Kodinkoneita ostamassa

Tässä kun noita koneitten kestoikiä on tuotu julki, niin täytyy sanoa että mun pitää kysyä emännältä tarkat vuosiluvut. Se on varma, että nykyinen kone hommattiin joulukuussa 2014. Sen muistan eräästä tapahtumasta samoihon aikoihin. Eka Candy hommattiin syksyllä 1979. Se oli meillä viattomana hyvinkin parikymmentä vuotta. Eli kun noita Candyjä oli joulukuuhun 2014 mennessä kaksi, niin kyllä niillä mentiin varmasti 34-35 vuotta yhteensä. Ei kovin ihme, että kolmanneksi koneeksikin katsottiin samaa merkkiä. Aika läheltä se meni… Eka Candy kesti siis parhaiten ja siihen aikaan kone pyöri ns. päivittäin kun jälkikasvu oli tietyssä iässä. Nyt on paljon rauhallisempaa. :wink:

No niin, tossa se äsken napakasti tuli. Vaimo sanoi, että eka Candy kesti 23 vuotta! Siis avaamatta. :slight_smile:

Kannattaa muistaa että nykyisin mikään ei kestä niinkuin ennen. Pysyn kannassani että Miele on markkinoiden lujin ja laadukkain pesukone. En ala tästä enempää vänkäämään. Kukin ostaa sen mistä itse tykkää.

1 tykkäys

Ostin viime vuonna uuden pesukoneen ja tilan puutteen vuoksi päältä täytettävä oli ainoa vaihtoehto. Noin yleisesti ottaen päältä täytettävää konetta ei voi kuitenkaan suositella verrattuna sivulta täytettävään, sillä pesutulos on huonompi. Tapani mukaan syvennyin aiheeseen perinpohjaisesti ja päädyin Whirlpoolin uuteen hiiliharjattomaan inverter-moottorilliseen laitteeseen, sillä niissä hiiliharjat eivät voi kulua loppuun ja äänen luvattiin olevan erittäin hiljainen. Lisäksi inverter-moottorilla on 10 vuoden takuu, joskin elektroniikka (LCD-näytöt, erikoisohjelmat yms.) näissä uusissa koneissa kai ensimmäisenä tuppaa hajoamaan. Katselin myös Mielen koneita, mutta ne kaikki ovat sivulta täytettäviä.

Tärkeitä kriteereitä koneen valinnassa minulla olivat mm. kg-määrä (oltava ihan vähintään 6kg, jotta ei tarvi koko ajan olla pesemässä pyykkiä), äänitaso ja stabiilius (lukemalla asiakkaiden arvioita saa näistä aika hyvän kuvan ja db:t aina ilmoitetaankin - kova linkousnopeus tosin saa lähes koneen kuin koneen tärisemään ja pitämään ääntä), pesuohjelmat (joissain koneissa oli mm. erittäin mielenkiintoisia höyrypesuohjelmia vesipesua kestämättömien vaatteiden puhdistukseen) ja maksimilinkousnopeus (oltava vähintään 1200 rpm), joka mahdollistaa pyykkien linkoamisen suht kuivaksi. Olen tosin kuullut kovimpien linkouksien myös hajottavan vaatteet nopeammin, mutta en tiedä, onko tällä väitteellä totuuspohjaa. Lisäksi kuten täällä on jo todettu, ei kuivaava kone tullut kysymykseen, sillä pesun laatu ei riitä eikä ko. koneita edes saa päältä täytettävinä.

Virosta saa useimmat pesukonemallit useita satasia halvemmalla kuin Suomesta, mutta kyttäsin lähes vastaavan tarjouksen Powerilta Hulluilla Päivillä ja ostin koneen sieltä. Lisäksi on huomioitava, että jos asennat koneen itse ja asennus on tehty huolimattomasti, voit joutua itse maksumieheksi vesivahingon sattuessa. Onkin periaatteessa suositeltavaa käyttää firmaa asennukseen, vaikka se erittäin helppo homma onkin. Itse tilasin suoraan Powerin kautta vanhan koneen poisviennin ja uuden asennuksen.

2 tykkäystä

Toi jäännöskosteus on varmaan aika epämääräinen käsite useimmille. Mikä sen suhteen voisi olla vaatimustaso?

2 tykkäystä

Yksi viesti siirrettiin toiseen ketjuun: Palautetta kanssakeskustelijoille

44% alhaisin mihin päästään, 53% on jo hyvä taso. 44% ja 53% narulla kuivumisen ero ajassa mitattuna noin 7h.

