Playoffs 2018, 1. Kierros: Ässät - Lukko

Taivas tai Helvetti

Tiistaina se alkaa! Kauan odotettu Satakunnan derby playoffeissa.

Ässillä meni runkosarjan viimeisestä kymmenestä pelistä 9 todella hyvin ja Ässät nojailee 10 ottelun kuntopuntarissa komeasti toisena.
Lukolla taas… noh noh… sanotaanko, ettei nyt kovin hyvin mennyt. 10 ottelun kuntopuntarissa sijalla 12.

Keskinäiset ottelut tällä kaudella:

La 16.9.17 Lukko - Ässät 7-2
La 21.10.17 Ässät - Lukko 3-2 VL
La 25.11.17 Ässät - Lukko 4-2
Pe 8.12.17 Lukko - Ässät 0-2
Pe 29.12.17 Lukko - Ässät 3-1
La 13.1.18 Ässät - Lukko 1-4

Voitot: 3-3
Maaliero: Ässät 13, Lukko 16

Ässät pelasi eilen viimeisen runkosarjaottelun ja otti 4-1 kotivoiton HIFK:sta
Lukko taas hävisi 1-5 kotonaan Ilvekselle.
Ässät siis lähtee sarjaan ennakkosuosikkina, mutta kun kyseessä on Satakunnan derby ja lyhyt playoff sarja voi tapahtua mitä vaan.

Tässä ennen sarjaa ihmetyttää tämä Lukon päävalmentajan Pekka Virran toiminta:

Hän siis antaa itse Ässille suosikinviitan ja ollut lähiaikoina kokoajan omaa joukkuettaan vastaan. Tai ainakin on tuntunut siltä noista haastatteluissa.

Tästä sarjasta tulee ehkä 10-luvun seuratuin ja mielenkiintoisin 1. Kierros! Halli joka ottelussa täynnä (tai ehkä ei Raumalla) ja meteliä luvassa! Olen odottanut tätä itse niin kauan ja vihdoin se toteutuu.

Tätä sarjaa sitten kutsutaan nimellä Taivas tai Helvetti. Jos Ässät häviää, minua ei näy tällä sivustolla puoleen vuoteen. Sen lupaan.

26 tykkäystä

Ja jos pienet Porilaiset kehut sais tästä ekasta otteluketjun avaamisesta jos sille on aihetta.

16 tykkäystä

@Patanen nimesin ketjun palstan formaatin mukaiseksi ja siirsin “Taivas tai Helvetti” -lisäotsikon avauspostauksen alkuun.

Mittelöt alkavat siis jo alkuviikosta tiistaina ja homma on kahdella voitolla poikki. Voittaja etenee sitten varsinaisiin pudotuspeleihin Kärppiä tai Tepsiä vastaan.

Ohjelma:

Ti 13.3.2018 Ässät - Lukko
To 15.3.2018 Lukko - Ässät

Tarvittaessa:

La 17.3.2018 Ässät - Lukko

Ja vielä palstan näkemys asiasta, kumpi etenee jatkoon ja millaisin voitoin:

  • 2-0
  • 2-1
  • 0-2
  • 1-2

0 voters

1 tykkäys

Tällä hetkellä on vaikea nähdä, että Lukko pystyisi voittamaan edes tuota yhtä peliä, mutta arvaamattomuus on jääkiekon suola. Se on iso temppu Lukolta, jos pystyvät voittamaan sarjan.

Ässät pelannut runkosarjan lopussa hyvin ja lähtevät ennakkosuosikkeina tähän leikkiin.

Pekka Virta ei antanut Lukossa kauden aikana juurikaan vastuuta kuin kokeneille pelaajille ja varmasti joku perustelu tälle oli. Seuraavaksi kaikki kokeneet loukkaantuivat ja lopputulos on nähty.

Pekka Virran ensi kauden työrauhan takia olisi paras saada Ässiltä ainakin yksi peli, koska tämän kauden likapyykkiä pestään Virran kanssa vielä pitkään, kun se on loppunut. Virta on antanut paljon pelaajiin liittyviä lausuntoja ja en usko, että esim. nuoret pelaajat juurikaan arvostavat herraa tällä hetkellä.

Jos Tappara on alisuorittanut suhteessa materiaaliinsa niin Lukko on kauden loppua kohti suoraan sanoen sukeltanut.

