Palautetta kanssakeskustelijoille

Vaaranmerkit tästä pandemiasta näkyivät jo tammikuun aikana, jolloin postasin ensimmäiset viestit politiikka -osioon Kiina -ketjuun (27.1). Seurasin aika aktiivisesti ADVChina -vlogia, joka on kahden Kiinassa asuneen länsimäisen kaverin YouTube-kanava (ovat jo saaneet häädön Kiinasta). Kanava keskittyi kiinalaisen kulttuurin eroista kertomiseen moottoripyörän selästä katsottuna (erittäin viihdyttävä kanava oli aikanaan, mutta muuttui COVID19 epidemia levitessä aika synkäksi varoituskanavaksi).

Kyllä se sitten hätkähdytti, kun Kiina lisäsi tehohoitokapasiteettiä salamana ja eristi kymmeniä miljoonia ihmisiä kaupungeissa (taudissa jonka ei pitänyt ensin tarttua ihmisestä toiseen…). Tämä ylitti kynnyksen ja postasin ensimmäisen viestini aiheesta.

Sen verran olen kiinnostunut historiasta, että jo ennen tätä pandemiaa on tullut tutustuttua esim. kevyesti lehtien, nettijulkaisujen ja tv-dokumenttien kautta mm.espanjantaudin historiaan (kesti kaksi vuotta ja useampi aalto) ja muihin kulkutauteihin (rutto, ebola, sars, mers…). Tästä on johtunut lievä epäuskoni, että tästä nopeasti selvittäisiin ilman rokotteita. Toivottavasti olen väärässä. Ihmiset myös tuntuvat unohtavan edellisten epidemioiden opetukset ja historialla on tapana välillä toistaa itseään…

Nykyään minua hämmästyttää lähinnä se, kuinka erilaisia mielipiteitä asiaa tutkivilla ammattilaisillakin on aiheesta ja kuinka suurin osa mainitsee, että kyseessä on uusi tauti ja tietoa ei ole vielä tarpeeksi. Koko ajan tulee uutta tutkimusta aiheesta, mutta kukaan ei ole vielä pystynyt esim. ennustamaan pandemian kestoa tai mikä on oikea tapa hoitaa se (ilman rokotetta).

Koitan vain louhia uutisvirrasta itseäni kiinnostavia juttuja, tutkimuksia tai uusia näkökulmia. Näistä ei ole pakko olla sama mieltä (näissäkin saa käyttää medialukutaitoa ja muodostaa oma käsitys aiheesta). Lopulta omaa mielipidettäni olen joutunut jo muokkaamaan useaan kertaan tiedon lisääntyessä.

19 tykkäystä