Pankit, luottokortit ja muut maksutavat

Minulle tuli tänään samanlainen maksukehotuskirje 11e. Lopetin Osuuspankin asiakkuuden v. 2013 siirtyessäni Nordean asiakkaaksi. Piti käydä ihan paikanpäällä Hämeenkadun konttorilla asia toimittamassa. Olipa yllätys, että nyt 8v myöhemmin joku tili onkin vielä olemassa ja siitä karhutaan maksuja. Yritin soitella, mutta ei sieltä vastattu.

On kyllä melkoista toimintaa, ei voi muuta sanoa.

3 tykkäystä

Heitin oman OPn kirjeeni sivuun koska asiakkuutta sieltä ei löydy :thinking: pitänee katsoa tarkemmin :open_mouth:

Tämä oli vähän kuin asuntolainaa neuvotellessani vuonna 2017. (Minulla ei ollut reaalivakuutta.)

Danske Bank: Paljonko laitetaan? Voin luvata sulle heti puhelimessa vaikka parisataadonaa. Sun tarttis sit kuitenkin keskittää asiointia meille eli vähintään laittaa palkka tulemaan Dansken tilillesi. Onks sulla mitään vakuutta? Jos ei, niin senkin voi ostaa meiltä.

Nordea: Voidaan hoitaa lainaneuvottelut vaikka iltaisin, kun nyt kuitenkin ennen klo 21, niin ehditään me virkailijatkin nukkua. Asiakkuus täytyy kuitenkin avata Nordeaan ennen neuvotteluja (ainoa pankki, joka edellytti tätä). Laitellaan puhelimeen koodi, jolla voit tunnistautua ennen puhelua, niin puhelimessa ei tarvitse enää tunnistautua. (Hyvä palvelu, ei tyrkytetty muita tuotteita liikaa, tarjottu marginaali 0,05% korkeampi kuin Danskella.)

Aito Säästöpankki: Joo kyllä me voidaan tää laina myöntää, mutta ootko ikinä miettinyt mitä tapahtuu, jos itsellesi tai läheisillesi käy jotain? Mulla on yksi tuttu, jonka mies sairastui syöpään ja se on nyt leski… (Henkivakuutuksen ja korkokaton myyntiä kylkeen lähes hengästyttävällä tavalla.)

S-Pankki: Tuut tuut tuut. Kaikki asiakaspalvelijamme ovat ikuisesti varattuja. (Ehdin käydä kaksi kierrosta lainaneuvotteluja muiden pankkien kanssa ennen kuin ässästä otettiin ensimmäisen kerran yhteyttä.)

OP: Pankkivirkailija: “Eh… tuota… ööh… mun pitää kysyä pomolta voidaanko me tää laina myöntää. Käyn kysäseen.” 10 min ja kuppi kahvia myöhemmin. “Elikkä jees, voidaan me tää myöntää, kunhan siirrät kaiken asiakkuuden ja äitisi, mummosi, vaarisi, kummisi ja kaimasi asiakkuuden OP:lle ja otat henkivakuutuksen, kotivakuutuksen, koiravakuutuksen ja nönnönnöövakuutuksen siihen kylkeen. Lisäks meidän tarvii jakaa tää laina pää- ja sivulainaks ja tässä sivulainassa on sit vähän korkeempi korko.” (OP ei päässyt toiselle kierrokselle, sillä palvelu ja suhtautuminen ei-keskittävään asiakkaaseen oli sen verran nihkeää, vaikka vakuusasia olisikin ovelasti osittain kierretty OP:ssa.)

6 tykkäystä

Mulla on OP ollu iän kaiken eikä oo mitään valittamista ollu. Tili ja asuntolaina on pienen kylän konttorissa ja mulla on sinne suora numero. Aina ku soittaa, vastaavat heti, tunnistavatki mut ja asiat hoituu aina todella jouhevasti. Rakennusaikana lainan nostoki kävi yhdellä puhelinsoitolla: “Kuinka paljo tarvit tällä kertaa?” Ja rahat oli tilillä. Tutut joutu omiin pankkeihinsa lähettään todistuksia siitä, mikä on rakennusvaihe, kuinka on edenny ja rahat tuli joskus. Suosikaa pieniä konttoreita, niissä homma toimii ja palvelu on ystävällistä.

