Palautetta palstan henkilökunnalle

@messi: Piti oikein käydä katsomassa kirjanpidosta, että mitäs nyt.

  • Olivatko liputetut viestit mielestäsi erityisen hyviä ja ketjun aiheeseen relevantteja?
  • Liputuksien syy oli kyllä väärä (oikea: Asiaankuulumaton)
3 tykkäystä

Jos tuo olisi pitänyt asiaankuulumattomana liputtaa, eikö viestit silloin pitäisi siirtää? Mielestäni nuo viestit ovat enemmänkin sääntöjen kanssa ristiriidassa (lisäarvo, perustellut näkemykset) kuin väärällä alueella.

1 tykkäys

Juuri kirjoittelin asian vierestä tuonne kielikäännökseen. Liputuksen syy-termistöä pitää parantaa.

Käyttäjillä on vastuu siitä, että viestit ovat sisällöltään sääntöjemme mukaisia ja toisaalta soveltuvaan ketjuun kirjoitettuja. Aina ei voi luottaa siihen, että joku (valvojat) kyllä siivoaa ja siirtelee. Valvojat kun eivät ole täällä töissä tai saa työstään korvausta. Tämä on klassinen Äitisi ei ole täällä siivoamassa-ohje, kuten toimistojen ja konttoreiden sosiaalitiloissa monasti lukee.

Eivät nuo niin kummoisilta kirjoituksilta näyttäneet sisältöarvoltaan, että kenenkään kannattaisi elämästään uhrata viisi minuuttia viestien siirtelyyn.

Olen vieraillut palstalla 379 päivänä, lukenut 74 000 viestiä, antanut 635 tykkäystä, saanut 3600 tykkäystä, luonut 44 ketjua, kirjoittanut 2500 viestiä ja liputtanut yhden kerran. Kuten olen aikaisemmin sanonut, tuossa minun viestinnässä on 50 % asiaa ja 50% ihan täyttä paskaa. Mukamas omasta mielestäni hyvääkin huumoria, monen mielestä tosi ärsyttävää. Jopa minuakin ärsyttäisi osa viesteistäni :D.
Jos täällä foorumilla on asiaanliittymättömiä viestejä välissä, niin mitä sitten. Nuo toppuuttelut välissä modeilta on ihan ok, kun mennään pahasti ohi aiheen. Mutta tuommonen joka viestin kyttääminen on ihan turhaa ja ei kovin paljoa tämän foorumin tasoa nosta eikä oikeastaan edistäkään keskustelua. Toki liputuksia tekevät jäsenet. Tämä on tosi asiallinen foorumi verrattuna muihin tämän alan foorumeihin, mutta tuommonen vartioiminen joskus vaan ottaa päähän. Jos ei kirjoita mitään, niin eipähän tule vahingossa kirjoitettua väärään topiciin tai asiattomuuksia. Ei sekään ole hyvä. Olen sitä mieltä että nuo 50 % asiaviestit lukeakseen täytyy kestää se 50 % paskaa. :smiley:

10 tykkäystä

Eikä kaikesta tästä huolimatta Bulmer (eikä Linglet) liity ko. videoon mitenkään eikä näin ollen sun postaukses tuonu keskustelulle mitään lisäarvoa ja se liputettiin sen takia. Mikä siitä tekee naurettavaa? Sanoit itekin että tämä on asiallinen foorumi ja asiallisena se pysyykin kun nimenomaan tuommoisiin viesteihin puututaan, muuten homma menee siihen että vaikka nimenomaan video-ketjusta saa etsimällä etsiä videoita lauseen mittasten aiheen ohi menevien hassuttelujen seasta.

Toki itsekin syyllistyin turhaan ja irrelevanttiin postaukseen kun tuota sun Bulmer-postaustas koitin huumorin kaapuun kiedottuna vähän kyseenalaistaa sen sijaan että olisin ko. postauksen liputtanu ja niinhän sekin liputettiin piiloon, eli olen siis vaan tekopyhä paska kun tätäkin asiaa kommentoin. :slight_smile:

2 tykkäystä

Melko suuret mittasuhteet saa pari piilotettua viestiä. Mutta hyvä, että ihmiset osaavat arvostaa panostaan tälle foorumille. Välillä rikkaruohoja pitää kitkeä, koska muuten kaikki ketjut on pian täynnä onelinereita ohi aiheen. Jos kaikki kirjoittaisi puolet paskaa, meillä olisi ketjut puolillaan paskaa.

