Onko Euro Hockey Tour (EHT) turhake?

Tästä aiheesta on aivan turha keskustella täällä, jatkoajassa tai missään muuallakaan. Keskustelun pohja on aina ihan mätä, kun on tullut menestystä. Viime vuonna mestaruus MM-kisoissa ja koko keskustelu on sen jälkeen tällainen samanlainen olkiukko. EHT pois vaan.

Hyvä tapa nollata keskustelut, kun muut eivät ole kanssasi samalla kannalla?

Paljon hyviä huomioita ja argumentteja eri suuntiin ihan aihepohjiltakin. Samoin kuin vaikka Tapparaa koskevissa keskusteluissa, menestysten vaihdellessakin.

6 tykkäystä

Tuus ny @peterra kertoon monessako eri kiekkoturnauksessa yleensäkin olet pelannut kun toitotat tuota väitettäsi faktana.
Jälkimmäisen kaverin pelaamisesta olen hieman hajulla ja ostan mielummin hänen väitteensä.

1 tykkäys

Miten tämä keskustelu on nyt sinulta nollattu?

Tai keltään muultakaan.

Minua ei ihan hirveästi liikuta onko porukka minun kanssani samaa mieltä vai ei.

Toivon, että EHT poistuu ohjelmasta - olkoon ne syyt mitä tahansa. Ennen kuin joku tuo tutkittua tietoa (enkä väitä, että omani olisi yhtään tutkitumpaa) niin pysyn niissä alkuperäisissä argumenteissa, jotka on hautautunut jo aika kauas tuonne ketjun alkuun.

Onko tässä nyt taas legendaarinen tilanne, että tärkeämpää on se, että minä olen väärässä kuin se, keskustellaanko asiasta? :slight_smile:

Nollaamista lieni julistuksesi, että keskustelua on turha missään käydä ja se on kokonaisuutena pohjaltaan mätä olkiukko.

Ei tuo sinänsä mielestäni ole tärkeää, vaan ennemmin vie keskustelua vikaurille ja pois aiheesta - väheksyy tietty myös ehkä vähän yleistäen siinä esitettyjä erilaisia ajatuksia.

Muutenhan keskustelussa on aika paljon perusteltuja vastauksia tuotu mm. omia alkuperäisiä ja myöhemmin esittämiäsi näkemyksiäkin vastaan, sekä taas muihin suuntiin. Sillä nyt ei ole pätevyyden kannalta juurikaan merkitystä, että viestit eivät edusta itsessään tutkimusta tai viittaa suoraan johonkin sellaiseen.

Eipä Suomen tuoreella MM-menestyksellä omiin ajatuksiini otsikon aiheesta ole paljon vaikutusta. Kyse on laajemmista kokonaisuuksista ja jatkumoista. Tietty aihe ehkä puhuttaa ihmisiä vähän uusin tavoin nykyhetkissä - ja sehän on lähinnä hyvä asia keskustelujen kannalta.

2 tykkäystä

Ei tämä nyt tuo yhtään lähemmäs asiaa. Pysytään aiheessa.

EHT on turhake ja toivottavasti tilalle saadaan toisenlainen formaatti ja toisenlainen turnaus. Nykyisenä se ei mielestäni voi jatkua - eikä kuulukaan jatkua.

EHT:ta suurempi merkitys esim. viime keväänä on ollut leirityksellä. Esimerkiksi tässä nyt meneillään olevassa Karjala-turnauksessa, johon käytännössä kootaan viime kauden mestaruuden voittanut ryhmä. Mihin he antavat näyttöjä? MM-joukkueelle keväällä? Se on aivan sama laulu, jos saadaan isot määrät NHL-pelaajia mukaan. Eli näytöillä näissä turnauksissa ei ole mitään väliä - lopulta.

Silloin olisi pelaajien ja mielenkiinnon vuoksi syytä nostaa joku toinen formaatti tähän tilalle. Toki jos joku nyt haluaa tähän höntsään rahojaan hukata niin tehköön sen.

