COVID-19: Harrastustoiminta koronaviruksen aikana

Tuolla golf ketjussa oli jo havaittavissa katkeruutta siitä kun toiset voi jatkaa omaa harrastustaan ja mun harrastus on kielletty. Niinpä päätin perustaa tällaisen ketjun. Nyt kun monia asioita ei voi tehdä niin tähän ketjuun voitaisiin kerätä mitä pystyy vielä harrastamaan. Ja jos ko harrastukseen liittyy jotain ohjeistusta voisi sen laittaa myös samalla. Ihmiset voisi sitten tästä ketjusta etsiä itselle miellekästä tekemistä.

Tässä mun harrastus. Lintujen kevät muuton tarkkailu. Voi tehdä missä vaan yksin tai parin kaverin kanssa. Lintutorneilla on ohjeistus ettei torniin saa mennä yli 10 henkilöä. Ja 2 metrin turvaväli suositellaan. Lintujen tarkkailu välineitä ei ole hyvä lainata muilta kuin oman talouden ihmisiltä. Torni sääntö toimii ainakin Tampereella hienosti Iidesjärven linrutornissa on tietty vanhojenpartojen porukka joka on normaalisti aina keväisin tornissa koko päivän. Nyt he ovat avorivissä tornin takana pellolla ja antavat näin satunnaiselle kävijälle mahdollisuuden tornin käyttöön. Muuallakin Pirkanmaan lintupaikoilla on suojaetäisyyttä noudatettu hyvin. Lähtekäähän ulos luontoon ja lintuja katselemaan.

Laittakaahan muutkin tähän ketjuun omia poikkeusolojen harrastus kokemuksia. Minä lähden nyt luontoon.

10 tykkäystä

Toi luonto on hyvä juttu näinä aikoina, koiran omistajana lähimetsät tulee tutuiksi. Kunhan kelit lämpenee, niin kalastus astuu vahvasti kuvioihin. Käyn pelaamassa myös Padelia, kun sitä ei ole vielä onneksi kielletty.

4 tykkäystä

Mun ehdoton ykkösharrastus vetouistelu on kokenut pahan kolauksen omalta osalta, vene on kimppahallilla palasina, enkä riskiryhmäläisenä ole arvannut mennä rakentamaan sitä.
Koska tällä luonteella täytyy jotain päästä tekemään niin olen ostanut uuden fillarin, ja perheen kera tulee tehtyä päivittäisiä fillarilenkkejä päivisin, illalla sitten oma lenkki jos virtaa riittää.
Ja kun kevät on ollut tällainen niin on tullut tehtyä metsätöitä enemmän, normi keväänä tulee sahattua noin 5 litraa bensaa metsätöissä, tänä keväänä on mennyt liki 10 litraa.
Nytkin olen lähdössä sahaushommiin kun olen säästänyt kurjimman homman viimeiseksi, pitäis kaataa rankoja ja risukkoa noin 150 neliötä paljaaksi että pääsee rakennushommiiin.
Noissa metsähommissa on sellainen hyvä puoli että läski palaa tosi tehokkaasti ja kunto nousee kohisten :muscle:

7 tykkäystä

Kalastuskausi alkaa minun osaltani huomenna ja se nyt ainakin on kohtuu turvallista harrastaa. Tämän lisäksi maastopyöräilyä, koirien kanssa ulkoilua, suunnistusta. Kyllähän noita harrastuksia löytyy, vaikka kuinka paljon. On hyvä, että ihmiset ovat löytäneet nyt ulkoilun metsissä. Samalla olisi kuitenkin hyvä muistaa se, että ne roskat eivät häviä sieltä metsästä itse mihinkään.

6 tykkäystä

Pleikalla pelaamisen määrä on kasvanut valtavasti. Ennen koronaa pelasin 10-20 tuntia viikossa. Nyt sen saman määrän saattaa pelata päivässä. :joy: Vapaapäivinä olen usein lopetellut 23-02, jotta keho saa palautua reeneistä.

Tosin nyt on sellaiset pienet lanit päällä. :joy: Aloitin pelaamisen eilen aamulla 10 ja vielä painetaan samoilla silmillä The Last Of Usia pelaten. :rofl: Välissä olen pitänyt treeni-, ja ruokatauon. Ei pitänyt tehdä näin mutta lopettaminen vaan veny ja veny ja lopulta päätin valvoa koko yön. :joy:

Aina sillon tällöin voi vähän hullutella. :stuck_out_tongue:

7 tykkäystä

Kannattaa alkaa harrastamaan jonkin verkkoyhteisön moderointia. Ei lopu hommat oikeastaan missään olosuhteissa, vaan pikemminkin päin vastoin. A gift that keeps on giving.

