Polku- ja sähköpyörät

Laitetaanpa tällainenkin ketju pystyyn varsinkin nyt, kun sähköpyörä -aiheesta on tulossa kohta ajankohtainen aihe ja niitä ostetaan yhä enemmän perinteisten “mankelien” tilalle.

Eli kysytäänpä nyt millaisia pyöriä omistatte: onko kulkuvälineesi perinteinen poljettava pyörä vai oletko jo siirtynyt sähköavusteisten pyörien maailmaan?

Ainakin jälkimmäisen hankintaa kannattaa vielä viivyttää sillä liikenneministeriö ehdottaa 400€ euron tukea sähköavusteisen pyörän hankintaan alkaen heinäkuusta.

Ehdotuksessa tukeen olisivat oikeutettuja yksityishenkilöt ja tukea voisi saada uuden sähköpyörän hankintaan kerran kalenterivuodessa, ministeriön tiedotteessa kerrotaan.

Tuen myöntämisestä vastaisi Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi. Tukea voisi hakea Trafilta verkkohakemuksella 1. heinäkuuta 2018 alkaen. Tukea voisi saada myös takautuvasti, jos on hankkinut uuden sähköpyörän 1. huhtikuuta jälkeen.

Mulla on halpa maantiepyörä. Ostettu XXL:stä. Ei siitä sen enempää, mutta miks sähköpyörän hankintaan pitäis saada valtiolta tukea?! Mennee helposti politikoinniks, mutta järjetön ehdotus mun mielestä. Pyöräilyä kannatan kyllä ja sitä, että pyöräteihin panostetaan. Maastossa olis kiva ajella, jos semmosen pyörän joskus hommais.

7 tykkäystä

Itsellä myös useamman vuoden vanha maastopyörä normaalia isommalla rengaskoolla (ei fatbike siis). Mukavampi metsäpoluilla.

Sähköpyörää olen miettinyt, mutta olen odottanut hintojen laskemista ja tekniikan kehittymistä (varaosien saanti turvattu sähköosille jne).

Mulla on perus Kulkuri, josta “vain pakki puuttuu”. Tainojaa, puuttuuhan siitä myös sähkö. Ehkä jopa satsaan uuteen kun kerran näin avokätisesti tuetaan.

1 tykkäys

Kyseessä on vasta ehdotus, mutta avasinpa polkupyöräkeskustelun tällä :smile:

Palstalta varmasti löytyy tietoa tästäkin aiheesta ja varsinkin tuo sähköpyöräpuoli kiinnostaa eli onko palstalaisilla kokemuksia aiheesta :slight_smile:

Niin joo. Ite pääsin kesällä koeajamaan tuollaista sähköistettyä läskipyörää. Oli melkoinen peli. Vähän niin kuin olisi mopolla ajellut. Sähköavustus oli todella huomattava (pidin tietysti täysillä, sitä kun pystyi säätämään oliko kolmiportaisesti). Sitä en sitten tiedä, kauan akussa riittää potkua. Mutta niin kauan kuin riittää, meno on hulppeaa.

1 tykkäys

Että autoilu vähenisi. Vähäpäästöinen, vähemmän tilaa vievä ajoneuvo ja laiskempikin jaksaa polkea, kun moottori avustaa. Oliko Ruotsissa vai Tanskassa tätä tukea jo annetaan ja se on ollut suuressa suosiossa.

1 tykkäys

Minulla on sellainen perushyvä hybridi-polkupyörä, jolla saa ihan hyvin työmatkat sotkettua. Silti usein työmatkapyöräily tuntuu melkoiselta vuorelta. Ei vaan aina jaksaisi. Varsinkin nyt huolestuttaa oman pyöräilyn kannalta, olen saanut autoilun houkutuksia eteeni.

Sähköpyörä kiinnostaa. Seuraan suurella mielenkiinnolla tilannetta.

Mielestäni sähköpyöräilyn tukeminen on hyvä asia. Autoilu vähenee, mikä parantaa ilmanlaatua sekä vähentää saasteita ja ruuhkia. Samalla houkutellaan ihmisiä liikkumaan ja ulkoilmaan.

2 tykkäystä

Biking.fi katsokaas tuolta. Ollaan käynnistämässä vuokraustoimintaa. Toimipaikkana kauppi sport center kunhan tilat valmistuvat. Pyöriä on 30 kpl. Eli vaikka työporukalla kokeilemaan.

2 tykkäystä

Kulkuri minullakin on. 7-vaihteinen. Olen miettinyt, että sähköavusteinen pyörä voisi olla mukava. Pisimmissä ylämäissä siitä olisi apua, muuten sitä en sitten tarvitsisikaan. Toisaalta sitä taas haluaa antaa omille lihaksilleen kunnolla hommia. Lyhyeen pyörämatkaan sähkön apu olisi turhaa. Pidemmät pyöräilyni teen niin kiireettömällä aikataululla, ettei oikein niitäkään ajatellen sähköpyörä olisi mitenkään välttämätön. Vähemmän väsyneenähän sitä tulisi kotiin mutta pitää sitä joskus ollakin aivan kuitti. En hanki sähköpyörää. Ainakaan vielä.

