Sel8nne: Teemu Selänne

Teemu Selänteen viimeaikaiset toimet Suomessa ovat aiheuttaneet ihmettelyä. Hiljattain lanseerattiin vähän puolivillaisen oloinen uusi tuotesarja, joka ei ainakaan maallikon silmin tehnyy kunniaa Selänteen urheilijabrändille.

Nyt mentiin sitten aivan uusille urille Valavuoren ja Selänteen masinoimalla pakolaiskriittisellä kannanotolla. Tästä voi kehkeytyä oikein kunnon farssi, joten popcornit valmiiksi.

Oon aina pitäny Teemua fiksuna miehenä ja pidän myös jatkossa!

2 tykkäystä

Selänteen “avoin kirje” rikkaiden sakottamisesta oli jotain muuta. Pisteet ropisee mun silmissäni, mutta mitä se tuollaista tylsistynyttä monimiljonääriä liikuttaisi.

Itse ihmettelen Teemun julkisuuskuvan hallintaa ja mahdollisen PR-tiimin toimintaa. Rahan takiahan Teemun ei tarvitse tehdä yhtään mitään, jos ei halua. Mutta mies on oikeasti yksi harvoja oikeasti arvokkaita henkilöbrädenja Suomessa, jota nyt kannattaisi vähän vaalia tai ei ainakaan antaa puuhastelijoiden pilata. Jos ei muuten, niin Teemun moninaisten hyväntekeväisyyshankkeiden takia.

Yllä linkatun Jatkoajan jutun kommenttiosio on muuten aika mielenkiintoista luettavaa tällä hetkellä.

En usko hetkeäkään, että Selänne noita itse kirjoittaa. Se on Valavuoren joku kaveri, koska Valavuori vakuuttaa, ettei niitä itse kirjoita. Mutta agenda on jännästi sama.

Eiköhän se ole Aleksin huigea, kolkkeja 85%.lla upottava broidi.

Mä en kyllä tajua tätä Selänteen Twitter elämää. Pakkohan sen on allekirjottaa noi asiat mitä siellä puhutaan, vaikka sille olis ihan se ja sama. Mutta jos itseä kiinnostaa, niin miksei kirjota itse ja jos on antanu jollekkin Valavuorelle valtuudet kirjottaa puolestaan, niin MIKS!

Oon samaa mieltä, että Teemu on hieno brändi. Sen kannattas nyt mun mielestä miettiä , että mitä kaikkee sen nimissä kannattaa sanoo ja tehdä. Se on kuitenkin vaan jääkiekkoilija, ei mikään yleispätevä esikuva ja viisaudenlähde kaikkeen.

Jääkiekossa yksi suurimmista.

ps. sitä muuten varmaan kiinnostaa aivan tolkuttomasti mitä sen kannattais MUN mielestä tehdä.

Emil Elon kommentti Kauppalehdessä on ehkä järkevin asiaan liittyvä toistaiseksi:

Kyllä minun mielestäni Selänne on ihan oikealla asialla, kun on huolestunut tilanteesta
mikä nyt on Euroopassa päällä. Tottakai poliittisesti suuntautuneet ottavat tällaisesta
irtopisteitä, mutta täytyy myös muistaa se, että vastaavasti toisenlaisen idelogian omaavat ottavat
irtopisteitä sitten muualta.
Nyt kun Valavuoren ja Selänteen kaltaiset maailmankansalaiset ovat kiinnittäneet todelliseen ongelmaan
huomionsa, niin on todella vaikeaa alkaa leimaamaan tällaisia henkilöitä.

Yhdyn kyllä Selänteen mielipiteeseen, mutta samaan hengenvetoon voi kyllä sanoa, että mielellään pitäisi Teemun ei “poliittisena” henkilönä.
Kolikon toinen kääntöpuoli on sitten se, että Teemu kyllä tietää saavansa sanomisillaan näkyvyyttä asialle kun asialle. Sitä en tiedä kuinka hyvin hän tiedostaa sen asian, että aihepiiri mistä hän nyt kommentoi jakaa mielipiteet hyvin laajasti ja menee tunteisiin.
Suurena hyväntekeväisyys hahmona Teemu ihan varmasti tarkoittaa hyvää, mutta ei tiedä että tässä asiassa voi profiloitua myös vastakkaisen mielipiteen edustajien silmissä pahikseksi.

Arvostelu noita raiskauksia kohtaan ei profiloi ketään pahikseksi, ei ainakaan pitäisi.

Julkisuudessa olevien henkilöiden täytyy aina kannanotoissaan olla maltillisia. Maltillisuus tarkoittaa yleensä sitä, että vahvan mielipiteen taakse pitää etsiä ihan aitoa faktatietoa. Yksittäiset “heitot” kuten “vaadin kovempia rangaistuksia” tai “vaadin nopeampaa karkotusta maasta” eivät ole riittäviä kommentteja aiheeseen, jos kyseessä on julkisuuden henkilö.

Toki julkisuudessakin on henkilöitä, jotka ovat profiloituneet tällaisiin järjettömiin heittoihin vailla faktapohjaa, mutta he ovat yleensä perussuomalaisten kansanedustajia. Teemu on luonut ihan itse itselleen hyvän brändin, jonka hän murtaa toiminnallaan ihan itse. Tuollaiset heitot eivät yksinkertaisesti vaikuta ulkopuolisen silmiin järkeviltä.

