Pelaajien ja foorumilaisten kunnioittaminen

I`m back :smiley:

Palaan tauolta tallaisella kirijotuksella ja toivon,että jokainen ajattelee tykönänsä sitä, mitä yritän teille sanoa.
Keskustelu tällä palstalla on yleensä kovinkin asiallista, varsinkin silloin, kun peli ei ole käynnissä. Mutta, auta armias, kun peli alkaa. Mikä meihin menee, okei tunne on voimakas. En tässä erittele enkä etsi topiceilta esimerkkejä. Keksin ne nyt ihan omasta päästä.

1. Pelaajien kunnioittaminen:
    -“v…tu mitä paskaa”
  • v.tun idoiootti pelaajaX"
    -“s-tanan tunarit, menkää takas, mistä ootte tulleetkin”
    Tuossa muutama esimerkki noista oksennuksista. Onko tuo nyt sivistynyttä sanailua? Brusselissä tapetaan viattomia, Afrikassa kuolee joka päivä nälkään ties kuinka paljon ihmisiä, Syyriassa on äärimmäinen hätä ja täällä maailma kaatuu johonkin harhasyöttöön. Mielestäni jonkin verran on aina sallittua hiukan läikkyä yli, mutta mietitään hiukan ennen kuin painetaan exmittiä. Siellä pelaa hienoja nuoria miehiä, jotka varmasti yrittävät täysillä, mutta hekin ovat vain ihmisiä ja ihminen tekee virheitä.
  1. Foorumilaisten kunnioittaminen
    Tämä oli syy, miksi lopetin kommentoinnin yhtäkkiä tuohon Kärpät pelin topicciin. Topicin taso oli todella huono, siitä ei lienee kukaan toista mieltä nyt, kun sitä tunnetta ei enää ole juurikaan jäljellä ja Tappakin pelaa pleijareita.:smiley:
    Se, että taso oli surkea, ei niinkään, mutta henkilökohtaiset viittaukset foorumiveljen persoonaan saivat minut surulliseksi ja vihaiseksi. En mikään poliisi halua olla enkä tehdä ylläpitäjän töitä, mutta halusin tämän asian tuoda esille, vaikka ylläpitäjät ovat tästä tuon tuosta maininneetkin ja lähettäneet paimenkirjeitä, aiheesta.

Alussa oli tosi vaikea olla kommentoimatta, mutta vieroitusoireet helpottuivat päivä päivältä.:D.
Tappara on minulle kuitenkin niin tärkeä asia, ettei sitä moni ymmärrä. Joten täällä taas ollaan.

Eilisen pelin ottelutopiccia oli kiva lukea, kirjoittelu oli tosi positiivista ja asiallista.

Olkoon tämän foorumin iso teema

**RESPECT**
44 tykkäystä

Tämähän on jo tekstitv:n etusivun uutinen:

Tervetuloa takaisin. Pidetään kirjoittelu asiallisena, eikä toisaalta muistella liikaa vanhoja. Kevät se on mikä ratkaisee ja matkalla kohti kevättä on palstalla tupsahdellut ilmoille kaikenlaisia ajateltuja kirjoitelmia ja vähemmän ajateltuja pyrskähdyksiä. On luonnonlaki, että palstalle mahtuu koko kirjo tunteen tulivuorista jäyhiin toteajiin. Pidetään silti kaiken ilon ja mahdollisen surun keskellä edelleen vanha fraasi mielessä, että tää on vaan jääkiekkoo.

16 tykkäystä

Tervetuloa takaisin Messi. Olen itse seurannut sivusta tilannetta ja tietoisesti vähentänyt omaa aktiviteettia palstalla samasta syystä kuin sinä. Tosin en ole mikään jääkiekkoasiantuntija, mutta kuitenkin elän ja hengitän Tapparaa vaikka vanha ukko jo olenkin.

Pidetään palsta asiallisena ja “urheilullisena” eikä rottailla ja sukellella, niinkuin meidän joukkuekkaan ei tee.

6 tykkäystä

Messi on oikeassa siinä, että täysin nollatason kielenkäyttö ei sovi tänne eikä minnekkään. Ei silti tarvi olla jatkuvasti korrekti, mutta tuollaiset henkilökohtaisuuksiin menemiset ja typerät onelinerit jotka sisältävät pelkkää solvausta, eivät vaan sovi minnekkään.

Siinä olen erimieltä, että aina pitäis verrata omaa pelinaikaista vitutusta johonkin maailmantason ongelmiin. Se on vähän sama kun vertais ihmisikää maailmankaikkeuden ikään. Sekin muuttuu mitättömäksi ajaksi kun verrokki on mahdoton. Maailmassa on aina varmasti pahempia asioita kuin yksi hävitty jääkiekkopeli, mutta suotakoon siitä pelistä jurputtaminen meille, kun se on kuitenkin osa meidän elämää juuri SIINÄ hetkessä.