6 tykkäystä

OP:ssa oli aikanaan asuntolaina kun pankkina pienemmän paikkakunnan OP. Asioitamme hoitanut pankinjohtaja (ei tunnettu häntä mitenkään mutta syystä x hoiti meidän asiakkuutta ja hyvin hoitikin) jäi eläkkeelle. Tämän seurauksena palvelu kyseisessä pankissa “loppui” ja hitto että oli vaikeaa saada enää asioita hoidettua.

Vielä olen OPn asiakas mutta seuraavan asunnon asuntolainaa en tuolta ota.
En yhtään ihmettele @Kilo kokemaa säätöä simppelin asian hoitamisessa, samanlaiseksi se täällä meni vaikka olen pankin asiakas.

2 tykkäystä

Tästä pikkupaikkakunnan OP:sta myös minulla kokemusta. Laina ei ehkä se edullisin ollut. Palvelu kuitenkin hyvää, koska oli suku-connection. Siksi sieltä otettiin. Toisaalta nyt esimerkiksi S-Pankkiin ei ole ollut mitään vaikeuksia saada yhteyttä, kun uudet tuulet puhaltaa. Lähettänyt kymmeniä sähköposteja ja aina on tullut vastaus nopealla tahdilla. Lainakeskusteluja avatessa tosin täytyi odottaa viikko, mutta sama oli OP:lla, kun kilpailutettiin (OP ei todellakaan ollut minun ideani). Onneksi S-Pankin laina oli halvempi. Tässä taisi myös käydä niin, että OP unohti meidät, eikä lähettänyt jotain lappua sähköpostiini. Nyt lauantaina pääsin S-Pankkiin hoitamaan asioita ehkä kymmenen minuutin jonottamisella Prismassa.

Varmaan aika ristiin nämä kokemukset menevät kaikkinensa.

S-Pankilla oli ruuhkautunut tilanne lainaneuvotteluissa tuolloin 2017. Muistan sen hyvin. Taisi tulla ihan lainahakemusta tehdessä paluuviesti, että palvelussa on nyt ruuhkaa. Tilanne oli kuitenkin ns. päällä ja homma oli saatava hoidettua, joten ei ehtinyt jäädä odottelemaan. Sittemmin ovat ilmeisesti saaneet jonot purettua ja asiat pelittämään paremmin.

Nordea puolestaan on pyrkinyt nyt koronan aikana hyvinkin aggressiivisesti hankkimaan asuntolaina-asiakkaita ja onnistunutkin siinä.

2 tykkäystä

Melkoisen kikkareen on OP leiponut. Soitin palvelunumeroon vain kuullakseni, että puhelinpalvelut ovat ruuhkautuneet. Vielä kirsikaksi kakun päälle puhelinvastaaja rupesi näsäviisastelemaan, että luethan internetistä ohjeet tilin sulkemiseen.

En alkuunkaan arvosta tällaista asiakkaan kiusaamista. Menee ehdottomasti tunteisiin. Totta kai se on minun vikani, että olen säilyttänyt tilini, enkä ole sitä lopettanut. Oppirahat on maksettu. Mutta nyt virheen korjaaminen ei pitäisi vaatia mitään myrkkynuolien väistämistä ja kivikuulalta karkuun juoksemista.

Kiehun.

7 tykkäystä

Itselläni ei ole kyllä ikinä ollut OP:n kanssa minkäänlaista ongelmaa. Asuntolaina, autolaina, vakuutukset ja tiliasiat on menneet todella hyvin ja joutuisasti aina. Vaikeampaa on ollut muiden pankkien kanssa kun on vaikka asuntolaina tai vakuutus tarjouksia kysellyt. Toisaalta oma pankki on Virtain OP ja pienenä pankkina palvelut siellä on hoitunut aina todella mukavasti puhelimitse (koska asun Mikkelissä) sekä paikanpäällä. :ok_hand:

2 tykkäystä

Ålandsbanken (Hämeenkatu) oli loistava ja palveleva pankki, etänä ja livenä. Eivät lähteneet huutokauppaan asuntolainasta, joten jouduin euron perästä Danskeen.