17 tykkäystä

Pyöräillä onneksi vielä saa. Työmatkat taittuu talvioloissa maastopyörällä ja polkuja tulee ajeltua vapaalla. Kunhan saisivat Oulussakin harjattua pyörätiet hiekasta/sorasta, käynnistyy maantiepyöräkausi. Sitä odotan.
Tälle keväälle ajattelin kaivaa myös frisbeet varastosta muutaman vuoden tauon jälkeen ja lähteä niiden kanssa golfaamaan.

3 tykkäystä

Jäähallit kun sulkeutu niin tekemiset ollu vähissä. Viikonloppuna tullu käytyä kävelyllä Kaupin poluilla, on vastenmielistä kun väkeä kaiken edestä ja muutenkin tuo ramppaaminen on ikävystyttävää.
Golf-kauden aloitus on harkinnassa ja tässä lajissa viitsin kävellä. Jos vaikka rangella kävis ensalkuun.
Eli ottaa luonnon päälle.

1 tykkäys

Vuoreksen polkuja on nyt tallattu enemmän kuin aiemmin. Nykytilanteessa on se hyvä puoli, että kesken työpäivänkin on helppo lähteä pikkukävelylle.

Sulkis on valitettavasti tauolla, mutta onneksi Hervantaan pääsee pelaamaan tennistä. Golfin aloittaminen on muutenkin käynyt mielessä, pääseeköhän Messukylässä rangelle?

Luontopolkujen tallaaminenkin on mukavaa. Kirskaanniemessä on tullut käytyä joitakin kertoja.

2 tykkäystä

Kieltämättä mutulla on helppo arvioida, että väkimäärä Kaupin poluilla on viime viikkoina ollut selvästi normaalia suurempi. Suosittua ulkoilualuettahan tuo aina on, mutta jotenkin tuntuu ihmisiä olevan nyt reilusti enemmän… Ymmärrettävää toki. Kyllä siellä ihmisiä yleensä, näinäkin aikoina, näkyy polkujen lisäksi niin futis- kuin pesiskentilläkin. Jotain kevyttä höntsäilyä päivien viihteeksi.

Lenkkeilyn lisääntyminen on itsellänikin harrastuksissa tapahtunut muutos. Joko pyörällä tai kävellen pääasiassa tulee kuljettua, jonkun verran juoksuaskelia väliin. Jalan Kaupissa, pyörällä kauemmas.

Penkkiurheilun jättämää tyhjiötä on noussut täyttämään kaunokirjallisuus. Mukavaa sinänsä, että pitkästä aikaa on hyvin aikaa lukea. Eikä vain kaunokirjallisuutta. Kun hiljaista on töiden ohella, niin aikaa on riittänyt myös väikkäriprosessiin lisättäväksi. Enemmän aikaa kaivaa ja lueskella tieteellistäkin tekstiä.

Keikkakokemuksien sijaan tulee etsittyä livetaltiointeja verkosta. Ei kotona keikkakokemusta korvaamaan kykene, mutta vähintään hyvää musiikkia voi fiilistellä kaikesta huolimatta.

2 tykkäystä

Itsellä soittokeikat peruuntuivat keväältä, no ei niitä niin kovin paljon peruttu, mutta kuitenkin. Ja nyt jännätään kesän syksyn tilannetta. Treenata pitäisi, mutta kun ei saa kokoontua ja yksin ei tuu muutenkaan juuri reenattua. No nuotteja vois järjestellä ja sanoja naputella puhtaaksi. Jonkun verran uutta reenattavaa on kyllä tullut varastoon.

Jalkaisin tai pyörällä liikkuvan kannattaa mennä “omaa kaistaa” tai pitää kunnollinen väli toiseen harrastajaan: tuoreen tutkimuksen mukaan peräkkäin samaan suuntaan edetessä turvavälin pitäisi olla huomattavasti esimerkiksi kaupassa suositeltua 1,5–2 m etäisyyttä suurempi.

Tutkijat suosittelevatkin, että jos ihmiset kävelevät jonossa samaan suuntaan, turvavälin tulisi olla vähintään 4–5 metriä.