Meillä on selkeästi käyttäjiä, jotka lukevat ketjuja ns. jälkikäteen. Saattaa tulla viikkojen päästä tykkäyksiä joihinkin viesteihin. Liveseuranta- ja “hyvä heitto” -tyyppiset viestit ei välttämättä enää toimi silloin, vaikka ne tässä hetkessä iskevätkin johonkin suoneen.

Jokainen (tai ainakin melkein), minäkin) täällä ajoittain lipsuu “rikoksen poluille”, asiattomuukasiin ja turhamaisuuksiin. Eikä se ole niin vakavaa, mutta liputus on kuitenkin ok eikä niistä kannata sortuneiden ottaa turhia pultteja. Pääasia on kuitenkin se, että palsta on ja pysyy ajoittaisista ohilyönneistä huolimatta heittämällä laadukkaimpana alan keskustelupalstana (slurps meille)!

7 tykkäystä

Kirjoituksesi kanssa on helppo olla samaa mieltä, mutta siitä näkyy että olet ollut verkkoyhteisössä tai -yhteisöissä aktiivinen vain käyttäjän roolissa.

Verkkoyhteisöt ovat nopeita. Isot verkkoyhteisöt ryöpsähtävät minuuteissa ei-toivottuun suuntaan, jos joku antaa asialle sopivan alkusysäyksen. Huomasit varmaan kuinka Ak Bars Kazanin KHL-huhu keräsi viestejä pyhäpäivän yönä? Kyseessä oli asiakeskustelu, mutta se esimerkkinä nopeudesta noinkin hiljaisena ajan hetkenä. Valvontatoimet kannattaa tehdä heti, koska myöhemmin siivoaminen on aina työläämpää, koska viestejä on hetkessä kymmeniä.

Siksi säännöt pitää virittää mieluummin pari napsua liian kireälle, kuin liian löysälle. Salliva linja johtaa nopeasti Suomi24:seen. Ja täällähän valvonta on tosiaan käyttäjävetoista, työkalunaan liputukset. Ja täällä myös voidaan avoimesti keskustella halutusta linjasta ja muuttaa sitä jos enemmistö niin vaatii.

2 tykkäystä

Mikään lähtökohta ei pitäisi olla, että jos tänne tulee vierailemaan, joutuisi kestämään 50% paskaa, että voi lukea ne 50% asiaviestiä.

Aikuisia ihmisiä täällä kuitenkin suurin osa, niin luulisi olevan melko helppoa ennen viestin lähettämistä miettiä, onko viestissä nyt mitään uutta asiasisältöä. Itse olen ainakin useasti peruuttanut jo kirjoittamani viestin, kun tajusin, että se käytännössä vain toistaa samaa, mitä joku on aikaisemmin jo kirjoittanut (joten painan tykkäysnappia tähän viestiin, enkä itse toista samaa asiaa eri sanoilla).

Mikäli noita hassuttelu- ja ohi aiheen -rupatteluja on seassa paljonkin, on ketjujen lukeminen raskasta, ja palstalle syntyy helposti pieni muutaman ihmisen piiri, joka naureskelee omille sisäpiirijutuilleen.

Otteluseurantaketjut ja muut vastaavat ovat sitten asia erikseen, joihin kuuluu hassuttelut, vahvat reagoinnit peliin ja onelinerit.

23 tykkäystä

Veli @acetho kirjoitti niin väkevää tekstiä, että pelkkä :heart: ei riitä. Kiitos. Puit ajatukset paljon paremmin sanoiksi kuin itse pystyin.

Tämä! Liittyessäni tänne vuoden alussa oli melkoinen totuttelu ja opettelu palstan toimintoihin, mutta sitkeys palkittiin, opin ja tykästyin.

Se mitä eniten ensi alkuun ihmettelin oli juurikin tuo tykkää-valinta, mutta mitä kauemmin olen täällä ollut sitä enemmän olen oppinut siitä pitämään. Meille jokaiselle on varmaan tärkeää saada palautetta, siitä mitä tänne on “suoltanut”. Ja se kannattaa meidän kaikkien muistaa, että kun antaa sitä palautetta, edes sen yhden klikkauksen nousee varmaan jokaisen motivaatio tuottaa hyvää ja asiallista tekstiä.

Jatkoajassa tätä ominaisuutta ei ole joten siinäkin olemme edelläkävijöitä.

Ja sitten ei muuta kuin tykkäämään :smile:

12 tykkäystä

Palaute on hyvä ja kuten edellä mainittiin tykkäyksen idea on korvata viestejä joissa ei ilmaista muuta kuin toisen kirjoituksen arvostaminen, tai samaa mieltä oleminen. Zuckerberg (?) ei ollut tyhmä kun ominaisuuden keksi.

