Juuri näin. En nyt muista kuka joskus sanoi, mutta Tapolan vahvuus on nimenomaan osata peluuttaa sitä peliä, mitä peli pyytää. Ja niin se on.
Ja hyvä valmentaja yrittää peluuttaa joukkueella sellaista kiekkoa mihin joukkueella riittää jalka,kunto ja osaaminen. jos sulla on kasattuna isokokoinen huonosti liikkuva pystypaini joukkue niin ei sillä lähdetä pelaamaan mitään nopeaa kiekkoa ja vastaavasti jos rosteri on tehty vauhtikiekkoa varten niin ei kannata lähteä pystypainimaan
Tämä juuri on mielestäni ydin: Tappara oli paras juuri siinä. Perustaso on noussut hitaasti niin korkeaksi, ettei tuohon kiinnitä paljon huomiota mutta etenkin CHL:ssä näkyi kyky myös toistuvasti voittaa pelillisestä alakynnestä. Varianssia ja dynamiikkaa oli todella paljon Tapolan viimeisellä kaudella. Peli vaihteli paljon mutta Tappara oli kuitenkin tahtoessaan voittokone. On muistettava, että Grönborgin tiimin ensisijainen haaste pelaamisessa ja tuloksessa on lähtökohtaisesti todella kova ja voittoputken jatkaminen tavoitteena äärimmäisen haastava. Toissijainen haaste sopeutumisessa tulee siihen päälle. Näiden lisäksi tertiäärinen haaste megalomaanisten odotusten täyttämisessä tekee Grönborgin aseman valmentajana noin lähtökohtaisesti liigan vaikeimmaksi.
Juhaa jossain määrin henkilökohtaisesti tuntevana, niin silloin 10-15 vuotta sitten itseä mietitytti, että miten auktoriteetti riittää. Juha on/oli kasvoiltaan kovin nuoren näköinen ja suht pienikokoinen. Riittääkö 20-vuotiaan näköisen ”pojan” auktoriteetti kaiken nähneen ja kokeneen pelaajan edessä.
Nyt on vuosia tullut lisää, kokemusta, särmää ja ryppyjä. Tietotaito Juhalla riittää varmasti. Nyt on oikea hetki hypätä syvään päähän.
Heittämällä tyylikkäin valmentaja mitä Liigassa on hetkeen nähty.
Mitä enemmän luen juttuja Grönborgista ja katselen miehen haastatteluja niin sitä enemmän minä pidän tästä miehestä jo nyt, harvoin tulee näin positiivinen fiilis tulevasta koutsista ennen kuin matsin matsia on kerennyt Tapparan penkin takana seisomaan (tosin hetki tässä nyt on vierähtänyt tuttujen kavereiden komennossa).
Minusta se kertoo todella paljon hyvää miehestä ettei hän tuonut mitään omaa luottomiestään mukanaan valmennustiimiin vaan halusi tulla tänne opettelemaan ja edistämään nimenomaan tapparalaista tapaa toimia ja Juujärvi on ns. oppaaksi minusta oikein hyvä kiinnitys.
Niin kuin @Oijennus sanoi, nimenomaan hyvin tyylikäs valmentaja ja ihminen. Olen tyytyväinen että päädyimme juuri häneen kun uutta käskijää etsittiin.
Meillä tosiaan on nyt päävalmentaja joka on vähintään yhtä karismaattinen valmentaja, kuin Tapola oli - mutta eri tavalla. Siinä missä Tapola kasvoi karismaattiseksi, on Grönborg kasvanut muualla ja nyt saamme nauttia siitä.
Jos edelleen mietimme pelin ulkopuolisia asioita, voi brändille olla eduksi, että meillä on tietyllä tavalla vähän helpommin lähestyttävä, show-miehen elkein alusta asti käyttäytyvä valkku. Jota voidaan käyttää myös brändin itsensä boostaamiseen. Ja ennen kaikkea heti alussa tulee fiilis, että tarvittaessa Grönborg ottaa joukkueen puolesta mahdolliset iskut, antaen joukkueelle tilaa. Ihmettelen, jos tämä mies ei itse hoida pressejä.
Mitä tulee sitten tiimiin. Mun ymmärryksen mukaan JJ on todella analyyttinen pelin kanssa. Valmennustaidoista en tiedä, mutta nekin varmasti on kunnossa päävalmentajan kokemusta omaavana. Mielenkiintoinen yksityiskohta kuitenkin on tuo 1+2 sopimus, minkä itse tulkitsen niin, että ensimmäinen vuosi katsotaan miten roolit lyöttäytyy yhteen ja jos sujuu, sinetöidään sama kolmen vuoden periodi mikä RK:lla.
