Täällä puhutaan taas viisaita. Tuo hyökkäysinisen kunnioitus on hyvin bongattu. Selvästi siinä tullut parannusta ja mankeli pyörii todella pitkään. KooKoo-pelin kolmannessa erässä pitkän mankelin jälkeen Puhakka ajoi sitten maalille ja melkein sai kiekon nuottaan asti. Tuon mankelin osalta toivoisin vielä löytyvän se vaihteen, jolla saataisiin yksittäisen pelaajan ratkaisun sijaan useampi pelaaja lukemaan ja tukemaan iskua.
Valmennuksessa on kuitenkin mestaruudet voittanut Tapola, joten ei se ihan suhari taktisella puolella voi olla. Ehkä suurin ongelma pelin jatkumolle on syöttötarkkuus nk. helpoissa syötöissä, joiden katkoista lähtee vaarallisia tilanteita. Toinen, minkä kanssa valmennus joutuu jumppaamaan on ajoittainen eri peliä pelaavat pelaajat. Jossain kohtaa näkyy selvästi se, että vaihtoon menevä pelaaja saa kuitenkin syöttöä ikäänkuin pelaisi vielä aktiivisesti.
Uuden vuoden toiveena on työkaluja valmennukselle tuoda pelistä entistäkin paremmat aihiot puolustaa joukkueena ja hyökkäykselle lisää tehokkuutta maalipaikkohin.
Laitetaan tämä nyt valmennuksen ketjuun. Kiinnittikö kukaan huomiota Tapolan ja muun porukan reagointiin Krissen maaliin? Samaa tasoa kun vaimollani, kun vien roskat. Eli ei mitään. Ei yhtään mitään. Saatan tulkita väärin, mutta silti…
Niin siis onko sisäisesti kaikki kunnossa? Onko natsagate sittenkään niin sovittu? Pelaaja käytännössä ratkaisee ottelun eikä valmennus reagoi mitenkään. Voi olla että olen yksin ajatusteni kanssa. Mutta vaikka kuinka Tappara on rakas seura minulle, pystyn ottamaan ne värilasit ja katsomaan, mitä näen.
Ei Tapparan valmennusjohto ole ennenkään jossain runkosarjan kookoo-peleissä riehaantunut maaleista. Eipä muistu mieleen että valmentajat ylipäänsä hirveästi tuulettele kuin ns. isoja maaleja ja tietysti voittoja. Ei nyt lähdetä tästäkin rakentamaan taas jotain pelaajat vs valmentajat himmeliä. Tapparassa on pelaajia (mm. Kuusela, Peltola, Tanus) jotka ei juuri koskaan maalejaan tuuleta. Usein ei edes hymy irtoa kuin vasta muiden tullessa onnittelemaan, jos silloinkaan. Se ei tarkoita etteikö heitä kiinnostaisi pelata. Valmentajissa on paljon samaa. Maalinteko on normaalia duunia ja tuuletellaan sitten kun on jotain isoa saavutettu.
Itsekin olen valmentaja, enkä yleensä riemuitse joukkueeni yksittäisistä maaleista. Siinä monesti käydään vielä edeltävää tilannetta läpi, kun se on tuoreena muistissa. Että mikä johti mihinkin.
Silti pidän joukkueestani ja sen ihan jokaisesta pelaajasta kovasti. Uskoakseni myös he minusta.
Ymmärrän taka-ajatuksesi, mutta kyllä nyt hakemalla haet jotain juttuja.
Eikö voitaisi ajatella, että kaikki on loistavasti kun Merelä maalinsa jälkeen karjuu kuin leijona muiden tullessa onnittelemaan. Vai eikö tämä käy agendaan.
Luulen ettei nyt Kuuselankaan uran kovimpiin asioihin kuulu Kouvolassa 6min ennen loppua tehty 0-3 maali ilman yleisöä.
Jos Liivik ja Maikkari ei tätä olisi nostanut esille niin kukaan ei keskustelisi.
Edit. @tp2 Rautakorvesta puheen ollen huvittava tuo Luceniuksen finaaalimaali 1s ennen loppua. Pelaajat pomppii ja juhlii aitioissa, niin Jukka repii pelaajia alas. Ei varmaan ollut peli vielä ohi.
Hyvin se Tappara on nyt suunnan korjannut. Pelitapa luo toisteisuutta ja selkänojaa tekemiseen. Hyökkäyspelaamisessa on löydetty tasapainoa hallinnan ja suorahyökkäysten suhteen. Nyt otteluita ei ole myöskään riplailtu viimeisen erän koomailuihin, vaan oikea aikaisesti parannettu loppukohden.
Pelaajat tuulettaa joo. Mä en todellakaan tätä katso minkään Liivikin sanomisien takia. Tiedän ettei Krisse tuuleta. En mä tässä siitä edes puhu. Vaan siitä, mikä oli Tapolan reaktio. Tonnin seteli tuijotus. Ei mitään muuta. Se on mun pointti tässä. Ottelussa tehtiin juuri voittomaali, 3 pistettä. Ei mitään, ei yhtään mitään. Maalintekijä Kuusela. Vähemmästäkin herää ajatukset.
Itsekin pyörin täällä ilman värilaseja. Ymmärrän pointtisi tässä. Mutta en ole enää aikoihin nähnyt, että natsagate olisi joukkueen pelaamiseen vaikuttanut ainakaan negatiivisesti. Päinvastoin, sitä mitä niillä ratkaisuilla haettiin ovat toteutuneet. Luulen, että seuraavaa Tapparan tekemää maalia Tapola tuulettaa kun tekijänä on Moilanen.
Asiaa ei olisi noteerattu täällä millään tavalla, ellei Liivik ja studio olisi alkanut tällaista vääntämään. Jos katsot uusintana maalin ja vähän peliä sen molemmin puolin, niin siellä on sekä valmennus että koko pelaajisto tonnin setelillä liikeellä, ennen ja jälkeen maalin. Läpyt vaihtopenkin kanssa ja sinne itsekin istumaan.
Luulempa että tyhjien katsomoiden pelissä ei ollut ihan tunne pinnassa, tai jopa pieni pettymys päällä kun tilanne on mikä on. Hoidettiin vain hommat ja lähdettiin kotiin.
Tappara pelasi kelpo pelin ja Kuusela henkilökohtaisesti myös. Tämä on ainoa mittari jota kannattaa seurata.