Playoffs 2023, puolivälierät: Ilves - Ässät

Missä tämä siis on nähty Ilves-myönteisesti? Mä oon nähnyt lähinnä vain mielipiteitä, että tuomareilta meni Koskirannan poikkari ohi ja niinhän siinä kävikin. Jäähy siitä olisi pitänyt sääntöjen mukaan tulla. Nyt meni ohi, kun fokus oli maalitilanteessa.

Toki tässä(kin) sarjassa sai maalin edessä poikkarilla vedellä ilman rangaistusta, mutta tietysti tällaisessa tilanteessa huomio on erilainen, kun ilman rikettä olisi ilmiselvästi maali syntynyt.

En tosiaan tiedä, missä tämän tilanteen käsittelyn Ilves-myönteisyys näkyy, kun palstoilla on puhuttu lähinnä hirveästä tuomarivirheestä ja heitelty kommentteja Liigan haluamasta tamperelaisten finaalista ja otsikot tapahtumasta ovat tätä luokkaa:

IL:

Päättyikö Ässien kausi tuomarivirheeseen? Ex-tuomari kiroaa pelaajien temppuja SM-liigassa: ”Pelkuruutta”

2 tykkäystä

Puhuisko @soosi siitä, että tuomarit ja tilannehuone näkivät asian Ilvesmyönteisesti? Ja niinhän ne teki. Teille Ilvestä kannattaville vaan sellainen muistutus, että näitä sattuu. Välillä puolesta ja välillä vastaan. Ilves oli kuitenkin itse hankkinut ennen tuota 3-2 johdon pelissä, joten ei voitto pelkästään tuomareiden piikkiin mene, kuten usein tuntuu Ilveksen tappiot menevän…

2 tykkäystä

En tiedä. Tuomareilta nyt meni tässäkin sarjassa vaikka mitä kaikkea ohi ja osaa selvistä rikkeistä taas ei vihelletty, koska “kyllähän nyt pleijareissa saa poikittaisella maalin edessä vetää” jne.

Mitä taas tilannehuoneeseen tulee, niin ei kai sieltä tällaista rikettä saa jälkikäteen tuomita, vaikka maalia tarkistaessaan näkisivätkin? Korjatkaa, jos olen väärässä.

Pelitilanteessahan tuollainen voi ohi mennä etenkin, kun fokus on maalilinjalle liruvassa kiekossa ja yleisessä kaaoksessa.

Mutta joo, rikehän siinä meni ohi. Se on selvää.

1 tykkäys

No juu, inhimilliset virheet kuuluu peliin, myös Ilvestä vastaa kääntyvät. Jokaisessa sarjassa ja jokaisessa pelissä tulee tuomarivirheitä, tämä vaan oli selkeästi isoin. Eikä tuomarit voi jokaista rikettä viheltää, vaikka pitäisi. Tärkeintä on suhteellisen selkeä ja tasainen linja.

En osaa tässäkään asiassa ottaa palautetta vastaan koko Ilves-kannattajiston puolesta.

• Mun mielestäni kaikkien joukkueiden kannattajat ovat keskimäärin puolueellisia
  • Vaikka seuraan jääkiekkoa ja pelejä todella tarkasti, mua ei kiinnosta tuomarit juuri yhtään
  • Ymmärrän satunnaisuuden vaihtelun ja tiedän, että tuomarivirheitä tulee sekä puolesta että vastaan
  • Mun mielestäni tuomarilinja ei ole sorsinut Ilvestä
  • En ole valittanut tuomarilinjasta Ilvestä koskien
  • En usko salaliittoihin

:slight_smile:

3 tykkäystä

Olisi ollut maali ilman poikkaria, mutta onko yhtään sellaista peliä liigassa jossa vastustaja tuossa kohtaa saa huseerata maalivahdin alueella? Tai sellaista pelaajaa puolustamassa joka ei tuossa anna keppiä alaselkään? Onko oikein, ei. Mutta käykö näin ihan runkosarjapelissä? Käy. Meneekä näitä tuomareilta ohi? Menee.

Valitettavaa, mutta arkipäivää.

Kyllä, mutta onhan siinä eroa, onko mv edessä vai ei. Nyt ei ollut, Talaja yksin maalilla ja poikkari selkään estäen maalin → aina vihellettävä rike.

6 tykkäystä

Yksittäinen peli, yksittäinen rike. Lievästi parempi joukkue jatkaa kevättä. Harmittavampaa on se, että patapaitojen kevääseen mahtui kaksi räikeää pelin ratkaisuun vaikuttavaa tuomarivirhettä.

1 tykkäys

Jaa niin, mikäs toinen? Mun mielestä tuomarit saa liikaa huomioo osakseen, täällä palstallakin usein haukutaan jo ennen peliä. Hirveät ennakkoasenteet. Näitä tulee joka kausi, kuuluu peliin.

