Playoffs 2019, 1. kierros: Ilves - SaiPa

Mielestäni Floodin estämisjäähy jatkoerässä oli huono vihellys. Tilanteesta olisi voinut arpoa myös jäähyn toisinpäin, kun oli yhteentörmäys. Toisaalta Ilves sai kevyen rangaistuslaukauksen, joten ei pitäisi olla itkun aihetta.

Ilmeisesti Salo yrittää vaikuttaa tuomarilinjaa, jotta Ilveksen estopeli ja kahdella mailalla pelaaminen menisi läpi huomenna.

4 tykkäystä

Aamulehden jutun ja Funin haastattelun perusteella Salo valittaa, pelien välisen linja puutteesta eikä pelin sisäisestä linjasta, mikä on aika outoa.

Salo sanoo:

Linja pitää olla. Eikai ne voi vaihdella noin, että edellinen peli Tampereella pelataan jääkiekkoa ja tuomarit ei puutu nyt sitten yhtäkkiä tuomarit haluu ottaa kauhean roolin.

Rautakorpea aina syytetään estopellin harrastamisesta ja tuomarilinjan hyväksikäytöstä, mutta kyllä Karri Kivi on tässä taiteenlajissa on vähintään yhtä hyvä. Hän ei vaan saa samanlaista likasaavia niskaansa.

Tästä kantista Salon närkästyminen on ymmärrettävää, kun vahvuus otetaan pois. Olen ymmärtänyt, ettei pelaajia yleensä haittaa tuomarinlinjan vaihtelu pelien välillä vaan pelin sisällä.

1 tykkäys

No kyllä mä tavallaan ymmärrän tuota Saloa tässä. Ihan varmaan itse olisin valmentajana noiden kahden jatkoerän jäähyn jälkeen samaa mieltä. Jälkinmäinen vielä mun mielestä vähän playoffs jatkoerään kuulumaton ns kevyt vihellys.
Rankkari tuli kyllä kevyesti, mutta siinä alivoimalla ollessa oisin kyllä ottanut ennemmin 2min. Ei toi rankkarista osuminen ole mikään itsestäänselvyys. Ja kun et onnistu, niin kaveri jatkaa edelleen ylivoimalla.
Ihan varmaan jos Tappara osi ollut saamassa noita jatkoerän jäähyjä niin ois täälläkin toisenlainen näkemys tapahtumista.

1 tykkäys

Jos tuota tuomarointia miettii, niin SaiPa ei saanut yhtään ylivoimaa Tampereella. Olisi mielestäni pitänyt saada.

Eilen vähän kummallekkin erikoisia jäähyjä.

Se rankkari oli todella kova puhallus siihen paikkaan. Tavallaan hyvä, että ei ratkennut siihen.

2 tykkäystä

Ei Kiven kovat, vaan Kiven kahvat. Tai Kiven kahvaajat.

KKK-kiekko. Karri Kiven kahvaajat.

1 tykkäys

Sitäpaitsi kyllä mä ottaisin tuon Ilveksen ennemmin vastaan kun SaiPan tai Lukon. Saatais heti väkeä katsomoon, potti kertyy! Lisäksi SaiPa ja Lukko on itselle kyllä vähän hmv porukoita. Ilves meidät varmaan tiukimmalle pistäsi, mutta ei se ole mitään esim verrattuna siihen, että pitää puristaa neljä voittoa myöhemmin Kärppien tai Pelicansin tasosista porukoista.

1 tykkäys

Ehdit ekana. Olisin ehdottanut: Kuuluisa Karri Kiven Kahvakiekko.

1 tykkäys

Twitteri on hauskaa luettavaa :smiley: Salaliittoteoriaa ja mitä kaikkea :smiley:

1 tykkäys

Mielestäni tuomareilla on ikävä tehtävä, koska he sallivat niin paljon monien rikkeiden menevän varsinkin pleijareissa läpi. Sen jälkeen kun poimitaan niitä satunnaisia, niin aiheuttaahan se parran pärinää. Tota eilistäkin koohottamista kun molemmilta katsoi niin hankalaksi nuo pelit menee, molemmilla vielä tunne tapissa niin kokoajan ollaan siinä rajoilla. Tuon tuosta törmäillään jo toisiinsa ja kapeampia kaukaloita pitäisi saada.

