Eilen oli elokuu.
Tänään olemme kahden viikon päässä maaliskuusta. Playoffit lähenevät ja viimeiset runkosarjan hetket ovat käsillä. Nyt on korkea aika antaa veikkauksensa siitä, miten playoffeissa edetään. Viime vuonna ketjun avasin vasta runkosarjan aivan viimeisellä viikolla ja se jäi kovin lyhyeksi. Ehkä tässä tapauksessa pieni extra-aika on paikallaan.
Veikkaukseni ensin runkosarjan lopullisesta järjestyksestä:
Perinteiseen tapaan runkosarjan voiton arvo on nousemassa suureksi. Sieltä olisi sääleistä ehkäpä Lukkoa tarjolla kakkoselle ja Tapparalla kun on historiaa Lukon kanssa. Alkaa olla tilastotappion todennäköisyys jo aika suuri. Tapparan loukkaantumistilanne on ikävä runkosarjan loppupuolella ja koska jäähykynnys nousee playoffseissa, ei tämä sinällään suosi pelaavia joukkueita eli Jukureita ja Tapparaa vaan pelinestotoimien ja tiiviin viisikkopelin varaan nojaavia. Ilveksellä on Toronton paineet ja ”varma mestaruusvuosi” kyseessä. Peltonen on vaikuttanut kehnolta play-off valmentajalta ja taas on riskinä, että koko kukkoilu menee tuomareiden ja median myötuulesta huolimatta överiksi ja maalivahdit eivät riitä. Vaikea vuosi arvioitavaksi.
Viime vuonna avasin tämän ketjun maaliskuun ensimmäisellä viikolla, kun runkosarjaa oli jäljellä ehkä 1 peli. Silloin ketjuun taisi tulla kokonaisuutena 26 veikkausta.
Sinänsä en nyt koe henkilökohtaisesti kovin suurta paloa tähän ketjuun eli periaatteessa olen hyvinkin avoin sille, miten henkilökunta tulkitsee tämän ketjun tarpeellisuutta ylipäätään. Tiedän, että tässä joutuu lätkimään jokainen veikkaamaan haluava ikään kuin kaksi erillistä veikkausta, kun runkosarja ei ole valmis.
Katson itse kuitenkin, että peruste ketjun avaamiselle tässä kohtaa on olemassa. Ei kai näistä kukaan hullua hurskaammaksi tule, avaa sitten koska tahansa, mutta ihan hauska katsoa, osuuko joku edes vähän sinne päin. Yleensä playoffeissa saadaan aina vähintään yksi oikeakin yllätys ja nämä veikkaukset on kuitenkin steriiliä tussuttelua aika usein.
Onhan tämä harvinaisen haastava veikkauskisa, kun emme vielä tiedä edes playoff-joukkueita, saati ottelupareja. Eli aika lähellä nopan heittoa ollaan. Itse elättelen ohkaisia toiveita, että Lukko klaaraisi alkavan “helppojen” pelien jakson ja saataisiin vielä taistelu top-6 viivalle. Hyvin epätodennäköistä se toki on.