En halua haastaa riitaa, enkä ymmärrä tahallani sinua @messi väärin. Annoit vain esimerkin, mutta mielestäni tämä jos mikä on oikea paikka pelistä puhumiseen.

Ollaan asiallisia ja mennään tunteella, mutta sellanen nyrkkisääntö vois olla hyvä, että jos huomaa itsestänsä ettei vitutukseltaan pysty näkemään missään mitään hyvää, niin ei ainakaan silloin kirjoita tänne.

3 tykkäystä

Itse en tuossa ketjussa muista syyllistyneeni asiattomuuksiin. Kutsuin kyllä @Messi sinua Kurkoksi muistaakseni, pilke silmäkulmassa, mutta oikeasti arvostan sinua täälä palstalla suuresti.
En ajatellut tai uskonut, sen loukkaavan, ei ainakaan ollut tarkoitus. Läpän heitto on haastavaa näköjään ainakin minulle keskustelupalstalla. Ihmisiä kun on erilaisia ja reaktiot samoin.
Omalta osaltani pahoittelut, jos olin osasyynä taukoosi.
Profiilikuvani olkoon kunnioitus sinua kohtaan, olet minulle keskustelupalstojen Kurko, samoin kuin jalkapalloilija Messi on Kurko.

1 tykkäys

Ennen minua Messin kirjoitus oli saanut mukavat 15 tykkäystä ja varmaan lisää on tulossa. Siitä tykkäysnapista pari pykälää oikealle on sellainen toinen kuvake:

Jos joku kirjoitus on asiatonta, loukkaavaa tai jollain muulla tavalla sääntöjen vastaista niin LIPUTA SE! Meidän sääntökirja alkaa kuitenkin seuraavalla lauseella:

Tappara.co on julkinen yhteisöpalvelu sivistyneeseen keskusteluun.

Tarvitaan paljon vähemmän kuin vastaavat 15 lippua viestin piilottamiseen, tai valvojien huomion herättämiseen. Yhteisö pystyy lippujen kautta määrittelemään täysin haluamansa keskustelun linjan.

P.S. @Messi valvojia luultavasti kiinnostaisi nuo persoonaan menevät viestit - itse en ulkomuistista osaa sanoa mihin viittaat.

Mitenkään ketjussa viitattuihin ihmisiin liittymättä kannattaa pitää keskustelupalstoilla mielessä että sarkasmi, silmäkulman pilke ja muut äänensävyyn turvautuvat huumorin muodot toimivat huonosti kirjoitettuna. Näissä on usein vaara myös, että lukija ymmärtää asian juuri päin vastoin ja ottaa niistä itseensä.

Isoimmat henkilökohtaisuudet ja “x on paska” tasoiset viestit on mielestäni siivottu ylläpidon ja valvojien toimesta varsin hyvin täällä. Otteluseurannassa näitä toki ehtii välähdellä koska valvojatkaan eivät pysty aina samalla sekunnilla poistamaan epäasiallisuuksia. Liputus tosiaan kannattaa.

Ollaan ihmisiks eikä tuhota hyvää yhteisöö.

1 tykkäys

Ylipäätään kaikille tiedoksi, että jos törmää asiattomaan/ loukkaavaan viestiin, niin käyttäkää vain rohkeasti lippua. Siitä ei seuraa sanktiota ja se vain helpottaa moderaattoreita.

Kevät on tunnerikasta aikaa ja välillä voi läikkyä, mutta henkilökohtaisuuksiin ei pidä mennä. Asiat voivat riidellä, mutta pidetään me palstaveljinä kuitenkin yhtä ja keskustelu asiallisena.

Kiitos ja kumarrus @Messi :lle keskustelun avauksesta.

3 tykkäystä

Kyllähän livetopikeissa tulee räiskyviä kommentteja missä haukutaan pelaajia kun homma ei toimi, mutta tuo on kuin chatti joten jokaista viestiä kannata tosissaan ottaa. Tapparan tavoitteena on mestaruus ja myös kannattajilla sen mukaisesti tunne pelissä.

Aika jeesustelua ottaa jotain Brysseleitä mukaan keskusteluun. Ehkä täällä pitää sitten tunne poistaa ja samalla myös toivoa, että puuttuu myös pelaajilta. Ainiin myös jatkossa jos kuulee jonkun pelaajan solvaavan toista niin vähintään 10 ottelun pelikielto. Sitten on kaikilla kivaa.

