Puolustavien pelaajien aliarvostus

Niinkin on sanottu, että kun joku pelaaja on aliarvostetun pelaajan maineessa, niin silloin asta on oikeasti arvostettu. Muuten tämä koko yli/ali arvostus on vahvasti katsojan silmässä, mitään arvostusmittaria en aikakaan itse ole koskaan nähnyt.
Muutenkin kannattaisi huomioida aina sekin, että jos joku arvostaa vaikka nyt sitä Selännettä niin onko se sitten paljonkin vaikka Kurrilta pois?

Mun mielestä paljon mielenkiintoisempi kategoria on ns. yliarvostetut pelaajat :wink: Ne ovat yhtä subjektiivisia arvioitavia kuin aliarvostetut.

En tiedä, tapahtuuko hirveitä, jos sanon, mutta Nemo oli mun mielestä viimeisellä kaudellaan Tapparassa hieman yliarvostettu pelaaja. Malinen oli pitkään mun kirjoissa aliarvostettu viime kaudella, mutta kevät oli vähän sellainen, että ehkä lopulta ei kuitenkaan ihan riittänyt siihen, mitä olis tarvittu.

Kurri julkisuustyrkky? Ehkä jossain vaiheessa häntä keltaisiin lehtiin vedettiin herkästi mutta ei kyllä itse sinne hakeutunut. Mutta jos nimenomaan nhl-kiekkoilun saavutuksista puhutaan niin onhan Kurri ja Tikkanenkin aika pitkällä kaulalla Selännettä edellä. Tien raivaus änäriin 80-luvulla oli jo eri temppu sinänsä. Sattumaa ei ole sekään jos pelaajalla on 5 Stanley cup - sormusta.

Sanoisin, että Jakesta muodostui jossain määrin sylkykuppi. Isot saappaat, raakile pelaajana ja muutenkin sellainen leppoisa savolainen tekivät hänestä helpon kohteen tässä vuosien varrella. Keväällä 2015 (finaalit) taso ei riittänyt tulevia NHL-pelaajia vastaan, mutta toisaalta oltaisiinko päästy niin pitkälle ilman Jaken panosta? Jakke kehittyi Tappara-vuosinaan huimasti, ja se oli hieno tarina seurata sivusta.

Mun arvostustani Malista kohtaan finaalien vaikeudet eivät laskeneet.

Niin, voi olla, että ylipäätään odotusarvo oli kohtuuton. Erityisesti tällä kaudella on tullut esille, kuinka tärkeä pelaaja AV:lla Jake oli. Peltola ei ole päässyt ollenkaan samalle tasolle Lajusen kanssa. Toisaalta finaaleissa korostui Jaken huono aloitustaito karmivalla prosentilla ja siksi jouduttiin erityisesti kotona peluuttamaan.

Kurri vs. Selänne on makuasia. Kurrin aikakaudella koko touhu oli sen verran lapsenkengissä Selänteen aikakauteen nähden, että vertailu on hankalaa. Tikkasen voi tästä kilvasta unohtaa. Hyvä pelaaja, mutta pari luokkaa alaspäin noista kahdesta Suomi-kiekon supertähdestä.

Erityyppisten pelaajien vertailu on vaikeaa.
Jos kysyttäisiin kumpi on parempi Peltola vai Järvinen niin varmaan suurin osa vastaisi Peltola.
Peltola on selvästi parempi puolustuspelissä mutta Järvinen parempi hyökkäyspelissä vaikka Jugi voitti pistetehtailussa JMJ:n tällä kaudella.
JMJ:n peliäly (pelaajan tärkein ominaisuus) on kuitenkin parempi mikä näkyy varsinkin syöttötaidossa eikä hän ole edes Jugia huonompi luistelija.
Järvistä on arvosteltu huonosta puolustuspelistä mutta ei hän siinäkään hirveän huono voi olla kun hän on pystynyt nousemaan Mestiksestä liigapelaajaksi.
4 vuotta sitten Dufvan kaudella 4-ketjun puolustuspeli parani loppukaudella kun JMJ korvasi Tallbergin (tulos 2-18 5-5-pelissä) sentterinä.
Kesällä 2000 Tapparassa käväisi kiekollinen pakki Kevin Mitchell (ainakin hyvät statsit) mutta kaveri lähetettiin nopeasti pois kun hän oli liian huono puolustuspelissä

Fakta on kuitenkin, että Selänteellä on yksi Stanley Cup, Tikkasella 5.

