Onko palstalla kamppailulajien harrastajia?

Onko täällä alan asiantuntijoita? Kiinnostais saada vinkkejä miten voittaa sellaisessa vapaamuotoisessa painissa itseä lähemmäs 10 senttiä lyhyempi mutta yli 20 kiloa painavempi patukka. Kyse on eräästä mun kaverista jolle olen hävinnyt aina mökkipainissa ja olis tarkoitus joskus ottaa revanssi kuitenkaan telomatta kaveria. Lyönnit ja potkut on tietenkin kiellettyjä.

Muuten varmaan menisin jonnekkin paini tai kamppailulaji kurssille jos en joutuisi olemaan niin pitkiä aikoja pois Tampereelta. Nykytilanteessa en kuitenkaan pysty sellaiseen sitoutumaan. Mutta jos täällä olis jollain antaa hyviä vinkkejä miten tuoda tuollainen itseä painavempi patukka turvallisesti maahan ja saada myös pidettyä siinä.:joy:

En todellakaan ole mikään asiantuntija vaikka joskus ala-asteikäisenä karatea harrastinkin. Mun vinkki on, että tartu vyötäsiltä haliotteella ja yritä kaataa itseäsi kohti. Ennen tömähdästystä väännät itsesi päälle ja kun kaveri on maassa niin sovellat lopun. :grin:

Toi päälle vääntäytyminen tapahtuu siis yksinkertaisesti kaatamalla kaverisi ikäänkuin itsesi ohitse. Sitä on hiukka vaikea selittää näin tekstinä. :grin:

Itse olen miettinyt että pitää yrittää hyökätä jalkoihin ja koittaa saada kaveri kanveesiin sillä keinolla ja sitten jungeta itsensä päälle ja samalla lukita kaverin kädet maata vasten. Vähän vaikea kanssa tässä selittää mitä meinasin. Parhaiten noi kyllä oppis ihan harjoittelemalla käytännössä.

1 tykkäys

Käykös täällä kukaan Onkiniemessä reenaamassa? Olis kiinnostusta/aikomusta alottaa jonkin sortin nuhjaus siellä, mutta olis kiva tietää ‘käyttäjäkokemuksia’.

Tuokin on ihan kokeiltava idea. :ok_hand:

Itse pidän siitä että mitä lähempänä pystyasentoa ollaan, sen parempi. Ylhäältä on aina pidempi matka maanpintaan. Maanpinta on vain silloin kätevä jos olet päällä. Muute no… :grin:

1 tykkäys

25 vuotta avioliitossa. Eli liki musta vyö kamppailussa.

17 tykkäystä

Kokemusta muutamia vuosia eri lajeista. Eniten Krav magan ja Defendon puolelta… Jos haluaa hyvän ja simppelin Itsepuolustus lajin niin tuota defendoa suosittelen. Tekniikat ei perustu siihen että toiselta heti taju pois vaan homma tedään enemmän kontrollissa ja otetaan kohde haltuun jonka jälkeen tehdään tarvittava. Kravmaga taas melkein vastakkainen… ensin lyödään munille ja jos ne on suojattu niin harhautetaan ja sitten vedetään munille… Todella tehokasta mutta voimankäytön perustelut täytyy olla kunnossa jos noita oppeja lähtee täys määräsesti käyttään.

Eli sieltä youtubesta hakeen defendon haulla niin näkee esimerkkiä hallituista maahanvienneistä, tosin reenata tarttee että homma onnistuu. Helppona vinkkinä kokeileppa painaa sormella poikittain nenän alta ylöspäin kunnes toinen katsoo suoraan ylöspäin. Toinen käsi vielä niskan taakse niin ei pääse peruttaan pois. Siitä saat kaverin hellällä painamisella ohjattua helposti haluamaasi suuntaan :yum:

2 tykkäystä

Itse juuri katselin reilu viikko takaperin että Onkiniemessä alkoi Brazilian Jiu-Jitsun ja Lukkopainin peruskurssit. Ei tullut ilmoittauduttua kun olen Tampereella niin säännöllisen epäsäännöllisesti. Mutta jos vaikka joltain mestarilta tai lajia pitkään harrastaneelta vois joskus saada jonkun yksityisen oppitunnin niin sekin jo varmaan auttais aika paljon tavoitteen saavuttamisessa.:smiley:

Käytän härskisti hyväkseni ketjua… poistakaa jos ahdistaa :slight_smile:
Kamppailulajien harrastajille, mulla olis ylimääräiset säärisuojat: Ilmoitusta ei löytynyt...

Joo, itsellä on perusongelma se että olen kyllä onnistunut muutaman kerran heitäämään kaveria mutta olen aina heittänyt niin että olen itse jäänyt alle ja kaveri on saanut massallaan pidettyä mut maassa niin etten pääse enää pois siitä. :grinning:

1 tykkäys

Tuossa ovat ehkä kaksi kovinta kamppailulajia niin fyysisesti kuin teholtaan. Ulkomuistista yhdeksän kymmenestä perinteisestä (esim. se kuuluisa nakkikioski) katutappelusta päättyy maassa painimiseen ja siinä tilanteessa lyönneillä sekä potkuilla ei paljon tee. Itse olen harrastanut shotokan karatea, taekwondoa ja thainyrkkeilyä, mutta arvostan painilajien harrastajat korkeimmalle, sillä kaverien kuntokin on yleensä teräksinen.

Mitä alkuperäiseen kysymykseen tulee, niin lienee paikallaan huomauttaa, että mökkipaineihin liittyy omat riskinsä varsinkin jos alkoholia on vielä nautittu :smile: Seurasin vierestä, miten yhdellä kaverilla meni viime vuonna festareilla nilkka paskaksi sinänsä oikeaoppisen maahanviennin jälkeen, sillä hänellä oli joustamattomat kengät (maiharit) jalassa ja jalka ei taipunut mukana vaan vääntyi hänen alleen linkkuun. Kaverin festarit menivät pilalle siinä. Itse kyllä suosittelisin juuri edellä mainittujen lajien peruskurssia tai toki youtubestakin varmaan löytyy maahanviennin perusteista videota. Kuitenkin esimerkiksi erilaisten lukkojen käyttäminen on hieman riskialtista harjaantumattomalle, ettei väännä kaverin kättä liikaa yms. Jonkinlaiset lämmittelytkin olisi tietysti hyvä tehdä.

1 tykkäys

Tuossa on muutenmyös hyvä esimerkki video siitä miten helposti vastustajaa voi horjuttaa iskemällä jalkoihin tai ainakin tuossa pätkässä se näyttää helpolta. Tarttis vaan olla reenikaveri. :slight_smile:

Kamppailulajeina kyllä hyviä, mutta itsepuolustukseen ei niinkään. Mitäs sitten kun viet nakkikioskilla riehumaan alkaneen jannepetterin maahan ja otat kädet tältä lukkoon. Sieltä tuli Jannepetterin kaveri takaa pääsee potkimaan vapaasti kun painit maassa toisen kanssa. Eli snagarin jonos pysytään ite pystys ja laitetaan se jannepetteri sinne maahan. Mutta muuten aivan erinomaisia lajeja ja kuka nyt ei tykkäisi vähän matolla halailla :slight_smile:

Mökkipaineista samaa mieltä, varsinkin jos kyseiseen aktiviteettin liittyy millään tavalla alkoholi. Yks vuos mökkipaineista saatiin kaks nilkkaa pakettiin, Vammalan terkkari vaan sano et taasko te tuutte, ette sitten kerrasta oppinu. No silloin oltiin 20 ja jaksettiin kokeilla… Nääshallista löytyy kyllä tyhjää tatamia ja sisäänpääsykin euron kaks jos haluaa lähteä kokeileen kaverin kanssa.