Totta, mutta Lukko on kärsinyt todella pahasti myös loukkaantumisista. Kärkimiehet ovat olleet jatkuvasti sairastuvalla ja uutta miestä on siksikin pitänyt ottaa sisään.

Itse antaisin Virralle synninpäästön. Vaikea tuollaisen rikkonaisen kauden päälle on rakentaa. Toivottavasti Raumalla riittää kärsivällisyys - Lukko voi olla monen vuoden projekti, ja vaihtuvuutta lienee tulossa.

Katsotaan nyt kuitenkin, miten sarjassa käy. Itsekin veikkaan 2-0 Ässille, eli eiköhän tämä mene tyyliin 1-2 Lukolle. Mitä vain voi tapahtua lyhyessä sarjassa ja vieläpä satakuntalaisten keskinäisessä.

2 tykkäystä

Lukkoa toivon tästä parista jatkoon, mutta taitaa Ässät tämän viedä. Tästä parista melko varmasti tulee Kärppien tuleva vastus puolivälieriin. Ässillä on peli kulkenut, kun taas Lukkon kone on yskähdelly pitemmän aikaan jo.

1 tykkäys

En mä Virralle synninpäästöä voi noista mediatoilailuista antaa, mutta pelillisesti on todella perseestä, että Lukko kärsii noin merkittävistä loukkaantumisista. Mutta samoista loukkaantumisista kärsi Ässätkin jossain vaiheessa. Tuli tappioputki, valmentajalle kenkää ja loppu on lähihistoriaa.

Luulisi, että Lukosta löytyy nyt sitä taisteluilmettä, mitä Virtakin on penännyt. Ässistäkin sitä luulisi myös löytyvän, kun joukkueen perustana on “omat pojat” ja vastassa pahin mahdollinen vihollinen.

Tämä sarja on se mitä halusin, ja kovahkot odotukset tätä sarjaa kohtaan. Mä veikkaan, että tällä palstalla Ässien bandwagonissa on vain pienen pieni osuus ja sympatiat valuvat enemmän Rauman puolelle.

Ässät on pelannut kotonaan hyvin. Valmentajanvaihdoksen jälkeen seitsemään kotipeliin mahtuu vain yksi tappio ja kuusi suoraa voittoa. Tuolla otannalla se on koko Liigan paras. Mutta siitä huolimatta kotietu on tässä vähän niin ja näin, kun puhutaan paikallispelistä. Paitsi jos kiekko hukkuu yleisömereen.

2 tykkäystä

Minun sympatiat valuvat Ässille ja syyt on Pekka Virta. Syyt ovat yksittäisen pelaajan suolaaminen ja jatkuva vikinä tuomareista. Lisäksi Virran haastatteluissa on aina vähän semmoinen negatiivinen kaiku. Aikansa niitä jaksaa kuunella ja lukea, mutta sama levy pyörii ja alkaa kyllästyttämään.

15 tykkäystä

Ässien kelkassa ihan vain kulttuurin vuoksi. Porissa tulee olemaan huikea tunnelma jokaisessa playoff-pelissä. Raumalla mietitään vielä välierävaiheessa saadaanko halli täyteen.

Minä en Ässille suostu toivomaan mitään hyvää. Joukkue on ollut valmentajavaihdoksen jälkeen erittäin iskukykyisen ja tiiviin oloinen ja arkirealismini sanoo, että se tulee riittämään varsinaisille playoffkierroksille.

Ässillä on paljon hienoa katsomokulttuuria, mutta paljon siitä kulttuurista syntyy minun päässäni ns. negatiivisen kannatuskulttuurin kautta.

Omien suuruus tulee vastustajan haukkumisesta, itsensä korostamisesta ja täysin ulkopuolisiin asioihin keskittyen. En ole vieläkään toipunut finaalisarjasta: tappio olisi helppo hyväksyä, jos vastustajallakin olisi edes vähän urheiluhenkeä, mutta se tyylittömyys, joka Ässien ympärillä pyörii ei vain sovi itselleni.

Minä toivon, että Ässät tippuu mahdollisimman nopeasti. Minulle hienointa urheilukulttuuria on se, mitä koin mm. silloin, kun IFK jäi hopealle ja Hakametsä huusi IFK - IFK ja IFK. Silloin, kun itse saatiin se, mitä on haettu neljä vuotta.

