Ylläpito poistakoon, jos on laitonta, mutta tässä käännös:
Rikard Grönborg: Haluan suojella perhettäni.
TAMPERE. Penkin takaa hän on vienyt suomalaisen suurseuran Tapparan uuteen mestaruuteen. Kaukalon ulkopuolella on ollut – myös tällä kaudella – hieman myrskyisää Rikard Grönborgin ympärillä.
– Kun joukkuettani hyökätään vastaan, en jää takaistuimelle, silloin astun eteenpäin. Haluan suojella perhettäni, sanoo entinen maajoukkuevalmentaja.
Sportbladet matkusti Tampereelle puhumaan mielialasta, sakoista, johtajuudesta ja reseptistä saada NHL-pelaajat mukaan Tre Kronoriin.
Tappara on ollut Suomen jääkiekon suuri dynastia viime vuosikymmenellä. Valmentajat Jukka Rautakorpi ja Jussi Tapola ovat pääasiassa puolustuspainotteisen jääkiekon avulla ohjanneet seuraa menestyksekkäänä aikakautena.
Kymmenestä viimeisestä finaalista Tappara on ollut mukana kahdeksassa ja voittanut neljä mestaruutta. Viimeisten kahden vuoden aikana se voitti myös CHL:n viime kaudella.
Näiden olosuhteiden vallitessa Rikard Grönborg saapui Tampereelle, lisäksi selvillä ohjeilla johdolta siitä, että joukkueen on pelattava nopeampaa ja hyökkäävämpää jääkiekkoa.
Grönborgista tuli myös ensimmäinen ulkomaalainen päävalmentaja Liigassa 16 vuoteen.
Tuntuu siltä, että Tapparalla ei voisi mennä juuri paremmin, että siinä on paljon menetettävää.
– Ajattelen täysin päinvastoin, sanoo Rikard Grönborg.
– Haluan oppia tästä organisaatiosta ja siitä, mikä on tehnyt siitä menestyksekkään. Kun muutin alas Zürichiin, he olivat sijoittuneet yhdeksänneksi edellisellä kaudella, kaikkien niiden odotusten keskellä, jotka liittyvät suurseuraan. Ensimmäisenä vuotenani voitimme sarjan. Nyt Tappara oli kärjessä tullessani, ja olin utelias näkemään, miten todella menestyksekäs organisaatio toimii.
Rikard Grönborg joutui myös konfliktiin tuomaripäällikön kanssa.
Rikard Grönborg myös otti rivakan startin uudessa seurassaan. Hän ei ainoastaan muuttanut pelitapaa, vaan Tappara jatkoi voittojen keräämistä, ja 30 ottelukierroksen jälkeen seura oli selvässä sarjajohtoasemassa.
Sitten koitti hiljainen jakso joulun jälkeen ja kuukauden ajan, jolloin joukkue voitti vain kaksi kymmenestä ottelusta. Kuherruskuukausi oli osittain ohi ja kritiikki alkoi saapua. Muutamaa viikkoa myöhemmin Grönborg joutui myös keskelle huomiota verbaalisen hyökkäyksen jälkeen päätuomarijohtajaa Jyri Rönniä kohtaan.
He kohtasivat toisensa käytävällä ottelun jälkeen IFK Helsinkiä vastaan, jonka Tappara voitti. Kuuma sananvaihto tallentui TV-yhtiö MTV:n mikrofoneihin.
Grönborg oli jo todella ärtynyt ennen spontaania kohtaamista Rönnin kanssa.
– Meillä oli saatu kaksi pelaajaa loukkaantuneiksi, muun muassa pistepörssin kärki (Anton Levtchi), rumien taklausten seurauksena, eikä niistä tuomittu edes jäähyä. Sitten hän (Rönn) istuu katsomossa meidän edustajiemme edessä ja puolustaa tilannetta puhtailla valheilla ja huutaa heitä kohti. Mielestäni se on täysin mahdotonta. Totta kai tunteet nousevat pintaan, kun näen hänet. Sanoin muutaman sanan ja hänkin sanoi muutaman ja tilanne eskaloitui. Ongelma oli, että lehdistötilan ovi oli auki ja siellä olivat kamerat, Grönborg kertoo.
Hän kertoo, että jälkikäteen hän sai anteeksi pyynnön TV-yhtiöltä, jolla ei ollut oikeuksia julkaista keskustelua.
