Kyllä on taas juttuja. Ei voi muuta sanoa.
Mites siellä omalla palstalla. Onko jutut parempia?
Anssi Laine ja Petri Karjalainen kävivät kiihkeää keskustelua pukukoppikäytävällä Savon Sanomien toimittajan kanssa ottelun jälkeen.
– Tehkää siitä juttu, miten Joonas Nättinen keihästi taas, Laine sanoi.
Karjalainen toppuutteli Lainetta.
– Ei me itketä niistä, kuten vastustaja, Karjalainen totesi.
Laine saattoi tarkoittaa tilannetta, jossa Nättinen näytti tv-kuvien perusteella huitaisevan KalPan kultakypärää Patrick Currya kuopiolaisten maalin kulmalla. Tilanne sattui kolmannen erän alkuminuuteilla.
En tiedä onko sulla ollut kaksi viime kevättä telkkari kiinni mutta jos yhtään katsoit Pelicansin peliä niin se filmaaminen oli ihan oksettavan systemaattista. Pasi Nurmisen käsky? Sama jatkuu tällä kaudella Tampereella…
Ilves on kova joukkue. Ei tarttis alentua tohon sontaan.
Miksi leikkasit kommentista sen osan pois missä kerron logosta riippumatta? En mä omalta näkökannalta puhunut yhtään mitään. Vaan siitä mitä tuolla kentällä tapahtuu,oli joukkueet mitkä tahansa.
Tuossa olen kommentoinut eilen kun kysyin mitä siinä Salmelan taklauksessa tapahtui,ja sain hyvän vastauksen.
Ilveksellä on hieno joukkue ja pelaavat hyvää kiekkoa, mutta itselle tuo Niemelä ilveilyineen ja mukava valkku esityksellään on aika vastenmielinen persoona. Ja lähes joka pelissä raivoaa ja ilveilee tuomioille. Joo ei ole Grönborginkaan jatkuva valittaminen mielestäni asiallista. Mutta toi Niemelä pääsee olemuksellaan kyllä pahasti ihon alle. Näyttää ihan siltä entisaikojen ukko karusellilta.
Curryn tilanne meni livenä täysin ohi. Sen muistan kun halli kohahti, Curry makasi toisen päädyn(itse olin KalPan päädyssä) Ilves maalin kulmalla jäässä. Siihen en voi ottaa mitään kantaa,onko huidottu 5-min arvoisesti,vai mitä kun en edes tilannetta huomannut. Eikö noi voida Tilannehuone kuitenkin tarkastella?
Mulle on jäänyt Tapola itselle mieleen kyllä menneiden kausien pleijareissa. Toki ei hymyillyt,mutta kyllä siellä suu kävi jatkuvasti tuomareille,millon mistäkin. Ja myös pelien jälkeen. Se ei poista sitä että Jupe on yksi tämän maan parhaista valmentajista,ja varmasti vielä myös Leijonien pääkoutsi Fakta edelleen logosta riippumatta valmentajien pitää yrittää vaikuttaa tuomareihin oman joukkueen edun nimissä,siinäkään ei voi olla liian kiltti tai tulee hopeeta kaulaan 100/100
Joo tottakai pitää. Ja Jupe tosiaan ainakin nuorempana oli kova rutisemaan. Enkä kiistä myöskään sitä että Niemelä on hyvä koutsi. Tämä oli enemmän vaan toteamus, että riippumatta missä valmentaa niin on mulle tullut ns. punaiseksi vaatteeksi. Alkuun jopa pidin persoonasta kun valmensi nuoria leijonia. Mutta nyt kun enemmän saanut ruutuaikaa liigakoutsina niin mua ärsyttää olemus ihan huolella.
Itse pidän Niemelässä siitä että hän reagoi pelin aikana, Pennanen joka vaan hieroi munia suolapatsaana,ja tuijotti jumbotronia huolestuneena,ei ollut joukkueelle hyvä. Ja fakta on että myös valmentajilla on “peliminä” ja “normiminä” ja se normiminä on Niemelä positiivinen ja erittäin vakuuttava,kun hän puhuu. Saisi minutkin ylittämään itseni jos olisi joku sellainen tilanne että minä ja hän tehtäisiin jotain yhdessä. Pennanen oli ilmeisesti hyvinkin luotaantyöntävä,ainakin miten oli Könösen kansaa toiminut. Ei puhunut Köntsälle joulun jälkeen kertaakaan. Eikä edes exit palaveria pitänyt joukkueelle viime kauden pettymyksen jälkeen. Oli varmaan niin vihainen pelaajille kun ne putosi "jollekin rupuselle KalPalle ja joku “Karjalainen " voitti hänet” se limanuljaska ei edes kätellyt. Raipe on muuten myös hyvä esimerkki miten koutsi elää pelissä eri tavalla kuin normaalisti.
En mielestäni mitenkään erityisesti tuo sitä esiin että katsoisin peliä Ilveslasien läpi? En ylipäätään kritisoi tuomareita tai vastustajia nykyisin ollenkaan. Toki nuorempana olen elänyt hyvinkin voimakkaasti jääkiekon kautta,ja silloin meni kyllä tunteisiin. Nykyisin olen kritisoinut Ilvestä välillä hyvinkin voimakkaasti,koska siihen katson että minulla maksavana asiakkaana on oikeus. Vastustajan kunnioittaminen on nykyään itseisarvo itselläni. Ja esim Tapparaan,kun aikuinen tyttäreni alkoi nuorempana kannattaa Tapparaa on muuttanut suhtautumiseni Tapparaan täysin.
Mitäs siinä aloituksessa oli, kun Curry sai jäähyn. Meni ohi.