En usko, että ikinä vastaavaa tapahtuisi Ilveksen tai Ässä-fanien toimesta. On eri asia kannattaa omia, samalla vastusta ja heidän tekemistään kunnioittaen kuin kannattaa omia vastustajan kustannuksella.

18 tykkäystä

Sitä ei myöskään tapahdu HIFK-fanien toimesta, koska lantavarpaat ja rehupuntit eivät sitä ansaitse.

Porilaiset/satakuntalaiset kehut:

Iha paska avaus :wink:

Eiks se noin mee satakuntalaisesti :sunglasses:

Ässät vie, jopa 2-0.

Pori - Suomi sanakirjasta otannalla:

Vois tuan huonomminkin avata

kohteliaisuuksia porilaisittain ladeltaessa on AINA muistettava käyttää
kieltosanaa tai loukkausta! Sitä ilman lausuttu kehu tulkitaan välittömästi
vidduiluksi. Esim. “olipas teijä bändil vähä hyvä keikka tänää” saa yleensä
vastauksen “mitä sää siin vidduilet?”. Oikea muoto siis kuuluu: “ei ollu iha
paska keikka teilt”.

6 tykkäystä

Lukko on aivan sekaisin tällä hetkellä ja ulospäin vaikuttaa, että siellä ollaan aika päät painuksissa.

Virta ei ole valmentajana varmaan ihan parhaimmillaan silloin kun homma menee vaikeaksi ja kurssi pitäisi saada käännettyä.

Kova temppu mielestäni Lukolta tähän saumaan, jos tästä jatkoon menevät.

Olen Lukon puolella, koska suvussani on Ässien kannattajia. :smiley:

1 tykkäys

Itse asiassa suurin “tekijä” Lukon puolella tässä sarjassa on epätoivo. Epätoivon merkitystä urheilussa ei kannata ikinä väheksyä.

Se voi ladata pelaajia todella oudolla tavalla - ja saada heidät suorittamaan kaikkien odotuksien yli. Ramstedt on se pelaaja, jonka mukana Lukko menestyy tai kaatuu. On aikaisemmin ollut aika helkkarin kova playoffpelaaja ja en usko, että tuo muuttuu mihinkään.

2 tykkäystä

Kovaan paikkaan menee Lukko ensimmäisessä pelissä. Täysi Isomäki vai millä nimellä sitä nyt kutsutaan ei ole helppo paikka pelata. Varsinkin kun Ässät on saaneet vähän flowta tekemiseensä. Ässät lyö prässiä ja hitsarit ulvoo. :smiley:

Kovin kauaa ei ole Lukolla aikaa ladata itseään tuohon peliin ja nollata runkosarjaa.

Mutta sääleiksi lähtökohtaisesti todella herkullinen “sarja”. Jopa odotan tuon näkemistä.

2 tykkäystä

Yksi asia mikä Lukolla pitää olla tiistaina kunnossa on alivoimapeli. Lukko joutunee jäähyilemään.

Ja sitten ylivoimalla katsotaan kuten @peterra sanoi mitä Ramstedt saa aikaan.

Ässät olisi omissa toiveissa jatkaja ja toisesta parista Pelicans. Nämä sekopäisemmät joukkueet saisivat säpinää aikaan Kärppiä/Tepsiä vastaan.
Ässät on etukäteen ajateltuna vahvoilla, mutta ei tästä ikinä tiedä. Värikkäiden vaiheiden jälkeen kääntyykin 1-2 Lukolle.

Pelicans on ollut tällä kaudella erilainen joukkue. 5min jäähyjä lähes vähiten liigassa.

Minä en näe kuten @Labrys että Pelicans saisi mitään aikaan Kärppiä vastaan. Ennakoissa näen edelleen enemmänkin niin päin, että Pelicans on juuri se kaikista sopivin vastustaja Kärpille näistä. SaiPahan ei ole edes mahdollinen, mutta sekin on juuri sopiva vastus TPS:lle.

Lukko tai Ässät on todennäköinen vastustaja Kärpille joka tapauksessa. Pelicansiin en usko pätkääkään. Kumpikin on ennakoissa oikein kova vastustaja Kärpille.