Hän voitti kaksoiskultaa Tre Kronorin kanssa
Mutta vahinko oli jo tapahtunut, ja Grönborgin toimintaa arvosteltiin johtavien suomalaisten toimittajien toimesta. Hänet myös tuomittiin liigassa maksamaan 10 000 euroa, yli 110 000 Ruotsin kruunua.
– En tiedä, miten he päätyivät siihen summaan, ja he eivät voi määrätä sakkoa yksittäiselle henkilölle, vaan se tulisi mennä organisaatiolle, Grönborg sanoo.
Aiotko maksaa sakot?
– Katsotaan, en voi sanoa siitä paljoa juuri nyt. Prosessi on käynnissä.
Olemme Tapparan modernissa pukuhuoneessa ylellisessä Nokia Arenassa, joka on järjestänyt jääkiekon MM-kisat viimeiset kaksi vuotta. Se on päivä ennen kauden kuudetta ja viimeistä paikallisderbyä sarjan kakkosta Ilvestä vastaan. Ottelu, jossa Tapparalla oli mahdollisuus varmistaa sarjavoitto, mutta hävisi 1–2.
Tammikuun laskusuhdanteen jälkeen voittokulkue on jatkunut Grönborgin ja Tapparan kanssa – ja tiistaina sarjamestaruus varmistui voitolla HPK:sta kotikentällä.
Rikard Grönborg oli apuvalmentajana, kun Ruotsi voitti MM-kullan Globenissa 2013, ja voitti sitten kaksi peräkkäistä MM-kultaa 2017 ja 2018 päävalmentajana. Silloin puhuttiin paljon siitä, että hän voisi olla ensimmäinen ruotsalainen päävalmentaja NHL:ssä. Viisi vuotta myöhemmin olet Suomessa. Tuntuuko pettymykseltä, ettet päässyt NHL:ään?
– Ehdottomasti ei. Olen saanut valmentaa kahden huippuorganisaation kanssa Euroopassa, ja harvalla on mahdollisuutta valita sellainen. Moni asia vaikutti siihen, että valitsin Zürichin Tre Kronorin jälkeen. Muun muassa meillä oli joitain terveysongelmia nuorimman tyttäremme kanssa. Oli tärkeää, että pääsimme paikkaan, jossa tiesimme terveydenhuollon olevan hyvää, eikä meidän tarvinnut odottaa liian kauan. NHL:ssä päätökset tehdään paljon myöhemmin, sanoo Grönborg.
“Saatan olla tyhmä”
Hän nyppii hieman tuuheaa, valkoista partaansa ja jatkaa:
– Minulla ei ole sellaista perinteistä ansioluetteloa kuin monilla muilla, olen ollut hieman erilainen. Kun olin liitossa, kaikki ihmettelivät kuka olen, ihmiset eivät tienneet, mihin lokeroon minut olisi pitänyt laittaa. Sitten, kun tulin maajoukkuevalmentajaksi, oli suuria otsikoita siitä, että en ollut koskaan ollut SHL-valmentaja. Olen vähän sellainen, joka ei kulje samaa polkua kuin muut. Esimerkiksi lähdin opiskelemaan yliopistoon 19-vuotiaana.
Tunnetko olevasi outolintu?
– En tiedä. Saatan olla tyhmä, mutta en ajattele olevani erilainen. Olen vain minä itse.
Mutta olit juuri siihen suuntaan menossa.
– Kyllä, mutta haluan haastaa totuuksia. En tee sitä mitä kaikki muut haluavat minun tekevän. Pidän haasteista. Tämä Tapparan kanssa on fantastinen haaste. Suurin juttu minulle on oppia suomalaisesta jääkiekosta, jota kunnioitan suuresti, ja olen parhaassa mahdollisessa organisaatiossa.
Jätämme pukuhuoneen, menemme alas areenan parkkihalliin ja istuudumme Grönborgin BMW X5:een. Ajamme seitsemän minuuttia Nokian Arenalta Grönborgin perheen kotiin Koivistonkylän kaupunginosassa.
– Tämä on itse asiassa Ilveksen maata, sanoo Grönborg hymyillen, kun käännyimme Koivistonkylään.
Rikard Grönborg allekirjoitti 3+1 vuoden sopimuksen Tapparan kanssa:
– Kyllä, siinä on NHL-ulospääsy. Minulla on keskusteluja NHL-joukkueiden kanssa, sitä en kiellä. Olen käynyt keskusteluja viiden–kuuden vuoden ajan.
