Foorumilta löytyy ketjuja autoista, naapureista ja harrastuksista, mutta työkaluista ei. Tähän asiaan tulee nyt muutos. Tähän ketjuun voi koota mielipiteitä ja kokemuksia eri akkutyökaluista ja miksei muistakin työkaluista. Minulla itsellä akkutyökalujen kokoelma on hyvin maltillinen, kun opiskelijabudjetilla mennään. Minulla on kaksi porakonetta, joista maksoin kummastakin 10€ Tori.fi suvustolla. Toinen on merkiltään Bosch. Kyseinen kone on iän ikuisuuden vanha painava ja akut ovat huonossa kunnossa. Juuri eilen tuli ostettua toinen hieman uudempi Bilteman kone, joka toimii huomattavasti paremmin vaikka hintaa oli saman verran. Kummatkin pelaa 12v jännitteellä. Minua kiinnostaisi kuulla myös muiden työkaluista, joten tulkaa rohkeasti kertomaan omistanne.
Omasta työkaluvarastosta löytyy nykyisin Ryobin porakone ja pyörösaha. Eli päätös lähteä Ryobin ekosysteemiin on tehty. Sinällään täysin toimia pelejä näin omakotitaloasujan näkökulmasta ja ovat (ainakin tuntuvat olevan) halvempia kuin Makita, DeWalt tai Bosch.
Yhdessä vaiheessa tuli jonkin verran kiinnostuttua Lidlin vielä edullisemmista akkuvermeistä, mutta niissä laatu taitaa olla sen verran arpapeliä, että Ryobi on hyvä.
Näin aikuisena lelukauppa on vaihtunut rautakaupaksi ja silloin tällöin tekisi mieli tehdä pieniä heräteostoksia, mutta hinnat ovat nousseet muutamasta eurosta (kympistä) reiluun sataseen.
Lähdin viime kesänä Ryobin kelkkaan porakoneella ja siimaleikkurilla. Omakotihommia myös. Kannattaa ostaessa katsoa minkälaista settiä ostaa. Esim. itsellä huomattavasti edukkaampaa oli ostaa porakone tarjouksessa kahdella akulla ja siimaleikkuri ilman akkua vs. laite+akku.
Juuri näin, tarjouksia kannattaa katsella tarkkaan. Sanoisin myös ettei alle 4 Ah:n akkua ei kannata ostaa. Pienet akut loppuvat yllättävän nopeasti ja se tuli huomattua omalla 2 Ah:n akulla kun pyörösahalla sahaili menemenään.
Meillä taitaa olla samat 4 & 2 Ah akut? 2 menee kätevästi hätävarana kun isompi on latauksessa.
Samat akut - siimaleikkurin kanssa oikeastaan turha leikkiä 2 Ah akulla. Minimissään yksi 4 Ah:n akku, jos vähääkään terassia ruuvailee tai sahailee.
Kesällä olin kaverin vanhempien mökillä. Heillä on Ryobin siimaleikkuri 2Ah akuilla. Sen kanssa leikkiminen oli kyllä yhtä akkujen latailua. Ryobit tulee todennäköisesti minunkin taloon, kunhan saa opiskelut hoidettua ja pääsee vakituisiin töihin.
Itsellä kaikki akkukoneet ollut jo vuosia Hikokin/Hitachin tekeleitä 18v jännitteellä. Tyytyväinen olen ollut ko. merkin laatuun. Akkujen elinikä ollut hyvä ja vaikka akut ja koneet eivät nyt mitään halppismerrkejä olekkaan, niin laatuun kannattaa panostaa. Kokemusta on myös kahdesta muusta ns. ammattimerkistä Makitasta ja Milwaukeesta, joista ensimmäinen on varmasti yleisin rakennusalan ammattilaisten käytössä. Nuo kolme merkkiä ovat kyllä ainoat joita itselleni ostaisin , os ostohousut jalassa olisin ja uutta merkkiä alkaisin keräämään.
Kaikki melkein piuhalaitteita mutta ruuvinvääntimenä palvelut viitisentoista vuotta pieni Hitachi DB10DL.
Akut ihme vehkeitä kestämään. Kylmässä autotallissa eivät pura jännitettä kuukausienkaan aikana.
Laturi tuosta kärähti. Olisi maksanut saman mitä koko paketti itsessään. Osallistuin käytetyn laturin eBay-huutokauppaan viitisen vuotta sitten ja pyörälenkillä pysähtyneenä tyrkkäsin viime sekunneilla laturista 18 € tarjouksen matkaan. Sillä Saksasta tulleella laturilla mennään.
Hyvä vehje. Suoriutuu kevyestä porailustakin.
Ai, että nyt on kunnon ketju! Tuoreena Dewaltin akkuporan omistajana olen vähän harmissani siitä kuinka vähän sillä on päässyt jurnuttamaan. Poravasaraa tekisi mieli, mutten raaski ostaa ennen kuin tulee oikeasti tarvetta.