No tästä voidaan olla varmasti laajallakin rintamalla samaa mieltä. Eli EHT:tä kannattaa jatkaa kun maksavaa yleisöä kerran on, eli nautitaan nyt tästä. Varmasti kehitystä tarvitaan, mutta sitä uutta mahdollista parempaa formaattia odotellessa - tämä lienee paras vaihtoehto. EHT:n lopettaminen sen sijaan ilman sitä parempaa vaihtoehtoa olisi huono päätös.

7 tykkäystä

@peterra Pysytään ihmeessä aiheessa ja keskustelussa.

Formaatin kehittäminen ja muuttaminen kuulostaa paljon paremmalta ajatukselta kuin talvisten maajoukkuepelien ja turnausperinteiden lakkauttaminen Euroopassa. Paljon näiden ympärillä pyörii myös resursseja, kiinnostusta ja huomiota; niitä kannattaisi luultavasti yrittää vahvistaa ja laajentaa edelleen, ei heikentää eikä väheksyä.

Yksittäiset pelaajat kaiketi antavat näyttöjä ja hankkivat kokemusta EHT:lla vaihtelevin tavoin ja tavoittein, pelaajasta riippuen. Joku pääsee pelaamaan ensimmäisiä aikuisten kv. tason pelejään, saa näkyvyyttä pelaajana ja ensimmäisiä ovia auki maajoukkuekuvioihin, tavoitteena kasvavat statukset ja luotot kohti tulevaisuutta. Joku tekee paluuta, hakee uutta vauhtia huipputasolle, tavoitteena näyttöpaikat ja vastuut yhä kovemmissa peleissä ja ympäristöissä. Joku on mukana tutussa rutiinissa, hakee tuntumia ja antaa näyttöjä, tavoitteena kisaliput, menestymiset ja näkyvyydet. Jne.

Eihän näissä talvisissa turnauksissa mistään olympiavoitoista ole tarkoitus pelatakaan. Turnaukset ja tapahtumat itsessään ja eri merkityksineen eri tahoille riittävät, kuten ovat riittäneet ennenkin.

Tiiviskertausta euroturnaushistoriasta (Izvestija):

Oliko muuten niin, että Suomi ei osallistunut 1995 tuoreena maailmanmestarina Izvestijaan lainkaan? Järjesti samaan aikaan “Jouluturnauksen”, johon Venäjä puolestaan osallistui kakkosjoukkueellaan.

2 tykkäystä

JA TAAS NÄIN KÄVI.

Olen nyt viime viikkoina käynyt harvemmin täällä, ja sen myötä toistuvasti pälähtänyt keskelle jotain ihan käsittämätöntä keskustelua, jonka ytimestä ei saa selvää sata viestiä taakse päin selaamalla.

Sitä vaan mietin, että oliko se tämä sama @peterra, joka jossain toisaalla totesi, että tällä palstalla ei ole ollenkaan faktoja, pelkkiä mielipiteitä?

Jos näin, niin miksi tuolla lailla käpertyä sen oman mielipiteen ympärille, jos se on vain mielipide ja sellaisena siis koko lailla helposti haastettavissa, vaihdettavissa, sinänsä melko yhdentekevä ja muutenkin kevyt?

Rauhaa, mielenkepeyttä ja hengittelyä, ihmiset!

Ps. AI NIIN, AIHEESTA: En usko, että EHT-turnaukset ovat pelaajien näkökulmasta ollenkaan turhia. Ammattilaisille pelissä on joka kausi niin paljon muutakin kuin pisteet.

Vielä lisäys: Henkilökohtaisesti ei jaksa kiinnostaa nämä pelit pätkän vertaa, mutta tarjoavat hyviä taukoja Tapparan peleistä, jolloin voi vaikka lenkkeillä, lukea ja fiilistellä musaa.

Olen kertonut argumenttini jo kauan sitten. Minä en voi sille mitään, että n. kolme muuta henkilöä hautaavat ne argumentit kauas ketjun syvyyksiin. Ei tarvitse olla aggressiivinen - ei mielipiteeni EHT-turhuudesta ole mihinkään muuttumassa vaikka kailotatte porukalla ja käytte päälle. En jaksa toistaa samaa asiaa - jos kiinnostaa, katsotte sen tuolta ketjun yläosasta.