Perhe päätti ostaa asunnon muuttaessaan Tampereelle. Tyylikäs, uusi kaksikerroksinen talo valkoisella rappauksella. Grönborgin äskettäin ostaman talon lähellä sijaitsee ulkoluistelurata, jossa Raimo Helmisen ura alkoi. Suomalainen jääkiekon legenda ja Ilveksen ikoni asuu muuten alueella.
Täällä asuvat Rikard Grönborg vaimonsa Dawnien kanssa sekä tyttärensä Chloe, 11, ja Grace Callie, 5. Tänä iltapäivänä lapset ovat ulkoilemassa, talo on tyhjä lukuun ottamatta kahta ranskalaista bulldoggia. Toinen on Saksasta, toinen niin kutsuttu “sotakoira” Ukrainasta.
Riita Jyri Rönnin kanssa ei ole lähelläkään ensimmäinen kerta, kun Rikard Grönborg joutuu huomattaviin ja kuumiin kiistoihin otteluiden yhteydessä. Se tapahtui MM-kisoissa 2014, kun hän ajautui konfliktiin venäläisen päävalmentajan Oleg Znaroksin kanssa. Se tapahtui Sveitsissä sekä Lausannen valmentajan John Fustin että Zugin vastaavan valmentajan Dan Tangnesin kanssa.
Miten uskot, että sinua yleisesti nähdään?
– En tiedä. Jokaisella on oma käsityksensä eri asioista. Minua kiinnostaa vain se, mitä ympärilläni olevat ihmiset ajattelevat. Ja ihmiset, joiden kanssa työskentelen. Otan tehtäväni hyvin vakavasti, joukkue ja organisaatio ovat kuin perheeni. Kun perhettäni hyökätään vastaan, en jää sivustakatsojaksi, vaan otan askeleen eteenpäin. Haluan suojella perhettäni.
Ja silloin suutut?
– Katso kaikkia tilanteita, joista puhumme. Ota vaikka Garrett Roe (Zurichin keskushyökkääjä), joka haukkui minut suorassa lähetyksessä ristitarkastuksen jälkeen kasvoihin. Silloin teen sen joukkueeni puolesta, ehkä sittenkin väärällä tavalla joidenkin mielestä joissain tilanteissa. Mutta jos puhut pukuhuoneessa olevien ihmisten kanssa, uskon heidän tuntevan, että puolustan heitä. Sitä voi tehdä eri tavoin, ehdottomasti.
Mistä tuo vahva voima, tuo voimakas puolustautuminen, tulee?
– Ollakseni rehellinen, en tiedä.
Oletko kasvatettu niin?
– Kyllä, niin luulen. Olen aina ollut se joukkueen jätkä, joka puolustaa muita. Ehkä siksi minut valittiin nuorena joukkueen kapteeniksi ja yhdeksi johtajista joukkueessa. Tietysti minulla on temperamenttia, ja jääkiekkoilijana se purkautui joskus yli, siitä ei ole epäilystäkään. Mutta kaikki tilanteet, joissa olen todella suuttunut, ovat olleet silloin, kun joku pelaajistani on loukkaantunut. Loukkaantumisia tapahtuu jääkiekossa, mutta kun ne tapahtuvat väärällä tavalla: takaa taklauksia, polvitaklauksia, rumanpuoleisia juttuja. Silloin on vaikea vain seistä sivussa.
Voitko tuntea, että joudut maksamaan korkean hinnan siitä, että seisot usein ja puolustat?
– En tiedä… Mikä on korkea hinta…? 10 000 euroa, tai, haha.
Ennen haastattelua puhuin henkilön kanssa, joka ei seuraa jääkiekkoa joka päivä, ja hän sanoi: ”Hän näyttää aina niin vihaiselta”.
– Mutta en minä ole! Ehdottomasti en. Jos se on ainoa kerta kun he näkevät minut, ehkä heillä on sellainen kuva, ymmärrän sen. Minulla ei ole sen kanssa ongelmaa, mutta en voi juosta ympäriinsä ja olla huolissani siitä. Tärkeintä on, että läheiseni tietävät, että olen täällä ja puolustan heitä tarvittaessa. Sitten ei ole niin, että räjähdän joka pelissä. Mutta kun kuulen Ruotsin mediasta, se on silloin kun tällaista tapahtuu, ei silloin kun olemme voittaneet kymmenen peliä peräkkäin tai sarjan. Ja ymmärrän sen, se on uutismaailma, jossa elämme. Toki, joskus tilanne on mennyt käsistä, sen myönnän ensimmäisenä, mutta tarkoitukseni on aivan toinen kuin mitä ihmiset luulevat.
Miten perheesi reagoi, kun olet ollut näissä tilanteissa?
