Miro Karjalaisen taklaus Eemeli Suomea päähän 09.01.2018

Suomessa tuosta varmaan saakin päähänkohdistuvan taklauksen. Mutta esimerkiksi rapakon takana, jos osuu puhelimeen sen takia että taklattava on asettanut itsensä haavoittuvaks, ja taklaus on teknisesti puhdas, ei siitä tuomita rangaistusta. Ellei sääntökirja ole dramaattisesti yhtäkkiä muuttunut…

Ylläolevalla videolla joku saattais olla sunkanssas erimieltä.

Siis teknisessä mielessähän taklaus on puhdas, muttakun osuu päähän niin ei oo väliä sitten että millä osalla taklaat… Ja tuo vauhtihan on taas ihan idioottimaisen kova.

Tuossa ei taklauksen vastaanottanut pelaaja ollut mitenkään epänormaalissa asennossa, pää alhaalla. Ymmärrän argumenttisi mutta tossa ei mun mielestä ollut kahta sanaa oliko päähän kohdistunut taklaus

1 tykkäys

Mua henkilökohtasesti vaan kismittää todella paljon miten suomessa nää nykyään hoidetaan.

tarkotin pää alhaalla olemista, muotoilin huonosti.

Hyvä video. Tämä Karjalaisen taklaus menee tuohon jälkimmäiseen osioon, eli suoraan päähän. Edelleen sitä mieltä, että täysin ansaittu tuomio.

Kunnioitan mielipidettäsi.
Näit varmaan kuitenkin, että noista puhtaista melkein jokainen kolisee puhelimessa kans?

Näin. Mutta mielestäni siinä suurin osuma tulee vartaloon, yritin katsoa videon ajatuksella, koska se oli selkeä ja hyvä.

Juu juu. Enkä mä mitään taistelua yritä aikaan saada, lähinnä tuoda hieman massasta eriävän mielipiteen. Ton videon taklauksista todennäkösesti kaikista läsähtäis pelikieltoa täällä.

Vaikeahan se Shanahania vastaan on väittää! Mutta jääkiekon suurin ongelma on päähän kohdistuneet iskut. Ilmeisesti NHL on ainoa ammattilaisliiga p-amerikassa, joka ei tunnusta CTE-aivorappeumaa.

Joo ja mä yritän kans keskustella asiallisesti ja ilmaista vaan oman näkemyksen. :blush: Hyvin todennäköisesti olet oikeassa, että pelikieltoa täällä tulisi.

1 tykkäys

Mun ymmärryksen mukaan taklauksiin liittyen kaikissa ammattilaissarjoissa siellä on samat säännöt. Olihan täälläkin vielä viimekaudella erisäännöt. Tuntuu että Finley sai yksin muutettua niitäkin. Tälläkaudella on nähty sitten taas aivan outoja tuomioita.

En tuota kyllä suoraa päähän osumaksi saa. Vaikea uskoa Suomen edes pystyvän jatkamaan peliä jos suoraan olisi kupoliin osunut. Vähän vaikea nähdä oliko Suomi lopulta kiekollinen, taisi olla ja vähän liikaa rakasti pelivälinettä.

Molemmille opeteltavaa. Karjalainen voisi vähän miettiä milloin taklaa ja Suomelle myös “taklattavan vastuuta”.

Oho huppista taas sama jätkä. Miten sattukaan nyt näin käymään? :thinking:

Tämä on totta. Pieni kokoisen pelaajan on opittava selviytymään taklausuhan alla. Pientä pelaajaa vielä pyritään lähes ensisijaisesti horjuttamaan taklaamalla. Pienellä pelaajalla pitää olla jokin keino selviytyä - usein se on liike ja pelikäsitys, kuten Martin St.Louisilla oli ja nyt Mats Zuccarellolla. Nämä herrat kyllä tekivät/tekevät enemmän, kuin vain selviytyivät.
(molemmilla vielä poikkeuksellisen pitkät mailat, tiedä sitten onko mailan pituudella merkitystä tähän asiaan).

Toivottavasti ainakin sen neljä peliä tulis kakkua, niin ei tarttis Tappara pelis jännittää kenet se kolaa.

7 tykkäystä

Katsoin nyt vasta videolta tilanteen ja Liuksiala ehtii laukaisemaan kiekon kohti HPK:n maalia ennen kuin taklaus osuu, eli siltäkin osin taklaus oli väärä, eli Suomea ei voi pitää kiekollisena.

1 tykkäys

Eikös nykysäännöissä ole määritelty, että päähän ei saa kohdistua voimaa, joka tekee tästä sääntöjen vastaisen - eli ei-puhtaan. @Naapuri:lta hyvä pointti kiekollisuudesta, joka jäi itseltä huomioimatta.

Kiekottomuutta lukuunottamatta suorite ei ole erityisen ruma. Vauhti ei ole kova, eikä Karjalainen käytä mitään ruumiinosaa osuakseen päähän. Telkkarin perusteella kyynärpää kopsahtaa naaman alueelle, mutta Suomi jatkaa peliä pienen irvistelyn jälkeen - iskun voima on maltillinen. Suomi itse on huonossa valmiudessa ottaa vastaan ja vaarallisesti irti laidasta. Kokoeroa on paljon.

Taisi olla ensimmäinen peli jonka näin Karjalaiselta. Tällä pakin järkäleellä on samantyyppinen kyky ja halu taklata heikossa asemassa olevia vastustajia kuin eräällä IFK:n puolustajalla. Hän haistelee näitä paikkoja ja luistelutekniilla on riittävää itse taklaamiseen. Kokoero viimeistelee lopputuloksen.

1 tykkäys

Änärissä ei ole tuota päähän kohdistuvan voiman erikseen määrittelyä, vaan vain tuo mitä esimerkiksi tuossa videossa oli. Suomessahan tälle kaudelle tuli sääntömuutoksia tosin. Ja joo kiekottomuus jäi itseltäkin huomioimatta jos näin oli.