Kannattaa kysellä sieltäkin, jos on kilpailuttamassa. Itse en voi, kun negatiivinen korko sitoo nykyiseen pankkiini.

3 tykkäystä

Sitä pääsi vanhakin oppimaan uusia kujeita.

Kauppareissulla oli kassahihnalle ladattuna tuntuva setti eväitä päivän ja illan tv-katsomoon ja maksun koittaessa ei lompakkoa missään. Hetken kiroiltuani reipas myyjätär kysäisi onko teillä mobilepay😄 siihen tietysti jaa että mikä?

Pienen tutkiskelun jälkeen löytyihän sellainen ja olin täysin unohtanut että olin sellaiseen rekisteröitynyt. Ja ei kun maksamaan ja sujui helposti ja nopeasti. Taidanpa siirtyä käyttämään enemmänkin jatkossa ja vähän offtopicina niin tuohon ko kauppaan menen uudestaankin😄

Nyt on kaikki valmista ja eks sulake menossa

4 tykkäystä

Pivolla on myös tuo lähimaksutoiminto. Todella kätevä. Ei tule itsekään paljon normaalia korttia pienemmissä ostoksissa käytettyä enää.

2 tykkäystä

Ittekki tykkään apple watchilla tai kännykällä käyttää Mobile Payta tms. Ainoo ongelma vaan on noi bonuskortit, ne pitää erikseen näytellä. Pankkikortissa on plussa mukana, joten K-ryhmän kaupoissa on ihan sama näyttää pankkikorttia. S-ryhmällä ku kaivaa s-kortin, siinä samalla ottaa pankkikortinki.

Norwegianin korttikin toimii Apple Pay:ssa.

2 tykkäystä

Mihin kaikkialle porukka sitten rahaa siirtelee? Itse maksan laskut pankissa, kaupassa ostokset kortilla ja pakolliset tilaukset yleensä PayPalilla. Teen varmaan yhden tai kaksi pankinsisäistä tilisiirtoa kuun vaihteessa ja siinä se. Mihin väliin Mobilepayn kelkkaan hyppääminen menisi? En ymmärrä.

3 tykkäystä

Ihmisten väliseen rahaliikenteeseen ja laskujen jakamiseen. Siihen mihin ennen käytit käteistä.

10 tykkäystä

Ollaan rouvan kanssa eri pankkien asiakkaita. Sen vuoksi oikeastaan tehtiin MobilePay, että pystyttiin siirteleen tarvittaessa toisillemme.

Lisäksi kaverien kanssa ollaan käytetty. Esim. toinen on aiemmin golfkentällä, käy maksamassa molempien pelit ja toinen sitten heittää MP kautta rahaa.

4 tykkäystä

Olette selvästi verkostoituneempia ja sosiaalisempia ihmisiä kuin minä. Ei minulla ole tuollaista, eikä tuo oikein sopisi minun rahavirtoihin ja tapaan käyttää maksutapoja. Näitä Mobilepay-tilanteita on tullut eteen kourallinen tässä niin kauan kuin “MP” on ollut joku juttu. Mutta toistaiseksi olen selvinnyt.

Mutta on hyvä, että tällaisia palveluita on.

3 tykkäystä

Olen samoilla linjoilla. En halua antaa raha- ja pankkiasioitani jonkun umpinaisen sovelluksen hoidettavaksi. Korttien, verkkopankin ja käteisen pitää riittää. Yhtään ylimääräistä “tiliä” tai sovellusta en halua.

Mutta harrastus- tai yhdistystoiminnassa Mobilepaylla taitaa olla paikkansa. Ihmisillä kun ei vaan ole enää käteistä mukanaan. Pidä siinä sitten kahvilaa tms. Maksupäätteet ovat kallliita ja juridinen puoli hankala.

Seurasin vähän aikaa sitten sivusta tuollaista perinteistä kahvin ja mokkapalojen myyntiä. Aika lailla tasan puolet liikevaihdosta tuli Mobilepaylla ja enää puolet käteisellä. Semmosta se on.

3 tykkäystä

Just tuossa reilu viikko takaperin ostin jääkiekkojoukkuelaisille viiltosuojia ja pojat sitten laitteli rahaa MobilePaylla. Näissä tapauksessa on ihan kätevä.