Playoffs 2018, finaalit: Kärpät - Tappara

Joukkue on runkosarjassa kolmas ja pelaa finaleita jotka eivät ole vielä ratkenneet. Täällä heitellään valmentajaa ja pelaajia vuorotellen bussin alle. Onko nyt omat odotukset olleet ihan niitä realistisia. Veikkaisin että tuolla on 13 joukkuetta jotka ottaisivat meidän tän hetkisen tilanteen ilolla vastaan.

10 tykkäystä

Kärpät on ollut hyvä finaaleissa melkein aina, kun se on niihin päässyt. Seitsemän kertaa on tullut mestaruus ja kolmesti hopeaa.

3 tykkäystä

Kyllä tuo vuodatus täytyy sijoittaa sinne itkukategoriaan, kun tässä vaiheessa, finaalien ollessa kesken, mainitaan mm. “Tapparan surkea kausi”, kyseenalaistetaan Rautakorven ensi kauden valmentajanpaikka ja Tapparan johdon ammattitaito.

Ihan kärkisijoille itkulistalla. Tai miksi sitä nyt halutaan nimittää, olisihan noita vaihtoehtoja… Mutta jääköön, keskityn oleelliseen.

5 tykkäystä

No jaa. Sanoisin, että 1990-luvun alkupuolella mitattiin faniutta.

Jos nyt uhka hopealle jäämisestä saa jonkun putoamaan kyydistä, niin tuota

25 tykkäystä

Pelit olen katsonut, mutta palstalle ehtinyt huonosti ja seurantoja yms. en ole lukenut lainkaan.

Siksi tosi tiivis kommentti tähänastisesta: Harmi olisi näin hampaattomilla (ei viittaus Jasuun) esityksillä nollilla hävitä.

Noin muuten, niin käy kuin on hyvä ja tulokset mielestäni ihan matsien sisällön mukaisia.

1 tykkäys

Pakko tulla nyt avautumaan muutaman neuvoa-antavan jälkeen. Olisi ollut niin tapparalaista voittaa tämä jatkoajalla. Teki mieli kirjoittaa tämä myös palstalle, mutta en alunnut jinxata. Ja tämän jälkeen tilanne olisi ollut 2-1. Tosin tää on niin turhaa, koska Tappara ei voittanut. Ja jos tädillä olisi munat niin se olisi setä jne. Jotenkin olin ihan varma että kyllä Tappara tän hoitaa. Oli kyllä älyttömän suuri pettymys kun ratkaisu syntyi ja Oulussa alkoi kärppäläisten juhlat.

Mut kaikki kunnia Kärpille. Tässä on turha syyttää mitään tuomareita tai juntusia tai muita. Kärpät on ollut parempi joukkue ja that’s it. Mut varsinkin tää peli oli niin tasainen, että olisi sen voittanut kumpi vaan niin tulos olisi ollut ansaittu. Sen takia varmaan harmittaakin näin lujaa kun voitto oli kuitenkin ihan otettavissa ja Tappara pelasi kokonaisuudessaan parhaan pelinsä näissä finaaleissa. Ei silti riittänyt.

Sit tullaankin taas siihen helvetin sitkeeseen tillilihaan, Tapparaan. Miettikää nyt, kuka muu muka vois nousta mestariks tämmösestä asetelmasta? 3-0 taulussa, Poika on jo hallilla joka matsissa tästä lähtien. Iso osa ihmisistä odottelee jo et milloin Kärpät aloittaa mestaruusjuhlansa. Mun vaimokin kysyi että kannattaako sitä maanantain peliä edes pelata. Ei tajunnutkaan et sai mun verenpaineet vieläkin korkeemmalla. Kukaan ei oo ikinä noussut 3-0 -tilanteesta mestariksi, ainakaan Liigassa. Mut ei kukaan muukaan ole ollut 6 vuotta putkeen finaalissa. Tässä seurassa ja koko joukkueessa on jotain maagista.

Mut miettikää nyt. Jukka Rautakorpi adjutantteineen, Jukka Peltola, Kristian Kuusela, Jan-Mikael Järvinen, Henrik Haapala etunenässä. Mulla on ainakin täysi luotto näihin äijiin. Ja ne saa myös koko joukkueen vakuuttuneeks että sarjaa pelataan se 7 peliä ja Poika palaa Tampereelle. En vaihtais ketään koko joukkueesta. Tässä on sopivassa suhteessa voittamisen kultturia ja voittamisen nälkää. Kyllä tää vielä meille kääntyy!

