Kaikenlainen rasistinen huutelu myös kiekkokaukaloissa on kielletty ja siihen puututaan isosti ja julkisestikin, jos joku siitä kiinni jää. Koskee tietenkin ihonväriin tai uskontoon liittyviä huuteluja. Läskiksi haukkuminen on myös ehdottomasti väärin. Miksi pituuteen saa puuttua? Lihavuuteen jossain määrin voi itse vaikuttaa, mutta pituuteen ei yhtään. Marko Anttilaa voidaan nimittää Mörköksi tai jättiläiseksi ilman kenenkään tuomitsemista, Granath sanoo jutuss näin:
Granath saa kuulla lyhyydestään irvailuja melkein jokaisessa pelissä.
”Minulle kuittaillaan kaukalossa aina, mutta en välitä siitä.”
Vähä outoa, että tämmöinen on kuitenkin ihan ok. Näköjään, kun siihen ei puututa. Ja tähän täytyy Norjan miehenkin vain tottua. Veikkaan, että huutelut on jotain tyyliin kääpiö tms. Juttu oli kyllä hyvä, laitetaan siitä pari lainausta:
”Meillä on nyt loistava mahdollisuus tehdä historiaa. Pää ylhäällä eteenpäin. Kaikki meidän kopissamme tietävät, kuinka hyviä olemme ja millä tasolla pystymme pelaamaan”, Granath vakuuttaa.
Granathin, 22, kolmas Tappara-kausi on ollut vaikea. Ensin tuli kuuden viikon sairausloma Tampere Cupissa tulleen päävamman seurauksena. Alkuvuodesta tuli toinen yhtä pitkä tauko sormimurtuman takia.
Näin häneltä jäi kolmasosa runkosarjapeleistä väliin.
”En ole kokenut vastaavaa aiemmin urani aikana. Mutta niinhän se taitaa olla, että jokainen pelaaja kokee vastoinkäymisiä jossain vaiheessa.”
Granathilla on sellainen tunne, että hän pystyy parantamaan liikkumistaan vielä kevään edetessä. Tähän liittyi kuitenkin yksi iso mutta – liigapelit saattavat päättyä jo keskiviikkoiltana.
Vuosi sitten ruotsalainen päävalmentaja Tobias Johansson jätti Tappara-laiturin rannalle kurinpidollisista syistä.
Ratkaisu perustui kevään 2023 MM-kisoihin, jolloin katsomokomennuksen saanut Granath otti muutaman oluen parin tutun kanssa.
”Kaikki kortit on lyöty pöydälle. Näin tämä asia on pois päiväjärjestyksestä. Sain tällä kaudella kutsun jo kahteen maajoukkueturnaukseen, mutta en pystynyt lähtemään. Toisella kerralla olin kipeä ja toisella loukkaantunut.”
Entä ensi kausi?
”Katsotaan sitä myöhemmin. Keskityn nyt sataprosenttisesti tämän kevään peleihin”, Granath vastaa.
Omien sanojensa mukaan hän on viihtynyt Tapparassa erinomaisesti ja kokenut olevansa etuoikeutetussa asemassa.
Vähän samaan tapaan kuin 2018 päästyään ruotsalaisen huippuseuran Frölundan siipien alle 15-vuotiaana.
”Rehellisesti sanottuna en tiennyt Tapparasta enkä suomalaisesta kiekkoilusta juuri mitään, kun tulin tänne. Minulla on tältä ajalta pelkästään hyvää sanottavaa.”