Pankit, luottokortit ja muut maksutavat

Onneksi niitä lentopisteitä ei pääse tällä hetkellä käyttämäänkään. :wink:
Nythän tuli myös ilmoitus, ettei niitä enää myöskään ainakaan väliaikaisesti kertyisi.
Bank Norwegian kyllä jonkinlaista Cash back-järjestelmää tilalle lupaili, mutta en ainakaan vielä ole sellaista itse havainnut.
Onko joku muu?

1 tykkäys

Eiköhän tuo siirry ihan normaalina SEPA-maksuna, eli samalla tavalla kuin kotimaan pankeissakin. Voipi jopa olla että vastaanottavat SEPA pikasiirtoja, kuten monet kotimaiset pankit.

On käytössä N26 ja käytän sitä Apple Pay:n kanssa - fyysistä korttia, en ole edes testannut. Toistaiseksi ei ole kuin hyvää sanottavaa ja Apple Pay maksamisen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia. Omasta pankista rahansiirto/maksu myös N26 tilille toimii hyvin.
Voihan tuohon rahansiirtoon tehdä, jonkun automaattisen kerran kuussa tai vastaavan toiminteen omassa nettipankissa, joten ei tarvitse siitäkään huolehtia, kun raha siirtyy N26 tilille.

Juuri tätä mietin, kun en halua rahavirtoihin mitään manuaalisia steppejä. Dansken verkkopalvelut ovat niin kamalat, että ihannetapauksessa en käy siellä koskaan.

Miten N26 informoi rahojen loppumisesta, sillä kuluthan vaihtelevat laajalla välillä? Joinain kuukausina ei juuri mitään ja toisena pitää maksaa vaikkapa lomareissut tai uusia kodinkone.

Handelsbankenilla ainakin voi määritellä, että tilisiirto/maksu määritellyllä summalla lähtee automaattisesti vaikka kerran kuussa + muitakin vaihtoehtoja sieltä löytyy.

Minulla ei ole kokemusta miten N26 kertoo, jos rahat alkavat tililtä loppua.
Minun ns. pää-/Apple Pay kortti on Stockmann kortti ja tällä N26 puolella on tullut vain makseltua pienempiä summia.
Voin Stockmannin korttiakin suositella Apple Pay käyttöön - tätäkään korttia ei ole tullut fyysisesti käytettyä ainakaan pitkään aikaan.

Lainataan nyt tätä kohtaa. Norwegian lanseerasi siis Cashback järjestelmän cashpointsien rinnalle.

Alla oleellisimmat siitä:

• 0,5 % rahaa takaisin Bank Norwegian‑kortilla maksetuista ostoksista.
  • 1 cashback = 1 euro

Mielestäni oikein hyvä hyvitys.

Itsehän käytän Norwegianin korttia oikeastaan kaikissa ostoksissa ja maksan luoton aina eräpäivänä pois.

2 tykkäystä

Mikä on käyttötarkoitus? Jos käyttää parempia verkkopalveluita, siirrä palkkapäivänä kaikki rahat N26 tilille? Jos käyttää mobiilimaksuja, Stockan kortti e-laskulla on paljon helpompi.

1 tykkäys

Yleinen kiinnostus kaikkeen uuteen, siinä varmaan juurisyy. Itse käytän Norskin VISAa kuten sinä Stockmannia. Vaihtoivat juuri lentopisteet 0,5% cash backkiin.

Danken verkkopalvelu on kyllä niin 2010 ja sovellukset kamalia.

2 tykkäystä

Omat kokemukset nettipankeista:

• S-Pankki: käyttis vuodelta 1999, mutta mobiilisovelluksella kirjautuminen :ok_hand:
  • Danske Bank: ei se edes ole niin paha, mutta oikeasti ollut muuttumaton varmaan +12 vuotta, ehkä olen niin tottunut, että “toimii”
  • OP: modernia kakaa, sekaisin kuin JYPin peli, en halua olla pankin asiakas nettipuolen vuoksi, ei sovi minulle

Ja minä taas haluan kaikki manuaaliset stepit. Maksan laskutkin vielä manuaalisesti samalla kun kuuntelen mp3-tiedostoja Winampilla. Rahaa on niin vähän, että sen häviäminen tililtä pitää nähdä, että osaa arvostaa jäljelle jääviä roposia.

14 tykkäystä

Itse käytän opn mobiili pankkia. Mielestäni se on selkeä ja helppo käyttöinen. Parasta siinä on se että ei tarvitse käyttää avainluku listaa vaan kaikki hyväksynnät tapahtuu itse valitsemalla 4 numeroisella koodilla. Itselle tulee käytännössä lähes kaikki laskut paperisina. Puhelimen kameralla kun lukee vaan viivakoodin niin ei tarvitse edes näpytellä mitään.

