Niin, kaksipiippuinen asia. Jos koet itse, että joidenkin muiden toimesta on tapahtunut lain vastaista toimintaa (ei sinua kohtaa, vaan keskenään), niin jätätkö rikosilmoituksen tekemättä? Esimerkkinä, vaikkapa veropetos?
On täysin yhdentekevää, onko tässä järkeä vai ei. Ulkopuolinen saa tehdä rikosilmoituksen aivan mistä haluaa ja se on vähän niin kuin kansalaisen oikeus. Turhaa rahaahaan siihen palaa, kun poliisin aikaa kuluu, mutta oikeutta ei voi keneltäkään ottaa pois. Yleensä tällaisia ilmoituksia tehtailevat tahot, joita ei koko jääkiekko kiinnosta yhtään, mutta se häiritsee, että muita kiinnostaa. Järjetöntähän tuo.
Laki on sama kaukalon sisä- ja ulkopuolella. Tästä on juuri kysymys, että jääkiekossa oli pitkään sellainen kirjoittamaton sääntö, joka kuului about näin: “Mikä kaukalossa tapahtuu, se myös kaukaloon jää.” Silti yhteiskunnan näkökulmasta kyseessä on työ ja bisnes. Ja työturvallisuus yms. on ihan lakisääteistä asiaa, joka perustuu työnantajan vastuuseen. Jääkiekossa työnantaja (organisaatio) on vastuussa siitä, että työntekijän (pelaaja) turvallisuus pysyy hyvänä. Tämä ei tietenkään käytännössä ole ollenkaan näin yksioikoista ja helpointa olisi, että se vanha kirjoittamaton sääntö pitäisi: “mikä kaukalossa tapahtuu, se myös kaukaloon jää.” Joskus oli olemassa jopa sellainen artikla, että käytännössä pelaaja ei voinut haastaa ylilyönnistä kaukalosta oikeuteen. Nykyään se mahdollisuus on.
Lain näkökulmasta varmasti näin, mutta minä kyseenalaistankin tämän ilmoituksen tekijän motiivit, en lakia niinkään.
Edelleen olen itse sitä mieltä, että pelaajan on ok tehdä rikosilmoitus, mutta en ymmärrä ulkopuolisen motiiveja tähän.
Varmasti kaikki ainakin tällaisella foorumilla lähtökohtaisesti kyseenalaistaa tekijän motiivit, mutta eipä se paljoa auta. Varsinkin, kun media nauttii tällaisista jutuista, klikkejä sataa ja saadaan jonkinlainen kohu taas tyhjästä. Jokainen kohu taas palaa vuoteen 2012 ja Jokereiden ja IFK:n väliseen jääkiekon tappamiseen. Liiga ei ole vahva organisaatio ja se ei tunnetusti kestä julkista painetta kovinkaan kaksisesti. Media ottaa koko ilon irti, kun pannu porisee ja myynnit nousee samalla ku Liiga on aivan hukassa, mitä tehdä.
Heh heh, eipä voisi sattua mukavammalle miehelle
Ilmotatko ite poliisille kaikki ylinopeutta ajavat?
En, mutta en myöskään tuomitse heitä ketkä niin tekevät.
Mielestäni ylinopeus / veropetos on hieman huono esimerkki, koska näissä tilanteissa ei ole suoraan vastaajaa, joka niistä ilmoituksen voisi tehdä. Jos näen jonkun tappelevan baarissa, niin ei, en tee siitä rikosilmoitusta, vaan luotan siihen, että riitapukarit saavat tilinsä selvitettyä itsenäisesti. Ehkä anteeksipyyntö riittää, tai sitten vastaaja itse ilmoittaa poliisille. En koe minun asiakseni sitä.
Edit: Ja siis tottakai ilmoitan tästä tappelusta portsarille tmv taholle, mutta kaukalossa näitä hommia hoitaa tuomarit.
Olikos se Suomessa niin, että jos syyttäjä kokee aiheelliseksi niin voi nostaa syytteen vaikka kenelläkään ei olisi vaateita asian suhteen? Esim. perheväkivalta-tilanteissa taitaa monesti olla niin, että kukaan ei halua nostaa syytettä, mutta syyttäjä voi silti tehdä niin.