Sitä ei kukaan kiistä, mutta et vaan voi vetää sormusten määrästä sellaisia johtopäätöksiä kuin vedät. Ilkka Mikkolalla on kahdeksan Suomen mestaruutta, joten olisi helppo perustella, miksi hän on kaikkien aikojen liigapelaaja (ei voi olla sattumaa jne.). Sellainen argumentti ei kuitenkaan olisi mistään kotoisin, joten ei mennä sen syvemmälle siihen.

Teemun Anaheim kuten myöskään Leijonat eivät pääsääntöisesti olleet niitä kaikkein kovimpia nippuja. Silloin 2007 oli kova jengi ja Stanley Cup myös tuli. Maajoukkueessa ei kirkkainta kruunua tullut koskaan, muttei Teemusta silti mitään häviäjää saa leivottua. Voittavaa jääkiekkoa pelasi ja oli mies paikallaan kun pelejä ratkottiin.

Ketjun aiheeseen liittyen, Teemua arvostetaan, koska hän on lajilegenda lajin kaikkein tärkeimmässä taidossa, maalin tekemisessä. Täysin poikkeuksellinen lahjakkuus siinä hommassa, ja niitä lahjoja vielä hioi suurella intohimolla. Muutkin jääkiekkoilijan ominaisuudet peliälystä alkaen olivat maailman eliittiä. Teemu oli myös huippu-urheilija, mikä mahdollisti pelaamisen huipulla niin vanhana miehenä.

Uskon, että joukkue, jolla olisi hyökkäyksessään 12 Jere Lehtisen kloonia hakkaisi seitsemän pelin sarjassa 12 teemuselännettä. Se ei kuitenkaan tee Jere Lehtisestä parempaa jääkiekkoilijaa kuin Teemu Selänne. Tuo lehtisjoukkue nimittäin vahvistuisi merkittävästi, mikäli saisi ketjun pari selänteitä sinne. Kuten joku taisi jo kirjoittaakin, jääkiekkojoukkue tarvitsee ottelun eri herkinä erilaisia erityisominaisuuksia, mihin viittaa käsite roolitus.

2 tykkäystä

No tästä voisi tietysti jatkaa aina vaan. En tarkoittanut että Tiki olisikaan kaikkien aikojen pelaaja. Mutta ei vaan ole sattumaa että oli niin usein palanen menestyvää nhl-joukkuetta ja Selänne taas ei ollut. Perusteluna tuo riittäköön, jokainen noita otteluita ja ottelusarjoja seurannut varmasti muistaa mistä on kyse. Ja eikös ketjun aihe ollut aliarvostetut pelaajat… Mutta huippumies oli Teme ilman muuta eikä mitään pois kaikista hienoista saavutuksista. Minulle kuitenkin Kurri on aina ollut se ykkönen.

Teemu Selänteen vuoksi jääkiekolla on edes pienenpieni sija Etelä-Californiassa. Gretzky toi jääkiekon Losiin ja Teemu jatkoi sitä Anaheimissa.
Teemua voi myös arvostaa siinäkin, että vaikka hän oli aivan poikkeuksellinen maalintekijä, niin Leijonissa maistui myös kiekon eteen heittäyminen ja omien puolustaminen pienissä kärhämissä. Maalintekijä, mutta myös joukkuepelaaja, kuten kaikki Leijonat yleensä ovat.

Hei, en siis tarkoittanut että Kurri olisi julkisuustyrkky, päinvastoin, tarkoitin että Kurri ei ole julkisuustyrkky mutta TS on. Ja juuri tästä syystä Kurri on jäänyt unholaan ja ihmiset jotka eivät jääkiekkoa riittävän hyvin tunne mieltävät täysin, täysin väärän hlön kaikkien aikojen suomalaiskiekkoilijaksi.

Tosiaan olen itse täysin sitä mieltä, että Kurri on ykkönen ja Kurrin jälkeenkin tulee monta pelaajaa ennen TS:ää, kun puhutaan kaikkien aikojen suomalaiskiekkoilijoista.

1 tykkäys

Nyt täytyy kyllä sanoa, että mun mielestä oot hakoteillä. Teemu Selänne on todellakin yksi kaikkienaikojen eurooppalaisista palaajista ja suurin suomalainen.
Jääkiekko on maalintekopeli ja jos joku pystyy tulokaskaudellaan NHL:ssä latomaan 76 häkkiä, niin se kertoo jo kaiken oleellisen.
Melkein vaikuttaa siltä, että sulla on jotain henkilökohtaisesti Teemua vastaa ja se sumentaa täysin sun arvostelukyvyn Teemun kohdalla.
Olen lisäksi huomannut, että suomalainen perusluonne on tietyillä henkilöillä noussut pintaan sen myötä, kun Teemu on kommentoinut yhteiskunnallisia asioita. On saatu syy lytätä “kultapoikaa”.

