Kodinkoneita ostamassa

Ostin mustana perjantaina pesukoneen, josta maksoin 100€. Tähän elämäntilanteeseen tuo vaikuttaa hyvältä hankinnalta, jospa se nyt vaikka kaksi vuotta kestäisi niin olisin tyytyväinen. Sitten kun asetun enemmän aloilleni, on aika panostaa parempaan.

1 tykkäys

Nykyisistä en kyllä tiedä, mutta ennen ei ainakaan voinut kestävyyttä moittia. Tuo jälkimmäinen, joka oli vain reilut 10 vuotta, vikaantui kun siellä pestiin pallokuitutäytteisiä tyynyjä. Tyynyt hajos ja sisällöt teki hallaa koneelle… vedet ei poistunut enää. Ja nyt kun muistelen, niin vaimon vanhemmilla oli 1980-luvun loppupuolella ostettu pienempi Candy. Semmoinen joku 3 kg:n kone. Joku sillä pesi vielä 2010-luvulla. Pitäiskin kysyä koneen perineeltä loppuhistorioista… pitkäikäinen se oli.

Mullon ollu yks italialainen auto ja se sai riittää. Oli niin epäluotettava kuin mahdollista. Eräällä kurssilla aikoinaan oli pidettävä esitelmä. Esittelin kirjan, nimeltä “Maailman huonoimmat autot” ja käytännön esimerkkinä oli toi mun ex-viat. Se olikin menestys. Tuo esitelmä, meinaan! :wink:

Miele on varmasti hyvä tai ainakin parhaasta päästä, mutta todetaan nyt sellainenkin, että tuttavan tonnin Miele hajosi pari viikkoa takuun jälkeen.

Ihan käytön kannalta ainakin meillä on nyt huomattu, että isosta täyttöluukusta on etua. Kun pestään esim. lakanoita yms. Koneen sekä täyttäminen että pestyjen tekstiilien poistaminen sujuu ilman manailua. Aiemmissa koneissa oli aika kiskomista ja repimistä ulosotto ja useimmiten luukun kumitiivisteet meinas tulla mukana. Nyt on aika sutjakkaa.

Nykyiset koneet pesee pahimmillaan aika pitkään. Pisin ohjelma taitaa meillä viedä aikaa jopa 220 minuuttia. Ainakin ohjekirjan mukaan. Monissa ohjelmissa on kuitenkin mahdollisuus lyhentää ohjelmaa valikon kautta, mutta ei aina. Nykykoneet kyllä itsekin päättelevät pesutarvetta likaisuuden mukaan. En tiedä miten luotettavaa tuo on, mutta meilläkin näkee kuinka jäljellä oleva pesuaika muuttuu johtuen koneen “älystä”. Puhdasta tulee ja hienovaraisestikin, mutta se voi kestää. On onneksi 30 minuutin pikaohjelma. Syytä onkin katsoa, että koneessa on jokunen “hätäisempi” pesuohjelma!

1 tykkäys

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Autot

No tottakai näitä hajoamisia tulee yksittäiskappaleissa, ei sille mitään mahda varsinkaan kuin syitä on tuhansia. En muutenkaan ymmärrä ihmisiä, jotka yhden tuotekappaleen perusteella arvioivat koko yrityksen tuotantoa. Miele on luotettavin merkki kaikista Suomessa myytävistä pyykinpesukoneista. hyvänä kakkosena tulee Siemensin ja Boschin Saksa-mallit.

2 tykkäystä

Muutimme uuteen asuntoon kesällä ja meillä oli hetken käytössä edellisen asukkaan jättämä pesukone, mutta siinä ilmeni laakerivikaa ja linkousääni muuttui suorastaan sietämättömäksi. Uuden koneen hankinta tuli siis ajankohtaiseksi, mutta ostopäätöksen tekeminen oli hankalaa, kun luettujen arvostelujen perusteella oikein mikään kone ei selkeästi erottunut muista.

Sattumalta huomasin Hullujen päivien aikaan Powerissa tarjouksessa tämän LG:n koneen http://www.lg.com/fi/pyykinpesukoneet/lg-Q5J6TY0W, jonka nopean harkinnan jälkeen päätimme hankkia. Tähänastisen käytön perusteella en voi muuta kuin suositella konetta: käynti- ja linkousäänet ovat todella hiljaiset ja erilaisia ohjelmia on vähintäänkin riittävästi. Perusohjelmassa kone punnitsee pyykin määrän ja säätää pesuajan painon mukaan. Vajaalla täytöllä 40 asteessa ohjelman kesto on noin 1,5 h, joten täytenä se luultavasti kestäisi parisen tuntia. Eniten olen käyttänyt koneen 40 asteen lyhytohjelmaa, joka on erinomainen urheiluvaatteille, joissa ei yleensä muuta likaa ole kuin hikeä. Ohjelma kestää vähän yli puoli tuntia ja pyykki on sen jälkeen puhtaantuoksuista ja -tuntuista. Matalin linkousnopeus koneessa on 400, mitä pidän itse tärkeänä, kun pesen koneella paljon myös herkkiä tekstiilejä. Suurin linkousnopeus taas on 1400, mikä sekin on mielestäni vähintäänkin riittävä.