Kyllähän syyttäjä voi nostaa tästä jutun, jos haluaa. Ei sitä mikään estä, epäilen vaan, että tällaisessa tapauksissa osapuolten omalla halulla on se suurin merkitys. Muistaakseni joku teki rikosilmoituksen Lassilan aiheuttamasta silmävammasta viime kaudella, mutta asia raukesi alkuunsa, kun kumpikaan osapuolista ei puoltanut tutkintaa (ei Lassila EIKÄ teon kohde)
Onhan näitä ilmoituksia tullut kaukalossa tapahtuneista törkeyksistä, mutta vain yhdestä on tainnut tulla siviilioikeuden tuomio. Ainakin viime vuosina.
Vain LIEVÄ pahoinpitely on asianomistajarikos, josta syytettä ei nosteta, ellei uhri vaadi sitä.
“Suurin osa rikoksista on virallisen syytteen alaisia, eli rikoksia, jotka poliisi tutkii aina, vaikka uhri ei haluaisikaan tekijälle rangaistusta. Uhrilla ei ole päätäntävaltaa asiassa. Esimerkiksi pahoinpitelyt ja raiskaukset ovat virallisen syytteen alaisia rikoksia. Syyttäjä voi nostaa syytteen, vaikka asianomistaja ei haluaisikaan tekijälle rangaistusta.”
Lähde: http://opuslex.fi/artikkelit/rikos/asianomistajarikos-ja-virallisen-syytteen-alainen-rikos/
Mutta vähän näissä “kaukalopahoinpitelyissä” ihmetyttää se, että rikosilmoituksen tekee aina joku ns. ulkopuolinen.
Hyvin vois näillä perusteilla joku nostella syytteitä tämänkin palstan käyttäjiä vastaa mm. kunnianloukkauksista ym.
Tää on erittäin huono tie, jos kaikista kaukalon tapahtumista ruetaan nostelee juttuja, mennään kohti Amerikan mallia, ja mielensä pahoittajia löytyy.
Toivottavasti syytteen nostaja tulee omalla nimellään julkisuuteen, vai onko jo tullut?
Miksi hänen pitäisi tulla omalla nimellä julkisuuteen?
Keskustelupalstoilta on moni syytteitä saanut ja jos sinua täällä häiritsee joidenkin kirjoitukset, niin anna mennä vain.
Muru, älä oo huolissas, en pahota mieltäni sun sanomisista
Jos niin kovin huolissaan on, että tarvis tehä rikosilmotus asiasta, ni ois sit huolestunut omalla nimellään.
Suomessa syytteitä nostelee vain Syyttäjä, ei yksityishenkilö. Rikosilmoituksen tekeminen on ihan eri asia kuin syytteen nostaminen. Rikosilmoituksen tekemisen jälkeen päätetään aloitetaanko esitutkinta ja mahdollisen esitutkinnan jälkeen syyttäjä päättää nostaako syytteen. Sehän näissä aina on, että poliisin on otettava ilmoitus vastaan, jos joku ilmoittaa rikoksesta.
Yksi tärkeä kysymys? Miten/miksi helvetissä minä olen/olisin sinun muru??
Edelleen miksi pitäisi tehdä omalla nimellään rikosilmoitusta, vaikka on kuinka huolissaan?
Niinpä, varsinkin nykypäivänä kun koko internet on yks iso paskakaivo missä tappouhkauksien jakaminen ym loanheitto on täysin arkipäiväistä ja hyväksyttyä.
Harva jääkiekkoilija toisesta rikosilmoitusta tekee, ainakaan Liigassa.
Pahoinpitely on pahoinpitely kaukalossa ja sen ulkopuolella, mutta kaukaloon osa teoista kuuluu pelin luonteeseen, vaikka onkin sääntöjen vastaista. Kysymys pitkälti siitä, mitä tekijä ja uhri voivat olettaa tapahtuvan. Nyrkkeilykehässä eri asioita kuin kaukalossa.
Ben-Amur sai tosiaan 60 päiväsakkoa joka normirangaistus peruspahoinpitelystä