2 tykkäystä

Jääkiekko on ihan yhtä paljon maalinestämispeli kuin maalintekopeli. Jere Lehtinen valittiin kolme kertaa NHL:n parhaaksi puolustavaksi hyökkääjäksi, ja teki useana kautena n. 50 pistettä. Teemu Selänne ei ollut yhtenäkään vuonna NHL:n paras hyökkäävä hyökkääjä, ja puolustuksessahan Teukka oli aina täysin näkymätön. Luulenpa, että Lehtinen esti urallaan enemmän maaleja kuin Selänne teki (ainakin ottelumäärään suhteutettuna),

Maalinesto- ja maalintekopelissä kannattaa eritellä yksilö ja viisikko. Maalinestopeli perustuu enemmän viisikkoon kuin yksittäiseen yksilöön ja maalinteko perustuu viime kädessä enemmän yksilöön kuin viisikkoon.

Maalintekopelissä yksilön on toki lähtökohdiltaan jo helpompi erottua kuin maalinestopelissä, mutta näin siksi, koska maalintekopelissä yksilöllä on enemmän vaikutusvaltaa lopputulokseen. Lehtinen oli hyvä pelaaja omalla sarallaan ja Selänne omallaan. Maalineston ja maalinteon vertailu on vaikeaa, koska ne eroavat perusteiltaan niin paljon.

Mun mielestä ei ole, eikä sitä muuta “yhteiskunnalliset sanomiset”. Mulle Suomen ykköskiekkoilija ja yksi suurimmista europpalaisista on Jari Kurri, ei kahta sanaa. Sitten tulee pieni väli. Ja täytyy sanoa, että sitten toisen nimeäminen on vaikeampi juttu. Lehtinen, Numminen, Saku Koivu, Selänne, Miikka Kiprusoff. Ehkäpä se olisi järjestys.

Tämä jalkapallopuoli taitaa olla jo off-topic, mutta Litmasen ura eri seuroissa sisälsi uskomattoman korkean aikaisen huipun (Ajax 1994-1996, jolloin Ajax voitti mestarien liigan kerran, ja oli toisessa finaalissa häviävänä osapuolena. Joukkueessa oli maailmantähtiä ja tulevia tähtiä, kuten van der Sar, Frank Rijkaard, de Boerin veljekset, Edgard Davis, Clarence Seedorf, Marc Overmars ja Patrick Kluivert, mutta Litmasen Jari Suomesta oli kuitenkin aina joukkueen primus motor ja suurin tähti). Ensimmäisen Ajax-kauden jälkeen Litmasen uralle ei sitten mahtunutkaan seurajoukkuepuolella paljon muuta kuin epäonnistuneita seuravalintoja, loukkaantumisia ja penkillä istumista. Maajoukkueessa toki oli edelleen tärkeä pelaaja vielä toistakymmentä vuotta, sillä ilman Litmasta Suomen jalkapallomaajoukkueen kyky pitää palloa omilla oli (ja on edelleen) aika vähäistä. Litmanen myös laittoi pallon varmasti pussiin paikan saadessaan, niin pilkulta kuin pelitilanteissa.

Joten seurauraa katsottaessa Litmasen huippu oli korkeampi kuin Hyypiän, mutta Hyypiän ura kokonaisuudessaan parempi. Maajoukkueelle molemmat oli tietysti tärkeitä, mutta Litmanen tärkeämpi.

Mites noi valinnat NHL:n All-Star otteluun? Sillä mittarilla nämä velikullat saataisiin seuraavaan järjestykseen:

Selänne 11
Kurri 10
Numminen 3
Lehtinen 2
Koivu 2
Miikka Kiprusoff 1

(Jos listassa on virheitä, niin syytän Wikipediaa)

Tuossa listassahan tuo puolustavien pelaajien aliarvostus nimenomaan näkyy. Jere Lehtinen valittiin 3 kertaa parhaaksi puolustavaksi hyökkääjäksi, mutta vain kaksi kertaa All-Star-otteluun. Liigan paras puolustava hyökkääjä ei siis yhtenä vuonna päässyt liigan 24 parhaan hyökkääjän listalle.

Vaikea on arvottaa kahden (tai useamman) eri roolin pelaajaa. Jospa otettaisiin käyttöön Oscar-gaalan palkinnot niin kyllä Selänne saisi pääosaoscarin ja sivuosaoscar menisi Lehtiselle, parhaasta käsikirjoituksesta pysti luovutettaisiin “Tikitalk” Tikkaselle.

1 tykkäys