Pennasen Ilveksestä pitää erottaa kaksi eri Ilvestä. Ilves kevät 23 ja Ilves 2023-24.
Kevään 23 llves oli huomattavasti parempi, kuin kevään 24 Ilves. Organisoidumpi ja raikkaampi.
Linjatuomari näki kaksi peräkkäistä rikettä aloituksessa,ja antoi erittäin harvinaisen jäähyn rikkeestä aloitus tapahtumassa. En edes muista koska olisi Ilveksen pelissä tullut jäähy moisesta. Olisiko parin kauden takaa kun joku Ipan sentteri sai.
Kyllä,mutta ei silloinkaan Pennanen reagoinut jos piti reagoida,Pelsu sarjassa. Samaa pönöttämistä. Mutta oli se joukkue tiiviimpi ehdottomasti kuin 24-kauden. Toki se 23-kauden Ilves oli enemmän Myrrän joukkue.
Eilinen peli ratkesi pitkälti eroon erikoistilannepelaamisessa. Tasakentin KalPa vei 0-1. Joo, tyhjiin Ilves taisi myös yhden tehdä.
Muutoin erittäin tasainen peli.
KalPa on maanantain pelissä suosikki. Pari välipäivää ja kotietu. KalPan näkökulmasta erikoistilanteet olisi saatava ainakin tasoihin. Mielellään ylivoimalla itsekin onnistua.
Eilen taisi olla Kiiskinen pois ja tottakai ykkössentteri Rissanen. Näiden pelaaminen tottakai auttaisi KalPaa. Voisi kuvitella, että maanantaina on se hetki kun nämä pelaa, jos vaan mitenkään kynnelle kykenee.
Veikkaan KalPan pelaavan parhaan pelinsä tässä sarjassa maanantaina.
Se oli tiukka maalin peli
- Sama kaava jatkuu, eli KalPa teki 5v5 maalin ja Ilves dominoi erikoistilanteita. Tämä voi vielä jopa kääntää sarjan.
- Toisaalta vaikka Ilves on saanut pelin virtausta enemmän haltuun kolmessa viime pelissä, se ei näkynyt eilenkään tulostaululla. Molemmat koutsit varmasti pohtivat juuri tätä asiaa läpi pääsiäisen. KalPa tarvitsee erikoistilanteiden tehokkuutta ja Ilves 5vs5.
- Sinänsä eilinen ottelu ja sarja-asetelma ovat erittäin tasaiset, kuten tietysti pitääkin kun 2. ja 3. kohtaavat. Ellei voimasuhteet muutu, jatkuu sarja kolikon heittelynä, mutta KalPa tarvitsee vain yhden kruunan.
Filmaaminen puhuttaa taas, vaikka se on sarjassa vähentynyt. Tuomarien pilli on myös herkistynyt, mutta edelleen rikkeet otetaan vähän satunnaisesti - joku tilanne menee läpi ja seuraava otetaan. Tämä voi tehdä pelaajista vähän varovaisia.
Siinä on eroa, että filmaako yksittäinen pelaaja vai onko se osa taktiikkaa. Curry filmaa, käy ajoittain kuumana ja on siinä touhussa vain sekoittanut oman pelinsä. Erittäin taitava kaveri teknisesti, mutta ei juuri nyt tuota yhtään mitään. Tämä on KalPalle paha juttu, kun Rissanenkin puuttuu.
Ilves näyttäisi vähentäneen systemaattista filmaamista, joka tosiaan on ollut Niemelän joukkueille tyypillistä jo useamman kauden ajan. Näyttävästi korostetaan rikkeitä ja pidetään kauheaa meteleliä. Tällä yritetään vaikuttaa tuomareihin ja jäähytasapainoon.
Salmelan taklaus Klingbergiin ei tosiaan osunut päähän, vaan lavan seutuville. Ruotsalainen jäi sämpylään ja vaikea sanoa korostiko vielä päälle vai ei, koska tilanne oli itselleenkik varmasti yllättävä. Carlista on tullut maineensa vanki, koska on osoittanut teatraalisuutta kevään tullen. Tämä on tietysti ärsyttävää, koska on itse vahva ja fyysinen pelaaja.
Kaikki sarjan pelit olleet erittäin tasaisia ja kolikon heittoa,kumpaankin suuntaan. Poislukien se 3-0 tokan erän jälkeen. Se oli aika selvä peli,mutta siinäkin eka erä oli aivan tasainen ja KalPa sai luotua useamman hyvän paikan. KalPa varmasti saa lisää happea kun nyt on pari vapaata(he ovat kuitenkin pelanneet viimeisen 3-viikon aikana 12-peliä Ilveksen 9-vastaan. Ja Ilveksellä oli se viikon tauko sarjojen välissä.) Kuopion mörkö on Ilveksen suurin haaste,sillä sieltä ei ole pleijareissa pystytty voittoa hakemaan. Nyt se ylimääräinen puristus pitäisi saada kaivettua,ehkä se että kausi on linjalla tuo sen? Silti katson KalPan olevan tässä pelissä ennakkoon vahvoilla,vaikka alkaa se fyysinen rasitus näkyä heidän pelaajissa. Esim pakisto alkaa liikkeessä hidastua, ja myös he roiskivat kiekkoa enemmän,kun Ilves painaa isoja taklauksia ilta illan perään. Myös muutama hyökkääjä selkeästi on ottanut osumaa,kun eivät jaksa 60-minuuttia pörrätä kulmissa. Ilves alkanut voittamaan kaksinkamppailut selkeämmin laitojen lähellä. Silti peli alkaa 0-0 ja vähintään 60-min peliaikaa jäljellä. Avausmaalin merkitystä ei voi väheksyä. Eilen oli Ipan vuoro kuitenkin tehdä “KalPat”.