Ilves oli eilen jotenkin uskaliaampi ja paremmalla pelin rakenteella jatkoajalla, mutta eivät saaneet voittoa. Ilves näistä vakuuttavampi on höngän saadessaan päälle, mutta Ilveskin saanut sen vain ajoittain peliinsä. Mielenkiintoinen kamppailu huomenna.

1 tykkäys

Mitä salaliittoteorioita nyt sieltä on löytynyt? Samanlaisiako, kuin täällä on Tapparan sortamisesta pelikielloissa ja suurissa rangaistuksissa?

Itse olen välillä ihmetellyt, että miten se viheltämiskynnys vaihtelee niinkin voimakkaasti ihan otteluiden sisälläkin. Samanlaisia törmäyksiä nähtiin ottelussa, kuin mistä Flood sai jatkoerässä jäähyn ja ainakaan itse en pystynyt näkemään siinä kummaltakaan osapuolelta tahallista estämistä. Jotenkin tuntui, että siinä vähän tuomarikin arpoi, että kummalle voisi viheltää jäähyn, että saadaan peli päättymään.

Tää teksti on ku suoraan Tanuksen jäähyyn johtaneesta tilanteesta. Ja Ilves rokotti sen jäähyn aikana. Jännä peli kyllä huomena, täyttyyköhän halli, tällä hetkellä ainaki on tosi tyhjää vielä.

2 tykkäystä

Jotenkin olen taipuvainen sille kannalle, että Ilves voittaa huomenna varsinaisella peliajalla ja useammalla kuin yhdellä maalilla.

Vai jännittääkö ne pelin pois tehden isoja virheitä? Tuohimaa seisoo päällään ja torjuu voiton SaiPalle?

Ei tästä ota selvää. Hieno peli kuitenkin tulossa.

2 tykkäystä

Eilen kirjoittelin liveseurantaan kesken toisen ottelun, että SaiPa tarvitsee munkkitulvan päästäkseen jatkoon. Sitä seurasi Floodin oma maali. No, Ilves tuli vielä tasoihin ja SaiPa onnistui lopulta jatkoerässä ylivoimalla ratkomaan. Oli muuten ensimmäinen “selkeä yv-kuvio” SaiPalta tähän sarjaan. SaiPan yv on ollut jotenkin pelokasta nollakulman lämäreineen. Varsinkin ekassa pelissä aivan näkymätöntä.

Olen edelleen sitä mieltä, että SaiPa tarvitsee enemmän tuuria kuin Ilves. Ilveksellä on varsinkin hyökkäyspelissä enemmän identiteettiä. SaiPalla vähän sellaista puskemista ja itsensä umpikujaan viemistä. Vastaavasti SaiPa pelaa kyllä himolla omalla alueellaan. Se vaikeuttaa Ilveksen hyökkäyspeliä.

Musta kummankaan joukkueen maalivahtipeli ei ole loistanut, vaikka Dostal jollain tapaa on näkyvämpi ollutkin. Toisaalta SaiPakaan ei kovin terävä paikoissaan ole ollut.

3 tykkäystä

Lehterä luottaa aika vahvasti tapolamaiseen peliin. Taitaa olla Liigan ainoa joukkue nykyformussa, joka viime kauden IFK:n pelitavan poistuttua, pelaa kohtalaisen puhdasta trappia. SaiPan trappi on jopa hyvä - mun mielestä.

Trapin ongelma vaan on se, että pelisuunnitelmana se on suunniteltu hidastamaan peliä - ei nopeuttamaan peliä. Vaikka en ole pelannutkaan jääkiekkoa juurikaan niin uskoisin, että pelaajille on henkisesti vaikea transitio vaihtaa kiekonriiston jälkeen hitaasti laskeva trappi räjähtäväksi nopeaksi suorahyökkäykseksi. Tuotahan Tappara teki 2016-2017, mutta siihen tarvittiin aika lahjakkaita hyökkääjiä - kuten nyt vaikka Savinainen & Haapala. Iso osa Tapparan pisteistä myös tipahteli ylivoimasta.