18 tykkäystä

Tässä on se, mikä on läpi kauden tympinyt koko touhussa. Pelityyli, jota yleensä käyttää altavastaajat. Ja kun tätä samaa vielä jauhetaan finaaleissa, niin tilanne on sitten 3-0.

Nimenomaan materiaaliin suhteutettuna ihmeellinen pelifilosofia, kun tuolla nimilistalla tekisi vaikka mitä.

3 tykkäystä

Pienestä nää pelit on kiinni. Mun mielestä Tappara on tullut hyvällä peli-ilmeellä viimeiseen kahteen peliin ja prässännyt ekoissa erissä aika paljon. Kotipelissä se tuotti ensimmäisen erävoiton finaaleissa ja nyt viimeisessä vieraspelissä voitettiin mielestäni maalipaikat ainakin kahdessa ensimmäisessä erässä, ehkä myös koko varsinaisella peliajalla. Toivottavasti jatketaan samalla lailla ja tullaan kovaa pelien alkuun jatkossakin. Se ei ole mielestäni se ongelma, vaan positiivinen kohta pelissä verrattuna ensimmäiseen vieraspeliin. Toki träpätäkin kannattaa aina, kun Kärpät on organisoituneena ja ei ole mahdollisuutta riistoon.

Suurin ongelma kotipelissä ja tässä edellisessäkin vieraspelissä oli mielestäni, että YV ei saa aikaan maaleja. Siellä hosutaan ja annetaan liian vaikeita syöttöjä, joista on vaikea laukoa. Kiekottomat ei hae paikkaa riittävästi. Kärkipelaajat on muutenkin vähän tehottomia koko ajan. Massi Järviseltä ja Vittasmäeltä hyvä välähdys tänään syöttää Massi läpi, kun Kärppien molemmat pakit meni vaihtoon yhtä aikaa. Toisaalta vähän kuvastaa tätä hyökkäysalueen hyökkäyspelaamisen tehottomuutta, että yksi maali saatiin tässä tuoreimmassa vieraspelissä ja sekin läpiajosta. Mutta yritystä ja paikkoja on sentään ollut, mikä on hyvä. Vähän huonoa tuuriakin pomppujen kanssa.
Kotipeli ei myöskään ollut Dominikilta mikään paras peli, esim. ensimmäinen maali meni vähän helposti. Nyt kyllä taas paransi tähän tuoreimpaan peliin. Myöskin PAPP vähän hajosi kotipelin lopussa ja Kärpät sai pari maalia sen johdosta. Nyt lauantain pelissä PAPP oli taas melko hyvä.

Pieni mahdollisuus on vielä. Siinä on edellytyksinä, että ylivoima paranee, hyökkäysalueen hyökkäyspelaaminen alkaa tuottamaan maalin tai pari pelissä ja että Kärpät alkaa vähän väsyä. Sen lisäksi muut pelin osa-alueet (mm. PAPP, pidetään miehet kiinni) ja maalivahtipeli pysyy hyvällä tasolla. Välillä Kärppien jalka näytti vähän painavan jo tässä edellisessä pelissä, mutta katsotaan, että näkyykö maanantain suorituksessa vaiko ei.

1 tykkäys

Kolmannen finaalin lehdistötilaisuus.

2 tykkäystä

Näköjään tuosta tämän ketjun alkupäässä olevasta veikkauksesta on 81% vastauksista jo pudonnut pelistä.

Nythän tilanne on tapparalaisittain hyvin simppeli. Yhtään peliä ei saa hävitä. Kaikki voitetaan kunnes kausi on ohi. Ei tehdä tästä monimutkaista. Joukkue on parantanut peliään kokoajan. Joten mikä ettei. :wink:

3 tykkäystä

En tiä. Ei ole mitään analyysejä. V*tuttaa. Masentaa. Oltiin tänään parempia, ei riitä.

Ylivoima on liian staattista, tarvittaisiin enemmän liikettä neliön sisälle ja miehiä maalille. Oli hiano seurata, kun Haapala meni vikan erän YVssä maaliviivan taakse tukemaan Kuuselaa ja samalla avasi uusia syöttösuuntia maalin eteen.

Tänään oli hitusen nähtävissä Tapparaa, joka on totuttu näkemään edelliskausina playoffeissa. Itseänikin ottaa kaaliin tän päiväinen tulos, MUTTA jos jokin joukkue voi kääntää sarjan se on meidän Tappara. Nyt pitää näyttää mistä tää joukkue on tehty ja miten me ollaan luotu tämä dynastia.

