Kodinkoneita ostamassa

Täällä kun tiedetään kaikesta kaikki, niin tähänkin varmasti löytyy vastaus.

Pesukoneen osto on edessä ihan lähipäivinä.
Hiukan on tehty kotiläksyjä, mitä on tarjolla ja mihin hintaan.

Ajatuksena on että ostan kuivaavan pesukoneen ja hintaluokka noin 500 euroa.
Jossain koneissa on höyrytoiminto mutta sen tarpeellisuus ei ole vielä selvinnyt itselle.
Muutamaa eri merkkiä löytyy tuohon hintaluokkaan, mutta kalliimpiakin koneita löytyy.
Kannattaako maksaa enemmän ja mitä sillä saisin?

Onko jotain suosituksia tai vinkkejä?
Jos peräti löytyy kodinkonekauppias joukosta, niin saa ilmoittautua.:stuck_out_tongue_winking_eye:

1 tykkäys

Vanhempien pesukone tuli tiensä päähän ja uusi kone piti hankkia. He halusivat pesukoneen, joka sopii lavuaarin alle ja niinpä koneen koosta tuli ensisijainen kriteeri. Aikoivat lähetä kiertämään kodinkoneliikkeitä, mutta ehdotin netin käyttöä ja vertaa.fi -sivuston avulla löytyi vanhemmille pesukone.
Virosta tuli ja ovelle toivat neljä päivää tilauksesta. Kävin asentamassa laitteen ja ovat nyt viikon verran käytelleet ja tyytyväisiä olleet hankintaan.

Itse ajattelin ostaa pesukoneen ihan jostain paikallisesta liikkeestä joka hoitaa vanhan koneen pois.

Jäteasemat ottavat maksutta vastaan mm. kodinsähkölaitteet. Jossain maksimimäärä on kolme kappaletta kerralla.
Googlella löydät lähimmän, varmista sen sivustolta…
Nettiostoksilla joidenkin toimitukseen kuuluu vanhan poisvienti, toisilla se maksaa jotain. Tuolla virolaisputiikilla se olisi maksanut muistaakseni lisäksi kolmekymppiä, mutta koska autossa on tilava takakontti, vein itse ja säästin.
Kannattaa ihan oikeasti vertailla hintoja, sekä koneen että kuljetuksen ja vanhan poisviennin osalta.

2 tykkäystä

Sama homma noin 1v sitten. Mietittiin kanssa tuota kuivaavaa kun oli siihen tarve. Erilliset ostettiin kun haastattelujen mukaan tuossa kuivaavassa on niin paljon kompromisseja ettei se oikein tee hyvin kumpaakaan hommaa. Wihrpool on merkkinä ollut ja hyvin toimii. Metalliset rummut on molemmissa, se lienee iso asia. Kuivuri on ilpo tekniikalla yllättävän vähän sähköä tuhlaava, toisaalta sähkölämmitteisessä talossa ihan sama kun energia jää sisälle.

Erillinen kuivuri ei ole vaihtoehto mutta tavallinen pesukone on.

Sähkö ja vesi on halpaa…

Pätee sama suositus kuin muuhunkin kulutuselektroniikkaan, älä osta Samsungia. :smile:

3 tykkäystä

Meidän edellinen kone oli kuivaava. Huonoin ostos ikinä. Kuivaus heikkoa,huono pesutulos. Vajaa 3 vuotta ja koneen ohjelmakortti rikki. Koneen piti olla lajinsa huippua. Tässä huusollissa pyykkiä riittää,nykyinen pari vuotta vanha kone pesee ja linkoo hyvin.

Tuohon hintaan et löydä laadukasta kuivaavaa pesukonetta. Oikeastaan kuivaavia pesukoneita on yksi laadukas ja sekin on yli 1000e kone.

1 tykkäys

Löytyy myös kuivaava kone (Candy Alise) joka ei tahdo pysyä oikein paikoillaan linkousvaiheessa. Muuten ihan hyvä kone ollu hintaansa nähden.

1 tykkäys

Joo, samaa mieltä, kuivaava pesukone ei tee kumpaakaan oikein hyvin. Itse myyn työni puitteissa ns. laitospyykkikoneita ja kuivausrumpuja.jotka on tarkoitettu ammattikäyttöön, joten kokemusta on jonkin verran karttunut kyseisistä artikkeleista.

Itsellä ollut 2 tornia Bosch- sarjaa ja kumpikin kesti vain 3-4 vuotta, joten kyseistä merkkiä en osta. Nyt ollut LG: pyykinpesukone ja lämpöpumppukuivausrumpu, joihin olen ollut erittäin tyytyväinen.

Eli jos haluat hyvän pyykinpesukoneen, siihen kannattaa sijoittaa se n. 600 € ja moottori Direct Drive, eli suoravetomoottorilla varustettu, niihin saa sen 10 vuoden takuun.

3 tykkäystä

Samsungin laitteethan ovat oikein mainiota tuohon hintaluokkaan. Toki kovemmassa hintaluokassa Siemens/Bosch (sama valmistaja) ja sitten löytyy Miele. Electroluxilla tiettyjä ominaisuuksia joilla erottuvat markkinoilla, kuten ajansäätö ja juuri tuo höyryominaisuus.