Tämä pitää ketjut lyhyempinä ja luettavampina. Kannattaa muuten välillä vilkaista omaa saldoaan ja paltan julkista käyttäjädataa:

https://tappara.co/users

1 tykkäys

Onko ylläpito pohtinut mahdollisuutta pistää joku minimiviestimäärä ennenkuin voi aloittaa uuden ketjun?
Siirtoraja lähestyy ja saattaapi olla että yhden postauksen huhut senkuin lisääntyvät.

3 tykkäystä

Vähän aikaa sitten muutettiin asetuksia niin, että kaikki luottamustasolla 0 olevien kaikki viestit jäävät odottamaan valvojan hyväksyntää. Seigo-ketjun minä hyväksyin, kun en halunnut sitä ennakkosensuroida. Kirjoittaja esiintyi kuitenkin kokonimellä, joskaan ei toki välttämättä omallaan. Huhuketju kuitenkin poistettiin myöhemmin, mihin vaikutti osaltaan saman kirjoittajan toinen viesti, jota ei koskaan julkaistu.

Yleisesti palstan tapahtumia monitoroidaan kaiken aikaa. Jos joku ongelma alkaa toistua, siihen puututaan tavalla tai toisella. Kaikkea häiriökäyttäytymistä me ei ennalta saada kitkettyä kuitenkaan koskaan. Jokainen siis viime kädessä vastaa itse siitä, miten minkäkin viestin antaa itseensä vaikuttaa.

1 tykkäys

Lippua @Rixa, lippua jos epäilyttävyyksiä ilmenee.

1 tykkäys

Lippu-nappi jonka jälkeen on kaksi vaihtoehtoa:

  • Lähetä itse yksityinen palaute
  • Liputat viestin muusta syystä ja kerrot ylläpidolle mikä häiritsee.

Meillä on sääntö §6.

§6. Kirjoituksen luettavuus ja oikeinkirjoitus

Pyri kirjoittamaan mahdollisimman selkeästi käyttäen isoja alkukirjaimia sekä välimerkkejä. Lue kirjoittamasi teksti läpi ennen kuin painat “vastaa”-nappia. Hyödynnä esikatselunäkymää viestin kirjoitusasun tarkastuksessa.

Viestiä on mahdollista muokata jälkikäteen, jos huomaat tehneesi kirjotusvirheen tai haluat vielä parantaa tekstiäsi.

Itse en ainakaan vähättelesi kiusausta ja sen takia pitäisi mielestäni olla “lihaa luiden” ympärille, eikä julkisia syytöksiä jos asiasta ei muuta kommentoi.

@Kikka-Kake @anon49219336

Tämä ei nyt taas ole niin yksinkertainen asia, kuin ensisilmäyksellä tuntuu. Ensinnäkin Suomessa henkilön laillinen vastuu omista tekemisistään alkaa 15-vuotiaana. Toisaalta, Laineen luonneongelmista nuorena on jo keskusteltu paljon.

Nimimerkin takaa syytöksiä esittämällä mennään jälleen laillisesti hankalalle alueelle, eikä kenelläkään ole mahdollisuuksia varmistua syytösten todenperäisyydestä (en nyt mitenkään vihjaa että joku olisi valehdellut). On vaikea nähdä miten syytöksistä syntyisi hedellmällistä keskustelua tämän jääkiekkoyhteisön kontekstissa. Joku on kenties ollut paikalla Patrikin tehdessä jotain väärää, mutta suurin osa ei. Pääosalla porukasta ei ole mitään kontaktipintaa Laineeseen henkilönä, eikä ole koskaan ollutkaan.

Eli jos Laineen toilailuista haluaa tehdä julkisen casen, sosiaalisen median välityksellä, niin se pitää tehdä nähtyä huomattavasti paremmin ja varautua kaikkeen mitä siitä mahdollisesti seuraa. Laineen huomioarvo mediassa on erittäin suuri, joten toimittajat voivat hyvinkin kiinnostua jos on tarjolla mehevä juttu. Siitäkin huolimatta, että Laine nauttii tällä hetkellä selännemäisestä “sädekehästä” ja kaikki uutisointi menee posin kautta.

10 tykkäystä

Nyt se on koettu, liputus! No ei siinä mitään, viestini oli Pienten kysymysten ketjussa ja taisi olla oikein kysymysmerkkikin, mutta tuohon ketjuun taisi olla vaan liian isot tissit.

Häpeän ja pyydän anteeksi heiltä joita olen loukannut.

3 tykkäystä