Nyt jos joskus tämä joukkue ja seura punnitaan !

1 tykkäys

Harmittaa.

Se on lievä ilmaus tämänhetkisestä olotilasta. Mutta ei voi mitään, Kärpät oli tänäänkin hyvä, ja pystyi puristamaan voittoon asti vaikeuksistaan huolimatta. Se on mestarin merkki. Molemmille valmentajille todella isot peukut noista haastatteluista. Jukka pystyi olemaan rauhallinen, ei valittanut mistään ja totesi että meidän täytyy vain olla vielä vähän parempia. Samoin Manner on aina ollut rauhallinen ja todennut onnen olleen puolellaan. Helppo on tietysti olla kohtelias kun johtaa 3-0, mutta silti propsit sinne.

Kärpät on hyvin ottanut oppia Tapparan viime vuosien menestyksestä; Jos ei itse saada hallittua peliä, niin puolustetaan oma keskusta tarkasti, luotetaan huippumaalivahtiin ja isketään vastaiskuista ratkaisut. Tässä pelissä Tappara oli hallitsevampi, loi enemmän maalipaikkoja ja dominoi isoa osaa jatkoaikaa. Jukka puhui, että meillä oli yksi huippupaikka jatkoajalla, mutta kyllä niitä oli paljon enemmän. Tällä hetkellä me hävitään nää pelit siihen, että jos Kärpät pelaa hyvän erän ja hallitsee, he tekevät 1-3 maalia erässä. Kun me hallitaan suvereenistikin erää, niin onnistutaan tekemään 0 tai 1 maalia. Heidän syömähampaansa on jatkuvasti vaarallinen, kun taas ensimmäistä kertaa miesmuistiin ennen kaikkea meidän Kristian Kuusela on aivan varjojen mailla.

Muutenkin viimeistelyssä on hirvittävä ero. Kun Kärpät tekee maalin ehkä yhden kerran viidestä tai kuudesta hyvästä paikasta, niin meillä vastaava luku on jotain 1/15 paikkeilla. Silloin käy juuri niin kuin tänään; ei edes hyvästä hallinnasta ja paremmasta pelistä ole mitään hyötyä kun ei osata viimeistellä. Viimeiset vuodet ollaan aika paljon juuri luotettu siihen, että ei olla peleissä saatu mitenkään valtavasti paikkoja, mutta viimeistely on ollut vuodesta toiseen todella tehokasta. Nythän, kolmen pelatun pelin jälkeen, ei Veini Vehviläistä ole testattu kunnolla juuri kertaakaan. KAIKKI Tapparan vedot huippupaikoistakin menevät joko plexeihin tai suoraan logoon.

Vaikea tästä on enää nousta, mutta täytyy toivoa että saadaan kirivaihde päälle. Tässä sarjassa vaan taisi maksaa liikaa antaa se kaksi ottelua eteen. Vieläkin toki Tappara pystyy pelaamaan paremmin, ja sitä se vaatii jos tämän sarjan meinaa kääntää. Toivoisin itse, että nyt Tampereella pistetään oikeasti kaikki peliin, ja riistetään, taklataan kaikkea mikä liikkuu ja hakataan Kärpät jäänrakoon omalla hyvällä liikkeellä ja tekemisellä. Jatkoajalla Kärpät oli jo aika puhki, kyllä meidän pitää jaksaa pidempään ja paremmin. Nyt vielä yksi tai kaksi vaihdetta lisää ja tehdään tästä kunnon sarja.

3 tykkäystä

Hyökkäys on liikaa kiekon kuskailua ja päätymistä kulmaan. Pitäisi hyökätä syöttelemällä, ei yksin puskemalla laitoja pitkin. Kärpät puolustaa tiiviisti kiekollisen puolen. Nyt yritetään rännistä pyörittää peliä toiselle puolelle, jossa on tilaa, mutta se on liian hidasta. Kärpät ehtii ryhmittyä. Syöttölinjat poikkikentän on kokolailla tukossa.
Pelipaikattomuutta. Pakkien(pakin) pitäisi lähteä rikkomaan tuota puolustusta puskemalla maalille oikea-aikaisesti ja laituri ei tiputtaisikaan viivaan, vaan tulisi vapautuneeseen tilaan lähemmäksi maalia. Olisi mahdollisuus saada tuo puolustaminen näyttään hölmöltä, mutta on riski vastahyökkäyksiin kiekon menetyksellä kriittisessä vaiheessa.