2 tykkäystä

Tää on vähä kaksipiippuinen juttu omasta mielestä. Jos tämä kannustaa ihmisiä liikkumaan, niin hyvä. Mutta miksei tavallisen pyörän hankintaan saa apua? Itse harrastan pyöräilyä, kotoa löytyy maantie- ja maastopyörä. Yhteensä maksanut niistä 7000€. Jos nyt myisin ne, saisin enemmän rahaa kuin myymällä autoni! :smiley: Cyclo Crossin haluaisin hankkia, mutta siihen ei saa apuja…

3 tykkäystä

Itse tulee poljettua Pirkkala-Tampere väliä töihin pyörällä (kesäisin). Tuossa toisaalta olisi välillä hyvä olla sähköpyörä. Välillä tuntuu, että molempiin suuntiin vastatuuli ja ylämäki. :smiley:

2 tykkäystä

Itselläni ollut testissä sähköavusteinen läskipyörä. Voi pojat kuinka sillä pääsee vaikka ja minne. Ei haittaa juuri satanut lumi tai muutkaan pienet esteet. Hulppea peli kaikin puolin. Tuskin se silti eroaa perusläskipyörästä, joten jos läskipyörän päättäisin hankkia ottaisin ilman sähköavustusta, ihan vain reisien vuoksi.

En oikein ymmärrä tätä avustusta sähköpyörästä. Olisi hienoa, jos valtio tukisi kaikkien pyörien ostoa. Esim. 15% ostohinnasta max. 100€ kolmen vuoden välein. Saataisiin tuettua ihmisten liikkumista vielä paremmin. Toki pelkona tuollaisessa on, että kaupat nostavat hintoja sen verran, että tuki on vain lisäkate kaupalle.

Toi takautuvasti oli näköjään mukana (eli jos olet ostanut pyörän 1.4. jälkeen niin saisit silloinkin avustusta). Mietinkin jo nähtyäni vain otsikon että sähköpyörien kauppa pysähtyy odottamaan heinäkuun alkua.

Kiinnostaa kovasti hankkia sähköpyörä, työmatkalla olisi näppärä kun ei tarttis itseään hikeen polkea.

1 tykkäys

Työmatkat ajan ympäri vuoden perushybridillä, reenit ja kisailut triathlonpyörällä. Kannatan tukea myös tavallisille pyörille.

En ole yllättynyt että sähköpyörätuki saa vastustusta. En minäkään sellaista halua, oma jalkavoimalla toimiva symmeli riittää mainiosti.

Jepjep normipyörien kauppiaat tykkää.

Ostat satkulla, myyt kolmella. Yritys myy sinulle tuetun pyörän ja ostaa “käytettynä” sen takaisin 200e ja pistää myyntiin “vähän käytettynä” 300e.

2 tykkäystä

Itse tulee vedeltyä työmatkaa ja treenilenkkiä cyclocrossilla. Talvisin duunimatkaa tulee ajettua muutaman kerran viikossa ja kesällä sitten käytännössä päivittäin. Usein työmatka ja treenilenkki yhdistyy, varsinkiin kotiin päin palatessa tulee ajeltua useamman mutkan kautta. Hoituu urheilu kätevästi siinä, eikä tarvitse illalla lähteä erikseen. Toimii hyvin kun on pienet muksut.

Täydellisessä maailmassa minulla olisi maantiepyörä, maasturi ja joku perushybridi lasten kuskaukseen ja muuhun asiointiajoon. Nyt nuo kaikki yhdistyy cyclocrossissa kiekkoja ja kumeja vaihtamalla.

Periaatteessa iso peukku sähköpyörän hankintatuelle, mutta herää pieni kateus kyllä näin lihasvoimaan keskittyneenä. Liikunta pitää lääkärin loitolla ja siten maistuisi minullekin pieni hankintatuki vaikka sähköä en kaipaakaan. Sitten tosin pitäisi kai tukea hokkareiden ja lenkkareiden hankintaakin. Toisaalta mitä enemmän porukka kulkisi edes sähköpyörällä työmatkansa, niin sitä isomman merkityksen pyöräteiden kunnossapito saisi ja ehkäpä ilmastokin kiittäisi.

1 tykkäys

Aivan helvetin tyhmä ehdotus, mutta aivan varmasti tulee hankittua tuollainen satasen sähköpyörä pyörävarastoon odottamaan niitä yhtä tai kahta kertaa, kun haluaa pyörällä johkin lähteä. Syksyllä tietenkin pyörä vaihtoon voitolla ja keväällä uutta alle. Onnea pyörähuolloille!

1 tykkäys

https://twitter.com/pbyrokraatti/status/975990195131645953

Noniin heti haaskalla kun mahdollista on. Voi helvetin perseensuti että hatuttaa tämmöinen. Eikä verkkis varmasti ole ainoa.

4 tykkäystä

Varovainen peukku täältä tälle tuelle, mutta se kyllä tosiaan ihmetyttää ettei tällä tueta muuten pyöräilyä. Oma ehdotukseni olisi, että kaikkien pyörien hankintakuluista olisi reilumpaa kattaa 20-30% ja kattona voisi olla juurikin tuo 400€.

Mutta kaikki mikä saa ihmisiä liikkumaan enemmän muilla keinoin kuin autoilla, niin ansaitsee aina kannustusta.