Vaikka olisi sattunut kymmenen virhettä, niin väitän että Ässät olisi parhaimmillaankin saanut korkeintaan yhden lisäpelin. Siinä Porin voitossakin Ilves oli selkeästi parempi, mutta pomput vaan sattuivat osumaan sopivasti. 4-0 sarjakaan ei olisi ollut vääryys, mutta tämä pari on nyt taputeltu.

4 tykkäystä

Minä kritisoin tuomareita ani harvoin. Enkä kritisoi nytkään. Totesinpa vain, että harmillisesti Ässille osui kaksi luotia.

Onneksi sentään Ässillä kummankaan ottelusarjan lopputulema ei kaatunut näihin virheisiin. Mutta onhan tuo silti tuomaristolle suuri mietinnän paikka.

1 tykkäys

Kyllä niitä tuomioita toiseenkin suuntaan meni, yllättäen niitä ei täällä huomattu. 2. pelissä Ässien avausmaali tuli, kun maalintekijä Talaja löi puolustavaa Lancasteria mailalla naamaan. 3. pelissä, jossa kuulemma ekan erän yhden kyseenalaisen jäähyn takia tuomaritoiminta oli törkeästi Ilveksen hyväksi, sen erän jälkeen Ässät rikkoi jatkuvasti, mutta mistään ei tullut. Pilli oli Ässien osalta taskussa aika monta kertaa.

Kokonaisuudessaan molempiin suuntiin tuli virheitä. Täällä puhutaan vain niistä tuomioista, joissa Ässät kärsi. Koskirannalle olisi tosiaan sen jäähyn/rankkarin voinut viheltää, mutta olisiko Ässät tasoittanut? Ja jos maali olisi hyväksytty, olisivatko väsyneet Ässät voittanut tasoituksen jälkeen? Täysin samanlaista jossittelua, kuin tuomareilta ohi mennyt Jurgensin poikkari Kookoota vastaan.

Edit. korjattu @peluri mainitsema rankkari (asiaa se ei muuta).

2 tykkäystä

Niin nyt en ole täysin varma mutta viimeisen kahdenminuutin aikana jos rikot maalivahdin alueella pitäisi tulla rangaistuslaukaus.

No Jürgensin tilanne ilman rikettä ei olisi ollut pomminvarma maali, Koskirannan oli. Totta kai sarjan viimeinen tilanne puhuttaa ja jos sama olisi toiseen suuntaan, Ilveksen kannattajien mielesteä tuomarit ratkoi sarjan, sehän ei nytkään pidä paikkaansa. Ja ainoa, mitä toivon, on ymmärrys Ilveksen kannattajille jatkoon, että näitä tulee puolesta ja vastaan…

2 tykkäystä

Ilves oli selvästi parempi tässä ottelusarjassa. 2 peliä katsoin ja Ässät oli mukana selviytymis- ja tsemppimoodilla. Tuomarivirheitä sattuu joka pelissä, osa myös merkityksellisiä lopputuloksen kannalta. Hyvä poikkarihan tuo oli Koskirannalta.

3 tykkäystä

Totta hemmetissä hyvä poikkari. Vähän menee puurot ja vellit sekaisin, ei kai kukaan tosissaan väitä, että Ässät oli parempi tai olisi ansainnut jatkopaikan?

En osaa arvioida Ässien ja KooKoon paremmuuksia ja varsinkin kun eri vastukset. Ilves oli saletisti parista parempi ja sattui ja tapahtui myös siinä sarjassa. Mitä joku toivoi tässä ketjussa hyvää jatkumoa Poriin, niin se saattaa olla toiveunta. Todnäk historiaa muistellen seuraavat vetävät pöntöstä alas Karrin perimän.

1 tykkäys

“tuomarivirheitä sattuu joka pelissä”, oli tuossa pointtina…

Playoffeissa on vuodesta toiseen se sama logiikka, että on aivan sama, ketkä siellä pelaa niin toteutuvat faktat ovat:

1. Täytä tähän mikä tahansa joukkue, jota sinä kannatat on kärsinyt huomattavasti tuomareista ja juuri tähän joukkueeseen kohdistuvia rikkeitä on mennyt läpi ja jäänyt huomaamatta.
  2. Täytä tähän mitkä tahansa tuomarien nimet ovat juuri tässä sarjassa olleet hävyttömän huonoja eikä heitä pitäisi koskaan enää päästää viheltämään mihinkään.

Kun kevätfaktat fanien piirissä vuodesta toiseen ovat nämä niin on ihan turhaa minkään ottelusarjan ketjussa tulla kertomaan, kuinka objektiivisesti jollain jäi jotakin näkemättä :smiley:

7 tykkäystä