– He tuntevat minut niin hyvin, tietävät, että olen täysin erilainen kotona. Siellä olen enemmän se, joka ottaa takaistuimen ja tulee mukaan. Hauska hetki oli, kun suutuin Sveitsissä, siinä oli kuuma keskustelu englanniksi, ja silloin vaimoni halusi enemmän korjata englantiani kuin sitä, miten suutuin.
Oliko se enemmän kielioppia kuin käytöstä, johon hän kiinnitti huomiota?
– Kyllä, juuri niin. Mutta Dawnie on mahtava tuki, enkä usko, että hän välittää siitä kovin paljon. Hän tietää, kuka olen, ja sama pätee tyttäriini, en usko, että heillä on ollut koulussa ongelmia minun takiani.
Rikard Grönborg oli maajoukkuevalmentajana kolme vuotta vuosina 2017–2019. Ensimmäiset kaksi vuotta Tre Kronor voitti MM-kultaa, ja ruotsalaiset NHL-tähdet ryntäsivät Eurooppaan saadakseen pukea maajoukkuepaidan päälleen.
Tämä on täysin erilaista kuin tilanne nyt, kun Tre Kronor ei ole edes päässyt puolivälierien ohi viiteen vuoteen ja monet suuret NHL-tähdet kieltäytyvät osallistumasta MM-kisoihin.
Rikard Grönborg on huolissaan sekä Ruotsin että MM-kisojen tilanteesta.
– Et voi huijata yleisöä, jos super-tähdet eivät tule, vaikka heillä olisi vapaa-aikaa. Viime vuosina on ollut hyvin niukasti tähtiä kaikissa maissa, ei vain Ruotsissa. Vuosi sitten taisi olla niin, että Barkov oli ainoa todella iso nimi, joka saapui. Tämän on muututtava, muuten se ei ole todellinen MM-kilpailu.
Olen huolissani tulevaisuuden MM-kisoista.
Sinä ja tiimisi olitte erittäin hyviä saamaan irti Ruotsin NHL-pelaajia, mikä oli salaisuus?
– Hieman se punainen lanka, jonka tunsin Tommyn (Boustedt) kanssa liitossa. Minulla oli etuoikeus työskennellä joukkueiden kanssa J18:sta, J20:iin ja sitten Tre Kronoriin. Pelaajat tunsivat minut, he tunsivat ympäristön, johon tulivat, ja heistä tuntui erittäin turvalliselta osallistua MM-turnaukseen. Uskon myös, että pelaajat kannustivat toisiaan lähtemään.
Matkustit kahden viikon jaksoissa kolme kertaa kaudessa, kuinka tärkeä tämä yhteys oli?
– Erittäin tärkeä. Meidän johdossamme on osoitettava kiinnostusta. NHL on niin hyvä, että minun täytyy olla siellä ja nähdä kaverit heidän kotiympäristössään, katsoa pelaajia silmiin ja osoittaa kiinnostusta siihen, mitä he tekevät. En vain odottanut heidän asettuvan Tre Kronorin puolelle. Se on suurempi asia, että he tuntevat tulevansa tähän perheeseen. He tuntevat olonsa mukavaksi sen kanssa, mitä teemme, että siellä on maajoukkuevalmentaja, joka uskoo heihin, ja että he tuntevat minut entuudestaan. He tietävät, mitä tiimi edustaa.
– Sam (Hallam) tekee varmasti saman, minulla ei ole tietoa siitä. Mutta minulle oli tärkeää olla siellä hyvin paljon. Tietysti se vaati monta tuntia eri hotelleissa, eikä nämä olleet mitään luksusmatkoja millään tavalla. Mutta tiesin myös, että jos teen todella hyvää työtä, saan NHL-pelaajat mukaan.
Ovenkello soi, Rikard Grönborgin 30 vuotta vanha ystävä, Ron, joka asuu Tampereella, tulee hakemaan Grönborgia Tampereen Ruotsalaiseen kerhoon, jossa Tapparan valmentaja pitää luentoa johtajuudesta.
Kiinnostus on suurta kahden tunnin aikana, ja kysymyksiä on paljon, muun muassa siitä, mikä hänen urallaan on eniten ylpeyttä herättänyt. Grönborg mainitsee ensin MM-kullan vuonna 2013 ennen kuin hän jatkaa.
– En ole ajatellut sitä, juuri nyt tärkeintä on olla Tapparassa. En edes tiedä, missä minulla on MM-kultamitalit, ne ovat eri paikoissa. Olen mennyt eteenpäin.