Minä olen jopa pysynyt aiheessa tässä ketjussa - ja perustellut, miksi minusta EHT:ta ei pidä pelata. Sitten on ollut iso kasa käyttäjiä, jotka haluavat tätä katsoa - kenenkään ei ole pakko ja annan heille sen mahdollisuuden. Ei se minun mielipidettäni muuta. Varsinkaan kun he eivät pysty oikein osoittamaan, että Suomen “mittavan menestyksen” syy MM-tasolla olisi juuri tämä EHT-turnaus. Ensinnäkään menestys ei ole mittavaa ja toinen on se, että tämä ei ole sen menestyksen syy.

Ymmärtänet itsekin sen, että ihan jokaiselle ei enää vastata jossakin vaiheessa. Jos seitsemän ihmistä huutaa yhtä aikaa omia argumenttejaan niin kyllähän siinä jo hautautuu niiden alla. Luen argumentit, mutta olen edelleen eri mieltä ja pysyn kannassani. Joko tämä keskustelu nyt voi päättyä? Vai vieläkö pitää minua tagata tai pyytää erikseen tarkentamaan?

1 tykkäys

On ihme inttämistä kyllä. Olet itse kirjoittanut eniten tähän ketjuun. Ja perustelujen loppuessa haukut keskustelun ja muiden edesottamukset ja kontribuutiot siinä. Itse ainakin lähinnä välttänyt suoraa reagoimista ennen viimeisimpiä, kommentoinut yleisillä tasoilla, kun osallistujia & kantoja ollut paljon. Viimeisten kohdalla enää onnistunut tuo, särähti sen verran korvaan. Mutta täytyy ehkä jatkossa toimia toisin.

Aiheessa ei ole kyse vain EHT:n suorasta yhteydestä MM-menestykseen vaan muistakin tekijöistä, kuten monin tavoin ja useasti tuotu esiin. Toki siihen yhteyteen menestykseenkin on jo perustellen monesti viitattu.

Mielipiteesi voit tietenkin pitää. Yleensä niitä vaan argumentoitaessa haastetaan puolin toisin.

2 tykkäystä

Hämmennyin hieman. Kysynpä kurillani toisinpäin, että onko itsellesi pakkomielle olla olematta väärässä? :wink::joy::wink:

Otsikko ei kaiketi rajaa keskustelua tietylle kulmalle. EHT:n yleisömenestys on hyvä peruste turnauksen järjestämiselle, sillä urheilullinen viihde kerää näemmä hyvin katsojia.

Urheilullisessa puolessa taas riippuu hämmästyttävän paljon siitä, että kuinka tiukan arvioinnin ottaa käyttöönsä. Itse en oikein jaksa urheilullisuutta pohtia hiusta halkoen, vaan ymmärrän eri tulokulmia ja niiden perusteluita enkä viitsi lähteä osoittelemaan sitä, että kuka on väärässä ja kuka ei. Asiat näyttää subjektissa omanlaiseltaan ja siksi asian keskusteluun kannattaa luoda tarkat rajat, jos totuutta kaivellaan.

7 tykkäystä

Mielestäni tämä ei ole asia, jossa voi olla absoluuttisesti väärässä tai oikeassa. Koittakaa nyt kuitenkin jo viimein mennä eteenpäin.

2 tykkäystä

Mennään eteenpäin. Tiistaina hallissa taas…kais tiärätte ketä äänestetään!

EHT:lla Tapparan pelaajille onnistumisia ja katsojille viihdettä…

1 tykkäys

Mutta kaikin puolin mukava, että keskustelua syntyy. Niin ja on täällä ihan oikeasti fiksua porukkaa. Joskus tietty tunteet ottaa vallan, mutta eikös niin pidä ollakin. Niin ja moderaattoreille iso kiitos; teette arvokasta työtä täällä palstalla.