Itse myynyt näitä vempeleitä muutaman vuoden.
Vinkit:

• Älä osta kuivaavaa
  • Panosta suoravetoiseen moottoriin (Direct Drive)
  • Huomioi jäännöskosteus (älä katso suoraan linkouskierroksia)
  • Kiinnitä huomio pesuaikojen pituuksiin. Nykyään koneet pesee jotain 3h perus 60C puuvillapesua - järkevät ohjelmat kuten päivittäispesu kannattaa hankkia!
  • Electrolux omistaa AEGn ja Rosenlewin ja pari muutakin firmaa
  • Bosch/Siemens on sama valmistaja
  • Bosch/Siemens edullisimmat mallit tehty Puolassa, kalliimmat Saksassa => kestävyyserot selviä
  • Miele edelleen “Premium malli” - parasta, kestävintä mutta myös kalleinta.
4 tykkäystä

Samsungin laadusta kertoo varmaan tarpeeksi se, että joutuivat tekemään jenkeissä takaisinkutsun 2 miljoonalle pesukoneelle. Samsung tekee hyvin muistit, SSD:t ja puhelimet mut muissa kategorioissa katsoisin suosilla muita merkkejä.

Mä vältän italialaiset autot, no Ferrarin hankintaa en ole edes päässyt harkitsemaan… mutta italialaisia pesukoneita on ollut. Niistä hyvät kokemukset, varsinkin hintaan nähden. Eka Candy kesti n. 23v ja siinä oli huonoa lähinnä tasapainottuminen linkouksessa. Kokoaikana vain luukun kumi vaihdettiin. Toinen Candy oli jo tasapainon suhteen parempi, mutta noin 11-vuotiaana tuli eka vika ja meni samantien vaihtoon, kun vissiin haluttiin jotain lisäominaisuuksia. Ei nykyinenkään ole mikään kuivaava, mutta suoravetomoottori, 8kg kapasiteettia ja linkous 1600 rpm. Hädintuskin huomaa, että on päällä. Edes linkouksessa ei tärise yhtään. Aika laadukkaan tuntuinen, mutta vastahan sillä alkoi neljäs vuosi.

Joku varmaan yllättyy kun sanon merkiksi Ariston. Mutta tuli ostettua, kun Gigantin kauppias sai jonkun jämäkappaleensa mulle myytyä. Mutta silloisen päälle 600 euron koneen sai alle 400:lla, niin otin sitten pienen riskin. Mutta on kyllä ulkonäöltään, ominaisuuksiltaan jne. kuin kalliimpikin kone. Kai se on jo itsensä maksanut, sillä olen kuullut kalliiden saksalaiskoneidenkin hajoavan…

1 tykkäys

Meillä leipas kanssa pesukone muutama kk sitten. Parissa liikkeessä käytiin ja molemmissa oli selkeä viesti: Älä osta kuivaavaa pesukonetta! Kuulostaa kyllä hyvältä mutta ei tee kumpaakaan hommaa kunnolla.
Ostettiin LG:n 8kg mylly ja oltu kyllä tosi tyytyväisiä. 1400rpm linkouksella pyykitkin kuivuu jo yllättävän hyvin ennen kun nostaa ne narulle. Hinta oli vähän matkaa alle 500€ gigantista.

Täältä vahva peukku Mielelle. Me päädyttiin Mieleen, koska pyykkikone laulaa vähintään kerran päivässä, enkä ole katunut hetkeäkään. Aiemmin oli Lg:n kone, joka oli kestävä, mutta pesi vähän heikosti. Nykyinen Saksan ihme pesee pyykit puhtaaksi ja pesuohjelmia löytyy kaikki tarvittavat.

Mielen koneet ei välttämättä ole kauneimpia, mutta kestää käyttöä maineensa mukaisesti.

3 tykkäystä

Pesutorni on pohjois-eurooppalainen ilmiö. Kuivaavia koneita on paljon enemmän keski- ja etelä-euroopassa johtuen tilan puutteesta. Pesutuloksissa en näe mitään eroa tavalliseen koneeseen.

1 tykkäys

Mä vältän saksalaiset autot mut ostan jotain muita vempaimia sakujen tekeminä. Joskun oon pettynyt mut autoihin en koskaan, italialaisiin nimittäin.

1 tykkäys

@Hende kirjottaa täyttä asiaa. Mulla yks tuttu kodinkoneiden korjaaja. Omistin aikanaan Upo merkkisen pyykkikoneen josta meni 2.5 vuoden käytön jälkeen ohjelmakortti ja moottori. Takuu oli kaksi vuotta mutta soittamalla maahantuojalle lähettivät uuden kortin lähimmälle huoltoliikkeelle veloituksetta. Huolto tuli vaihtamaan kortin ja siinä vaiheessa selvisi vasta että moottori on myös rikki. Moottorin sain vakuutuksen kautta maksettua. Aikaa meni korjauksen jälkeen kaksi vuotta ja taas kone sippasi. En siinä vaiheessa enää miettinytkään korjausta vaan lähdin uutta ostamaan.

Uutta konetta miettiessä päätin kysyä vinkkejä tutulta korjaajalta. Hän sanoi että kaikki muut on ihan samanlaista höttöä mutta jos raaskit maksaa enemmän niin laita Miele. Niitä ei juuri tarvi korjailla. Päätin kokeilla onko kalliimmalla hinnalla katetta ja ostin Mielen. Eron huomasi jo koneiden painossa. Vanha Upo painoi n. 50 kg ja Miele 112 kg. Ero painossa selittynee kestävämmällä ja laadukkaammalla materiaalilla.

Lopputuloksena laitoin siis Mielen n. yhdeksän vuotta sitten ja korjaajaa ei ole tuona aikana talossa käynyt. Samanlaisia kommentteja olen kuullut monelta muultakin. Hyvän Mielen hinnalla saa kaksi tusinakonetta mutta kolmas tulee jo kalliimmaksi.

2 tykkäystä

Candyhan on kiinalainen vempele ainakin nykypäivänä - en koskisi pitkällä tikullakaan!