Eri asia olisi, jos Teemu olisi twitterissä kirjoittanut oman tekstin, joka olisi vihkiytynyt aiheeseen enemmän ja kertonut asiat faktapohjalta. Aleksi Valavuori ei ole mikään vakuuttava keskustelija ja jäi myös aika pahasti tappiolle aikanaan eräässä keskusteluohjelmassa mm. Petteri Sihvoselle. Miksi jäi tappiolle? Petteri puhui asioista muttei ihmisistä kun taas Valavuori hyökkäsi suoraan Sihvosen persoonaa vastaan enemmän kuin keskittyi asiaan.

Heikko keskustelija, sananvapaudesta huolimatta, hyökkää mieluummin persoonaa kuin asiaa vastaan. Asiat riitelevät keskenään ja voivat riidassa myös pysyä, mutta persoona tulee pitää keskustelun ulkopuolelta. Hirveän usein “minun mielestä” -orientoitunut keskustelu esim. foorumeilla kansan parissa tuottaa ainoastaan hedelmätöntä “minäpäs-sinäpäs” -tyyppistä kinastelua, joka ei varsinaisesti auta mitään.

3 tykkäystä

Nyt tuli Teemulta blogaus. Hyvin maltillisilla sanankäänteillä:

1 tykkäys

Hyvä blogikirjoitus Selänteeltä, allekirjoitan!

Mediahan tästä nauttii - ja jotkut läähättävät perässä.

Nyt on Temen mediatiimi tehnyt hyvää duunia, nuo twiitit olivat aivan roskatasoa.

Aamulehden mukaan kaikki lähti liikkeelle tästä:

Aluksi oli Valavuoren teksti
Selänne jakoi urheilu- ja mediapersoona Aleksi Valavuoren tekstin, jossa tämä arvosteli suomalaista maahanmuuttopolitiikkaa.

…Tämän jälkeen juttu menee sekavaksi. Valavuori on ollut mukana avaamassa twitteriä Selänteelle, mutta Valavuoren mukaan Teemu vastaa ilmeisesti sisällöstä.

Kuka oikein tviittasi?
STT kertoi uutisessaan huhuista ja arvailuista, joiden mukaan Valavuori olisi uudelleentviitannut Selänteen nimissä maahanmuuttopolitiikkaa arvostelevan tekstinsä. Valavuori vastasi STT:lle, että Teemu Selänne vastaa omasta Twitter-tilistään.

Twitter-tili avattiin vuosi sitten
Selänteen Twitter-tili avattiin viime vuoden tammikuussa. Valavuori kertoi opastaneensa Selännettä silloin Twitter-tilin käytössä.
Selänne otti esimerkiksi kantaa sakkorangaistuksien suuruuteen viime elokuussa, kun jääkiekkoilija Leo Komarov sai tuhansien eurojen sakot.

Eli Teemu uudelleen twiittasi Valavuoren Selänteelle avaamalta Twitter -tililtä Valavuoren kirjoittaman viestin. Valavuori ei kirjoita Teemun omalle kanavalle viestejä tai vastaa Teemun uudelleen twiittaamien viestien ja muiden kanavalle kirjoitettujen viestien sisällöstä :tired_face:

Pääasia, että lehdet myy ja päivän Selänne -saatiin otsikoihin… useampaankin kertaan.

Aamulehti: Tästä on kyse Selänne-kohussa

https://blog.paf.com/petterisihvonen/2016/01/27/ajatushautomo-selanne-valavuori/#.VqouYvmLSUk

Linkki vie Petteri Sihvosen blogiin tästä kyseisestä gatesta. Tuo on ikävää, että Sihvonen, joka on hyvä argumentoija ja vielä parempi kirjoittelija, alentuu samalle tasolle kuin häntä kritisoivat tahot. Sihvonen selvästi otti siipeensä tuosta hänen ja Teemun väittelystä, jossa käytiin läpi, miksi 4vs4 ei ole sopiva formaatti jääkiekolle. Sihvonen voitti tuonkin argumentaation ihan 100-0 argumenteissä, mutta näköjään jäi henkilökohtaisesti kalvamaan, kun Selänne myös häntä samalla vähän haukkui.

Nyt hän itse lähtee muuten ansiokkaan tekstin kanssa samalle linjalle, jossa lopussa vahvan argumentoinnin sijaan hyökkää Valavuoren persoonan kimppuun. Lopputulemalta olen tosin samaa mieltä, että kaikkien huippu-urheilijoiden on hetimiten päätettävä yhteistyö Valavuoren kanssa. Ei sen takia, että Valavuori olisi huono ihminen tai negatiivinen persoona vaan sen takia, että häneltä puuttuu tarvittava ammattitaito, jolla oikeasti pidetään hyvät henkilökohtaiset brändit kunnossa.

Ei ole montaa tahoa joka ei ole tarttunut Valavuori & Selänteen täkyyn. Vuorossa Sebastian Tynkkynen:

Myös helsinkiläinen kaupunginvaltuutettu ja varakansanedustaja Veronika Honkasalo Vasemmistoliitosta on kommentoinut yön pimeinä tunteina tätä tapausta Twitterissä:

Jääkiekkopiirien joukkoraiskauskulttuurista on kirjoitettu vain vähän. Enkä ole nähnyt kiekkoilijoiden ottavan siihen kantaa. Jännä.