Eiköhän täällä saa kritisoida, mutta onhan tuo Rautakorven haukkuminen ja ajojahti mennyt jo aika pitkälle. Esimerkiksi viime lauantain pelin jälkeen oli tullut enemmän viestejä Rautakorven ketjuun kuin kuukaudessa tulee yhteensä viestejä otteluketjuihin. Olen tyytyväinen tähän ratkaisuun.
Niin, eiköhän se kerro kyseisestä valmentajastakin jotain.
Ja tämä viesti kertoo sen, että miksi tuo ketju on syytä pitää kiinni.
Kaikki ketjut taitavat olla suurimman osan ajasta auki. Heti hävityn pelin jälkeen annettavan palautteen joukkoon tulee helposti sellaista avautumista, mitä luultavasti sen palautteen antajakin myöhemmin harmittelee. Kunhan aikaa kuluu, niin luulen että moni voi vielä mielessään kiittää moderointia siitä, että jotkin ketjut ovat olleet lukossa.
Näen mitä haet. Mutta meinaat, että nollasta sataan “hävetkää”-foliohattu-ulostulo moderointia kohtaan menisi ilman vastapiikkiä tahi olisi ok noin muutenkaan. Tässä olisi käyttäjä voinut tulla vähän rauhallisemmin esittämään syytöksensä.
Mielestäni moderoinnin tehtävä on nimenomaan olla jäähattu päässä huolimatta siitä, miten käyttäjät käyttäytyvät. Ei moderointi voi lähteä mukaan haukkumaan keskustelijoita. Jos käyttäjä toimii väärin, pitää hänelle antaa asiallinen palaute/varoitus/banni privaattiviestillä, eikä passiivisaggressiivisesti foorumilla kaikkien nähtävänä.
Jos katsot ympärillesi niin kyllä noita soraääniä tulee vähän joka suunnasta. Kritiikki ei ole kiellettyä - täytyy vaan miettiä, miten sen esittää. Hedelmättömät onelinerit tyyliin “voi *itun Rautakorpi” eivät tuo hänen omaan ketjuunsa mitään. Sinänsä tuon Rautakorven potkuketjun voi omasta puolestani avata, vaikka ei se mitään auta, kun nää Jukka sitä ja tätä ketjut keräävät ainoastaan *askaa ja yksi kymmenestä viestistä on oikeasti rakentava. Ja sitten siellä potkujen ja parantamisenkin välimaastossa on jotain vielä.
Itsekin olen sitä mieltä että jos jotain ketjua pidetään päivä tolkulla suljettuna on se huono asia. Nyt estetään myös asiallinen ja hyvä keskustelu aiheesta. Jos moderaattoreilla ei ole muuta keinoa pitää keskustelua asiallisena kuin estämällä kaikkien keskustelu jostain aiheesta kertoo se mielestäni siitä että joko palsta ei teknisesti toimi tai että modet ei hallitse tehtäviään.
Sananvapaus tarkoittaa oikeutta ilmaista ja vastaanottaa tietoja ja mielipiteitä kenenkään sitä ennakolta estämättä.
Ei tarkoita. Yksityisesti ylläpidetty foorumi voi 100 % kontrolloida, mistä heidän omistamallaan ja ylläpitämällään foorumilla saa puhua. Sananvapaus tarkoittaa sitä, että sinua ei voida valtion toimesta rangaista mielipiteistäsi.
Ymmärrän molempia osapuolia; käyttäjät haluaisivat purkaa huonoa oloaan haukkumalla Rautakorpea ja kritiikistä varmasti suuri osa onkin ihan ansaittua - moderaattorit taas haluavat pitää keskustelun asiallisena, jota tunnepuuskissa kirjoittavat käyttäjät eivät osaa tehdä. Tuskinpa tarkoituksena on estää kritisointi.
Pakollinen paha - se on vähän kuin tuo tuomareiden tehtävä yleensäkin. Mä luulen, että palstan henkilökunta voi vetää myös sen nollatoleranssin takataskusta, jos porukka niin haluaa. Se on vaan semmonen juttu näinä aikoina, jos lähdetään täysin kirjan mukaan viheltämään, että ei meitä täällä kohta enää montaa ole. Kumpi on sitten parempi? Bannataan jokainen kiukuttelija offtopicista vai suljetaan ketju ja toivotaan, että edes vähän rauhottus itsekseen? Henkilökunnalla on kyllä varaa kiristää ruuvia ja linjaa, jos niin vaaditaan.
