Playoffs 2021, Finaalit: Lukko - TPS

En tähän sen enempää ala mitään tarinoimaan. Tehdään nyt alkuun vielä kysely.

Kumman joukossa seisot?
  • Lukko
  • TPS

0 äänestäjää

Paha paikka itselle valita puolia. Joukkueet ovat lähteneet täysin eri lähtökohdista kauteen. Lukko on dominoinut kaksi kautta liigaa ylivoimaisen materiaalinsa turvin siinä missä TPS kauden alla arvioitiin ”muukalaislegioonana” tuonne alempaan keskikastiin. Myös Raimo Helmistä valmentajana epäiltiin vahvasti.

Toisaalta Lukolle ja Pekka Virralle vihdoin soisi sen kauneimman. Varsinkin kun Virta sen koronankin pahana sairasti…

Mutta. Kyllähän TPS:n tarina on kauniimpi. Kukaan ei odottanut mitään. Lytättiin oikealta ja vasemmalta. Kyllä hitusen taidan kallistua muukalaislegioonan puolelle.

Edit: veikkaan siis, että Lukko voittaa mutta toivon TPS:n mestaruutta.

9 tykkäystä

Minä jopa uskon Tepsin mestaruuteen, nyt mitataan Lukkoa kunnolla, Saas nähdä minkälaiset paineet Lukolle voi tulla.

Tepsillä ei ole mitään menetettävää, varma yllätys heille itsellekin että finaaleissa pelaavat, ei ennen kautta kukaan olisi uskonut, tai itse en ainakaan.

1 tykkäys

TPSn filmaavat kukkopojat ja samalla lapsen tasolla toimiva sometiimi ansaitsevat 3-0 nöyryyksen finaaleissa. Mielellään isomaalisesti.
Pekka Virralle soisin mielelläni mestaruuden. Go Lukko Go!

8 tykkäystä

Ihan kaverin puolesta toivon Lukon mestaruutta. Hunajaheikit on saaneet juhlia ihan tarpeeksi, lisäksi jonnet uimahyppyinen tökkivät.

Toisaalta TPS:n tarinaa koettaa päihittää Pekka Virran ja Lukon tarina: Viime kausi päättyi karvaasti, kun mestaruutta ei jaettu. Nyt on käsissä projektin viimeinen vuosi. Koko kausi on ollut koronan sävyttämä, ja se on tavallaan kulminoitunut Pekka Virran 48 vuorokauteen sairaalassa.
Lukko on kaatanut ykkösmörkönsä Tapparan, samoin Virta: keväällä 2017 jäi KalPa lopulta Tapolan ja Tapparan jalkoihin. Pekka Virta ei ole koskaan voittanut kultaa, pronssi ja hopea löytyvät.
Sen täytyy tulla nyt, täytyy. On aivan pakko. Sitä paitsi: 58 vuotta ilman mestaruutta. Lukon ainoa mestaruus on kohta eläkkeellä.

Kyllä mä oon ihan :lukko: tässä sarjassa. TPS ei ansaitse mitään.

4 tykkäystä

Ihan yhtälailla Lukossa harrastetaan näitä uimahyppyjä (case Saarela), joten mitään moraalista high groundia on turha hakea Rauman suunnalta.

Itse pysyn neutraalina mutta pitää myöntää, että Tepsin tuhkimotarina on ollut melkoinen. Se mihin se riittää on mielenkiintoista nähdä. Pelillisesti kaksi parasta finaaleissa. Paras voittakoon.

2 tykkäystä

Raipe kun nappaa mestaruuden Aurajoelle, niin hän voi sanoa Rauli Uramalle ja Jussi Ahokkaalle, jonka kanssa TPS teki syksyllä sopimuksen, että pistäkääpä paremmaks!

2 tykkäystä

Ja toisaalta Lukon “pakkovoittoa” alleviivaa se, että seuran resursseista huolimatta kesällä alkaa uuden valmentajan johdolla uusi projekti osin uusilla pelaajilla. Ainakin siis osa selkänojista ja tuista heikentyy. Nyt tai ei “vähään aikaan”. Se, että tällä kaudella pystyivät kaataman ykkösmörkönsä ei ole millään tavalla erikoinen suoritus jota nyt pitäisi ihmeemmin hehkuttaa.

Niin, ehkä ei, mutta minusta se on helppo liittää vähän samaan jatkumoon kuin Tapparan voitto Kärpistä vuonna 2016. Ei se HIFK-sarjassa auttanut, mutta tuntui se siltä, että nyt ollaan menty jonkinlaisen muurin yli.

1 tykkäys

Itselleni ei oikeastaan ole edes väliä.

Jotenkin pelillisesti ajattelisin Lukon olevan reippaasti niskan päällä, mutta katsotaan nyt.

Olisihan se Lukolle pitkän työn jälkeen hieno tulos. Jotenkin näen Liigalle karuna jos TPS vie kokoamalla “muukalaislegioonsa” vuodeksi ja marssii mestaruuteen.

2 tykkäystä

Mulla on jonkinlaista tunnetta kumpaakin joukkuetta kohtaan. Pitsiturnauksessa olen käynyt lähes kymmenen kertaa, ja onhan Lukko symppisjoukkue pienestä kaupungista. Turussa kun oon koko ikäni asunu, niin Tepsin juttuja on saanu kuunnella paljon, ja kyllä noille kavereillekin soisi mestaruuden, kun mitaleista on viime aikoina ollut hieman pulaa. Ei siis hirveästi väliä, mutta ehkä kuitenkin käännyn Lukon puolelle.