Pärmäkosken “menettäminen” olisi isku kenelle tahansa joukkueelle. Sen verran isoja ja reiluja muutoksia Tappara fysiiikkapuolella on tehnyt. Jopa röyhkeitä. Mutta mikäli olen työn jaon oikein ymmärtänyt Karjalainen on käytännöstä hyvin pitkään vastannut Pärmäkosken ollessa enemmän taustalla suuntaviivoja vetämässä.
Yleisenä huomiona pidän tätä erittäin onnistuneena valintana, jonka käytäntö tietenkin vahvistaa tai murentaa. Ensinnäkin: suora 3v on signaali pitkäjänteisyydestä ja luottamuksesta niin valmentajalle, kuin koko Suomen valmennusammattilaisille - Tappara osoittaa jälleen, ettei se ole tukemassa tuuliviiri-strategiaa, vaan tarjoaa ammattilaisille työrauhan. Toiseksi: Tappara on asemassa, missä se tarvitsee sellaisen persoonan, joka kestää Tapparaan liitetyt paineet ja ymmärtää historian. Valmentajan pitää olla riittävän kokenut käsittelemään vastoinkäymisiä (tulee joka kaudella) ja riittävän kokenut, että on varma omasta pelillisestä filosofiastaan. Minun nähdäkseni RK: ssa yhdistyy nämä kaikki.
Jännä sivuhuomio: Siinä missä minä olen ihmetellyt Tapolaan kohdistuvaa krittiikkiä verrattuna siihen, mitä hän on saavuttanut, niin nyt ihmettelen optimisuutta, mitä RK saa heti kättelyssä
Mikään siis suoraan ei tarkoita, että suoritustaso tai vaatimustaso tulisi droppaamaan. Mutta @ljpp :n pointti saattaa mennä osittain ohi - tottakai meillä on tässä vaiheessa (luodaan Tapparan sanoin 2.0. versio) niin iso vaihtuvuus, joten kasvukipuja on varmasti. Miten uudistumme, miten säilytämme vanhan jne. Mutta, omasta mielestämme olemme jännän äärellä.
Kiva nähdä tosipelien alkaessa pelin rakennetta.
Minulla on monikansallinen työhistoria, joten olen nähnyt paljonkin miten suomalaisten kemiat toimii ja ei toimi muiden kulttuurien kanssa. Grönborg puhuu kuin jenkki, mutta on olemukseltaan ruotsalainen aatelismies. Saa nähdä onko hän valmentajana enemmän kumpaa koulukuntaa - avausviestin podien perusteella enemmän ruotsalainen keskustelija.
Jenkkihän voi puhua kauniisti, mutta samalla ajatella ja tehdä ihan toista. Toisaalta monille ei-suomalaisille meidän vähäpuheisuus yhdistettynä rajuun rehellisyyteen (brutally honest) on jopa shokki. Siinä on jokunen maailmanmies- ja -naisjohtaja ollut ihmeissään, kun suomalainen alainen pamauttaa tää sinun suunnitelmasi on ihan paska, eikä tule toimimaan.![]()
Mitenkähän muuten on Rauhalan kielitaidon laita? Kapteeni on kuitenkin perinteisesti tärkeä linkki pelaajiston ja urheilujohdon välillä.
Doug Shedden tuli aikoinaan tänne itsevarmoin elkein ja kohtahan koko kiekkoväki söi tämän kädestä. Menestys oli kohtalaista. Dougihan on sittemmin tehnyt kovan eurooppalaisen uran ja yhä jatkuu. Hauska nähdä pureeko Riken karisma samalla tavalla.
Edellisiin hyviin kommentteihin lisään vielä, että meillä jälkeen kerran jää seuraavaan kauteen valmistautumisaika lyhyemmäksi, mitä monella muulla joukkueella ja se taas on näkynyt aina (pl. viime syksy) kauden alku kierrosten hieman keskinkertaisena pelaamisena. Nyt lisätään soppaan vielä uusi valmennus, niin jää nähtäväksi, millainen startti tulee.
Jätkä menee CMorelle notkumaan, kun pitäisi juoksuttaa porukkaa Tahdon Portaissa?!
Eivaas, pelaajilla on pakollinen lomajakso ja Tappara saa kruunuilleen lisävastinetta, medianäkyvyyden kautta.
Aamulehdessä Rikard Grönborg antaa rivien välistä ymmärtää, että olisi päässyt NHL:ään, mutta mieleistä paikkaa ei ole löytynyt.
Olen vuosien varrella käynyt useampia neuvotteluja eri tehtävistä NHL-seurojen kanssa, mutta mieleistä paikkaa en ole löytänyt.
Eli olisi ollut Grönborgista itsestään kiinni olisiko halunnut lähteä vai ei. Nyt on puhuttu vuosia yksipuolisesti, että NHL-seurat eivät ole kelpuuttaneet Grönborgia. Toki Rike ei puhu valmentamisesta, vaan tehtävästä.