Yksi vs. yksi itsepuolustuksessa edellä mainitut lajit mielestäni nimenomaan ovat parhaimmistoa varsinkin jos hyökkääjä osaa suojata itseään potkuilta ja lyönneiltä edes jollain tavalla. Kuten sanottu valtaosa spontaaneista katutappeluista päättyy tutkitusti siihen painimiseen ja lisäksi hyökkääjää ei esim. lukkopainissa myöskään satuteta > mahdollinen oikeudellinen vastuu. Toki tilanne muuttuu, jos useampi henkilö on vastassa, sillä silloin ollaan jo lähtökohtaisestikin aika heikoilla. Krav maga lienee omalla tavallaan yksi tehokkaimmista, sillä jos porukasta yksi käy kimppuun ja hänet taltuttaa nopeasti, eivät muut välttämättä uskalla käydä päälle. Luin muuten joskus jonkun jutun, että röökin tarjoaminen on parhaita tapoja viilentää tällaiset kuumakallet (jos puhuminen ei auta), sillä sen myötä “jannepetterin” halu käydä kimppuun kummasti vähenee. Se toki edellyttää sitä, että pitäisi kantaa aina askia mukana, mitä harva ei-tupakoitsija tekee.

Steel11, heittäkää ennemmin vaikka mökkitikkaa ja ratkaiskaa sillä kumpi on kovempi. Tai mölkkyä. Se prosentti on PIENI, ettei tuossa painimisessa tule vakavaa ja turhaa loukkaantumista. Yhtä turhaa on täällä kysellä jotain keinoa ottelun voittamiseen. Treenaa esim. Jujutsua tai vapaaottelua viitisen vuotta, niin voit hallita tilanteen jotenkuten eikä välttämättä satu mitään. Tai alottakaa yhdessä vaikka thainyrkkeilyharrastus ja mätätte toisianne siellä salilla, järjen kanssa ja tekniikka edellä. Se on oikeesti hienoo hommaa hyvän kaverin kanssa. Saa taistella :blush:

3 tykkäystä

Joo se on kyllä ihan totta että riskit tuollaisessa amatöörien mökkipainissa vakavempaan loukkaantumiseen kasvaa varsinkin kun yleensä pikku kännissä painitaan. Tähän mennessä ei ole mitään pahempaa sattunut mutta kerta se olis ensimmäinenkin. Kerran kyllä itsellä niskoissa rusahti ikävän tuntuisesti kun tuo mua massiivisempi kaveri rojahti koko painollaan mun päälle mut onneksi selvisin säikähdyksellä. Ehkä olis tosiaanki parempi lopettaa kokonaan tuollaiset kännipainit mökillä.

3 tykkäystä

Mä olen juurikin sielä onkiniemessä harrastanut brassijujutsua ja lukkopainia about 7 vuotta, joskus kisaillutkin. Noihin mökkipaineihin ei kyllä mitään vinkkiä oo heittää näin internetin välityksellä, paitsi että jättäkää mökkipainit väliin ja menkää selvinpäin vääntämään vaikka tonne onkiniemen tatameille tai nääshalliin. :smiley: Pelatkaa sielä mökillä vaikka sitä mölkkyä. Ja mitä tohon itsepuolustusaspektiin tulee niin nämä lajithan on kamppailulajeja eikä itsepuolustuslajeja, ja mitä nyt vähän ymmärrän itsepuolustuksesta niin eikös sellasessa tilanteessa kannata vaan torjua hyökkääjän iskut ja poistua paikalta mahdollisimman nopeasti?

1 tykkäys

Olen kuullut, että paras itsepuolustuslaji on 400 metrin aitajuoksu.

4 tykkäystä

Parkour on myös erittäin tehokas😉

2 tykkäystä

Ui ui ny sattu varmaan enemmän henkisesti.