SaiPa pelaa tuota trappia todella vahvasti ja juuri samat ongelmat on nähtävissä kuin Tapparallakin oli. Peli on hyvin vaikea pitää johtoasemassa ja vastahyökkäyksiin ei meinata enää pelin lopussa jaksaa / uskaltaa. Kun se henkinen transitio hyökkäyspeliin lähtee tuolta trapin pohjalta niin vaikeahan siinä on mitään räiskyvää hyökkäyspeliä tehdä.

Nähdäkseni SaiPa kuitenkin pelasi tuolla pelisuunnitelmalla tiiviisti 2,5 erää siinä Hakametsän ekassa pelissä. Jos he pystyvät pitämään tuon trapin kasassa 60 minuuttia ja luottavat omiin vastahyökkäyksiinsä niin heillä on hyvä mahdollisuus voittaa Ilves.

2 tykkäystä

Joo ei mitään tolkkua. Oliko peräti vielä 5-3 yv eilen ja ratkaisua haettiin nollakulmasta. Ilveksen ylivoima oli taas todella vaarallista eilen. Tosin eikö SaiPakin kaksi maalia sitten kuitenkin ylivoimalla tehnyt.

En tiedä maalipaikkojen tarkkaa määrää, mutta ne taitaa olla molemmista peleistä Ilveksen eduksi. Kun maalivahtipelissäkään ei ole juuri ollut eroa, niin todennäköisyydet on Ilveksen voiton puolella huomenna, jos peli pysyy samanlaisena mitä se on ollut. Eihän se välttämättä pysy.

Mun mielestä tää vika peli on ihan mahdotonta ennakoitavaa. Yksi peli voi päättyä aivan miten vaan ja nyt, kun paras kolmesta on kulutettu siihen pisteeseen, että yksi peli ratkaisee niin en hirveän suuria löisi ketään vastaan. Ilves voi voittaa, mutta SaiPakin saattaa voittaa. Parempia suuntaviivoja varmaan saa, kun pelistä on esim. ensimmäinen erä pelattu. Jos SaiPa pääsee johtoon Hakametsässä niin kotijoukkueen tilanne voi alkaa mennä puristamiseksi.

1 tykkäys

Ja miten Ilveksen nuoret kestää paineen. Mennäänkö ennakkoluulottomasti vai jännitetäänkö. Ilveksen suhteen on meinaan ulkoapäin odotuksia. Putoaminen olisi iso pettymys.

Eihän SaiPa alivoimassaan onnistunut: Ilves oli neljästi ylivoimalla ja teki niistä kaksi maalia.

Ilveksen ylivoima runkosarjassa oli toiseksi huonoin, YV% 16.59.

Tämä on sentään siitä äärimmäisen mielenkiintoinen sarja, että kerrankin Ilves on selkeänä ennakkosuosikkina sarjassa. Okei, marginaalit ei ole isot, mutta tietyllä tavalla olen jo kaivannut sitä, että Ilveskin saa pelata sen paineen alla. Paineet - ja erityisesti tulospaineet - ja niiden kanssa sarjassa eläminen ovat vähän eri asia kuin se, että pääset altavastaajana vähän kiusaamaan, mutta kukaan ei kuitenkaan odota mitään. Sarja on myös Ilveksen kannalta näyttänyt juuri siltä kuin sen oletti nuorella joukkueella näyttävän, kun painetta tulee tuloksen puolesta.

1 tykkäys

Putoaminen olisi iso pettymys myös SaiPalle. Siellä on kans kolkuteltu pidemmän kevään ovia nyt jo aika säännöllisesti ja parempaa tulosta jo kaivattaisiin.
Tiukka pari, jossa Ilves on hitusen pelaavampi/rohkeampi. Ilvekselle menee maalivahtipeli ja se saattaa olla voiton avain.

1 tykkäys