Jatkoa ketjulle Yhteiskuntasopimus:
Meinasin vastata yhteiskuntasopimusketjuun, mutta koska tämä menee jo hyvin kauas Sipilän yhteiskuntasopimuksesta, parempi avata oma ketju. Olen myös yllättynyt siitä, miten keskustelu on edennyt siinä ketjussa jota lainasin yllä. Varmasti asiallisin poliittinen keskustelu, jonka olen koskaan lukenut. Mä oon pitänyt ja pidän kaikesta huolimatta luonnonlakina, ettei netissä voi pidemmän päälle käydä nimimerkit asiapitoista keskustelua vähänkään kontroversiaalista poliittisesta kysymyksestä. Areenan valtaa väistämättä kaikkitietävät vänkääjät, joilla ei ole pienintäkään halua minkäänlaisen synteesin etsintään. Sen jälkeen ikiliikkuja on valmis, kun heidän vuorokaudessaan tuntuu olevan rajattomasti tunteja eikä mielenkiinto oman propagandan levittämiseen lopu ennen kuin multaa levitetään päälle.
Jatkoaika on hieno esimerkki tästä. Vapaan keskustelun viesteistä selvästi yli puolet käsittelee tätä nykyä politiikkaa, kun kierrätyskeskuksen ketjuja ei lasketa. Mamut, leikkauspolitiikka, maanpuolustuspolitiikka tuntuvat komeilevan päivästä toiseen ketjulistauksen ylimpänä. Ihan hyviä keskustelun aiheita, mutta keskustelu on samantyyppistä joka ketjussa. Kirjoittajia on se muutama kymmenen, joista kymmenkunta on hyperaktiivisia suoltaen noihin ketjuihin ihan hillittömällä päiväkeskiarvolla. Tuo porukka tuntee toistensa metkut vuosien ajalta: osa noista on harrastanut tuota poliittista kirjoittelua jostain Jatkoajan alkuvuosilta alkaen. Osa myöhemmin liittyneestä porukasta on tullut palstalle yksinomaan vänkäämään politiikasta eikä kiekko välttämättä kiinnosta lainkaan.
Aiheissa ei sinällään ole mitään vikaa eikä kirjoittajien laadussakaan. Kykyä loogiseen ajatteluun tuntuu olevan annettu kauhalla kaikille osapuolille. Sen sijaan halua aitoon keskusteluun ei ole, ja jos on, ei ole kauaa. Kun joku tuo esiin jotakin, joka sotii omaa ääriagendaa vastaan, viesti tilanteesta riippuen joko jätetään huomiotta kokonaan tai lainataan vain sen jotain sivulausetta ja esitetään siitä hillitön määrä kysymyksiä. Ennen pitkää alkuperäisen viestin kirjoittajakin on solmussa eikä muista mistä yritti keskustelua herättää.
Jatkoajan moderaattorien tulisi ehdottomasti avata alaosio politiikalle ja taloudelle. Sen voisivat nämä vänkääjät laittaa kirjanmerkkeihinsä. Normaalit ihmiset saisivat keskustella musiikista, televisiosarjoista, matkailusta ja autoista yleisessä vapaassa osiossa. Niin ei kuitenkaan tule tapahtumaan, koska sikäläinen moderointi on ihan järisyttävän kaavoihin kangistunutta. Hyviä ideoita saa esittää, mutta palautteeseen ei yleensä reagoida millään tapaa. Vaatii ■■■■■■■■■ ja moderaattorien julkista nöyryyttämistä, jotta saa heistä irti patenttivastauksen: “Otamme asian harkintaan. Asiaan palataan kenties myöhemmin.” Tuo lähes aina lopettaa uudistuksia pyytävien ärsyttävät viestit. Jos tällä palstalla alkaa joku päivä mennä keskustelu kehitysehdotuksista yhtä surkealle tolalle, olkaa hyvät ja lainatkaa tätä viestiä.
Tämä ketju toimikoon paikkana keskustelulle toisten palstojen keskusteluista ja keskustelukulttuureista. Se on aina ajankohtainen aihe.