Kumpikin kelpaa. Lukolle soisin mestaruuden ikuiselta tuntuneen odotuksen jälkeen, mutta olisi myös hienoa nähdä Raipe nostamassa kannua kaikkien kohtaamiensa epäilyksien jälkeen.

Todella mielenkiintoiset finaalit tulossa.

1 tykkäys

Lukolle toivon mestaruutta ehdottomasti. Tepsin fanit ja pelaajat on vuosikymmeniä olleet ylpeitä ja ns. Mulkkuja. Tepsistä ei ole kuin lähes huonoja kokemuksia, muutamia hienoja pelaajia lukuunottamatta… Eli toivottavasti Lukko vie suoraan 3-0.

2 tykkäystä

Tepsillä on pelillisiä haasteita otteluiden sisällä varsin paljon. Se miten pystyvät noita hetkiä sietämään ja kestämään ovat sarjan kannalta ratkaisevia. Mikäli tuossa onnistuvat, heiltä kyllä löytyy yksilötaitoa ja ratkaisuvoimaa kääntää altavastaaja-asemasta otteluita.

Mahdoton valinta kyllä itselle.
Tepsin tämän kauden joukkue on vastenmielinen sakki Jasua ja Raipea lukuunottamatta, eikä Tepsille organisaationakaan voi toivoa mitään hyvää.

Lukossa taasen voin kyllä antaa krediittiä organisaatioille määrätietoisesta ja laadukkaasta työstä, mutta mutta, ei se Virran Peksi ole minun kirjoissani yhtään sen vähemmän kokovartalokyrv*ksi muuttunut, vaikka onkin coronan sairastanut. :wink:

Pysyn siis neutraalina ja toivon vaan viihdyttävää ja laadukasta sarjaa, mihin minulla näiden joukkueiden osalta onkin kova luotto. :+1:

Itsellä kanssa vähän hassu tilanne sinänsä, että omassa kaveripiirissä/suvussa on TPS kannattajia joten kyllähän Tepsille jo sitä kautta mestaruuden soisi. Vieras seuran kannattajista Tepsiläiset ovat olleet omasta mielestäni ehkä kaikkein miellyttävimpiä kannattajia siinä mielessä, että sieltä suunnalta ei ole koskaan tullut mitään ilkkumista, kahvara tai trappara korttia mitä monta kertaa saa kuunnella monen muun joukkueen kannattajaleiristä. Tietysti myös 90-luvun TPS dynastia saa minulta myös osakseen arvostusta. Kyllähän se on hienoa että TPS on tehnyt comebackin huipulle kaikkien näiden viimevuosien sekoilujen (niin pelillisten kuin johtoportaan) jälkeen.

Vastapainoksi tässä on myös Lukon tarina. Sympaattinen pikku Lukko, jota Tappara on vuodesta toiseen kiusannut. Ainoa mestaruus vuodelta 1963 ja tämä on se vuosi kun tulosta olisi tultava. Vihollinen Ässät sai nauttia mestaruutta 2013 mutta aina viimeistään välierissä on Raumalla tullut lunta tupaan ja yleensä Tapparan toimesta. Siihen vielä päälle koronan katkaisema viimekausi, jolloin Lukko oli runkosarjan paras joukkue. Joku voisi sanoa, että selvä mestaruus vietiin Raumalaisilta. Ehkä näin kävikin mutta nyt on kaikki Lukon omissa käsissä. Lukko on ollut tähän asti liigan paras joukkue mutta onko se sitä loppuun asti?

Pelillisesti Lukko on niskan päällä mutta näkisin, että jos joku joukkue liigasta voi Lukon kolmesti kaataa niin se on juuri TPS. Meni mestaruus kumpaan tahansa osoitteeseen niin on se silloin ansaittu.

1 tykkäys

Olisihan se aika irvokasta, jos Turkua myöten välikauteen muukalaislegioonalla, 12-vuotiailla huutelijoilla ja vuoden soppareilla lähtenyt TPS kampeaisi sata vuotta fokusoitunutta projektia painaneen Rauman Lukon hopealle. Raipea voi jälkiviisaana nostella kultaiselle jalustalle, mutta meni suunnilleen niin, että päivä Raipen sopimuksen julkistamisen jälkeen lähti liikkeelle huhut turuilla ja toreilla, että päivää ennen sitä jatkaja oli jo kiinnitetty. Tiedä sitten, mikä on totuus.

6 tykkäystä

Tämä on siinä mielessä mielenkiintoinen finaalipari, että molemmat operoivat käytännössä rajattomilla budjeteilla.

Lukolle tietenkin hatun nosto, ovat pitkäjänteisellä työllä saaneet tilanteen moiseksi.

TPS sen sijaan saa rahaa tyhjästä, kauanko miljonääreillä riittää kiinnostus.

Rajattomilla budjeteilla? Ei se ainakaan ilmoitetuissa pelaajabudjeteissa näy.

Seurojen itse ilmoittamat budjetit tälle kaudelle olivat:

Seura Budjetti
Kärpät 3 000 000
HIFK 2 900 000
Tappara 2 800 000
Lukko 2 500 000
TPS 2 038 782
Ilves 1 900 000
HPK 1 750 000
JYP 1 750 000
Pelicans 1 750 000
KalPa 1 730 000
Ässät 1 600 000
KooKoo 1 600 000
SaiPa 1 600 000
Sport 1 500 000
Jukurit 1 400 000

Lähde: SM-liigan pelaajabudjetit, kausi 2020–2021 – kärjessä Kärpät ja HIFK - MTVuutiset.fi

2 tykkäystä