1 tykkäys

Totta tuokin, mutta hopea maistuu pahalta vain hetken ja sitten mieli kirkastuu sillä hopea on toiseksi paras saavutus kovassa liigassa!

1 tykkäys

Mua vituttaa todella paljon. Ei se, ettei kolmatta mestaruutta tulisi, eikä se, että vaikea kausi päättyisi sinällään mainioon tulokseen, kävi miten kävi. Mua vituttaa jos sarja menee poikki 4-1:ssä tai 4-0:ssa koska mä en jaksaisi katsella koko vitun ensi kautta kuunnellen tuppikullisten ilves-fanien ja muiden pikkusielujen lällättelyä kun itse on kuitenkin todella tyytyväinen tämän kauden lopputulokseen. Koko helvetin ensi kausi joka lähetyksessä tullaan puhumaan kuinka Kärpät käveli Tapparan yli finaaleissa jos tää päättyy murskanumeroin. Mutta kai se on se hinta.

1 tykkäys

Sitä on yhtä vaikea sanoa kuin sitä onko kukaan enää niin luottavainen siitä opitko sinä kirjoittamaan erisnimet isolla alkukirjaimella?

Tukala paikka on Tapparalla, mutta vielä toivo ja usko elää, peli kerrallaan! Ja kannattaa muistaa, että vastassamme on runkosarjan ylivoimainen voittaja, joka pelaa erinomaista kiekkoa. Jos Tapparalle jää hopeat tästä kaudesta minä ainakin olen ihan tyytyväinen ja ylpeä joukkueestamme! Kuusi kertaa putkeen finaalissa ja ainakin kaksi kertaa kokoonnuttu torille! Moni muu joukkue olisi hopeastakin riemuissaan tuon finaaliputken jälkeen, mutta ei täällä, osa porukasta on valmis teilaamaan päävalmentajasta lähtien osan pelaajistakin kilometritehtaalle!

8 tykkäystä

En erittele ketään nimeltä, mutta mun mielestä kauden jälkianalyysin aloittaminen tässä kohtaa on vähän liian aikaisin. Toivon todella, että joukkue ei ihan vielä luovuta ja lähtee tässäkin sarjassa ainakin voittamaan yhden tai pari peliä eikä luovuta kuten suurin osa faneista.

Kärpät on todella kova ja Tapparan prosessi on kesken. Playoffseissa on yksi huippupeli - TPS:ää vastaan toinen välierä. Kaikki muut pelit ovat olleet vähän niin ja näin. Tappara on päästänyt paljon maaleja viime vuosiin verrattuna ja se on heikompia puolustuksia vastaan pystynyt itse tekemään. Kuitenkin ollaan oltu melkoisia hernepyssyjä ja mun on siitä hyvin vaikea valmennusta syyttää.

Olen nähnyt, miten Tapparan peli kulkee parhaimmillaan. Se on oikeasti nopeaa peliä. Kärpät vaan sai viime kaudella oman pohjakosketuksensa, haali oikeanlaisia pelaajia pelaamaan sitä ja heillä kaikessa tekemisessä näkyy viime kauden menneisyys ja halu voittaa. Tapparan johtavat pelaajat näyttävät väsyneiltä.

Tapparan uusien - Zaborsky, M. Järvinen - pitäisi olla aivan maagisessa vireessä, jotta pärjättäisiin. Kuusela on ok, muttei hän ole enää omassa parhaassa vireessään. Haapalakaan ei ole enää se sama pelaaja, joka hän oli viime kaudella. Rautakorpea on aika vaikea syyttää siitä, että monella pelaajalla on henkilökohtaisesti tosi vaikea kausi. Minusta se kertoo jotain, että näillä vaikeuksilla, epäilyksillä ja kaikella Rautakorpi vei joukkueen finaaliin.

12 tykkäystä

Ei Tappara ole luovuttanut. Mitä luulette, kun maanantaina otetaan ensimmäinen voitto, ajattelevatko pelaajat että huoh, ei hävitty 0-4, nyt voidaan lähtee lomille…? Ei ku sitte sarja 2-3:een. Ja sitte onkin g6 Tampereella. Niin se menee. Mut ei mennä asioiden edelle.
Tosi vaikee uskoo että Tappara häviäis maanantaina.

5 tykkäystä