Puhelinhuijaukset ja muut vedätykset

Hei,

Pikaisesti en huomannut, että olisi ketjua aiheesta auki.

Koska itse sain lähiaikoina kaksi aivan outoa puhelua kotimaan suunnista, mutta puhuja puhuikin englantia.
Ensimmäinen puhelu tuli perjantaina , +358841542245, onneksi en vastannut nimelläni. Sijoitus oli asian nimi.
Tänään tuli puhelu, +358137296768, tuosta numerosta. Nyt olin hivenen enemmän hereillä ja en tunnustanut osaavani englantia vain tyyliin : mitä, nyt en ymmärrä. Sitten tulikin luuri korvaan .

Tästä tuli mieleen, että tässä ketjussa voisimme varoittaa hiukan erikoisemmista veivauksista kuin yllättävistä rakkauden tunnustuksista ja niihin liittyvistä rahan pyynnöistä .

13 tykkäystä

Mulle on pari viikkoa joka päivä soitettu Saksasta +49 ja Ranskasta +33 ja aina eri numerosta. En tiedä mikä tässä on takana, mutta en viitsi vastatakaan. Onko jollain kokemusta?

Näitähän oli jokin aika sitten enemmänkin. Ei saa omaa nimeään sanoa/vastata mihinkään YES. Saavat sillä tehtyä jonkun sopimuksen ja sitten onkin satojen eurojen puhelinlasku

3 tykkäystä

Mulle tuli Englannista, Alankomaista ja Irlannista päivittäin kymmenisen kertaa. Nyt on taas ollut hiljaista. Toi Irlanti on pahin, kun maanumero on +353, joka voi äkkiseltään sekoittua matoisen maamme numeroon. En vastaile.

1 tykkäys

Onkohan ketkut oppineet ettei ulkomaisiin numeroihin juuri vastata enää ja osaavat kääntää numerot suomalaisilta vaikuttaviin…? Tulee äkkiä mieleen, koska ainakaan itse en ollut kuullut tästä. Mikä tosin ei todista mitään, sillä ei tässä nyt aina niitä terävimpiä kyniä penaalissa olla.

Mullekin on tullut puheluita Englannista ja myös Kroatiasta.

Mua vähän ihmetyttää, että ulkomailta tulevia puheluita ei pysty blokkaamaan liittymäkohtaisesti. Esim. luottokorttiin pystyy pistään maanosakohtaiset blokit. En tosin tiedä, mitä se käytännössä tarkoittaa eli suojaako ollenkaan, mutta mun kortilla pystyy tekeen ostoksia vain Pohjois-Amerikan ja Euroopan alueella.

1 tykkäys

Tuossa pari vuotta sitten oli ainakin Euroopan laajuinen huijauslaskuyritys joka vaikutti todella taitavalta. Englannin kielisiä laskuja tuli jonkun EU-viranomaisen nimissä ja piti maksaa joku sertifikaatti. Äkkiseltään nuo vaikutti ihan oikeilta. Mutta pienen googletuksen jälkeen kävi ilmi, että huijausaalto oli jo pyyhkäissyt esim. Brittien yli ja laskuista varoiteltiin.

Itse jouduin kerran Torissa myös huijausyrityksen kohteeksi. Laitoin sinne ostoilmoituksen jostain tavarasta, sen verran harvinaisuus oli kuitenkin kyseessä kun jo parin tunnin päästä tuli vähän kömpelö viesti. Tavara löytyisi, mutten ollut edes kuvaa, kun puhelin tietysti oli rikki. No, hälytyskellot soivat heti. En nyt muista operoiko ihan omalla nimellään, mutta googletus kertoi, että kyseessä oli usean tuomionkin saanut nettihuijari. Sen verran kiltin luonteen omaan etten viitsinyt vastata sitten viestiin mitään.

Tänään tulikin jotain ihan uutta tekstiviestien muodossa:

“Hei kebabit ova kohta pihala tuleko kusi perhepizza sama paika Mika limu laiteta a. Tervesi Umban Pizza & Kebab Ky”

Ja kun jostain syystä jäi vastaamatta tuohon tekstariin, niin muutaman tunnin päästä tuli uusi:

“Hi! Pizza ola nyt jaahtynu mina suota ne kaikki hyvi meni kaata monta oluta paalle. Terveisi Umban Pizza & Kebab Ky ja lasku laheteta paaliko posti”

13 tykkäystä

Londonista tullut muutaman kerran, joskus jopa 4 päivässä ja kerran-pari Bernistä eli ENG ja SUI siis.
edit: no en tod ole yhteenkään vastannut, kun ei ole tuttuja sielläpäin. Mun ulkomaanpuhelut tulee vain ja ainoastaan Thaimaasta ja nekin LINEllä. Toki voisihan sieltäkin joku yrittää huijata jotenkin.

Joskus harvoin on ulkomailta joku koittanut soittaa.
En vastaa ja puhelun päätyttyä lisään numeron androidin estolistalle.

Kotimaiset keijot estetään tottakai suoramarkkinointikiellolla.

1 tykkäys

Soitto spammin torjuntaan on sovelluksiakin, mutta en mainitse niitä tässä. Syy on siinä että ainakin osa niistä nimenomaan imaisee koko osoitekirjasi ja käyttää sitä markkinointitarkoituksiin. Muutama sovellus on tästä jäänyt kiinni, kaikkien osalta ei ole tietoa toiminnan rehellisyydestä.

