Mielestäni korostin melko selvästi etten puhunut Game 7:stä enkä yhdestä YV:stä vaan Kärppien koko kaudesta: Analyysini olisi sama vaikka Kärpät olisi voittanut. HPK:lla oli selvästi huonompi pelaajamateriaali, jota se onnistu kompensoimaan pelitavallisesti. Syy miksi Mikko Mannerin joukkue antoi pelitavallisesti etumatkaa Pennasen HPK:lle oli se, että Pennanen peluutti/harjoitutti johdonmukaisesti samaa (ja erittäin hyvin toimivaa) pelitapaa koko kauden siinä missä Manner käänsi, väänsi ja sähläsi. Pennasen miehillä oli pelitapa selkärangassa ja saivat siten hurmoksen päälle. Manner viljeli pelissään jotain erkoisia keskialueen kaarroksia ja yhden miehen karvauksia yms. toimimattomia pelitapakokeiluja, jonka johdosta pelaajat eivät tienneet lopulta mitä kentällä tehdä (tämä on äärimmäinen kärjistys jotta saan pointtini esille). Pelin virtaus oli ainakin näkemissäni peleissä HPK:lla ja mielestäni Kärppien selviytyminen näinkin pitkälle hieman mairittelee Kärppiä.
Jottei teksti näyttäydy liian ankarana niin sanon samaan hengenvetoon että finaalissa oli liigan kaksi parasta valmentajaa ja Mannerin pelitapa hävisi vain Pennasen vastaavalle. HPK, Kärpät ja Tappara ovat tässä suhteessa kolme liigan parasta joukkuetta ja mitalit menivät oikeisiin osoitteisiin ja vielä oikeassa järjestyksessä.
1 tykkäys