Ei se ole yhtään jeesustelua, varsinkin kun Messi kirjoittaa siinä samalla että jonkin verran saa läikkyä yli ja tunteet ovat mukana ja ne pitää pitää mukana. Mutta tosiaan kannattaa laittaa asioita mittasuhteisiin ja miettiä ennenkuin painaa kirjoituksen maailmalle.

Tämä on teknisesti hienoin foorumi, joten se on hyvä pitää sellaisena myös sisällöllisesti.

1 tykkäys

Minusta tätä foorumia ja tämän edeltäjää on ollut mukava lukea (joitain yksittäisiä viestejä ehkä lukuunottamatta) ja kun päätin liittyä keskusteluihin itsekin mukaan, minut on otettu hyvin vastaan vaikka kannatan melko väärää joukkuetta.

Minusta täällä on fiksua porukkaa, kiekkotietämystä ja hyvää keskustelua. (Minä en itse ole kiekkotietäjä enkä ihan “hardcore”-fanikaan.)

Luulen, että parhaimpana lääkkeenä foorumin viestien hyvän tason ylläpitämiseksi on näyttää itse omilla viesteillään hyvää esimerkkiä. Ja tuo liputus varmaan on myös hyvä tapa reagoida asiattomuuksiin.

6 tykkäystä

Se on just niin kuin @Nuti sanoo - esimerkillä johtamista. Ja liputuksella häiriökäyttäytyminen pois.

Noissa otteluseurantaketjuissa on historiallisesti käytetty paljon väljempää linjaa kuin muualla palstalla. Tässä on sellaista vanhan viisautta, että olemalla sallivampi seurannassa vältetään pahimmat tunteenpurkaukset ns. asiaketjuissa. Jos meillä ei olisi tuota chattia ollenkaan, pelinaikainen avautuminen tapahtuisi mm. pelaajaketjuissa ja ihan yhtä “värikkäänä”.

Se, että seurantaketjuissa on valitettavan paljon kaikki rimat alittavaa materiaalia ei sinällään ole yllätys, koska sitä samaa vuodatusta on kuultavissa paikanpäällä hallilla. X on paska, ■■■■■ toi X on paska, lähtis nyt ■■■■■■■ toi X…tota 60 minuuttia ja X:n tilalle voit sijoittaa sopivan nimen. Aivan sama pelaako X hyvin vai huonosti, haukutaan silti. Ensimmäisessä Lukko-pelissä olin C-päädyssä ja minusta takaviistoon kiroili suu vaahdossa joku kaveri joka ei tajunnut jääkiekosta mitään, mutta nimitteli tuomari Teemu Salmista koko rahan edestä. Kaikki tuomiot olivat Salmisen paskoja vihellyksiä, vaikka niitä ei edes viheltänyt Salminen ja tuomiot olivat oikeita. Sitten kun tuli se kyseenalainen Haapalan 2min, jota sitäkään ei tainnut viheltää Salminen (en muista varmaksi), sai tämä henkilö suorastaan orgasmin. Voi kun jäähallillakin olisi lippu minkä nostaisi.

Eli ollaan ihmisiksi, näytetään esimerkkiä ja liputetaan jos tuntuu siltä, ettei joku pysy sääntöjen sallimalla alueella. Varotaan trolleja - valvojilla on tarkkailussa parikin nimimerkkiä trollausepäilystä, joiden ainoa tarkoitus palstalla tuntuu olevan negatiivisen ilmapiirin kasvattaminen.

Ja nautitaan jääkiekosta. Kevät on Tapparalaisen parasta aikaa!

4 tykkäystä

Eilen nähtiin sellainen erikoisuus, että ison voiton jälkeen täytyi laittaa pari käyttäjää Lukon mukana kesälomille.

Näille nega-niilolle oli ilmeisesti liikaa, ettei Tappara heidän pettymyksekseen hävinnytkään peliä vaan käänsi sen loistokkaaksi voitoksi. Muiden keskittyessä voitonjuhliin, nämä herrat käyttivät aikansa provosointiin. Ja kun yhteisön jäsenet (kiitos siitä!) liputtivat heidän viestinsä pois muiden voitonriemua häiritsemästä, eräs sankari turvautui alatyylin kirjoitteluun yksityisviesteillä, luultuaan että ylläpitäjä on heitä käynyt sensuroimassa.

Nämä käyttäjät ovat ylläpidon ja valvojien “vanhoja tuttuja” jo pidemmältä ajalta. Jos eilisenkaltaisen voiton hetkellä mielessä on vain provosointi ja pään aukominen, voidaan erittäin vahvasti kyseenalaistaa onko tämä paikka oikea ko. henkilöille. Tämä on kuitenkin yhteisö Tapparan kannattajille ja kaikille muillekin jääkiekon ystäville.