Parhaassa tapauksessa siis teet hallaa itsellesi ja suolaat vieläpä kaikki osoitekirjasi henkilötkin.

2 tykkäystä

Itsellä tuli näitä, sekä ulkomaalaisia laskuja vastaan monia kappaleita, kun olin muutama vuosi sitten tilitoimistossa töissä. Vastuu-alueena täysin omilla harteillani oli laskujen skannaus ja reskontranhoito sekä tiliöinnit.

Nämä tulivat kirjeellä ja olivat muistaakseni espanjasta tai englannista, pätevällä englannilla ja laskut oli tehty hyvin.

Nämä kuitenkin pystyy bongaamaan epämääräisistä sisällöistä : Jotain ja jotain Services". Ei siinä auta muuta kuin kiikuttaa varmuudeksi työpaikan tarvikkeiden/palveluiden tilaajavastaavalle tai johtohenkilölle.

Tärkeää on, että reskontrasta huolehtiva tuntee yhtiön laskuja ja tilauksia.

Ulkomaalaiset laskut hoideltiin yleensä tilauksesta huolehtivan kautta sähköpostitse suoraan laskun"käsittelijälle"(elleivät tulleet sähkösinä).
No anyways, sisältöön vaan huomiota ja laskun tarkistuttaminen. Services tms esiintyi muistaakseni aika usein näissä, tai muu epämääräinen.

Ps. Ei ollut suoranainen vastaus viestiin, vaan jatkoin hieman aiheesta.

Puhelimeen ei tule juuri ollenkaan huijausviestejä, liekö salaisella numerolla jokin yhteys, mutta sähköpostiin tulee lähes päivittäin jotain. En tiedä mihin olen tässä puolen vuoden sisään tilin tehnyt, mutta lähes identtisiä viestejä tulee erilaisilta lainantarjoajilta, ja Prisman nimen alla jotain ilmaisia tuhansia euroja ja lässynlää. Ovelia ne on siitä, että ovat ujuttaneet sähköpostiviestiin “älä vastaanota tämän kaltaisia sähköposteja” -napin, jota joku kokemattomampi saattaa painaa.

Ei auta vaikka roskapostiksi rekisteröi, kun sähköpostiosoitteet on merkkihirviöitä, ja niistähän voi aina pari merkkiä vaihtaa.

Vastaatko kyllä tai ei jos minä sanon Fonecta Caller?

Taas euron puhelin huijauksia liikkeellä.

Verkossa leviää Ilta-Sanomien nimissä tehtyjä uutisartikkelin muotoon puettuja huijaussivuja, joilla ihmisiltä kalastellaan luottokorttitietoja. Korttitietojen antaminen johtaa tilausansaksi kutsuttuun kuukausittaiseen, useamman kymmenen euron laskutukseen.

Ei varsinaisesti huijaus, mutta todella merkillinen uusi ilmiö tuli koettua hetki sitten.

Minulle soitettiin jostain myyntifirmasta, ei myydäkseen tavaraa (paitsi ehkä minun sieluani tässä koitettiin saada omaksi) - eli koitettiin rekrytä töihin, mutta tässä tulee kliimaksi.

Nauhalta playtä painamalla laiteltiin selkeästi amerikan tyyliin tekopirteän “Juhan” ääntä kehiin, vastauksieni pääkohtien mukaan ja eihän sieltä ihan täysin johdonmukaisia vastauksia tullut eetteriin. Etenkin kun noteerasin asian, hieman sitten jekuttelin systeemin kankeuden kustannuksella.

P: Armoton litannia kaikkea. Nk. Myyntipuhe täydellisistä konsepteista.

M : En ole myyntityöstä kiinnostunut, se ei ole oikein ominaisinta työtä minun luonteelleni. Olen melko huono myyjä.

P : NO MUTTA HEI! Me voisimme laittaa tekstiviestiä sinulle, jos muutat tulevaisuudessa mieltäsi.

M : En tarvitse viestiä kiitos. En ajatellut muuttua myyntihenkiseksi ihmiseksi tässä…

P : Oikein jotain megamaximus pirteätä viikon jatkoa sinulle!

M : Toivotan puolestani oikein hyvää viikonloppua sinne.

Pienenä vinkkinä: Tehkää sinne se kutosnappi Juhalle, jossa toivotetaan hyvät viikonloput korrektisti :slight_smile:

Onko muilla tullut tällaista vastaan?

1 tykkäys

Teeppäs kerrankin sellainen temppu että lue palvelun käyttöehdot.

Helevetin pitkälti oli tekstiä.:grimacing:

Pitkään aikaan, moneen moneen vuoteen ei ole tullut soittoja ulkomailta erikoisista numeroista. Aikanaan tuli Britanniasta soittoja, jossa puhelin hälytti ja puhelu katkaistiin heti. Tavoitteena ilmeisesti se, että soittaisin takaisin.

Tänään kuitenkin on tullut tällainen soitto Tunisian maatunnuksella kahteen kertaan. En tietenkään soita takaisin. +216 alkuinen numero. Soittaa ihan hetken ja katkeaa.

Minulla on ollut sama puhelinnumero n. 15-vuotta ja se on aina ollut netissä kaikkien nähtävillä. Mielenkiintoista.

1 tykkäys