2 tykkäystä

Näyttäs ton meidän masiinan tiedot juuri lupaavan tuon 44%. Ja huonompikin näyttää jo välttävän, koska emäntä näyttää pääsääntöisesti käyttävän max.1200 rpm tai vain 800 rpm. Ei lainkaan sitä 1600:aa. Luulen että joissain hienopesuohjelmissa oletusarvo on vielä pienempi nopeus. Mutta kuten sanottu, mä vaan katselen vierestä. Eli siis löhöän sohvalla… :wink:

1 tykkäys

Mieleltä löytyy päältätäytettävä malli, olisi hiljaisempi kuin Whirlpool koska painaa enemmän (ei tärise yhtä paljoa) :grin:

Iso kiitos todella hyvästä infopläjäyksestä!

Mielen hinnat hieman yskittää vaikka varmasti ovatkin hyviä koneita.
Jos otetaan niistä napsu hinnassa alaspäin, niin mitä suosittelet?

Kuivaavat pesukoneet unohdettiin jo.:laughing:

1 tykkäys

Meillä toi koneen operaattori väitti että iso linkousnopeus “rypistää” pyykin. No, kyllähän sen sikäli ymmärtää että jäännöskosteutta omaava pyykki siliää ripustettuna paremmin minunkin järjellä ajateltuna. Jos on kovin kuivaksi lingottua pyykkiä, niin joutuuko jopa silittämään. Riippuu varmaan kangaslaadusta. Meillä otetaan hyvin harvoin silitysrauta esille. Kyllä se pyykki narulla kuivaa ja siliää. Ja tuntus jo 800-1200 rpm kuivaavan aikalailla.

1 tykkäys

Meillä louskuttaa joku 400+€ Electrolux jolla ikää viitisen vuotta. Aletaan olemaan tyytyväisyyden rajoilla, mitä elinkaareen tulee. Edelllinen hyvin vastaava Whirlpool ei jaksanut kuin kolmisen vuotta ennen kuin levisi ja käyttökin oli tuolloin kevyempää (ei vekaraa).

1 tykkäys

Mulla kesti Gigantin halvin Whirlpool 7 vuotta. Sit alkoi kuulostaan kolina siltä, että rummun ripustuksissa oli jotain häikkää.

Ostin sitten tilalle Powerin toiseks halvimman Whirlpoolin kun ei ollut halua maksaa yli 500€ pesukoneesta…

Itselläni on ollut Miele nyt 16 vuotta käytössä. Iskunvaimentimet kuluivat n. 10 vuoden jälkeen niin, että lakanapyykillä rumpu iski runkoon aiheuttaen virtapiikin, mikä rikkoi ohjauspiirilevyn. Tämän sai kuitenkin itse korjattua vaihtamalla ja kolvaamalla uuden vastuksen levylle. Tällaisen korjauksen voi myös tilata Englannista noin 40 punnan hintaan. Joten kokemukseni mukaan iskunvaimentimet kannattaa vaihtaa jossakin vaiheessa, tämä on itse asiassa aika helppo tehtävä, 2kpl maksaa noin 40 euroa. Ostinkin tyttärelleni tori.fi’stä käytetyn Mielen, joka on toiminut moitteetta 4 vuotta. Ihan hyviä käytettyjä Mielen koneita löytyy 100-300 euron hintaan.

Kyllä mää ihan uuden pesukoneen haluan.
Helpottaa kun voi tilata liikkeestä kotiinkuljetuksen ja vanhan pois viennin samalla.

Voin kyllä maksaa hyvästä pesukoneesta yli 500 euroa, mutta yli 1000 euroa alkaa hieman yskittää.

Joo, kyllä määkin sit kun asun jossain muualla kuin tässä poikamiesboksissa.

3 tykkäystä

Saksassa tehtyä Siemensia/Boschia voi hyvällä mielellä suositella. Tottakai kilomäärä hieman vaikuttaa, mutta esim Gigantista löytää loistavan Siemensin 749e hintaan 1600rpm lingolla ja todella hellävaraisella rummulla.
Jos Siemens-kaupoille menet, niin suosittelen tinkimään :wink:

2 tykkäystä

Itse ostin 349e maksavan päältätäytettävän vehkeen omaan poikamiesboxiin. Linkous aikas äänekästä verrattuna kalliimpiin, mutta löytyy 1h kestävä päivittäispesu, pesuajan näyttö ja mahdollisuus nopeuttaa pesuaikoja. Tyytyväinen olen ollut.

Onko tuosta pesukoneesta mitään ajatusta?
Ainakin alennus olisi kohillaan…

Kyllähän tuossa kaikki on enemmän kuin kohdallaan hintaan verrattuna. Taitaa olla kone josta aikasemmin mainitsin, että löytyy hintaan 749e. Näköjään muistin hinnan väärin. Tuon pitäisi olla Saksassa tehty kone, ja Siemens on erittäinkin hellävarainen pyykille. Lisäksi hyvät pesuohjelmat ja erittäin tehokas ohjelmannopeuttaja yhdellä napin painalluksella. Kone on vielä hiirenhiljainenkin :smiley: suosittelen.

2 tykkäystä

Ostettu!

Iso kiitos vinkeistä ja neuvoista.

2 tykkäystä