Juostessa tai pyöräillessä hitaasti samaan suuntaan välimatkaa tulisi olla 10 metriä. Vauhdikkaassa pyöräilyssä välimatkaa tulisi olla vieläkin enemmän, esimerkiksi 20 metriä.

Myös silloin kun ohittaa toisen, kannattaa siirtyä ”toiselle kaistalle” hyvissä ajoin, pyöräillessä jo 20 metriä ennen ohitustilannetta.

Varsin uskottava suositus ainakin niille, jotka ovat kävelleet tupakoitsijan perässä.

Vetästiin reilu 800 neliön hiekkakenttä ensin tärylätkällä ja sitten vielä käsilanalla @Lallu 'n kanssa puoliks. Huomenna sit vielä kesänakit alle molempien autoihin. Hyötyliikuntaa parhaimmillaan :grin:

10 tykkäystä

Pari kierrosta frisbeegolffia takana. P*lleja myöden litimärkänä kun oli maasto ajoittain vielä hieman kosteaa :joy:

9 tykkäystä

Tänään taas metsässä, tällä kertaa Raaseporin Peikkometsä. 7,5km kierros, tällä kertaa äitini 72v lähti kaveriksi patikoimaan

11 tykkäystä

Kaverin puiden pilkkomista 3x2h viikon sisään. Toimistorotalle parasta yleisliikuntaa.

5 tykkäystä

Kattelen tietysti tilannetta omien kokemusten pohjalta, mutta kyä mää suosittelen nyt käyttämään tän koronakaaoksen hyväkseen niin, että antaa ittelleen mahdollisuuden huomata taas niitä asioita jotka ovat ehkä jääneet vähemmälle tai unohtuneet. Voi lähteä miettimään asiaa ihan yksinkertaisesti siltä pohjalta, mikä tekee minulle henkisesti ja fyysisesti hyvää, nyt kun se sosiaalinen hyvä on kielletty. Mulle itselleni merkitsevät paljon ja ovat vielä mahdollisia lukeminen, ulkoliikunta eli pyöräily, frisbeegolf ja uutena geokätköily.

Hieno juttu on se, että löysin vielä täysin ennenkokemattoman harrastuksen, tuon geokätköilyn. Eihän sitä muuten tulisi lähdettyä, mutta pienen pojan kanssa ”aarteen etsintä” pyöräillen, auringonpaisteessa ja kaakaota termospullossa on jotain semmoista mitä muistellessa voi jopa kiittää koronaa. Työkuvioihinkin on ollut pakko kehitellä uutta liikunnallista aktiviteettia. Ei niin pahaa, ettei jotain hyvääkin - koronassa ja meissä kaikissa.

4 tykkäystä

Itse just soittelin kitaraa vuosien jälkeen. Youtubeen kun laittaa biisin ja without guitar nii hauska jammailla mukana.

4 tykkäystä

Frisbeegolfia olen pelannut viittäkin kertaa viikossa, kun muut harrastukset ovat vähissä. Tennistä kerran-kaksi viikossa, kun tuota pienen kentän ja pari penkkiä sisältävää peltihallia onneksi pidetään auki. Pyörälenkkejä kun jaksaa. Aika vähissä on vaihtoehdot ja ahdistaa kun ei oo juuri muita mahdollisuuksia vielä aikoihin.

Normaaliakin enemmän tulee notkuttua internetissä. Onneksi siellä voi sosiaalielämääkin simuloida. Pelaillaan tietokonepelejä kavereiden kanssa netin yli. Ja myös shakkikerho kokoontuu kerran viikossa Discordin ja Lichessin avulla. Ei niissä peleissä täyttä fiilistä ole, mutta paljon tyhjää parempi.

4 tykkäystä

Tämä nyt ei niin harrastamiseen liity (ehkä tulevaisuudessa liittyy?) mutta mietin, että voisin laittaa streamin pystyyn Twitchiin ens viikon lauantaina klo 12. Tarkoituksena olisi pelata The Last Of Us sekä sen sivutarina Left Behind kokonaan lävitse yhdellä pelikerralla. Siinä menisi se 15-20 tuntia, joten kyä siinä päivän saa vierähtämään. :grin:

Porukka voisi tulla jutteleen ja viettään aikaa yhdessä samalla kun taustalla pyörii mun läpipeluu. Siinä olisi tekemistä mulle sekä halukaille katsojille. :smile:

Kuinka moni olisi tulossa edes hetkeksi?

  • Siellä tavataan!
  • Muuta puuhaa!

0 voters