Otetaas omalle ketjulle kun saattaa vaikuttaa meidän ottelusarjaan.
Tilanne etenee siis kurinpitoon ja eiköhän sieltä tule muiden poikkarien tapaan kakkuakin.
Toivottavasti ainakin nämä yläpään poikkarit ymmärrettäisiin lopettaa ja palata Kukkosmaisiin alaselän iskuihin jos sitä poikkaria kerran jostain kumman syystä saa käyttää.
Onpas näitä nyt tullut paljon. Ymmärrän, että maalia varjellaan ja hyökkääjiä ohjaillaan poikkareilla, mutta joku roti siinäkin. Varsin huolimatonta mailankäyttöä nähty läpi ottelusarjojen.
Miro Väänäselle napsuu tuosta 1-2 peliä.
Minun mielestäni nämä poikkarit, joissa on “isku” eli pumppaus liike voitaisiin karsia vallan pois. Puolustava pelaaja pystyy kyllä ohjaamaan ja “boxaamaan” hyökkääjän toimintaa pitämällä mailaa poikittain hyökkääjää vasten jäykin käsivarsin ja työntämään vartalon voimalla. Kuten myös toisin päin. Eikös tämä tulkinta ole nyt NHL:ssä käytössä. Nyt nämä poikkarit on olleet sellaista turhaa “kukkotappelua”, kuka lyö koviten ja saa sen viimeisen lyönnin.
Tästä vahvasti samaa mieltä. Nyt mailaa käytetään lyömä-aseena, kun sillä tosiaan voi työntääkin. Liikaa tulee ”vahinkoja” nyt näistä.
Tässä ko. tilanteessa lyödään tuolla poikittaisella kyllä kovalla voimalla. Parin pelin kakkua ennustan.
Minun mielestä rinnastuu Melartin tekoon, josta tuli kaksi ottelua pelikieltoa.
Repolle vaadittiin kovasti pelikieltoa viime lauantain ottelun poikkarista. Siihen liittyen Liiga ei tiedottanut, että tilannehuone olisi sitä tarkastanut vaan Ikosen tilanteen. Koivistoinen otti kakkosen neljännessä ottelussa vastaavalla tavalla kuin Repo. Kaikki tilanteet ovat olleet täysin turhia ja hölmöä puolustamista Melart, Koivistoinen, Repo, Ikonen ja viimeisimpänä Väänänen.
Lisätään vielä, ettei Nyman palannut enää kentälle tuon poikittaisen jälkeen. Olisikohan leuka murtunut.
Ja mikäli sitä poikkaria pitää tarjota niin miksi v…ssa sitä pitää antaa olkapään/pään korkeudelle? Ite en näe yhtään sääliä noihin poikkareihin mitkä tulee kaulaan ja siitä ylöspäin, siellä kun ei ole isoja lihaksia suojaamassa tai muutenkaan suojia niin helposti tulee suurempia vammoja.
Vanhan liiton poikkarit kunniaan. Painetaan se poikkari sinne housunkaulaan niin kyllä tuntuu ja mustelmia tulee, muttei pelikieltoa. Nää korkeat poikkarit pitää kyllä kitkeä pois alkuunsa. 1-2 peliä tullee tästä.
Minun mielestäni kaikki, myös sinne housunkaulukseen kohdistuvat poikittaiset pitää poistaa, eivät kuulu peliin nimeltä jääkiekko.
Mailalla pitäisi tökkiä sitä kiekkoa eikä muita pelaajia.
Kyllä puolustajan työkalupakkiin kuuluu poikkari.
Kyllä tästä sen pari peliä saisi antaa.
Mutta veikkaan että yhdellä pääsee, ero Melartiin on että tässä peli on käynnissä
Ei tuosta voi antaa mitään, koska se antaisi etua kolmannelle osapuolelle eli Tapparalle. Ja tänä päivän Tapparalle ei voi antaa siimaa.
Asiaa: Näitä on ollut ihan liikaa. Nyt Liiga suittia pelaajille. Kohta joltain irtoaa pää, jos tuota ei laiteta kuriin.
Kyllä on melko sekoiluksi mennyt tämä touhu. Olen sitä mieltä että jos nähdään olevan oikein antaa pelikieltoa Väänäselle niin OK mutta olen täysin loppu tähän linjan heittelyyn samanlaisten tilanteiden välillä.
-Melartin tilanteeseen tätä ei voi ihan täysin verrata, koska iskun saanut Hakulinen on ulkopuolinen tilanteessa ja Melart suojautuu saamasta itse osumaa kun tässä keississä on pidempään menossa kahden pelaajan välinen iskujen vaihtotilanne. Tekona sitten onkin enemmän verrattavaa keskenään ja sikäli siis tuo 2 peliä voisi olla se oikea rangaistus… Tai niinhän sitä voisi kuvitella. Tilanne tutkittiin kurinpidossa. Lopputulos: 5+20min + 2 ottelua pelikieltoa.