En oikein tiedä mitä ihmeteltävää tässä on? Tapola sai kritiikkiä, kun joukkue hävisi. Niin tulee saamaan Grönborg myös. Internet on sellainen paikka. Olet just niin hyvä kuin edellinen peli, vaikka olisit itse paavi ![]()
Kun katkaisee siteerauksen keskeltä lausetta, muuttuu pointti olennaisesti.
Tapola voitti 6 kauden aikana 4 metaruutta, yhden hopean ja ”fiasko-kaudella” oli 4. Runkosarjasijoitukset olivat järjestäen hyviä päättyen 2:een rs-voittoon. Olllaan siis voitettu reilusti enemmän, kuin hävitty ja käsittämättömän paljon enemmän kuin moni muu. Siihen nähden mm. näiden kahden viime vuoden aikana Tapolan pelitapa on saanut yllättävän paljon schaibaa ja kritiikkiä. Ihan siis tuloksiin, mutta myös tilastoihin tai pelitapaan nähden.
Jos kritiikin taso näillä näytöillä on tuo, niin voi veljet olemme kyllä tottuneet liian hyvään.
Voittaminen on asia mikä tuo ihmiset halliin. Häviävää peliä ei pidemmän päälle jaksa oikein kukaan, oli sitten mitä sirkustemppuja tahansa pelissä.
On epärealista ajatella jotain muuta.
Onneksi Grönborg on asian päällä ja voittaminen on varmasti keskiössä. Eihän asia voi muuten olla.
Ehkä enemmän nyt joillakin kannattajilla on ajatus, että tulee jotain uutta ja ihmeellistä peliä. Grönborg on onneksi maltillisempi. Ei halua rikkoa vanhaa ja voittavaa tapaa. Miksi pitäisikään. Peli oli aktiivista, voittavaa ja viihdyttävää.
Mutta peli sen aikanaan näyttää.
Muut miettii koutsia ja pelitapoja, minä tässä mietin että ollaanko Liigassa joka hallissa valmiita vetämään lehdistötilaisuus englanniksi? ![]()
Kalehan junaili Sheddenin suurin piirtein heti miehen tultua Suomeen, ja jotenkin erikoisesti, myös maajoukkueen päävalmentajaksi; eikö päävalmentanut muuten samaan aikaan Jokereita ja maajoukkuettakin? Kuvaa reaalisen ammattitaidon lisäksi hyvinkin ulkomaalaisvalmentajiin liitettäviä messiaanisia odotuksia. Ajatuksena ja analogiana olisi hassua nähdä tuollaista keikkaa Grönborgin kohdalla.
Tapola ja Rautakorpi eivät koskaan tehneet itsestään numeroa vaan vieroksuivat omalla tavallaan julkisuutta. Grönborg on (virkistävän) erilainen: heti maikkarin studiossa. Ja pian varmaan yleisjulkisuudessa?
Röönpori otti heti kertalaakista Tampereen haltuun käsittämättömän hienolla videopätkällä ja seuraavaksi on koko Suomi takataskussa. ![]()
Ei tässä ole kyse siitä, kuinka paljon kukin on voittanut tai kenestä on kysymys (paavi vertaus). Peli näytti välillä ei niin hyvältä>Tapola on paska. Eikä tässä ole kyse siitä onko kritiikki oikeutettua tai millä foorumilla ollaan. Internetissä kritiikki keskustelupalstoilla menee näin. Tämä on aivan universaali ilmiö eikä edes rajoitu urheiluun. Minun pointtini oli se, että negatiivinen ei oikeutettu palaute tämän tyyppisillä foorumeilla on aina läsnä ei sitä kannata ihmetellä.
Tällä palstalla on haukuttu maan rakoon koko Tapparan organisaatio DJ:stä pelaajiin ja Tapolasta markkinointiin. Juuri tällä hetkellä kritiikki on maltillista, kun ollaan mestareita. Mutta kyllähän Tapparan uusia hankintoja on jo täällä hieman ehditty kritisoimaan. Esim. Somppia, vaikka eihän Tappara miestä ole edes vielä hankkinut ![]()
Tässä maailmanajassa tämän kyllä pitäisi olla ehdoton edellytys saadaksesi haastattelijan pestin joten Grönborgin saapuminen on takuulla hyvä herätys. Jos jossain tämä ei onnistu, haastattelijat kielikurssille tai lopputiliä kouraan.
Tosin muiden lehdistötilaisuuksien paikallaolijoiden kuten toimittajien kielitaidon laidasta en osaa sanoa mutta kai joka mediasta nyt joku englantia osaava saadaan lähetettyä paikalle.