6 tykkäystä

Itselle tuli tämä sama juttu nyt eteen.
Varmaan poistaa koko sovellus sitten varmaan :roll_eyes:

2 tykkäystä

Näistä on luovuttu koko pankkialalla, koska ovat vähemmän turvallisia kuin esimerkiksi kännykällä todentautuminen.

Siirtykää nyt hyvät ihmiset e-laskuihin.

4 tykkäystä

Kyllä ainakin Oplla on edelleen avainlukulista käytössä jos asiakas sitä haluaa käyttää. Edelleen itselläkin olemassa.

7 tykkäystä

Itse en tehnyt asialle varsinaisesti mitään. Aikani odottelin ja lopulta sisäänkirjaus onnistui. Jonkin vikailmoituksen OP:lle ehkä olisi voinut tehdä. Mitä asiasta muille puhunut niin veljellä ainakin oli ollut sama homma myös.

@Hippa kyllä tuo OP sovellus ihan hyvä ja selkeä on minustakin. Kaiken oleellisen mitä verkkopankissa asioidessa yleensä tarvii, löytää sieltä. Laskut saa maksettua, jos on pankin kautta sijoituksia niin niitä pystyy seuraamaan, näkee visan saldon ja saa helposti maksettua sen laskun pois. Ja saman sovelluksen kautta toimii myös mobiiliavain, jolla pystyy kirjautumaan tietokoneella verkkopankkiin ilman avainlukulistaa. Vanhanaikainen avainlukulistakin kyllä vielä (onneksi) löytyy. Tarvitaan esimerkiksi, kun ottaa tuota sovellusta käyttöön, ja se piti tehdä juuri sunnuntaina, kun se oli jostain syystä kirjannut minut ulos. Se availukulista vaan toimii nykyisin hieman erilailla kuin ennen. Ennenhän se luku oli suoraan tietokoneen näytöllä mitä vastaava koodi piti näpytellä, kun nykyisin se luku tulee tekstiviestillä.

3 tykkäystä

Kokeilin vielä pari kertaa kunnes yllättäen, hyväksyi.
Mobiiliavain piti määrittää uudestaan ja nyt toimii :+1:

2 tykkäystä

Ilmeisesti ei toimi mitenkään niin, että nykyisistä pointseista saisi euron per pointsi tilalle?

Ei toimi. Täysin erilliset järjestelmät kyseessä.

2 tykkäystä

OP jatkaa kusista paskaa. Minulla on siellä joku Meritan aikainen tili, jota en ole käyttänyt sitten ensimmäisen säästöpossun. Ja mitä sieltä lävähtää, MAKSUKEHOTUS, PÄIVÄMÄÄRÄ HETI. Onneksi summa on mieto 11 euroa. Tästä innostuneena päätin mennä lakkauttamaan tilini. Tai siis yrittämään sitä. Toisen pankin tunnuksilla tiliä ei voi lopettaa. Asiakaspalveluun pystyy lähettämään vain vakuutusjaostolle postia. En pysty myöskään lopettamaan tiliä, jos se on miinuksella (ymmärrettävää), jos se on viimeinen OP-tilini (aivan varmasti on) ja mitä muita syitä niitä olikaan. Ja mikä on ratkaisu. Soittaa. Soittaa sinne puhelimella. Vuonna 2021. Maksulliseen numeroon. Jonottaa. Saatana, kun ei voi varata aikaakaan. Varaisin ajan tilin sulkemiselle.

Tiedättekö, miten tämä sama hoitui Nordealla? Kirjauduin Dansken tunnuksilla sisään, heitin vähän läppää tsätissä ja annoin tilillä levänneet 16 senttiä hyväntekeväisyyteen. Tili suljettu ja kaikilla hyvä mieli. OP tarjoilee paskaa vuodesta toiseen. Pankkien rutto.

13 tykkäystä

Oho! Yleensä Nordeassa asiat menevät hankalasti. Mutta kiva että näinkin päin menee: hienoa! Niin, olen Nordean asiakas itse.

Itsellä ei pahaa sanottavaa Nordeasta, hävisivät vaan uuden lainan kilpailutuksen. Voisin palata takaisin jos tilanne sitä vaatisi. Nyt s-pankki ja homma toimii riittävän hyvin, ja kehittynytkin palvelut vuoden aikana.

3 tykkäystä