vielä jokin antureiden rekisteröinti. Jossain oli maininta, että uudempien vuosimallien rekisteröintimuistiin mahtuu 2 rengassarjaa, vanhempien vain yksi.

Vähän outoa tämä on, kun ei ole ennen tehnyt. Itselle tuli kuitenkin talvirengassarja mukaan. Sitä en kyllä tiedä, onko ne jo rekisteröity johonkin muistiin vai onko se tarpeen ollenkaan. Ohimennen joskus kysyin asiasta jotain ja sanoivat pikahuollon auttavan. Tokkopa sen rekalibroinnin vuoksi autoa huollossa käytän. Vaikutti sinänsä helpolta hommalta sittenkin.

1 tykkäys

Tänään meinasin vaihtaa nastat alle. Tosin ei täällä kyllä oo vielä ollu kuin yhellä aamulla liukkautta. Ens la tarkoitus pistäytyä Tampereella niin on sitten alla. Taidan ajaa palkanmaksajan autokellariin vaihtamaan, siellä ei juuri kukaan vkloppuna liiku. Saa tehdä rauhassa ja lämpimässä.

Jyväskylän nurkilla on nyt 3. Päivä kun olis talvikiekoille käyttöä. Nyt sataa meillä lunta, olisko jotain 6cm tullut.

Joo, hyvä on varautua etukäteen.

Puolet vaihdettu, eli toiseen autoon vaihdatin eilen nastarenkaat alle. Sillä autolla ajetaan vähemmän, mutta tällä varmistan että jos hankalaksi menee keli, niin sillä sitten mennään.
Lokakuun lopulla sitten toiseenkin autoon. Turha liian pitkälle odotella.

1 tykkäys

Tuli artikkelista mieleen kun ajelin sujuvasti (?) kesärenkailla läpi vuoden takavetoisella Volvo Amazonilla. Taisi olla niin, ettei autoon aluksi edes ollut talvirenkaita. Vaikka takakontissa oli hiekkasäkki, oli perä melkoisen kevyt. Kai sitä tuli ennakoitua tilanteet aika hyvin: ei kolareita. Eipä enää uskaltaisi.
Ketjun otsikkoon: ensi viikonloppuna on tarkoitus vaihtaa.

Onko keskustassa tai sen länsipuolella jollain huoltoasemalla sellaista digitaalista ilmapistettä jossa vaan näpytellään haluttu paine ja lyödään letku kiinni renkaan venttiiliin?

Mulla on hämärä muistikuva, että Lahdenperänkadun Shellillä olisi. En lyö päätäni pantiksi.

1 tykkäys

Matinkylän Nesteellä Espoossa on. Se on keskustan länsipuolella. :sunglasses:

3 tykkäystä

Lapuallakin löytyy :+1:t3:

2 tykkäystä

Neste Ratina.

1 tykkäys

Neste Teiskontie

1 tykkäys

Se näyttää työkalenteri siltä että kohta pitäisi ottaa hallintunkki ulos ja alkaa vääntämään. Ei kyllä yhtään huvittaisi, mutta seuraava työviikko menee reissussa…

Tänään on se päivä kun haetaan tunkki ja renkaat kellarista ja aletaan renkaanvaihtoon! Tai viimeistään huomenna.

Viikko sitten vaihdoin kitkat alle ja lumenmurentakaan näkynyt. Varmaan sama ilmiö kuin että poudan voi varmistaa kantamalla sateenvarjoa mukanaan. :rofl:

Eipä silti, yleensä jossain vaiheessa ennen seuraavaa kesäkuuta on lunta näkynyt eli tuskin turhaan vaihdoin.

3 tykkäystä

Kuusi talvea ajetut kitkat olleet alla jo pari viikkoa. Antaa tulla vaan lunta tupaan.