Ja laitetaan tännekin tarjous-ketjuun heittämäni vinkki Starkin DeWalt-loppuunmyynnistä:
Mulla on Einhelliä kun eka nyt sattui olemaan se niin luontevaa oli jatkossa hankkia samalle akulle. Nyt on akkulatureita kellarin pöydällä kolme rivissä ja laitteita ihan liikaa.
Itsellä on hieman kallimmat “ammattikäyttöön” soveltuvat Makitan koneet 5,0 ja 6,0 ah akuilla.
Meiltä löytyy Pulttikone, sirkkeli ja moottorisaha, porakonetta ja ruohonleikkuri. Siimaleikkuri on seuraavaksi hankinnassa kun vanhasta Boschista loppuu puhti lopullisesti.
Mulla on neljän akun laturi ja taitaa olla 8 akkua niin ei virta ihan heti lopu.
Itse en välttämättä osta halvinta kun niiden kanssa menee vaan hermo nopeammin.
edit: meinas unohtua että olihan mulla vielä valomajakka ja kuumailmapuhallin
Mä tein aikanaan pienen terassin Ryobin akkuporalla ja 2x 2Ah akuilla, meni just passelisti niin, että toinen latautui kun toinen oli käytössä. Ainoa miinus, että Ryobin oma kärkisatsi tuntui olevan aika pehmeää tavaraa kun tuntui kärjet pyöristyvän melko herkästi vaikka koitin olla niille hellä.
Jos haluaa oikeasti panostaa laatuun niin itsellä on yrityskäytössä (koneasennus) Festool.in koneita. Olen kokoeillut aika montaa tuossa edellä mainituista merkeistä mutta kyllä Festool on ihan ylivoimainen. Esim porakoneesta löytyy Max 3800r/min jolloin jos tekee paljon pieniä reikiää metalliin niin menee kuin juustoon, maksaa kyllä selvästi enemmän mutta tienaa hintansa monin kerroin takaisin ammatti käytössä.
Tuon Festoolin unohdinkin mainita. Ovat kyllä käsityökalujen Mersuja niin johdollisina kuin akkukoneinakin.
Toki niille pitää kyllä olla sitten käyttöäkin tai painetta rahapussissa.
Itse olen lojaali Makitan käyttäjä. Rakennusalalla pääsin tutustumaan valmistajaan, ja monien positiivisten kokemusten jälkeen en voi kuin suositella. Vanha Turenkilainen sanalasku menee: sen minkä jenkki keksii, eurooppalainen parantaa, kiinalainen kopio ja Japanilainen dominoi.
Porakoneina Makitaa, mut pulttimopo on MilWaukeeta, on mielestäni Milwaukeella paremmat mallit autohommiin
Aikoinaan kun Bauhausin halpisakkuporasta nousi savut, eksyin akkukonepuolella AEG 18V maailmaan. Sitä on tullut hamstrattua lähinnä Tori.fi:stä. Porakone, iskuporakone, pyörösaha, monitoimityökalu. Merkki harvinaisempi, siksi ehkä käytettynäkin saa halvemmalla kuin vaikkapa Makitaa ja Boschia. Laatu silti ainakin yhtä hyvää. Vuosia ovat kestäneet itsellä.
Tietyissä asioissa olen vanhakantainen eli jiirisaha, kulmahiomakone, isompi pyörösaha ovat edelleen vaihtovirtavoimaisia.
Sen olen vanhaa omakotitaloa 20 vuotta rempanneena oppinut että jos eteen osuu joku homma joka vaatii paljon toistoa, osta tai vuokraa siihen hyvä ja laadukas sähkö/akkutyökalu. Säästät itseäsi kymmenkertaisesti sen koneen hinnan edestä.
Kovin hankinta on ja eniten itseäni olen edelleenkin soimannut siitä etten ostanut monitoimityökalua aikaisemmin. Ihana laite! Vanhan talon kanssa kun mikään kulma ei ole suora, tuolla saa tehtyä niin vaivattomasti sitä pikkusäätöä mitä aina ennen nyhräsi jollain käsisahalla ja puukolla.
Onkos täällä vahvaa suositusta renkaan vaihtoon akku mutterinvääntimistä? Ettei tarvitse alkaa pihassa demoamaan ja noitumaan…
Itellä Ryobin väännin. Ennemmin kyllä veivaan teleskooppiavaimella, kun akkuväännin pitää turhan kovaa mekkalaa. Jos useita autoja renkaanvaihdossa niin sitten akkuväännin on hyvä ku viitsii jo laittaa peltoritkin päähän.
Festool se on täälläkin suosikki. Joskus tuli kasailtua jokunen hirsimökki pitkin Eurooppaa, ja työkaluvaunuun kelpasi vain Festool ja Makita. Yksi johdollinen iskuväännin oli sininen Bosch, koska mikään muu merkki ei tarjonnut yhtä kovia momentteja.
Kuitenkin kotioloissa olen Ryobin kannalla. Helppo ja kohtuuhintainen hankkia, toimiva takuu, laaja mallisto. Menee noi hienommat koneet vähän hukkaan silloin kun tarve on pari reikää seinään vuodessa, tai terassin teko kerran kymmeneen vuoteen.