Nämä käyttäjät ovat nyt toistaiseksi sivussa ja Valvojat mietitivät keskuudessaan mikä olisi oikea pelikiellon pituus.

20 tykkäystä

No kyllä se minunkin mielestäni menee jo vähän Jeesustelun puolelle sotkea Brsysselin terrori-iskut siihen jos jotain harmittaa jonkun lätkäottelun lopputulos. Ei noita asioita kannata minun mielestä millään tavalla lähteä vertailemaan keskenään.

Huolestuttavampaa se minun mielestäni on jos ei elä tunteella mukana kun tosissaan fanittaa tiettyä joukkuetta.

No onneksi kaikilla on kuitenkin lätkäkatsomoissa vapaus osoittaa mieltään tai huudella mitä tykkää ihan vapaasti jos sen aiheelliseksi näkee eikä siitä kenellekkään aleta jakamaan varoituksia ellei nyt ala mitään kolikkoja suutuspäissään jäälle heittelemään tai öykkäröimään muille katsojille. Sellaista minäkään en ymmärrä.

Voit elää tunteella positiivisesti tai negatiivisesti. :smiley: Etkö pysty näyttämään tunnetta haukkumatta julkisesti jokaista joukkueen pelaajaa tai organisaatiota? Mun mielestä esim. otteluseurannassa on normaalia ottaa esille joku yksittäinen tilanne, jonka pelaaja pelaa huonosti ja käydä keskustelua. Mutta sitten taas kun mennään sille linjalle, että “KAIKKI ON IHAN ***KOJA” “suksis nyt tuokin ***tuun jo joukkueesta” yms. ollaan jo aika kaukana normaalista tunteesta. Kannattaa muistaa, että vaikka elää tunteella mukana niin ei se sitä tarkoita, että saa kadottaa itsensä ja tajunsa ympäristöstään kokonaan.

Tässä ollaan periaatteessa virtuaalisesti saman ilmiön kanssa tekemisissä kuin joskus hallilla: peli ei pysy pelinä ja menee kannattajien tunteisiin ja sitten mennään bussien eteen tappelemaan vieraitten fanien kanssa ja haastetaan riitaa. Kuuluuko sellainen peliin? Ei se kuulu millään tavalla peliin. Ei sekään kuulu mitenkään “tunteella elämiseen” että haukutaan toisia törkeästi nimettömänä netissä. Se on ihan painokelvotonta kamaa, mitä välillä tulee otteluseurantaan.

4 tykkäystä

Ihan mielenkiintoista, että joku liittyy keskustelupalstalle ja heti kaksi ekaa viestiä kritisoi ko. keskustelupalstaa. Mikä on motivaatio tulla ko. keskustelupalstalle, voisitko kertoa Orange.

No tuota nyt vain joskus sattuu että asiat menee tunteisiin varsinkin jossain otteluseurantaketjussa kun se on periaatteessa kuin joku chat ja sitten kiihtyneenä tulee kommentoitua kaikenlaista. Ei ehkä pitäisi takertua liikaa joihinkin yksittäisiin tunteenpurkauksiin silloin kun peli on vielä kesken. Eri asia sitten kun peli on jo ohi ja joku käyttäytyy edelleen epäkorrektisti.

Eihän täällä ole ikinä tartuttu näihin yksittäisiin tunteenpurkauksiin. Mutta ylipäätään kyseenalaistan sen koko funktion, että onko otteluseurannan tarkoitus olla jonkinlainen kannattajien tunteenpurkauskanava. Pelihän on aina kokonaisuus, jossa sattuu ja tapahtuu. En vaan ymmärrä, miksi sitä tunnetta pitää tulla purkamaan tänne internettiin.

Ymmärrän otteluseurannassa sen hyvin, että jos pelaaja X tekee virheen niin kommentteja alkaa tulla kuten esimerkiksi eilen:

“Olipas hirveä nukahdus ykkösketjulta, ihan täysin heidän piikkiinsä maali” ja tästä sitten rutistaan hetki. Mutta se, että jos alkaa tulla kommentteja “LAITTAKAA NYT JUMALAUTA SE X SIELTÄ HIUKSISTA ***TUUN” niin eihän tuossa ole mitään mieltä tai ideaa.

En minä tänne tullut kritisoimaan tai haastamaan riitaa kenenkään kanssa vai eikö saisi ottaa kantaa asioihin ja kertoa omaa mielipidettään? Motivaatio tulla tänne on se mikä varmaan kaikilla muillakin että fanitan Tapparaa täysillä ja niin olen tehnyt itseasiassa jo 15 vuotta.