Eikös moderoinnin ja liputusten pitäisi hoitaa ketjuista ne viestit pois, jotka ovat palstan sääntöjen vastaisia? Aivan turhaa pitää ketjuja lukittuna päiväkausia. Ymmärrän toki sen, että esim. pelien aikana ja häviöiden katkerina hetkinä pelaajien ja Rautakorven ketjut ovat jonkin aikaa lukittuna, jotta saadaan pahimmat oksennukset estettyä.
Vähän kuin intissä, jotkut mokaa niin kaikki kärsii. Eihän siitä mitään tule, että moderaattoreiden siviilielämä menisi p*skaa siivotessa pelkästään. Joku kontrolli täytyy hommaan saada ja minulta ainakin ihan täysi ymmärrys lukitsemisiin.
Ehkä tästä voisi alkaa niille mokaajille osoittaa että virhe tuli tehtyä - Jatkoajan tavoin. Tai sitten porttikieltoa vaan kylmästi.
Onhan tämä lukko pienin pahoista, nyt toivotaan vaan että opittaisi.
Ymmärrän hyvin että ketju on jonkun aikaa suljettuna. Sen jälkeen ketjuauki ja jos kirjoittajat ei ota opikseen niin sitten bannia. Mutta että kaikkia estetään kirjoittamasta jostain asiasta se on väärin. Onko täällä kohta auki mikään ketju paitsi VIP osasto?
Onhan tuossa iso kasa ketjuja nytkin auki
Meneppä niihin juuri nyt keskusteleen edes positiivisia Rautakorvesta niin rikot sääntöjä.
Ihan hyvä vaan, että lukittuna kun liian moni voi pahoin. Saa jo ihan tarpeeksi eri puolilla Somea Tapparahenkisissä yhteisöissä lukea tuota pahaa oloa Rautakorvesta ja joukkueesta. Ollut trendi, että hyväkin peli kun hävitään niin kaikki huonosti. Huonolla pelillä voitto niin kaikki hyvin, eikä ketään haukuta.
Itse kun seurailin keskustelua tuo IFK-pelin jälkeen, niin omasta mielestä eräs äärimmäisen agressiivisesti käyttäytynyt nimimerkki olisi ilman muuta kuulunut penalty-boxiin, ja ryhmä olisi kuulunut pitää auki. Ymmärrän toki että ihmiset joskus kirjoittelevat tunnekuohuissaan kaikenlaista, mutta osa viesteistä tuon IFK-pelin jälkeen oli ihan suoraan lastentarhasta, ja sanalla sanoen ala-arvoisia
Siis en minäkään missään nimessä ole näiden ”V&€&€ Rautakorpi” viestien puolesta. Itsellänikin on välillä ehkä läikkynyt siinä suhteessa, että olen esittänyt turhan kärkkäästi mielipiteeni, mutta olen aina kuitenkin koittanut pitää viestini perusteltuina ja välttää ns. ”onelinereita”.
Mielestäni palstalle voisi sopia ankarammat bännäyskäytännöt kaikenlaiselle sääntöjä rikkovalle kirjoittelulle. Mutta kaipaisin myös niihin sääntöihin sitten selvän linjauksen. Jos tämä foorumi halutaan pitää ”hyvänmielen Tappara-foorumina”, niin sekin on ok, kunhan se on kaikille selvää.
Itse olen koittanut tuoda keskusteluihin erilaista näkökulmaa ja täten herättää keskustelua.
Katselin eilen pelin kolmannen erän huoltoaseman pihassa tabletilta ja SaiPan ratkaisumaali spoilattiin törkeästi käyttäjien @Wunder, @Evo1198, @APT ja @Jarzo :n toimesta. Olen liputtanut viestit ja banaania ei ole tullut käyttäjille? Onko sääntökirja Japa Levosen tulkinnassa, että pykäliä ei noudateta ellei ole ihan pakko tai sopiva joukkue ja henkilö?
Tietenkin toinen vaihtoehto on, että jättää otteluseurannan väliin, mutta kyseisten käyttäjien viestit olivat onelinereita jotka eivät tuoneet sisältöä, vaan ainoastaan pilasivat muiden katsojakokemuksen.
Kuinkahan monta vuotta pitää vielä harjoitella? #oppimisprosessi