1 tykkäys

Miele tekee ainoana kunnon kestävyystestejä ja 10 vuotta takuuta.
Ehkä sen tuttavan oli aikakin vaihtaa pesukonetta.

Juu, olen itse ollut valmistavassa teollisuudessa töissä tuotekehityksessä, joten laadun prosentit on tiedossa.

Ei ollut tarkoitus dissata Mielea - todeta vain että pienellä otannalla (= mun kone on tosi hyvä/huono) ei voi oikein sanoa mitään.

Satuin hiljan juttelemaan asiasta Electroluxin ammattikoneiden huollin parissa työskentelevän kanssa. Jotain tonnin Electroluxia sekin suositteli, jos kestävän haluaa. Käyntiominaisuudetkin paranevat, sillä jossain kohtaa hintahaitaria rungot vaihtuvat muovista metalliin.

Olishan se aika hullua, jos 1000 eurolla ei sais luotettavampaa konetta kuin 200 eurolla. Ei tuommoinen 1000 euron investointi ainakaan itseäni kaada mihinkään, mutta onneksi halvemmatkin ratkaisut ovat toimineet. Se kun kallis kone hajoaa, niin se vasta kirpaisee. Kalliita koneita tietysti tulee sitten tarvittaessa huollettua, halpa lähtee kertaheitolla vaihtoon.

On mulla joitakin tuttuja, joiden ruotsalainen tai saksalainen kone on kestänyt maailman tappiin. Mutta ihan riittävästi on vastakkaisiakin tapauksia. No, eräällä ollut kone jo ainakin 25 v. Mutta huoltoja on tehty niin monta, ettei yhden käden sormet välttämättä riitä. Toi kaikkein vanhinkin olis minusta jo syytä päivittää uuteen, sillä kehitys on mennyt eteenpäin. Siinä max. linkousnopeus on 500 ja luukku joku 20- senttinen. On siinä temppuilemista. Mutta kaveri muistaa kehua aina, että koneeseen saa hyvin varaosia… Ne kun vielä itse vääntää paikalleen, niin eihän koneesta tarvi luopua koskaan. Vaimonsa kyllä välillä valitteli, että taas oli muutama viikko kun pyykki piti hoitaa… pesulassa.

No, odotettu havainto. Ehkä pesukoneen valintaperusteiden taustoitus meni hieman pitkäksi… mutta kyllä jotkut tiiraavat valmistusmaatkin tarkkaan… joo, mutta ihan hyvä ratkaisu. Ainakin peli poikki tällä kohdalla. :slight_smile:

Mutta pesukoneista nyt ainakin se, että pesukoneen painoa en ole koskaan ottanut selville. Auton kylläkin aina. En ole niin kauhean vakuuttunut siitä, että esim. 110-kiloinen kone on varmasti parempi kuin 98- kiloinen. Meillä on aina olleet omat koneet riittävän massiivisia, mutta kuitenkin useimmiten hajoaa joku ohjelmakoneisto tms. Ainakin nykyaikana. Poistopumpun massoissakaan en usko olevan kovin suuria eroja. Mutta ei höyhenenkevyt pesukone minussa luottamusta herätä. Mutta ne heppoisimmathan oli niitä menneiden vuosikymmenten pulsaattorikoneita. Äitini ainakin raahasi semmoista tarpeen mukaan paikasta toiseen. Mutta ne oli taas niin yksinkertaisia rakenteeltaan, ettei ne heti hajonneet. Semmosia 50- ja 60- luvun laitteita on vieläkin mökkikäytössä!

Liittyskö paino myös linkousnopeuteen. Eli lisämassa rauhottaa menoa kun pyykkiä veivataan 1500 kierrosta ja ne koneet luullakseni painaa sen 50-100 kg. Hyvä ketju kun taitaa olla kone menossa uusiks.

1 tykkäys

Suhtaudun isolla varauksella tuohon, että “Miele ainoana tekee kunnon testejä”. Toteennäyttö on aika vaikeaa. Itsekin olen esim. laitesuunnittelua (elektroniikka/IT) sen verran harrastanut että jopa Hannoverin messuilla on rohjettu esitellä laitteeni. Tais se jännittää normaalia toimitusta enemmän… Mutta kun se ei ollut pesukone, niin parempi jättää tähän. Muuten tulee taas siirto toiseen aihepiiriin… Erilaisesta testauksesta on kuitenkin pitkä kokemus ja ainakin 10 vuotta olen ollut ison yrityksen laatuhommissa mukana, laatuinsinöörinä jne. Erilaisia ISO9000 tms. koulutusten sertifikaatteja löytyy jokunen. :wink:

Mutta kun iso massa lähtee liikkeelle, niin sitä ei pysäytä mikään… hieman tuommoisia kokemuksia jostain aiemmasta koneesta. Mutta onhan selvä, että kovin heppoinen kone reagoi linkouksen epäsymmetriaan helpommin. Meidän nykyinen kone kyllä järjestelee pyykkiä tarvittaessa moneen kertaan erilaisilla tasauspyöräytyksillä ennen varsinaisen linkouksen alkamista. Vaikka meilläkin max. 1600 rpm, niin olen vaimon nähnyt useimmiten tyytyvän 1200:aan. Sillä jo jäännöskosteus on sopivan vähäinen. Ja taitaa olla niin, että lakanoiden yms. siliämisen kannalta tietty jäännöskosteus on vain hyväksi. Joten minusta 1200 rpm riittää jo linkouksen osalta. Mutta meikäläisen logiikalla on luultavaa, että kovemmalle linkoukselle suunniteltu kone selviytyy tuosta nopeudesta paremmin kuin laite, jolle se on absoluuttinen maksimi. No, vähän hiusten halkomista ehkä.

Mutta meillä ei tosiaan ole alla mitään extra kumitassuja eikä konetta ole erikseen suuremmin tarvinnut asetella. Kone on tosi hiljainen, eikä linkous tunnu “missään”. On noi koneet jotenkin sentään kehittyneet vuosien saatossa. Elektroniikka ja äly on lisääntynyt niin, että toisaalta hieman arveluttaa. Onhan joissain Samsumgin kodinkoneissa kai jo internetkin… :wink:

Ostin Siemensin saksalaisen pesutornin 8 vuotta sitten. Hintaeroa puolalaiseen pakettiin jäi muisttakseni lopulta vain 150€. Koneet toimii kuin junan vessa ja nykyisinkin pyörii ihan joka päivä.
Hankintaa tehdessä en moista tiennyt mutta Siemensin nettikaupasta löytyy mallien purkukuvat mistä voi ostaa halutessaan itse tarvitsemansa varaosan.
Kävipä pari vuotta sitten niin että “horjahdin” aamuyöllä avonaisen pesukoneen luukun päälle. Vaikka näissä sakemannin koneissa on osat ja komponentit rautaa, toisin kuin puolalaisissa, niin luukun sarana otti hieman itseensä. 0,1 tonnin (veltto)massa tehostettuna maan vetovoiman kiihtyvyydellä oli liikaa laatukoneellekin.
Uusi sarana taisi maksaa 6€ ja tuli parissa päivässä ruotsin varastolta.
Siemensiä kehtaa suositella.

1 tykkäys

Yks itseni huomioima juttu pesukoneissa on… nukkasihdin tyhjennys! Se on useimmissa koneissa sen verran hankalaa, että sen olen lähes poikkeuksetta saanut tehdä. Hieman sotkuista hommaa, kun siellähän on aika usein vettäkin, joka sitten lorahtaa jonnekin. Olen huomannut, että koneissa on jonkinlainen keruuastia poistettavassa luukussa tuolle vedelle. Mutta aika hankalakäyttöisiä tuppaavat olemaan. Kyllä meillä kodinhoitohuoneessa on vedenpitävä lattia ja viemärikin lähellä. Mutta sittenkin… harvoin tuo homma tehdään, mutta näppärämpää saisi olla. Voi tietysti olla ettei jossain huippulaitteessa ole tuommoista puhdistustarvetta lainkaan??

Yks tarina pakko laittaa Mielen koneesta.

Yks tuttu perheenisä oli aikoinaan ostanut Mielen koneen kun myyjä oli “luvannut”, että kestää 20 vuotta.

Noh, koneesta meni moottori n. 19 vuoden kohdalla. Kaveri kirjoitti ihan kieli poskessa reklamaation, kuinka kone ei kestänyt isossa perheessä pari kertaa päivässä -käyttöä 20 vuotta, vaikka myyjä oli niin antanut ymmärtää.

Mielen päässä oli ollut pelihuumori kohdallaan. Ne oli lähettänyt veloituksetta uuden moottorin ja kirjeen, jossa hämmästelivät koneen kestämättömyyttä. Ja tämä tarina on tosi.

12 tykkäystä

Tuntuu, että tämän hetken suomalaisilla menee niin hyvin, että ko. sihdin tukkeutuessa ostetaan uusi kone, asunto saatetaan myös vaihtaa jos loppuu vessapaperi. Itselläni ollut kaks vuotta Whirlpool, jonka sain ilmaiseksi hakemalla itse peräkärryllä.

1 tykkäys

Itsellä miele kesti sen 19v .
En tehnyt reklamaatiota ,moottori ei hajonnut ,vaan laakeri ja iskarit .
Olisi saanut nekin vaihdettua ,kova työ tosin,kun on valuun prässätty laakeri ,ja osa maksaa 200e ,ja iskarit päälle .
Nyt on toinen menossa ,enkä ikinä osta muuta ,on vaan paras laadultaan ja kestoltaan .

2 tykkäystä