-Sitten case Koivistoinen… Heti ottelun alkuun tilanne jossa Eetun vastustajan rintaan antama poikkari nousee lukko-pelaajan käsien noston takia naamaan. Tästähän tuli 2 min eli tuomaristo katsoi ilmeisesti ettei Koivistoinen osoittanut piittaamattomasti vaarantaneen vastustajaa (toisin kuin Melartin ratkaisussa jonka perusteet alla). Tilannetta ei tutkittu jälkeenpäin. Lopputulos: 2min jäähy.
-Sitten Repo to Koivistoinen. Lukon maalinedustalla on tilannetta ja kiekkoa suditaan vihellykseen asti, jonka jälkeen Koivistoinen nostaa selän suoraksi ja Repo kylmästi täräyttää purukalustoon… Mielestäni vastustajan piittaamaton vaarantaminen täyttyy tässä? Tässä myöskään Koivistoinen ei ole valmistautunut tuohon poikkariin mikä taas oli Melartin tapauksessa yhtenä perusteluna että molemmat tiesivät iskun tulevan. tilannetta ei tutkittu jälkeenpäin. Lopputulos: 2min jäähy.
-Case Väänänen. Tosiaan kahden pelaajan välinen kamppailutilanne jossa poikkareita jaetaan puolin ja toisin jonka tuoksinassa se viimeinen osuu päähän… Tahallista piittaamatonta vaarantamista en pysty löytämään joten onko pelikieltoon aihetta? Tilannetta tutkitaan kurinpidossa.. Lopputulos: 5+20min + 3 ottelua pelikieltoa.
Melartin pelikiellon perusteet:
- Molemmat pelaajat ovat valmistautuneet kontaktiin summerin jälkeen
- Poikittaisen mailan isku vastustajaan
- Poikittainen maila osuu vastustajan olkapäähän ja samalla pelihanska osuu vastustajaa päähän
- Erittäin voimakas kontakti pelihanskasta päähän
- Vastustajan piittaamaton vaarantaminen
On se ratkaisu Väänäsen kohdalla mikä tahansa niin liian paljon mielestäni näissä tilanteissa linja heittelee.
Edit. Ja kyllä se vaan heittelee…
On hyökkääjä.
Nuo perustelut on täysin yhdistettävissä case Repoon sillä erolla että Koivistoinen ei loukkaantunut. Lottopallot ne pyärii…
Mielestäni Repon poikittainen eroaa tästä tilanteesta. Se nousi rintakehästä naamaan samoin kuin Koivistoisen tapauksessa. Kummastakaan ei pelikieltoa, eikä edes ulosajoa, vaan 2min jäähy.
Väänäsen poikittainen sen sijaan nähdäkseni osuu suoraan naamaan kohoamatta mistään.
Ihmeen paljon näitä tilanteita on tänä keväänä tullut.
Olin itse ainakin vielä näkeväni, että Repon tapauksessa Koivistoinen itse kiskaisee Repon mailaa ylöspäin. Samaa mieltä siis siitä, ettei sitä voi tähän - suoraan iskuun leukaan - verrata millään tavalla tekona.
Ja kieltämättä todella monta poikkaria arkoihin alueisiin pudotuspeleissä.
Niin Jürgens sai yhden pelin pelikieltoa osuttuaan niskaan poikkarilla ja tilanne tulkittiin vahingoksi.
Henri Ikonen survoi vastustajan niskaa useita kertoja tahallaan poikkarilla ja sai kolme peliä.
Kyllä näissä on se logiikka ollut, että osuuko suoraan pään tai niskan alueelle vai kohoaako maila jotain kautta sekä lisäksi tulkitaanko teko tahalliseksi vai vahingoksi.
Tässä Väänäsen tapauksessa osui suoraan ja tulkittiin tahalliseksi tai ainakin todella huolimattomaksi teoksi.
Se ooikkari on varsinkin maalineduspelissä se tösmäase, millä vastustajaa horjutetaan. Sitä tehdään, jos tuomari sen sallii. Ja kun linja on ollut aika salliva, niin alkaa kolista. Nämä eivät ole olleet mitään sivistynyttä Kukkos-genren tökkimistä, vaan ihan kunnon mäĺlejä. Hyvä, että kurinpito herää. Ei kukaan halua vakavia loukkaantumisia kenellelään, ja nyt riski on ollut koholla. Linjaa sietääkin tiukentaa.