On turhake tai ainakin EHT-turnauksia on mielestäni liikaa. Mieluummin katselisin Liiga-pelejä. Mm-kisat kerran vuodessa ihan ok, Olympialaiset taas, jossa NHL mukana, olisi ihan must kerran neljässä vuodessa.

3 tykkäystä

Ei oo turha, mutta huomaan toivovani, etteivät Ojamäki ja Kuusela ihan kauheasti intoudu blokkailemaan ja heittäytymään kiekon eteen.

Jääkiekkoliitto loi Karjala-turnauksen aikana myös viihdettä ja kiekkokulttuuria uudella tavalla perjantaina, jolloin ei EHT-kiekkoa edes pelattu…

Tämä kaikki tapahtui siis reilun 9000-12000 henkeä vetäneiden pelien välissä välipäivänä:

Nyt päähuomio kannattaa kiinnittää siihen, miten luodaan urheilukulttuuria. Ja siinä Jääkiekkoliitto toimi lähes täydellisesti.

Perjantai oli tämän EHT-turnauksen tärkein päivä, vaikka silloin ei pelattu yhtään EHT-ottelua. Silloin käännettiin katseet tulevaisuuteen ja avattiin laji nimeltä jääkiekko jokaisen ulottuville.

Areenan ovet olivat kaikille avoinna. Ilmainen sisäänpääsy, tervetuloa! Ensin katsottavaa riitti Leijonien harjoituksissa, sitten fanit pääsivät tapaamaan maailmanmestareita. Tungos oli valtava, kun jonot Marko Anttilan ja muiden maajoukkuetähtien luo kiertelivät hallin käytävillä. Mörkö ja kumppanit jakoivat jännetuppitulehduksen uhalla satoja nimikirjoituksia ja poseerasivat kiltisti kuvissa kannattajien kanssa.

Sen jälkeen jäälle luisteli nuorten maajoukkue, joka kohtasi Venäjän. Eikä ilmainen lätkäherkku päättynyt vielä siihenkään. Illan päätteeksi SaPKo ja Imatran Ketterä mittelivät Suomen cupin finaalissa.

Jääkiekkoliitto osaa käyttää valta-asemaansa taitavasti. Se takoo rahaa Leijonilla, haalii uutta yleisöä ilmaistapahtumilla ja huomioi kaikessa toiminnassaan myös lapset ja nuoret ihailtavalla tavalla. Muiden lajiliittojen – oikeastaan koko suomalaisen urheilun – kannattaa ottaa lätkästä mallia. Tähdet lähelle faneja, uudelle yleisölle kynnys riittävän matalalle. Näin luodaan ja vaalitaan urheilukulttuuria.

Jos tällaisesta tapahtumasta luovuttaisiin, niin maajoukkuepelejä ja -pelaajia näkisi lähinnä vain ehkä telkkarista (kerran vuodessa).

20 tykkäystä

Television puolella Suomen pelien keskikatsojaluvut liikkuivat puolen miljoonan paikkeilla, tavoittavuudet miljoonan paremmalla puolen.
Finnpanel - TV-mittaritutkimus

4 tykkäystä

Jos sinua ei kiinosta katsoa, niin mikset pidä televisiota kiinni? Ainoan kritiikin ymmärrän EHT-kohtaan, kun pelataan Liigan kanssa päällekkäin ja silloinkin syylinen löytyy Liigan puolelta. Pelillisesti EHT tarjoaa Suomi-jääkiekolle mahdollisuuden kehittää pelitapaa sekä pelaajia. Liigapelaajille EHT on tasonmittaus, kun pääsevät pelaamaan kovempia joukkueita vastaan ja näkevät paljonko Euroopan huippupelaajat ovat edellä.

Lähtökohtaisesti Suomella on heikompi pelaajamateriaali, jonka eroja kurotaan kiinni pelitavalla. Ilmeisesti et ole katsonut 80-luvun Izvestija-turnauksia tai MM-jääkiekkoa, kun Neuvostoliitolla oli pelaajamateriaalin lisäksi harjoittelu ja pelitapa kunnossa.

7 tykkäystä